FORUMSPECIAL! Munt met een missie 2011 - 50 jaar WNF

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

FORUMSPECIAL! Munt met een missie 2011 - 50 jaar WNF

Bericht door euromunter »

In dit topic een exclusieve special over de muntontwerpen van de "Munt met een missie" die werd geslagen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Wereld Natuur Fonds.

LET OP: Copyrights van de afbeeldingen berusten bij de Koninklijke Nederlandse Munt en het ministerie van Financiën.
Bron: Krant "Munt met een Missie".
Mogelijk gemaakt door:
- Ministerie van Financiën,
- Rijksacademie van Beeldende Kunst,
- Koninklijke Nederlandse Munt,
- Centraal Museum,
- Nederlands Instituut voor Design en Mode,
- Het Wereld Natuur Fonds.

Twaalf beelden kunstenaars en vormgevers hebben in een muntworkshop op de Rijksacademie van beeldende kunsten gewerkt aan een muntontwerp ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Wereld Natuur Fonds. Het ontwerp van Willehad Eilers is geselecteerd en geslagen tot de "Munt met een Missie".
De teksten over de muntontwerpen zijn geschreven door Ilse van Rijn (schrijver, kunsthistoricus en publicist).

Afbeelding Afbeelding

Hieronder de 11 andere ontwerpen van de Munt met een Missie!

Naam ontwerp: Oog
Ontwerp: Da van Daalen
Beroep: beeldend kunstenaar (beeldhouwen)

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
Het ontwerp van de olifant in het muntontwerp van beeldhouwer Da van Daalen kijkt je net niet aan. Het is alsof het dier langdurig geprobeerd heeft je blik te vangen, om dan zelf weg te kijken op het moment dat het de aandacht op zich gevestigd heeft. Deze combinatie tussen aandacht en wantrouwen is eigen aan de manier waarop het dier de mens aanschouwt. Maar in tegenstelling tot andere zoogdieren herkent de mens zich in die blik.

[hr]

Naam ontwerp: Clash
Ontwerp: Marjolein de Wit
Beroep: beelden kunstenaar (schilderen)

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
De beide zijden van de munt gebruikt de kunstenares om haar ideeën over de natuur en de door de mens gecreëerde cultuur verder te ontwikkelen. In haar muntontwerp zorgt de rangschikking van van voorwerpen en materialen voor merkwaardige contrasten. De organische en anorganische wereld lopen door elkaar. Wat is cultuur en wat is natuur?

[hr]

Naam ontwerp: Engagement
Ontwerp: Richard Vijgen
Beroep: Informatieontwerper

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
Het uitgangspunt van Vijgen is om ons mensen middels de munt bewust te maken van onze verantwoordelijkheid voor de natuur. Een ontwerp als een roep om engagement. Voortschrijdende technologische inzichten en automatisering maken, paradoxaal genoeg, de mens zelf meer en meer verantwoordelijk voor de situatie waarin hij zich bevindt.

[hr]

Naam ontwerp: Chaos
Ontwerp: Maarten van Maanen
Beroep: beeldend kunstenaar / grafisch ontwerper

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
Een doorlopende lijn verbindt de flora en fauna met elkaar. De organische wereld wordt voorgesteld als chaotisch en vormloos. De diversiteit en rijkdom van de levende soorten en hun relatie tot hun milieu vormt het thematische uitgangspunt van Van Maanens lijntekening.

[hr]

Naam ontwerp: Stempel
Ontwerp: Lex Pott
Beroep: Productontwerper

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving: Met dit ontwerp is er gezocht naar een universele beeldtaal voor de munt. Het zijn de jaarringen in het hout, wat iedereen wel herkend, geworden. Terwijl een groot deel van de mensen moeite heeft om te communiceren in een vreemde taal, kan iedereen ter wereld, het tijdsverloop lezen dat op natuurlijke wijze in jaarringen is gegroeid. Verwijzend naar de noodzaak om de ecologische voetafdruk te respecteren in onze omgang met onze natuurlijke leefomgeving, maakte Pott ook van de olifant een afdruk van de poot.

[hr]

Naam ontwerp: Circulatie
Ontwerp: Zachary Formwalt
Beroep: beeldend kunstenaar (film/video/fotografie)

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving: In het ontwerp draait het om het samenspel tussen de spiegelende en en doffe delen van de munt. De combinatie reflecteert de status van de gebruiker, maar ook de maatschappelijke functie van de munt krijgt er gestalte in. De functie is ambigu in het geval van een herdenkingsmunt als die voor het WNF. Een bijzondere uitgifte is voor velen een verzamelobject. Op het gekoesterde exemplaar van de verzamelaar komen krassen, putjes, vingerafdrukken en andere sporen van het betalingsverkeer nauwelijks voor. Spiegelende, gepolijste oppervlakken behouden zo hun glans. Hierdoor kan ik het object de reflectie worden gezien van de persoon van de verzamelaar. Fungeert de munt daarentegen als betaalmiddel, dan is die mogelijkheid uitgesloten. Door het letterlijke doorgeven raken de gepolijste facetten beduimeld, geleidelijk aan worden ze mat. Door de herhaalde handelingen wordt bovendien de fijne textuur van de doffe delen aangetast. Het kwetsbare reliëf slijt en zal uiteindelijk verdwijnen. De mattere aspecten van de munt ogen als vingerafdrukken, hun structuur is ontleend aan de afdruk van een tafelpoot, die Formwalt vond bij het grofvuil. Dit refereert aan onze niet altijd duurzame omgang met objecten en materialen.

