Nederland 5 & 10 euro 2011 "50 jaar WNF"

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: Nederland 5 & 10 euro 2011 "50 jaar WNF"

Bericht door neozion »

genius schreef:
Mischaop82 schreef:Ik kan er momenteel nog niet warm voor lopen voor dit ontwerp.
Zal het dus in het echt moeten zien om een goed oordeel te kunnen geven.
Had er eerlijk gezegd veel meer van verwacht.

Gr. Mischa
Hier geef ik je gelijk, ik had er ook wat meer van verwacht. Je zou toch minimaal het logo van het WNF ergens op de munt verwachten, ookal is het maar klein. Of zou dat te duur zijn geweest en de winst op de munt dan te klein....
Of de panda beer erop.
Ik vind dat het ontwerp niets met wnf te maken heeft. Dat verhaal met de boom en de wortels..... tja. Als je de chinese wnf en de deze aan 100 man zou laten zien weet denk ik niemand voor de nederlandse versie de link me wnf te maken. De chinese zal bijna iedereen herkenning
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

neozion schreef:Als je de chinese wnf en de deze aan 100 man zou laten zien weet denk ik niemand voor de nederlandse versie de link me wnf te maken. De chinese zal bijna iedereen herkenning
Chinese WNF :?: :?:
Bedoel je de Chinese pandamunten? Die hebben helemaal niets met WNF te maken, misschien heb jij niet helemaal in de gaten wat WNF is, en laat je je afleiden door het logo.
Waarom zou het logo van WNF op de munt moeten staan? Gezien de mailing van KNM denk ik dat dat niet eens mag.

Luit
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

llinde schreef:
neozion schreef:Als je de chinese wnf en de deze aan 100 man zou laten zien weet denk ik niemand voor de nederlandse versie de link me wnf te maken. De chinese zal bijna iedereen herkenning
Chinese WNF :?: :?:
Bedoel je de Chinese pandamunten? Die hebben helemaal niets met WNF te maken, misschien heb jij niet helemaal in de gaten wat WNF is, en laat je je afleiden door het logo.
Ik ga evan uit dat hij de Chinese WNF munt bedoeld die ook bij het prestigeset geleverd worden.

Afbeelding

llinde schreef: Waarom zou het logo van WNF op de munt moeten staan?
Nouja als je een organistie eerd die ook een logo heeft lijkt het mij erbij te horen.
123
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Een logo zegt mij ook niet zo veel...

Een panda is geinig en staat inderdaad in het logo van het WNF, maar ze doen zo ontzettend veel meer. De laatste jaren richten ze zich met name enorm veel op de illegale houtkap in Borneo en omstreken, iets wat ontzettend belangrijk is op dit moment, voordat het te laat is. Een afbeelding van de Big Five had wellicht nog beter voldaan dan een eventueel logo van het WNF (de panda).

Of dit wel of niet gebruikt zou mogen worden op een munt is mij niet bekend, Misschien niet omdat het een 'roulatie'munt zou zijn. Volgens mij mag je het logo gebruiken als ze een X-bedrag van de opbrengst krijgen. Maar naar ik meen staat er toch wel ruim voldoende tekst op de munt die verwijst naar het thema én het Wereld Natuur Fonds...

Maar goed, smaken verschillen wel degelijk :)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Tja... ik vind hem iets te druk. Maar het is absoluut niet de lelijkste :thumb up:.
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Grappig is ook de laatste zin in de brief van de KNM, gezien de laatste uitgiftes nog bij de KNM verkrijgbaar zijn.
PS. Nieuwe Nederlandse herdenkingsmunten zijn altijd zeer gewild, wacht daarom niet te lang met bestellen!
123
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ach, vind die reclame rotzooi altijd maar dom gedoe. Ze hebben nog steeds niet door dat ik naar 1,5 jaar niks via die brief besteld te hebben dat ik geen interesse in die reclame rotzooi heb :P

Vind het wel best, kost hun geld niet mij.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Tsja, dit is natuurlijk een perfecte manier om je waar te verkopen, reclamefolders staan er vol mee 'OP=OP', 'Laatste kans'...

