In Nederland is de eerste Lets-winkel ontstaan in Amsterdam, waar men met Noppes betaalt. Rotterdam heeft 7 fysieke Letswinkels.
Het is een vergaarplaats van consuminderaars, bejaarde wereldverbeteraars, voedselbankklanten en asielzoekers. Met ingang van 1 januari is er een landelijke webshop, waar je als wel- en niet-lid advertenties kan plaatsen als een alternatieve marktplaats. De virtuele eenheden heten Shops, en 1 Shops staat voor 1 euro. Hebben mensen geen shopssaldo opgebouwd, dan kan men afrekenen aan Euro. Lidmaatschap kost niets.
http://www.letswebshop.nl
Waarom is het interessant? Je kan je eigen diensten of eigen hobby stelselmatig promoten, waardoor je wel eens GRATIS munten en bankbiljetten ontvangt van mensen die ze niet kunnen inwisselen, waarbij je alleen de frankeerkosten hoeft te voldoen. Als Vuurgeld aldaar doe ik eigenlijk hetzelfde als hier op het forum, namelijk mensen vertellen wat iets is, en wat iets waard is voor verkoop of verzekering. Niet alleen munten, ook postzegels, stripboeken, kunst en antiquiteiten neem ik dan mee in taxaties. Cash op Zolder van de Avro, doch dan in het klein.
Als je dus een bankstel hebt wat in de weg staat, dan kan je overwegen om dit voor een aantal Shops/euro's neer te zetten op de webshop, in de wetenschap dat je andere mensen er echt blij mee maakt. Hetzelfde geld voor boeken, dvd's, gereedschap, noem maar op. In de paar maanden dat ik nu actief ben, worden er aan alle kanten klusjes muntjes, postzegels en bankbiljetjes aangeboden middels pb's, en dat betekent dat ik meer onderweg ben dan dat ik op de virtuele Ebay-snelweg koekeloer. Ook hou je er tal van vriendschappelijke relaties aan over, die voor jou gaan vragen bij familieleden en kennissen.
COINS FOR CARE was een landelijke inwisselactie op de rand van de gulden. Via de webshop kwam ik in contact met een sigarenbandjesverzamelaar die werkzaam was geweest als buurthuisbeheerder, en jarenlang de Coins for Care-bus in zijn kledingkast had staan, tot de nok toe gevuld. Het kostte me alleen tarief verzendkosten en een doosje sigarenbandjes, welke ik nog in een kelderlaatje had staan. Het gevolg is dat ik eens in de zoveel tijd wat frankeerkosten voldoe, en weer verblijdt wordt met een nieuw numismatisch pakket. Nog een paar van zulke contacten en de beurzen hebben aan mij geen bezoeker meer

Bijgaande voorbeeld-advertentietekst van Vuurgeld. Vuurgeld is een term uit de scheepvaart, toen men bij het in- en uitvaren bij Hoek van Holland en andere havens 6 stuivers diende te betalen voor de houtvoorraad van de vuurtorenwachter. De zogenaamde Scheepjesschelling, welke een koopkracht had van 6 stuivers, is zodoende speciaal aangemunt voor schippers om direct de verschuldigde belasting te kunnen voldoen, betaalde je niet, dan werd er een ketting gehesen en kwam je er gewoon niet uit.
"Hoe bepaal ik of mijn postzegels ook Shops/geld op kunnen leveren, want ik doe er niks meer mee..
Al jaren neemt Post.nl zichzelf niet serieus meer. Het laatste neoliberale drama zijn de zgn. Persoonlijke zegels met de kop van Mart Smeets, Frans Bauer, André van Duin (zie afbeelding), welke gewoon via de postbalies te verkrijgen zijn. Dit type zegel zal nooit een meerwaarde dan de frankeerwaarde verkrijgen. De meeste collecties die ik als taxateur onder ogen krijg, betreft Nederland.
Hieronder staat een lijstje waar ik naar kijk als taxateur wanneer ik taxeer.
1) Nederland gestempeld. Een gestempelde zegel is altijd meer waard als deze niet is afgeweekt, en nog op de brief/ansicht zit.
2) Alle zegels tot en met 1939 hebben een meerwaarde in zowel gestempelde als ongestempelde conditie. De nieuwe loot in de postzegelhandel is met een vergrootglas zitten staren of er plaatfouten in deze zegels zitten. Een plaatfout is een weglating in het zegelbeeld, waardoor een zegel van 5 eurocent ineens 10 euro gaat kosten, doordat er een speciaalcatalogus van is gedrukt.
3) Postzegelboekjes uit de jaren 30 tot en met 50 zijn sterk in opkomst. Het verschil is dat de tanding van de zegel uitsparingen vertoont, welke leken direct beschouwen als beschadigingen. Deze roltandingen worden steeds duurder.
4) Telegraafzegels horen altijd in erbarmelijke staat te zijn wanneer ze zijn afgestempeld. Er zitten ponsgaten door, hele hoeken ontbreken. In de jaren 1970 werd er veel van dit materiaal zóó vervalst, dat een gelijkmatige tanding dikwijls nep is.
