goud en zilverprijs

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

goud en zilverprijs

Bericht door munt9490 »

ik heb een vraagje met betrekking tot de goud en zilverprijzen

ik kijk regelmatig naar wat de prijs van goud en zilver per kilo doet. de afgelopen 2 dagen is de goud prijs met meer dan 2.000 euro gestegen, onrust op de financele markten zou de reden zijn. Tot zover kan ik dat begrijpen. Maar hoe zit dat met zilver die prijs die zie ik eigenlijk alleen maar stijgen en dalen nu stijgt het en morgen daalt het bijna net zo hard weer terug dus die koers blijft gelijk ongeveer. Zilver is toch ook meer waarde vast dan andere investeringen. De vraag is dus waarom loopt goud zo ernorm snel op en zilver eigenlijk niet. Oke goud is misschien wel wat populairder maar naar mijn idee zou zilver dan toch ook wel een tocht omhoog moeten maken als goud dat met zulke enorme bedragen doet.

alvast bedankt voor de gene die mij wat gaat leren !

gr munt9490
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
Robby VG
Volledig lid
Volledig lid

Re: goud en zilverprijs

Bericht door Robby VG »

Ik weet enkel dat de goudprijs heus niet met 2000 euro is gestegen, hooguit 500 euro per ounce in een maand tijd. Volgens mij heeft het te maken omdat goud sowieso een hogere waarde heeft en er dus een grotere vraag naar komt wanneer het op de beurzen slecht gaat
Zeer veel dank aan Gible voor de geweldige avatar!
jantomat

Bericht door jantomat »

http://www.kitconet.com/charts/metals/g ... eukg_2.gif

hallo

goud is wel degelijk sterk gestegen de laatste dagen.
heeft vandaag zelf de 40.000€ gehaald.
ik denk dat de prijsverschil tussen goud en zilver te maken heeft met vraag en aanbod.
weet niet of het goed is om nu met goud te gaan beginnen want snel rijk worden zal moeilijk zijn denk ik.
het goud piekt nu wel door verschillende redenen maar als alles weer wat stabieler staat zou het wel kunnen dat het goud even een duik neemt van een paar duizend euro.
mijn raad is zeker geen goud kopen op korte termijn want als het even een dip krijgt ben je gezien.
als je het geld kunt missen zou ik het durven doen bvb 1 jaar.

groetjes
jan
munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 »

Robby VG schreef:Ik weet enkel dat de goudprijs heus niet met 2000 euro is gestegen, hooguit 500 euro per ounce in een maand tijd. Volgens mij heeft het te maken omdat goud sowieso een hogere waarde heeft en er dus een grotere vraag naar komt wanneer het op de beurzen slecht gaat
ik heb het hier over kilo prijs en niet over ounce en dat is wel degelijk gestegen met 2000 in als ik het goed heb 2 dagen tijd en als dat niet mocht kloppen hoor ik het graag dan zoek ik een andere site op voor de juiste goud/zilver koers informatie.
Robby VG
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Robby VG »

munt9490 schreef:
Robby VG schreef:Ik weet enkel dat de goudprijs heus niet met 2000 euro is gestegen, hooguit 500 euro per ounce in een maand tijd. Volgens mij heeft het te maken omdat goud sowieso een hogere waarde heeft en er dus een grotere vraag naar komt wanneer het op de beurzen slecht gaat
ik heb het hier over kilo prijs en niet over ounce en dat is wel degelijk gestegen met 2000 in als ik het goed heb 2 dagen tijd en als dat niet mocht kloppen hoor ik het graag dan zoek ik een andere site op voor de juiste goud/zilver koers informatie.
Je hebt gelijk hoor, maarja is helemaal hoe je het zegt eh

het kan namelijk gestegen zijn per once (31 gram) of per kilo ten opzichte van EUr, USD, YEN, AUD
munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 »

ja oke maar je weet maar nooit niet alles klopt op internet haha dalijk heb ik hele mooie koersen voor me neus die niet kloppen haha.

maar het vreemde vind ik aan het goud en zilver dat zilver niet een zelfde weg volgt als goud wellis waar in verhouding natuurlijk goud is nou eenmaal meer waard dan zilver maar ene stijgen ander dalen dat lijkt me juist een rare zakk ik zou juist bij beide dan een stijging verwachten
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

munt9490 schreef:maar het vreemde vind ik aan het goud en zilver dat zilver niet een zelfde weg volgt als goud wellis waar in verhouding natuurlijk goud is nou eenmaal meer waard dan zilver maar ene stijgen ander dalen dat lijkt me juist een rare zakk ik zou juist bij beide dan een stijging verwachten
Waarom zou de goud en zilver hetzelfde moeten doen, het zijn toch geheel verschillende metalen?
Alle aandelen doen toch ook niet hetzelfde?

Met je opmerking "natuurlijk goud is nou eenmaal meer waard dan zilver" geef je eigenlijk zelf al aan dat er een verschil is.