[hr]

Naam ontwerp: Afspraak
Ontwerp: Tine Melzer
Beroep: beeldend kunstenaar (media/installaties/boeken)

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
"Geef de (w)aarde door" luidt het woordspel van deze munt. Op de beeldzijde staat de huidige slogan van het WNF, op de waardezijde staat hetzelfde met de toevoeging van de letter "w" aan het woord "aarde". Het minimale onderscheid tussen de woorden aarde en waarde benadrukt het belang van de boodschap. Van de munt wordt de context gekarakteriseerd door het betalen en door het verzamelen van speciale uitgiften. De munt reist van hand naar hand. De persoonlijke vingerafdruk van Melzer staat voor de eigenheid van uniek zijn. Op de munt ontstaat een spoor van vingerafdrukken dat normaliter onzichtbaar blijft. In haar ontwerp brengt zij dit spoor tot uiting, waardoor je niet meer slechts de munt, maar ook een veelvoud aan contexten bij je draagt.

[hr]

Naam ontwerp: Lofzang
Ontwerp: Elly Baltus
Beroep: Beeldend kunstenaar (beeldhouwen)

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving: in het ontwerp is een geldstuk getransformeerd tot een een kleurrijk universum, waarbij beeld- en waardezijde samen feitelijk één afbeelding vormen. Alle figuren op het ontwerp, zijn opgebouwd uit dezelfde penta- en hexagrammen. De vijf- en zeskantige structuren refereren aan de wetenschappelijke weergave van DNA, de belangrijkste chemische drager van erfelijk materiaal waaruit vrijwel elk organisme bestaat. De eenheid in diversiteit wordt in de tekening onderstreept door 'ribben' waarmee de verschillende individuele vormen met elkaar verbonden zijn.

[hr]

Naam ontwerp: kras
Ontwerp: Metahaven (Daniel van der Velden en Vinac Kruk)
Beroep: beide grafisch ontwerper

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
Ontwerp- en onderzoeksbureau Metahaven neemt orkaan Katrina als teken voor het veranderende klimaat en de consequenties daarvan tot het onderwerp van het muntontwerp. De lijn vormt het formele uitgangspunt van het ontwerp, de munt van Metahaven lijkt bekrast. Met de lijn is de ronddraaiende beweging van de orkaan weergegeven, zoals op de weerkaarten.

[hr]

Naam ontwerp: Kungfu
Ontwerp: Martin Fenne
Beroep: Beeldend kunstenaar (schilderen / installaties)

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
De Panda loopt op stelten, wat verwijst naar de onverzettelijkheid die de projecten van het WNF kenmerken.

[hr]

Naam ontwerp: Globe
Ontwerp: Giorgio Andreotta Calò
Beroep: Beeldend kunstenaar (beeldhouwen, installaties, film/video)

Afbeelding Afbeelding

Omschrijving:
Een leeuwin en een koningin kijken elkaar aan. Hun blik is indringend, bezwerend, hun houding majestueus. De koningin vertegenwoordigt Nederland, de leeuwin heerst over het dierenrijk. De gelijke lijn waarop de ogen van de twee figuren zich bevinden, impliceert een evenwicht tussen de mens en het dier.

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: FORUMSPECIAL! Munt met een missie 2011 - 50 jaar WNF

Bericht door Munthunter »

Je hebt er een prachtig overzicht van gemaakt Paul! Ik had ook niet anders verwacht... ;)

Altijd interessant om te zien welke ontwerpen er zijn afgevallen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Wat een lelijke ontwerpen zitten er tussen. Ik ben erg tevreden over het huidige ontwerp, die ik persoonlijk als enige mooi vind.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Supertopic, Paul!

Leuk om te zien uit welke ontwerpen gekozen kon worden. Het huidige ontwerp vind ik geslaagd, hoewel ik de panda-munt ook mooi had gevonden. Die lijkt wel wat op de Chinese panda (1 ounce) munt.

Bernard
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Wat Gible zegt, wat een lelijke ontwerpen zitten er tussen. Ook ik ben blij dat het ontwerp op de munt ook als beste eruit is gekozen. Trouwens, worden er wedstrijden gehouden voor dit soort munten? Want als ik sommige ontwerpen zie, denk ik bij mezelf dat ik dat 10x beter kan :lol:
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Ik denk dat Bea de laatste het leukste vindt.. ff een jaartje of 45 minder rimpels..
Ik ben het met haar eens.. een euro die ik zowaar zou willen bezitten...!

Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Wat mij betreft hadden ze de panda en de leeuw/Beatrix met elkaar mogen combineren :angel:. De munt die het uiteindelijk geworden is, is qua design wel mooi, maar uit zichzelf niet voldoende sprekend voor het werk waar het WNF voor staat.

Ja ik denk eigenlijk ook wel dat anderen, bijvoorbeeld Gible, ook een ontwerp zouden kunnen maken dat fluitend de top vijf haalt, binnen de hier getoonde munten.

Mooi overzicht Paul!
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Verzamelaarsmunten”