Letter op Thracische munt uit Maroneia

Plaats hier berichten over Griekse munten.

Moderator: George_III

thecollector

Letter op Thracische munt uit Maroneia

Bericht door thecollector »

Ik ben al een tijdje op zoek naar de betekenis van het teken dat onder het vierkant bij volgende munt te zien is:
http://omnicoin.com/viewcoin/995489

Het is een soort 'K', en ik denk niet dat het een Griekse letter is, of toch ? Ik heb op internet het alfabet van de
Thraciêrs proberen opzoeken maar ik vind niets. De munt is afkomstig van Maroneia, wat een Thracische stad
was maar wel een Griekse kolonie (voor zover ik weet).

Iemand meer info over deze letter ? Rond het vierkant staat gewoon MARONEIA in griekse letters, maar het
teken waar ik over spreek, hoort daar niet bij.
sebastiaan1995

Re: Letter op Thracische munt uit Maroneia

Bericht door sebastiaan1995 »

In het griekse alfabet komt wel de letter kappa voor.
Hij ziet er -ongeveer- hetzelfde uit als onze lekker k en heeft ook dezelfde klank.

Het lijkt mij dan ook dat het teken op die munt deze letter voorstelt. :)
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

sebastiaan1995 schreef:In het griekse alfabet komt wel de letter kappa voor.
Hij ziet er -ongeveer- hetzelfde uit als onze lekker k en heeft ook dezelfde klank.

Het lijkt mij dan ook dat het teken op die munt deze letter voorstelt. :)
Ik had ook al even bij het Griekse alfabet gekeken en kwam ook op de kappa uit...
maar ja waar staat ie dan voor, wat was de Thracische munteenheid, iets met een K?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Geven die letters, net als op diverse Romeinse munten niet de muntplaats aan?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Een interessant detail op deze munt is natuurlijk ook het Swastika-teken, welke op de munt staat. Dit teken is in verschillende culturen gebruikt, helaas heeft Hitler het als 'Hakenkruis' in een ander daglicht gezet.
thecollector schreef:Ik ben al een tijdje op zoek naar de betekenis van het teken dat onder het vierkant bij volgende munt te zien is
Dat vierkant is dus het swastika-teken.

Ik zet de afbeelding ook hier even neer, wel zo makkelijk.

Afbeelding

Gr. Jeroen
thecollector

Bericht door thecollector »

Swastika ? Als u het teken in het vierkant bedoeld: dat is een druivenstruik. De stad Maroneia stond bekend omwille van zijn wijn (en deze wordt vernoemd in de Odyssee van Homerus).

De foto van mijn munt is misschien niet duidelijk genoeg, dit is beter:
Afbeelding

Hier is het duidelijk dat het geen Kappa is. Ook onder het paard staat een teken/letter dat ik niet kan thuisbrengen. Op mijn munt is dit teken zeer afgesleten.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hmm daar is geen ontkennen meer aan ;)

Ik heb het fout gezien dus...

Wel een stuk prettiger deze afbeelding.

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Abdera, Dicea en Maroneia is eigenlijk het verhaal van 3 steden die elkaar zodanig bevochten, dat zij uiteindelijk door Athene gemakkelijk ingenomen kon worden.
Abdera was de rijkste van de drie steden in centraal Thracië, en had het meeste zilver om weg te munten in didrachmen. 1jaar mag je onthouden, dat is 449 voor Christus, dan stelt de rijkste stad van Athene een Muntovereenkomst op, welke alle munten die dan rouleren doet vernietigen en vervangen door 1 standaard serie geldig over geheel Griekenland en dus ook Thracië, welke stopt met de verovering van Abdera door de vader van Alexander de Grote in 350 BC, zijnde Philippus II van Macedonië.
Dicea is de armste van de 3 steden, en de eerste stad die zijn muntproductie zal staken. Het schijnt dat de munten van Dicea een lager zilvergehalte hadden als Maroneia, dus met recht kunnen we zeggen dat de eurocenten van die tijd werden geslagen in Dicea met of de naam van bezetter Abdera erop, danwel bezetter Maroneia, en dat wisselt over en weer tussen 564 voor Christus tot aan 490 voor Christus.
Abdera kan je vergelijken met Israël: een hoop getraumatiseerde vluchtelingen van het eiland Teos stichtten deze stad; allochtonen die gaan knokken met mensen die er al woonden, Dicea en Maroneia, de Palestijnen van die tijd. We zien hier de echte Gaza-spirit met Hamas-tendenzen, brandende pijlen in het duister die ergens neerploffen. Tussen 449 en 437 is er geen muntslag in Abdera, en na 437 wordt er aangemunt met paardjes tot de verovering door Philippus II van Macedonia.