5) Ongestempeld naoorlogs tot en met 1959 is sterk in opkomst onder speculanten. De Rembrandtserie 1956 en Zomerzegels staan heden ten dage zeer in belangstelling, alsmede alles boven de nominale frankeerwaarde van 1 gulden.
Kinderzegels van na de oorlog zijn zo massaal aangemaakt, dat zij nimmer een sterrenstatus zullen krijgen.
6) Frankeergeldig zijn alle zegels met uitzondering van de Cour Internationale (internationale Hof van Justitite) vanaf 1977 tot nu. Op een brief/ansicht tot 20 gram gaat 1 gulden en 10 cent, van 20 tot 50 gram (=2x A4-tjes) 2 gulden 20, etc.
7) Naoorlogse briefkaarten hebben alleen een meerwaarde wanneer er een reclametekst vermeldt is bij het dagtekenstempel.
Vooroorlogse briefkaarten verheugen zich in een toenemende belangstelling.
8) First Day Covers 1 tot en met 100 als nummering hebben een stabiele en licht stijgende waarde. Na nummer 101 neemt de waarde aanzienlijk af. Probeer je post met FDC vanaf 1977 te verzenden; de helft wordt vernietigd met speciale afstempeling van Post.nl, de andere helft wordt netjes bezorgd, al of niet met bijstempeling van datum 2012. Zo maak je van een waardeloze FDC ineens een collectorsitempoststuk, welke in de toekomst een aardig bedrag kan gaan opbrengen. Vroeger moesten alle FDC onbeschreven verzameld worden, en daarom zijn er ook zoveel nog van over. Tegenwoordig zijn verzamelaars gek van adressen en aantekenstrookjes, en een echt verzonden enveloppe brengt daardoor meer op als dezelfde enveloppe in mint-conditie!
8) In Nederland zijn de Legioenvelletjes 1942 de duurste blokken. Een postfris setje heeft dikwijls een inzet op veilingen van rond de 60 euro. Gebruikt leveren ze tegenwoordig meer op, daar alleen nazi-gezinde families ze gebruikten voor post voor kameraden onderling. Overige blokken zien er leuk uit, maar hebben geen echte meerwaarde.
9) Maximumkaarten, eerstedagbladen, provincievelletjes en overige PTT/TNT waardevaste producten is een vorm van speculatie geweest en hebben uiteindelijk de hobby verziekt, want niemand kan nederland dankzij alle persoonlijke zegels nog compleet krijgen, hetgeen in 1990 nog wel mogelijk was. Op veilingen zie je dan ook altijd collecties Nederland staan, welke eindigen in het jaar 1976. Waarom? Omdat de inbrenger de rest van de zegels heeft gebruikt ter frankering. Nederland compleet is tegenwoordig vanaf 1852 tot en met 1976. De komst van de Euro in 2001 heeft zegelwaarden opgeleverd in het zegelbeeld van zowel euro als gulden, en hoewel het een leuk tijdsbeeld geeft, zullen we eerst 50 jaar moeten wachten voordat deze zegels een meerwaarde verkrijgen.
Het grote buitenland vind ik zelf veel interessanter.
In de jaren 1970 werd heel goedkoop postfris China aangeboden, zo van de havenschepen af. Wie China tussen 1960 en 1975 postfris compleet heeft, zit op een goudmijn. De Chinezen kopen hun cultuur terug! Het kostte destijds 225 gulden om alles compleet te hebben aan de groot grafische zegels, nu betalen handelaren 10.000 euro voor China 1960-1975 compleet.
Het Duitse Rijk (1933-1945) is het voorbeeld van een zegelcollectie die een grotere vraag heeft dan het aanbod. Na 1945 zijn door de woedeuitbarstingen van mensen die het hadden meegemaakt een heleboel collecties de open haard ingegaan om begrijpelijke redenen. Het Rijk wordt steeds duurder om te completeren.
Nederlands-Indië en vooral de Japanse Bezetting is een goede verzameling om apart te verzekeren te zetten. De vraag is groter dan dat er zegels gedrukt zijn.
Vragen over collecties? Ik maak er graag tijd voor vrij. Eric"
Zondag is een dag dat er geen Letswinkels open zijn. Met een beetje van dit en een beetje van dat zijn mijn vrouw en ik nu bezig een eigen lokale ruilkring op te starten, welke parallel is aan het Lets-systeem:
http://www.mangroove.org
De mangroove is een plantenvorm die zowel zuurstof uit de lucht als uit het water haalt, en een broedplaats voor vreemde beestjes en vogels. We zijn op woensdag en zondag algemeen geopend van 14.00- tot en met 17.00 uur op mijn eigen huisadres, en gelukkig wordt het steeds drukker. Wij handelen dus in Snuis (afkorting snuisterij) en Euro, en het is de ruilhandel in de meest pure vorm die er is