bodemvondst munt Utrecht groot

Plaats hier een link naar interessante objecten op veilingsites als Marktplaats, Speurders, E-Bay, etc.
voskeman
Superlid
Superlid

bodemvondst munt Utrecht groot

Bericht door voskeman »

Beschrijving Bodemvondst,

Zilveren groot Utrecht, Frederik v.Baden 1496-1517.

Dit is een top munt!!! RRRR-zeldzaam.

Ik weet niet zo veel van de middeleeuwse munten maar vind het heel leuk. Heeft iemand hier nog wat meer over zo in zijn bolletje.
Klopt het wat er staat?

De persoon woondt heel dicht bij een dorp tegen Putten (Ermelo) . Ik heb met regelmaat contakt gezocht via mail maar hij reageerd niet. Volgens mij kent hij me gewoon, wat heb ik gedaan :D

Afbeelding
Munthunter schreef: URL verwijderd, link naar marktplaats werkte niet meer doordat advertentie niet meer bestaat.
Ben benieuwd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

In ieder geval is het een mismaakt exemplaar die een tweede leven is ingegaan, gezien de klop in het midden.

In 1793 werd al het geklopte geld in Nederland uit de roulatie gehaald.

Frederik van Baden was de zoon van de Marktgraaf van Baden-Baden Karel 1 en Catherina van Habsburg, geboren in 1455. Hij woonde en werkte in de Dom van Keulen, ttotdat keizer Maximillian I van de Habsburgers hem bombardeerde tot Bisschop van Utrecht.

Sticht Utrecht wilde geen mof als Bisschop, en dus werd er onderhandeld met Graaf Karel van Gelria. Ondertussen zat Frederik Bisschopje te spelen in Utrecht, maar invloed had hij niet.

Nu maakt Frederik een grote fout:hij wil zijn stoel verkopen aan de Franse Koning Lodewijk XII, de erfvijand van de Habsburger monarchie.
Karel V, de zoon van Maximilliaan is not amused en net keizer geworden over het Habsburger rijk, en frederik wordt uit zijn ambt oneervol ontslagen op 15 mei 1517. De opvolger heette Philips van Bourgondië.

Op 24 september 1517 overlijdt Frederik en hij gaat niet rustig zijn graf in. Hij sterft te Lier, en de voormalige Bisschop wordt opengesneden en zijn ingewanden worden begraven voor het grootaltaar in de kerk van Lier, terwijl de rest van het lijf met de post naar Baden-Baden wordt gezonden, alwaar het in de kapittelkerk werd bijgezet.

Het broertje van Frederik was succesvoller.

Christoffel had veel geneukt en dus veel zonen, en al die neefjes van Frederik werden overal kerkvorst.

Jacobus wordt kannunnik in de Dom van Utrecht.
Christopher schopt het tot chorepiscopis, krijgt een prebende welke in 1504 overgaat naar zijn broertje Rudolph.

Frederik kreeg ook 2 zonen, minder dan zijn broer.
Zoon Christoffel werd kannunik in de Lebuiniskerk van Deventer.
Zoon Carolus bleef kerkvorst in Baden.
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

kon nog een foto achterhalen.
Is wel een klein formaat foto.
Afbeelding
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

Terug naar “Vraag en aanbod op verkoopsites”