Dicea ligt 10 mijl verwijderd van Abdera, en voer de muntstatus van Thasos, voorzien van het hoofd van Heracles.Alleen de triobool wijkt af, die verbeeldt een haan als beeldenaar. Na 500 voor Christus wordt Thasos ingewisseld voor de muntstandaard van Abderite, welke een zonnetje of bloemmotief hebben als kenmerk. EN APXEMBPOTO staat dan fragmentarich te lezen over de gehele muntreeks. De rammetjes lopen nu de paarden omver. Tussen 470 en 460 voor Christus waren de Maroneia-muntstandaard de basis van de slag in Dicea. Uiteindelijk wordt de definitieve muntstandaard die van de Atheners, wanneer deze de stad in 411 voor Christus binnenlopen. 13.95 gram hoort een tetradrachme te wegen volgens de Abdera standaard, alle afwijkende gewichten die voorkomen zijn in weze bezettingsgelden.
In het vierkant zie je dan de initialen van de warlord staan, welke op dat moment de stad Dicea tiranniseert. En elk schildsymbool van eikenblad tot druiventros, van lier tot adelaar wordt nu afgebeeld op de munt. vaak kan je ook de aanbeden god Hermes aanschouwen, en misschien heb je wel eens gehoord van de Stelling van Pythagoras.. die verzon hij als inwoner van Dicea. Pythagoras was toen al 100 jaar dood, en het is in weze de eerste gelegenheidsmunt die het overlijden herdenkt van een filosoof i.p.v. een krijgsheer, aangezien zijn gezicht in een klein centraal vierkant wordt uitgebeeld, terwijl op de andere zijde een griffioen zit te kijken.

Wanneer de Atheners naar Syracuse trekken na de Vrede van Nicias zakt het gewicht van de tetradrachme naar 12.5 gram. Het begin van de Pelopponesische oorlogen doet het gewicht der munten kelderen (inflatie).. in 386-385 is de Perzische standaard ingevoerd; beeldenaar is een hert, vaak met de naam Polycrates vergezeld.

Door het gebruik van vele standaarden is de muntslag van Abdera tot op de dag van vandaag bronmateriaal voor archeologische studies, daar de huidige kredietcrisis en vastgoedbubbel ook in die tijd aanwezig is: het beschikbare geld gaat naar fortificaties en dure koopwoningen die niemand kan betalen vanwege de politieke instabiliteit.

Maroneia jat metaal van Abdera wanneer ze genoeg hebben om aan te munten rond 450 voor Christus. Het geld is gelijk geijkt op de Atheense standaard. Zij kopiéren gangbare munten van Abdera, met een galopperend paard enerzijds en een het symbool van dictator Mende, de druivenrank anderszijds. Deze munten blijven eeuwenlang rouleren. EIII op de munt is een lettercombinatie die altijd op een munt van Maroneia moet staan als teken dat hij gekeurd wettig betaalmiddel is, te vergelijken aan de Senatus consulteo (SC) van de latere Romeinen.

Tijdens de Pelopponesische oorlogen krijgt Maroneia te maken met opdringerige allochtonen uit de stad Athene, en dit maakt dat als anti-Atheens statement de munten ineens overgaan naar de Aegeïsche standaard, zijnde de handelsunie van de Aegeïscers, welke overhoop lagen met de Boeotiërs uit het thans Turkse vasteland. De concurrerende handelsliga's (Oostblok versus Westblok) knokken lekker door, terwijl Maroneia dwars gaat liggen doordat zij hun tetradrachmai 16.35 gram zilver gaat laten wegen, om te laten zien hoe goed het gaat, gesteund door Perzië, die de Maroneia-munt ineens de waarde geeft van 3 Sigloi, terwijl de munt van de Atheners amper 2 Sigloi (10.9 gram) bedraagt. Nu gaat de wijngod Dionysus met zijn kop erop, want het blijft trekken aan een dood paard.. men vermoedt dat de Maroneia-inwoners zelf de roulerende paarden hebben vernietigd om hun Perzische contacten tevreden te stellen.
Tussen 365 en 360 voor Christus eindigt de muntslag van Maroneia, daar de stad wordt overrompeld door invallende nomaden als de Triballoï, die ook concurrent Abdera innamen. Het aanwezig Abderaanse zilver wordt omgesmolten en er verschijnen muntjes in het door Triballoï overheerste gebied met het hoofd van Apollo aan de ene kant en aan de keerzijde een slapende griffioen.

Dit is alles wat ik er van weet.
tja..

Terug naar “Griekse munten”