Luit
Wilge

Bericht door Wilge »

Goud is vooral een monetair edelmetaal. Zilver ook, maar wordt ook industrieel gebruikt.
Platina en palladium zijn vooral industrieel. Je zag gisteren (9 aug)mooi dat goud eerst omhoog ging en platina en palladium naar beneden, zilver licht naar beneden. Toen ging goud naaar beneden en trokken platina en palladium weer flink aan en zilver weet dan niet precies welke kant het op moet.
Historisch gezien moeten goud en zilver nog steeds naar elkaar toe groeien de ratio staat al weer een tijdje rond de 40.

Voor meer info: http://www.edelmetaal-info.nl
munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 »

even een andere vraag met betrekking tot de prijs van goud en zilver waar komt die sterke daling ineens vandaan ? zilver staat op moment op 750 de kilo als ik het goed heb waar komt die daling ineens vandaan ? goud snap ik nog enigsinds je ziet een redelijke vergelijking tot de beurzen die dalen goud stijgen. Maar waar komt nu ineens die enorme zilver daling avndaan. Ik snap dus redelijk hoe het met goud in elkaar steekt belggen en dergelijke maar zilver ik snap er nog niet veel van waar komt die daling inenes vandaan
Robby VG
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Robby VG »

munt9490 schreef:even een andere vraag met betrekking tot de prijs van goud en zilver waar komt die sterke daling ineens vandaan ? zilver staat op moment op 750 de kilo als ik het goed heb waar komt die daling ineens vandaan ? goud snap ik nog enigsinds je ziet een redelijke vergelijking tot de beurzen die dalen goud stijgen. Maar waar komt nu ineens die enorme zilver daling avndaan. Ik snap dus redelijk hoe het met goud in elkaar steekt belggen en dergelijke maar zilver ik snap er nog niet veel van waar komt die daling inenes vandaan
ik lig strijk met je uitleg, je vraagt namelijk 6x hetzelfde! Vraag dan gewoon: Van waar komt die plotse daling van de zilverprijs?
cosworth46

Bericht door cosworth46 »

Bijna alle metalen zijn flink aan het dalen, koper zo'n 30% zilver ook ineens 25 a 30% hoe het komt? geen idee maar mocht je iets willen beleggen is dit misschien wel een instap moment.

Afgelopen jaar heb ik de prijzen van zilver en goud een paar keer zien zakken en ook weer zien stijgen in mei ging zilver ook ineens van bijna 50 dollar een ounce naar 32 dollar daarna weer terug naar zo'n 43 dollar en nu dus weer terug rond de 30 dollar.

Ik heb van het weekend 6 kilo zilver gekocht in de vorm van oud nederlands muntgeld, dit is vrij van btw en dus het meest interessant als belegging.

Nu maar hopen dat de prijs van zilver door het dak gaat maar dat zal wel niet.
jantomat

Bericht door jantomat »

hallo

ik heb deze week nog een paar goude munten gekocht van een forumlid
10 gulden 5 gulden 100 florin aruba 10€ 2003 en 10€ 2002
waarom is simpel als investering.
maar in mijn geval ook voor te verzamelen.maar de laatste drie heb ik nog niet in mijn verzameling dus deze gaan appart.
ik koop goud als beleging maar ook om te verzamelen.
door omstandigheden er mee begonnen in 2003.
van toen af koop ik goude munten op.
eerst vooral belgie en heb nu de belgen bijna compleet in zeer mooie staat aan goudprijs gekocht.
mis nog de moeilijkere munten natuurlijk.
maar zo heb ik al een aardige collectie goude munten bijeen gekregen.
en als ik geld nodig heb verkoop ik gewoonlijk mijn dubbels en dan de munten die mij als munt niet veel zegen.
als het goud morgen chracht is dat nog geen ramp voor mij omdat ik er al een tijd mee bezig ben dus kan ik het rissico lopen nog te blijven kopen.
maar soms denk ook ik er aan alles te verkopen en de dikke winst te nemen.
maar dan vraag ik me ook weer af in wat ga ik dan weer investeren.
dus hou ik het voorlopig nog op het goud.
mijn gevoel zegd dat tegen eind dit jaar de goudprijs tegen de 50.000€ de kg zal staan.
maar volgend jaar kan het anders gaan als we deze crissis te boven of ten onder zijn gegaan.

groetjes
jan
Mos
Lid
Lid

Bericht door Mos »

Veel goud en zilver wordt omgesmolten voor de industrie. Een grote economische crisis resulteert in minder vraag=minder waarde. Uiteraard kunnen ook vele andere factoren een grote rol spelen zoals een bubbel die uit elkaar spat, benodigde cashflow, beleggingsinstellingen die kopen kopen kopen, dan putt opties uitgeven op goud en vervolgens het goud verkopen en blijven verkopen, deflatie en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zeker in deze tijd blijft het gokken!!!
Mos
cinq

Bericht door cinq »

