Beschreven rekenpenningen 80 jarige oorlog.

Plaats hier berichten over rekenpenningen. Hiermee werd het tellen van grote hoeveelheden muntgeld vergemakkelijkt.
voskeman
Superlid
Superlid

Beschreven rekenpenningen 80 jarige oorlog.

Bericht door voskeman »

Informatie over diverse rekenpenningen 16/17e eeuw.

Beschrijving afkomstig uit publicatie
rekenpenningen uit de 80 jarige oorlog , door Holleman Munten febr 1979

1585 ...... Nijmegen?

Afbeelding
Afbeelding

1587 Dordrecht

Afbeelding
Afbeelding

1590 Breda

............................ Afbeelding
Afbeelding

1600

........Afbeelding
De beschrijving luidt:
1600, jeton op de inname van van Fort André, gelegen in de Bommelerwaard tussen Maas en Waal.
Vz. Bloeiende bloem bij opkomende zon, verwelkte bloem bij ondergaande zon. Kz. Inname van Fort André
door Prins Maurits. Links van het fort vertrek van de Spanjaarden , rechts van het fort de intrek van de
Nederlanders.

Utrecht 1607
Afbeelding
1607 , Utrecht. Het vredes verdrag uitgesteld.
Vz. Arm uit de wolken met ontbloot zwaard.
Kz. Gekroond wapen van de staten van Utrecht.
Dung.3623 vl 11 33

Dordrecht 1607
Afbeelding
1607. Wantrouwen tegen de vrede .
Vz. Mercurius geeft kruit Moly aan Ulysses.
Kz. Hand biedt olijftak aan gewapende Nederlander.
Dung 3624 vl 11 34

Dordrecht 1609
Afbeelding
1609 Op het 12-jarige bestand; oproep tot waakzaamheid.
Vz. Nederlander legt zich op gescheurde trommel te rusten.
Kz. Mercurius trekt hem aan zijn oor om hem te wekken.
Dung 3651 vl 11 56 . pax 56
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Beschreven rekenpenningen 80 jarige oorlog.

Bericht door JO3023 »

Zeer mooie collectie jetons voskeman vaarvan de meeste in een uitzonderlijke kwaliteit. De publicatie "53 Rekenpenningen uit de 80 - jarige oorlog." uit 1979 van Margreet Tas is vrij aardig, maar absoluut een must voor jeton verzamelaars uit deze periode. Uitgebreider met 266 pagina's is haar publicatie uit 2009 "Rekenpenningen : 540 rekenpenningen van de zestiende en eerste helft van de zeventiende eeuw". Maar dit boekwerk is 5 jaar na uitgifte extreem lastig te verkrijgen. De oplage is volgens informatie verstrekt in http://www.muntenbodemvondsten.nl/index ... ic=55019.0 50 exemplaren geweest. Ik heb mijn exemplaar een aantal jaren geleden gekocht tijdens de muntenbeurs in Assen. Heb daarvoor lang gezocht, maar niet gevonden. Bij toeval kwam ik het boekwerk in Assen tegen en de verkoopster bleek Margreet Tas zelf te zijn. Het exemplaar dat ik bezit bleek haar exemplaar te zijn. Zal dus, denk ik, wel het laatste exemplaar zijn. Van bepaalde mensen heb ik begrepen dat de gefotografeerde jetons uit haar verzameling komen. Ze moet jaren bezig zijn geweest om een dergelijke verzameling bijeen te brengen.

Met vriendelijke groet,
Tristán

Terug naar “Rekenpenningen en jetons”