Euromunten verzamelen, waar begin ik?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Euromunten verzamelen, waar begin ik?

Bericht door Munthunter »

Het verzamelen van Euromunten, een begin...

Op 1 januari 2002 namen twaalf landen afscheid van hun oude vertrouwde munteenheid. Nederland van zijn gulden, Duitsland van de Mark, België van zijn Frank, Spanje van de Peseta en ga zo maar door. Voor 12 landen brak er een nieuw tijdperk aan wat betreft het betalingsverkeer. Al snel begonnen de mensen te klagen want alles leek veel duurder te zijn geworden na de invoering van de Euro. Inderdaad zijn de consumpties in de horeca enorm gestegen, maar zou dat ook niet zijn gebeurd als we de Gulden nog hadden gehad? Diverse mensen onderzochten deze ‘prijsstijgingen’ en kwamen tot de conclusie dat alles na vele berekeningen juist goedkoper was geworden…
Nu, augustus 2008, is het al helemaal niet eerlijk meer om prijzen te gaan vergelijken met die van de guldentijd. Er zit immers ruim 6 jaar tussen en het geeft een vertekend beeld, om de bevroren Guldenprijzen van 2001 als uitgaanspunt te blijven gebruiken. We zien ook dat de Euro een enorm sterke munteenheid is tegenover andere munteenheden. Kortom de Euro is fel bekritiseerd maar verdiend dus eigenlijk ook wel een complimentje.

De ontwerpen van de biljetten zijn wat mij betreft verschrikkelijk te noemen en halen het in de verste verte niet bij de prachtige biljetten die Oxenaar en Drupsteen ontwierpen voor de laatste guldenbiljetten. Wat een saaie en nietszeggende biljetten die Euro’s’. Dat was overigens ook de bedoeling, de afbeeldingen zijn fictieve gebouwen of bruggen en bestaan dus niet. Dit om te voorkomen dat bepaalde landen bevooroordeeld zouden worden. Normaal gesproken is het normaal dat er belangrijke objecten of specifieke personen of andere zaken uit het desbetreffende land de biljetten siert, bij de Euro kon dat niet meer. Waarom men heeft gekozen voor de vale en saaie kleuren is mij onbekend. Eveneens vraag ik mij nog af waarom de biljetten geen nationale zijde hebben, net zoals het muntgeld.

Het muntgeld is namelijk wel per land verschillend op de Europese zijde na dan. Ieder land heeft op de nationale zijde een eigen afbeelding welke per muntsoort kan en mag verschillen. Nederland heeft er voor gekozen om alle muntsoorten (1ct t/m 2 Euro) van twee gelijke afbeelding te voorzien, andere landen hebben diverse afbeeldingen gebruikt.

Dit brengt mij tot het verzamelen van de Euro, want natuurlijk wordt de Euro ook verzameld. Zelfs ver buiten het Eurogebied (Australië, Canada, Amerika, etc.) wordt de Euro verzameld. Ook ik ben er voor gezwicht hoewel ik er eerst niet aan wilde. Je kunt de Euro op verschillende manieren verzamelen en dit zo duur maken als je zelf wilt. Hieronder een paar mogelijkheden en de diverse tips daarbij, aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Het verzamelen van gecirculeerde munten
Deze verzamelaar verzamelt de munten die ze tegenkomen in hun portemonnee. Vaak verzamelen ze ook niet op jaartal. Ze willen van elk land de 8 verschillende munten compleet krijgen. Voor deze vorm van verzamelen zijn speciale muntalbums verkrijgbaar waarin je direct de munt kunt vastklemmen. Omdat het om gecirculeerde munten gaat heeft een dergelijke verzameling enkel een nominale waarde, op enkele uitzonderingen na.

Het verzamelen van ongecirculeerde munten UNC
Deze vorm van verzamelen is erg populair en leuk. Diverse handelaren bieden muntsetjes (jaarsetjes) aan in UNC kwaliteit. Ongecirculeerde munten komen rechtstreeks uit de muntrol en zijn dus nog nooit in het betalingsverkeer actief geweest. De munten belanden meteen in speciale munthouders en in muntalbums. De UNC munten mogen enkele krasjes en of deukjes bezitten, deze komen er op wanneer ze na het slaan in grote bakken vallen alvorens ze in de muntrollen terecht komen.
UNC munten worden vaak en veel aangeboden in jaarsetjes (1 ct. t/m 2 Euro) op Marktplaats, Speurders, Ebay en diverse andere veilingsites, zie afbeelding. Ook diverse webwinkels bieden UNC setjes aan, via wat Googlen vindt je ze al snel. Houdt er wel rekening mee dat de setjes bij de webwinkels iets duurder kunnen zijn dan op de veilingsites. Gemiddeld kosten de setjes tussen de €6,95 en €8,95. Toch zijn er ook hogere uitschieters bij van 20 of 30 Euro, het is maar dat U het weet.
Niet ieder land slaat elk jaar een complete set waardoor het mogelijk is dat er geen UNC 2 Euro munt of andere munt verkrijgbaar is in deze kwaliteit. Toch bestaan ze wel alleen belanden ze dan in de Fleur de Coin of BU setjes, dit is weer een andere vorm van verzamelen die ik hieronder zal omschrijven.
Afbeelding UNC muntsetje