Kan het ze niet kwalijk nemen, de KNM is commercieel natuurlijk ook steeds meer en beter bezig met de verkoopkant aan particulieren en handelaren en daar horen dergelijke uitspraken zichtbaar bij.
Gible schreef:Ach, vind die reclame rotzooi altijd maar dom gedoe. Ze hebben nog steeds niet door dat ik naar 1,5 jaar niks via die brief besteld te hebben dat ik geen interesse in die reclame rotzooi heb
Onder iedere nieuwsbrief staat duidelijk beschreven hoe je uit hun bestand gehaald kunt worden, met de digitale nieuwsbrief kun je dit eenvoudig doen door op een link te klikken. Wellicht dat je zo ook automatisch uit het fysieke mailbestand komt. In ieder geval vind ik het geen probleem en zelfs prettig om ze af en toe te ontvangen, als is het alleen al om de afbeeldingen en achtergrondiformatie.

Zo lezen we ook dat er een uitzending komt op de Nederlandse zender (weet zo niet welke) over de tot stand koming van de munt bij het programma 'Kunstuur'. Zou wellicht anders aan onze aandacht ontsnapt zijn.

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Gible schreef:Ach, vind die reclame rotzooi altijd maar dom gedoe. Ze hebben nog steeds niet door dat ik naar 1,5 jaar niks via die brief besteld te hebben dat ik geen interesse in die reclame rotzooi heb :P

Vind het wel best, kost hun geld niet mij.
Kosten rekenen ze wel door in de prijs van hun producten, dus uiteindelijk betaal je er wél voor :knipoog:

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

genius schreef:
llinde schreef: Waarom zou het logo van WNF op de munt moeten staan?
Nouja als je een organistie eerd die ook een logo heeft lijkt het mij erbij te horen.
Hier zijn zéér strikte regels aan verbonden! In de relatie nieuwsbrief van de KNM, zaten twee bijlages over het gebruik van het merkteken van het WNF.
KNM schreef:

Hierbij ontvangt u de eisen en richtlijnen van het Wereld Natuur Fonds ten aanzien van communicatie, gebruik en omgang van (merk)naam en logo Wereld Natuur Fonds.

Bij de verkoop, promotie en/of communicatie van het 50 Jaar WNF Vijfje is niet toegestaan om WNF uitingen te gebruiken zoals logogebruik, naam en tekst van WNF. Hierbij wordt bijvoorbeeld bedoeld: advertenties, drukwerk en mailings, persberichten, promotiemateriaal, verpakkingen en alle vormen van media uitingen.
Ook mag er niet de suggestie worden gewekt dat u als relatie van de Koninklijke Nederlandse Munt, een samenwerking heeft met het WNF.
Er mag gebruik gemaakt worden van de naam '50 jaar WNF Vijfje'.
Het is niet toegestaan om bij de promotie van het product gebruik te maken van levende dieren zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het WNF.
U bent op geen enkele wijze vertegenwoordiger en/of agent van WNF.
Het is niet toegestaan om de merken en afbeeldingen te gebruiken, zoals opgenomen in de bijlage.
Dus... :thuink:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Op zich vind ik het een mooie munt maar v.w.b. deze Nederlandse uitgave had ik misschien ook een kleine afbeelding van Prins Bernhard verwacht. Die is in zijn leven niet helemaal straight geweest maar heeft volgens mij wel iets voor het WNF betekend.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

HET ONTWERP

Eerste gedachten
Willehad Eilers besloot om de munt een menselijke look te geven, wat voor hem betekende dat hij alle designs en lettertypes met de hand moest maken. Willehad: “Dit zou de munt helpen om een positief en natuurlijk gevoel over te brengen, wat goed past bij het WWF en de munt draagt hiermee duidelijk mijn handtekening.”

De Koningin
Een waardige uitbeelding van de Koningin bleek een grote uitdaging. Door zijn eerder gestelde randvoorwaarden kon hij geen foto van de Koningin gebruiken. Willehad: “Ik wilde haar portret simpel en elegant houden. Ik dacht aan portretten die gemaakt zijn uit niet veel meer dan één lijn. Ik besloot om deze techniek uit te proberen.”

