Bij het surfen op het web kwam ik dit nieuwsbericht tegen. Leek me wel leuk om even te delen met jullie (al moeten bepaalde (hongaarse biljetten verzamelende) leden de tekst hieronder maar niet lezen)
Hongaarse bank verbrandt geld tegen kou
De Hongaarse centrale bank verbrandt 200 miljard Hongaarse forinten (ongeveer 700 miljoen euro) om warmte te bieden aan de armen tijdens het dodelijke winterweer.
Oude, niet langer te gebruiken bankbiljetten worden versnipperd tot ontvlambare blokken voor gebruik in een kachel of knusse open haard.
De blokken gaan gratis naar humanitaire organisaties, zoals een centrum voor autistische kinderen in de noordoostelijke stad Miskolc.
'Het bespaart ons tot 60,000 forint (bijna 200 euro) aan stookkosten per maand. Dat is een behoorlijk bedrag in deze economische crisis', aldus Krisztina Haraszti, hoofd van het centrum. (ANP)
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... -kou.dhtml
-
- Volledig lid
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
-
- Volledig lid
Re: Hongaarse bank verbrandt geld tegen kou
Zou dat om deze blokjes gaan dan?Ilosab in Ier bouwt huis van biljetten topic schreef:U vraagt en wij draaien:
Groeten, Alfred
Ps: MNB is Magyar Nemzeti Bank (Hongaarse Nationale Bank)
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Re: Hongaarse bank verbrandt geld tegen kou
Marten,
Ja, het zijn die blokjes, briketten van 1 kilo genaamd. Een aantal jaren geleden op bezoek geweest bij de MNB (Magyar Nemzeti Bank) in Budapest. Is een aanrader voor de verzamelaar want ter vergelijking met de Nederlandse Bank word je daar met alle egards ontvangen. Rugzak gaat in een kluisje, entree is gratis en vervolgens kun je alle Hongaarse munten, catalogi en papiergeld op je gemak bekijken. Je kunt achter een computer gaan zitten, 5 vragen beantwoorden en als je er 3 goed hebt wordt je eigen biljet gedrukt. Mijn Hongaars is niet van dien aard dat ik alle vragen wist maar met behulp van een Engels sprekende gastvrouw kom je dan een heel eind. Het resultaat is een Egy Fabatka.
De gastvrouw vroeg me waarom we daar kwamen en ik legde uit dat ik Hongaars papiergeld verzamelde. Dan heb ik nog iets voor u en vervolgens kreeg ik de briket overhandigd want ze vond het heel leuk om een buitenlandse verzamelaar te ontmoeten.
Groeten, Alfred
Ja, het zijn die blokjes, briketten van 1 kilo genaamd. Een aantal jaren geleden op bezoek geweest bij de MNB (Magyar Nemzeti Bank) in Budapest. Is een aanrader voor de verzamelaar want ter vergelijking met de Nederlandse Bank word je daar met alle egards ontvangen. Rugzak gaat in een kluisje, entree is gratis en vervolgens kun je alle Hongaarse munten, catalogi en papiergeld op je gemak bekijken. Je kunt achter een computer gaan zitten, 5 vragen beantwoorden en als je er 3 goed hebt wordt je eigen biljet gedrukt. Mijn Hongaars is niet van dien aard dat ik alle vragen wist maar met behulp van een Engels sprekende gastvrouw kom je dan een heel eind. Het resultaat is een Egy Fabatka.
De gastvrouw vroeg me waarom we daar kwamen en ik legde uit dat ik Hongaars papiergeld verzamelde. Dan heb ik nog iets voor u en vervolgens kreeg ik de briket overhandigd want ze vond het heel leuk om een buitenlandse verzamelaar te ontmoeten.
Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171