Vervalsingen ontdekken bij Westerbork kampgeld

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Vervalsingen ontdekken bij Westerbork kampgeld

Bericht door Arjena3 »

In de jaren 80 en 90 zijn er vervalsingen inde roulatie gekomen van het kampgeld van Westerbork.

Niemand weet uiteraard om hoeveel het gaat maar het lijkt erop dat de vervalsingen een éénmalige actie is geweest
en kom je ze nu dan ook minder vaak tegen.

Neemt niet weg dat naar alle waarschijnelijkheid er een hoop vervalsingen in verzamelingen kunnen zitten en zo maar weer eens op de markt kunnen komen.

de meningen over deze vervalsingen lopen nogal uiteen, ik vertel uitsluitend mijn manier om een vervalsing te herkennen:

1) koop Westerbork nooit zonder het biljet in handen te hebben gehad ( tenzij je retour afspraken hebt gemaakt )
2) als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat het meestal ook
3) heb altijd een klein vergrootglas mee ( liefst eentje die je neer kan zetten.
4) bekijk een origineel biljet eens onder een loep en let vooral op de papierstruktuur en de struktuur van de zwarte inkt

Hoe bekijk ik de biljetten:

Allereerst voel aan het papier.
Bij een origineel biljet voelt het papier stroef aan, het papier bied weerstand als het ware en het papier voelt ook aan alsof het veert
Bij een vervalsing voelt het papier glad en heb je niet het gevoel dat je het zou kunnen indrukken.
Bekijk met een loep de papierstruktuur, als je al vaker met een loep hebt gekeken kan je de overeenkomsten of verschillen makkelijk herkennen.

Wellicht is het je nooit opgevallen maar bij alle originele biljetten is de zwarte drukgang ( serie nummer ed. ) onregelmatig gedrukt.
Dit komt door de tijd waarin het gedrukt is, het biljet hoefde niet perfect te zijn...
je zal zien dat alle originele biljetten met name in het serienummer zeer onregelmatige inktdekking hebben, vervalsers hebben de neiging om een biljet "te mooi" te maken veelal zie je deze onregelmatigheid niet terug bij een vals biljet, met andere woorden als ik een biljet zie met een zeer gelijkmatige zwartdekking in het serie nummer dan is mijn twijfel gewekt.

Bekijk met je loep bij een origineel biljet de zwarte drukgang, ook die heeft een specifieke structuur onder invloed van de inktsoort, samenstelling en de druk waarmee er gedrukt is, dit is voor vervalsers nogal eens een problem omdat ze niet over dezelfde inkt samenstelling beschikte waardoor de inkt anders vloeide dan bij originele en ze al helemaal niet wisten onder welke druk er gedrukt is.

Uiteraard moet je bij gebruik van een loep even oefenen want je moet natuurlijk onthouden hoe de papierstruktuur en de inktstruktuur eruit hoort te zien, kwestie van vaak kijken ;-)
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Re: Vervalsingen ontdekken bij Westerbork kampgeld

Bericht door willemo »

Interessant! Weet je ook of ze het watermerk vervast hebben of alleen biljetten zonder?

Gr willemo
...........afwezig..... :wave:

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”