FDC, BU en Proofverzamelingen
Dit is wellicht de duurste vorm van verzamelen van Euromunten. Vrijwel elk land laat van elk jaar een beperkt aantal FDC, BU en Proofmunten slaan (1 ct t/m 2 Euro). Deze belanden dan in mooi uitgevoerde setjes. FDC en BU munten zijn geslagen met gepolijste muntstempels en worden na het slaan direct in de daarvoor bestemde verpakking gedaan. Vaak zijn dit kartonnen of plastic kaarten waarop een thema is afgedrukt, EK voetbal, mensenrechten, geboortejaar van een belangrijk persoon, etc. De munten worden ingeseald waardoor ze van de buitenlucht zijn afgesloten en beter bewaard blijven. Het is begrijpelijk dat deze muntsetjes een stukje duurder zijn. Ter verduidelijking een BU muntset van 2008 uit Frankrijk met het thema ‘Robbedoes’ kost ongeveer €50,00 (zie afbeelding) Voor deze ‘mapjes’ met munten zijn speciale albums verkrijgbaar.
Afbeelding BU setje met als thema 'Robbedoes'

Proofmunten
Deze zijn nog duurder. Proofmunten worden net als FDC en BU munten met gepolijste stempels geslagen, echter zijn de muntplaatjes ook gepolijst en dat maakt het verschil. De hoeveelheid proofsets die geslagen worden zijn vaak erg laag enkele duizenden. De verpakking kan gelijk zijn aan die van de FDC en BU setjes. De laatste jaren is het ook een mode om van de verpakking een waar kunstwerk te maken. Eikenhouten, plexieglas of roestvrij stalen boxen, alles is mogelijk. Als gevolg van de lage slagaantallen en de duurdere productiekosten zijn dergelijke proofsets dan ook erg prijzig. Een proofset van Nederland 2008 in een luxe houten cassette kost bijvoorbeeld gemiddeld € 55,00, maar de maximale oplage is wel 10.000 sets, vrij veel. Zie afbeelding Er zijn proofsets van ver over de 200 euro te koop.
Afbeelding Proofmunten in een luxe, exclusieve houten koffer.

Als afsluiting zijn er ook nog speciale afslagen van munten te koop. Dit kunnen speciale zo genaamde commemoratieve 2 Euromunten zijn die bijvoorbeeld ter gelegenheid van een speciale gebeurtenis worden geslagen. Ook de zilveren 5 en 10 Euromunten die Nederland in voorgaande jaren heeft laten slaan behoren tot dit verzamelgebied. Deze munten zijn allen wettige betaalmiddelen. Frankrijk heeft een heel arsenaal aan dergelijke munten laten slaan, echter zijn er veel geen officieel betaalmiddel. Er zijn vele verzamelaars die enkel de speciale 2 Euromunten verzamelen, een makkelijk bij te houden verzameling. Munten zijn verkrijgbaar in UNC, FDC, BU en Proof en verschillen nogal van prijs. Hieronder nog enkele afbeeldingen van een speciale 2 Euromunt uit Spanje van Don Quichot uit 2005 en het wellicht bekende Belastingvijfje uit 2007. Met een 1 1/2 Euro uit Portugal sluit ik het verhaal hier af. Zoals je ziet kun je het zo duur en moeilijk maken als dat je het zelf wilt.

In ieder geval wens ik iedereen veel verzamelplezier
Afbeelding 2 Euro commemoratief van Spanje 2005

Afbeelding Het Nederlandse belastingvijfje 2006

Afbeelding
Een Portugesche anderhalve Euro uit 2008. geslagen ter gelegenheid van de 'AMI' welke campagne voerde ten behoeve van de internationale medische assitentie, wereldwijd. Materiaal is zilver.

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 08 aug 2010, 16:08, 4 keer totaal gewijzigd.
tweety_

Bericht door tweety_ »

Hey Jeroen,

Je hebt in je tekst staan over anderhalve euro uit Portugal.
En je hebt bij het plaatje van de anderhalve euro gezet dat het een Franse is ;).

Groetjes, Kelly
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Oeps,

Het is een Portugese 1 1/2 Euro uit 2008. Geslagen voor de 'AMI' en de campagne die gevoerd werd ten behoeve van de internationale medische assistentie.

Heb het veranderd.

