Ilosab schreef:Ook fraai, je mag in een speciale herdenkingsmunt niet verwijzen naar het WNF of iets dergelijks maar ze strijken wel pegels op van de verkoop van de munt of profiteren ervan. Komt behoorlijk negatief bij me over.
Gr. Alfred
Hmmm, dat deel ik niet met je Alfred.

Ten eerste staat er zeer prominent op de munt '50 jaar Wereld Natuur Fonds. Daarnaast wil het WNF (weet ik uit betrouwbare bron) voorkomen dat ze hun logo, op duizend en 1 producten hebben staan. Het logo en de naam van het Wereld Natuur Fonds blijft zo beter beschermd en exclusief. Mijn vader heeft een paar jaar terug wijn vanuit Zuid Afrika geïmporteerd en wilde daar het logo van het WNF aan verbinden en 'the Big Five'. Per verkochte fles moest er een X-bedrag naar het WNF gaan, voordat ze het logo op het etiket mochten plaatsen en gebruik mochten maken van een, overigens prachtige, tekening van 'the Big Five'.
Bedenk je dat iedere fabrikant maar wat graag een dergelijk logo wil verbinden aan hun product, want men voelt zich er beter bij wanneer ze een dergelijk product kopen en daar ook nog eens erg goed aan doen. Ik ga er van uit dat het WNF op deze wijze (ook juridisch) wil voorkomen dat hun product straks niet meer excusief is en te vaak gezien wordt, Besef dat het te vaak zien van een logo van een dergelijke organisatie juist anti-reclame kan zijn, overdaad schaad...
Als voorbeeld geef ik maar even het 'Ik kies bewust' logo. Stap een willekeurige supermakt in en je zult zien dat op te veel producten het logo prijkt en dat men zo door de bomen het bos niet meer ziet staan. Albert Heijn heeft haar eigen logo, het klaverblaadje, welke ze werkelijk waar op ieder product plakken. Ook daar hetzelfde verhaal.
Hopelijk snap je wat ik voor denkwijze hierin heb, want ik vind het wat te kort door de bocht om te stellen dat het voeren van een logo, of het niet mogen voeren daarvan, niet af moet hangen van het uiteindelijke doel. Het steunen van het WNF! Dat het WNF wellicht wil voorkomen dat ze zeurende fabrikanten krijgen van 'Als hij het mag, mag ik het toch ook?' vind ik slim gevonden en dat de KNM daar ook bijhoort, ach ja... de regeltjes de regeltjes...
Gr. Jeroen