Mijn voorkeur gaat uit naar zilver, dit metaal heeft mij altijd meer aangetrokken dan goud.
Zilver wordt slechts voor 40% gerecycled, goud voor ongeveer 99%
Tegen de huidige consumptiegraad is de huidige zilvervoorraad tegen 2034 uitgeput. Goud rond 2060.
Experts verwachten dat zilver uiteindelijk de goudprijs zal overstijgen of benaderen.
cosworth46

Prijzen zijn heel hard naar beneden aan het gaan, zilver staat nu op 28 dollar per ounce en goud net boven 1600.
munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 »

ik hoorde vanochtend of gister op de radio er is een wrak gevonden met 200.000 kilo zilver aanboord nu zeg ik 200.000 kilo is veel of het in voor zilver ook veel is ik heb geen idee misschien is het maar een schijntje bij hoeveel zilver er in de wereld is. Zouden dit soort vondsten invloed hebben op de zilver prijs? Ik ga er niet van uit dat ze die zilverschat zullen omsmelten zullen vast prachtige dingen zijn in dat wrak dus dat is zonde. Maar het lijkt mij dat er nu dus 200.000 kilo extra zilver is dus het aanbod groter is geworden in de wereld en de prijs dus daalt. Heb ik dit goed of is de theorie vraag en aanbod niet van toepassing op zulk soort vondsten ?
cosworth46

deze vondst zal zeker van invloed zijn op de zilverprijs, het zilver dat in het wrak zit is geloof ik in de vorm van baren en die zullen dus zeker niet allemaal bewaard blijven.
martinzwaan

Bericht door martinzwaan »

edelmetalen en bellegers voor langere termijn zijn al langer dan vandaag bekend dat het "witte" goud of tewel zilver
VER onder de daadwerkelijke fysieke waarde wordt verkocht al vanaf 1970!!!
de verhoudingen zilver tegen over goud is ook dramatisch uit elkaar gelopen sinds die tijd!
al voor 1000de jaren is de verhouding altijd 1 op 10 geweest van goud zilver.
dit noemt men de ratio van zilver en goud. echter momenteel is die ratio 1 op 57 z`n beetje!!

even de uitleg voor beginners:

1 stuk goud kon je omruilen voor 10 stukken zilver voor eeuwen lang is dit zo geweest!!
dit is een goudstandaard,momenteel kan je voor 1 stuk goud 57 stukken zilver krijgen!!
dit is zo gekomen dankzij het politieke geklooi met de munt waardes! (euro,usa dollar etc,..)

mijn keus zal momenteel geen goud zijn om te bellegen, maar zilver!!!
want dit is wachten tot er correcties komen op de prijzenmarkt!
of goud moet 5x goedkoper gaan worden spontaan(als dat gebeurd besteld elk land 10 pallets vol gelijk!)
of zilver moet in prijs vervijfvoudigen!!.....
....

de prijs die je momenteel betaald voor zilver lijkt duur,
maar in werkelijkheid is er meer energie /kosten gemaakt om fysiek zilver te winnen dan dat het opbrengt!
waarom kan dit gebeuren,...!?!?!
dankzij de digitale beurzen waarbij mensen in bezit zijn van vele digitale kg`s met zilver!!!
dit drukt de prijs van fysiek zilver!
banken en bellegings instanties zouden onmogelijk elke beleger fysiek zilver kunnen leveren als elke "digitale kg" werd opgeeist!
zou dit wel gebeuren,zitten ze met een "silver shortage " elk stuk fysiek zilver is dan ineens een vermogen waard!
dit ook de manier waarop de zilverprijs onderdrukt wordt,
los van dat,.....

zilver wordt VERBRUIKT,en goud GEBRUIKT
zilver zit daadwerkelijk in ALLES!
[youtube][/youtube]

meer info op mijn youtube kanaal wat zilver betreft!
martinzwaan

Bericht door martinzwaan »

munt9490 schreef:ik hoorde vanochtend of gister op de radio er is een wrak gevonden met 200.000 kilo zilver aanboord nu zeg ik 200.000 kilo is veel of het in voor zilver ook veel is ik heb geen idee misschien is het maar een schijntje bij hoeveel zilver er in de wereld is. Zouden dit soort vondsten invloed hebben op de zilver prijs? Ik ga er niet van uit dat ze die zilverschat zullen omsmelten zullen vast prachtige dingen zijn in dat wrak dus dat is zonde. Maar het lijkt mij dat er nu dus 200.000 kilo extra zilver is dus het aanbod groter is geworden in de wereld en de prijs dus daalt. Heb ik dit goed of is de theorie vraag en aanbod niet van toepassing op zulk soort vondsten ?

wat die boot betreft en de prijzenmarkt,...
die boot is bekend waar die ligt, echter de lading zal pas compleet geborgen zijn rond 2013 !
lijkt me vreemd als dat gelijk nu al merkbaar zou zijn in de marktprijzen eigenlijk.

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”