Bedankt voor de oplettendheid

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Jan2002
Lid
Lid

Bericht door Jan2002 »

Hoi Jeroen,

Leuk artikeltje, maar toch twee opmerkingen. Ten eerste: ik word zelf altijd heel erg iebelig van het woord 'sparen'. Sparen doe je met Douwe Egbertspunten, Blokker-dukaten, Airmiles of FreeBees. Wat wij forumleden doen, is verzamelen. In je artikeltje gebruik je bovendien de twee termen door elkaar, dat komt de leesbaarheid niet ten goede.
Verder nog een inhoudelijke opmerking. Je zegt dat het moeilijker is om aan ongecirculeerde munten te komen. Daar ben ik het echter niet mee eens. Het is in mijn optiek veel makkelijker om aan ongecirculeerde munten te komen dan aan gecirculeerde. Ongecirculeerde kun je allemaal in de munthandel vinden en kun je bij wijze van spreken in 1 dag compleet hebben. Als je een verzameling gecirculeerde munten daadwerkelijk uit circulatie wilt halen, is dat vele malen moeilijker en zal je dat waarschijnlijk jaren kosten.
Groet,
Jan
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Je geeft hier een paar zeer welkome aanvullingen, verbeteringen en andere tips, bedankt!

Ik zal dit zeker even gaan bewerken.

Hartelijk dank Jan!

Gr. Jeroen
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

verzilverd

Bericht door leon voorn »

ik ben nog steeds een beetje boos
dat de 5 euro munten nu
"zwaar verzilverd" zijn :x waarom?
de zilveren exemplaren van een paar jaar terug
zijn toch meer waard omdat ze van 925 zilver zijn?
graag iets van opheldering graag.... :wink:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: verzilverd

Bericht door Willem »

leon voorn schreef:ik ben nog steeds een beetje boos
dat de 5 euro munten nu
"zwaar verzilverd" zijn :x waarom?
de zilveren exemplaren van een paar jaar terug
zijn toch meer waard omdat ze van 925 zilver zijn?
graag iets van opheldering graag.... :wink:
Geloof dat het met de waarde van zilver te maken heeft. Volgens mij is de waarde van het zilver dat in een 5 euro munt gaat meer dan 5 euro waard.

Gr. Willem
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

aha de nederlandse regering wil;
A;meer verdienen op de 5 euro munt
B;bezuinigen op het zilver ,
omdat de waarde van het zilver de laatste jaren
gestegen is... :roll:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

De nominale waarde van deze wettige betaalmiddelen is €5,-

De laatste maanden is de zilverprijs flink aan de prijs geweest en zijn deze zilveren vijfjes, dus de eerste echte zilveren exemplaren, qua zilverwaarde méér dan €5,- waard geweest.

Ik denk dat men dat al had zien aankomen. daarbij zijn de aanmunt, verpakkings, distrubutiekosten, etc. ook aanwezig en is de oplage vaak vele malen minder als een 'normale' zilveren rijksdaalder vroeger was. Kortom de kosten liggen dan hoger dan de opbrengst en tsja...

Alles draait om de centen.

Ik ben nog altijd blij dat ik deze munten voor de nominale waarde kan aanschaffen, dat is in andere landen vaak wel anders en moet je er dus meer voor betalen, ondanks dat het een wettig betaal middel is in dat betreffende land.

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

In de andere eurolanden worden de speciale herdenkingsmunten bijna niet tegen nominaal uitgegeven.

Voor zover bij mij bekend zijn het de volgende (verzamelaars)munten die tegen nominaal worden uitgegeven:

- Duitsland 10 euromunten
- Nederland 5 en 10 euromunt (al dan niet in een coincard).
- Slovenië 3 euromunten
- Oostenrijk 5 en 10 euromunten
- Portugal 2,50, 5 en 8 euromunten
- Spanje 12 euromunten

groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Jan2002 schreef:Hoi Jeroen,

Leuk artikeltje, maar toch twee opmerkingen. Ten eerste: ik word zelf altijd heel erg iebelig van het woord 'sparen'. Sparen doe je met Douwe Egbertspunten, Blokker-dukaten, Airmiles of FreeBees. Wat wij forumleden doen, is verzamelen. In je artikeltje gebruik je bovendien de twee termen door elkaar, dat komt de leesbaarheid niet ten goede.
Verder nog een inhoudelijke opmerking. Je zegt dat het moeilijker is om aan ongecirculeerde munten te komen. Daar ben ik het echter niet mee eens. Het is in mijn optiek veel makkelijker om aan ongecirculeerde munten te komen dan aan gecirculeerde. Ongecirculeerde kun je allemaal in de munthandel vinden en kun je bij wijze van spreken in 1 dag compleet hebben. Als je een verzameling gecirculeerde munten daadwerkelijk uit circulatie wilt halen, is dat vele malen moeilijker en zal je dat waarschijnlijk jaren kosten.
Hoi jan en andere forumleden,

Ik heb het verhaal aangepast!

Nogmaals hartelijk bedankt Jan!

Gr. Jeroen

Terug naar “Euromunten”