Afbeelding

Het idee
Een munt als een sculptuur. Dat was de uitdaging die Willehad zichzelf oplegde bij het ontwerp voor het 50 Jaar WNF Vijfje. Willehad: “Ik wilde dat de munt de natuur en het leven in al zijn glorie en kwetsbaarheid voorstelde. Ik wilde dat de munt een boom voorstelde met een kroon en wortels. Nadat ik een lange wandeling gemaakt had kwam ik op het idee van de kleinste boom ter wereld. Een boom is een positief symbool voor leven en natuur. Tegelijkertijd is het groots en elegant. De top van de boom verwijst ook naar een kroon.”

Afbeelding

Het ontwerp
Het idee achter het boomontwerp was om van de voorzijde van de munt een boomkroon te maken dat het portret van Beatrix zou dragen. De keerzijde zou de wortels van de boom laten zien die gevoed moeten worden om de boom te laten bloeien. Op deze manier hebben beide zijden van de munt een symbolische relevantie op zichzelf, maar zijn veel sterker als ze gecombineerd worden. De munt zelf is hierin de stam van de boom, die beide elementen met elkaar verbindt. De munt werd een sculptuur, een object.

Afbeelding

De kroon
De rondjes op de voorzijde sluiten aan bij het ontwerp van traditionele Nederlandse munten. Heel bijzonder is dat een tekst in de stapelrand doorloopt. Nog nooit eerder toegepast

De wortels
Voor de keerzijde heeft hij een speciaal lettertype ontwikkeld wat gebaseerd is op wortels van een boom. De wortels afgebeeld op de munt worden gevoed door te tekst ’50 Jaar Wereld Natuur Fonds’. Het Muntmeesterteken en het Muntteken zijn als schatten verstopt tussen de wortels.

Afbeelding

Bron: KNM

Groeten Paul
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

euromunter schreef:Hier zijn zéér strikte regels aan verbonden! In de relatie nieuwsbrief van de KNM, zaten twee bijlages over het gebruik van het merkteken van het WNF.
KNM schreef:

Hierbij ontvangt u de eisen en richtlijnen van het Wereld Natuur Fonds ten aanzien van communicatie, gebruik en omgang van (merk)naam en logo Wereld Natuur Fonds.

Bij de verkoop, promotie en/of communicatie van het 50 Jaar WNF Vijfje is niet toegestaan om WNF uitingen te gebruiken zoals logogebruik, naam en tekst van WNF. Hierbij wordt bijvoorbeeld bedoeld: advertenties, drukwerk en mailings, persberichten, promotiemateriaal, verpakkingen en alle vormen van media uitingen.
Dus... :thuink:
Dus je mag niet zeggen dat het om een munt met het thema Wereld Natuur Fonds gaat....?
123
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ook fraai, je mag in een speciale herdenkingsmunt niet verwijzen naar het WNF of iets dergelijks maar ze strijken wel pegels op van de verkoop van de munt of profiteren ervan. Komt behoorlijk negatief bij me over.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ilosab schreef:Ook fraai, je mag in een speciale herdenkingsmunt niet verwijzen naar het WNF of iets dergelijks maar ze strijken wel pegels op van de verkoop van de munt of profiteren ervan. Komt behoorlijk negatief bij me over.

Gr. Alfred
Hmmm, dat deel ik niet met je Alfred.
Afbeelding
Ten eerste staat er zeer prominent op de munt '50 jaar Wereld Natuur Fonds. Daarnaast wil het WNF (weet ik uit betrouwbare bron) voorkomen dat ze hun logo, op duizend en 1 producten hebben staan. Het logo en de naam van het Wereld Natuur Fonds blijft zo beter beschermd en exclusief. Mijn vader heeft een paar jaar terug wijn vanuit Zuid Afrika geïmporteerd en wilde daar het logo van het WNF aan verbinden en 'the Big Five'. Per verkochte fles moest er een X-bedrag naar het WNF gaan, voordat ze het logo op het etiket mochten plaatsen en gebruik mochten maken van een, overigens prachtige, tekening van 'the Big Five'.

Bedenk je dat iedere fabrikant maar wat graag een dergelijk logo wil verbinden aan hun product, want men voelt zich er beter bij wanneer ze een dergelijk product kopen en daar ook nog eens erg goed aan doen. Ik ga er van uit dat het WNF op deze wijze (ook juridisch) wil voorkomen dat hun product straks niet meer excusief is en te vaak gezien wordt, Besef dat het te vaak zien van een logo van een dergelijke organisatie juist anti-reclame kan zijn, overdaad schaad...

Als voorbeeld geef ik maar even het 'Ik kies bewust' logo. Stap een willekeurige supermakt in en je zult zien dat op te veel producten het logo prijkt en dat men zo door de bomen het bos niet meer ziet staan. Albert Heijn heeft haar eigen logo, het klaverblaadje, welke ze werkelijk waar op ieder product plakken. Ook daar hetzelfde verhaal.

Hopelijk snap je wat ik voor denkwijze hierin heb, want ik vind het wat te kort door de bocht om te stellen dat het voeren van een logo, of het niet mogen voeren daarvan, niet af moet hangen van het uiteindelijke doel. Het steunen van het WNF! Dat het WNF wellicht wil voorkomen dat ze zeurende fabrikanten krijgen van 'Als hij het mag, mag ik het toch ook?' vind ik slim gevonden en dat de KNM daar ook bijhoort, ach ja... de regeltjes de regeltjes... ;)

Gr. Jeroen
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Eurocoin schreef:komt er ook een b.u. versie uit van deze munt?

http://www.muntenhuis.nl/nieuweherdenkingsmunt
Nee, alleen unc en proof.
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol »

Ik denk dat je dan de munt met een missie krijgt, maar ook deze is in circulatie kwaliteit. ;)
http://www.knm.nl/50-Jaar-WNF-Vijfje-20 ... duct/1660/
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol »

Muntenhuis toch!!! :evil:
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Kwaliteitsoorten 50 jaar WNF Vijfje

26 augustus 2011

De Koninklijke Nederlandse Munt heeft vernomen dat het 50 jaar Wereld Natuur Fonds Vijfje wordt aangeboden in de kwaliteit Brilliant Uncirculated (BU). Dit is een hogere kwaliteit dan Uncirculated (UNC).

Als officiële producent van de Nederlandse herdenkingsmunt willen wij u graag informeren dat het 50 jaar WNF Vijfje niet wordt geproduceerd in de kwaliteit Briliant Uncirculated. De herdenkingsmunt is zoals gebruikelijk te verkrijgen in de UNC kwaliteit en de allerhoogste kwaliteit Proof.

groeten Paul
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

euromunter schreef:50 Jaar WNF Vijfje 2011 "Munt met een missie"

• Het 50 Jaar WNF Vijfje in bijzondere actieverpakking. Met de aankoop van deze uitvoering completeert u niet alleen uw verzameling, maar steunt u ook het Wereld Natuur Fonds!

• Op de actieverpakking vindt u een actiecode.

• Met deze actiecode maakt u kans op gratis kaarten voor een theaterconcert van Ellen ten Damme.

Let op: wordt geleverd vanaf 12 september!

Afbeelding

Specificaties:

Metaal: Verzilverd koper
Gewicht: 10,50 g
Diameter: 29,0 mm
Kwaliteit: Circulatie-kwaliteit
Nominale waarde: 5 euro

Bron: KNM
Kan je die munt in die verpakking ook omwisselen voor Vijf euro?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Kan je die munt in die verpakking ook omwisselen voor Vijf euro?
Als je ermee in de winkel wilt betalen zal de winkelier de munt voor 5 euro inwisselen. Als je hem van de KNM wilt kopen moet je er 10 euro voor geven.

Dus ja je kan hem omwisselen vor 5 euro. :D
123
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

ja, maar met precies die verpakking of in gewone coincard?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

De gewone coincard kost 5€.
De andere coincard waarmee je ook kaarten kunt winnen kost 10€. Maar de munt is gewoon 5€ waard
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

ah, oké.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Misschien zag u het al in RTL Boulevard, gisteravond? De Eerste Slag van het 50 Jaar WNF Vijfje zal verricht worden door niemand minder dan Humberto Tan en Ellen ten Damme! Humberto en Ellen zijn beide ambassadeur van het WNF en zijn daarom uitgenodigd voor deze eervolle taak. De Eerste Slag vindt plaats op maandag 12 september a.s. Aansluitend na de Eerste Slag wordt de Eerste Dag uitgifte verkocht. Voor meer informatie adviseren wij u onze website in de gaten te houden.
groeten Paul

Terug naar “Verzamelaarsmunten”