Wat ik moet weten als ik wil beleggen?

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

Robby VG
Volledig lid
Volledig lid

Wat ik moet weten als ik wil beleggen?

Bericht door Robby VG »

Hallo allemaal,

Ik heb interesse gekregen om te beleggen in goud of zilver. Ten eerste omdat ik al geruime tijd opzoek ben naar een goede belegging, ik heb al enkele speciale euromunten, maar daar ga ik later natuurlijk niet ineens immens veel voor krijgen. Ik dacht dus om te beleggen in Goud of Zilver. Het is natuurlijk niet iets dat je op vandaag of morgen doet, maar toch vele malen makkelijker en toegankelijker dan bij aandelen. Ik hou niet van het handelen in aandelen omdat je zoals nu het geval is een beurscrisis niet kunt uitsluiten.

Nu heb ik natuurlijk enkele vragen:

- taxen en belastingen? Is het zo dat je in België goud aankoopt zonder BTW? Hoeveel roerende voorheffing zal ik moeten betalen als ik het wil verkopen (25% zoals bij aandelen?)

- Zijn er munten die ik kan aankopen die zeker de moeite waard zijn, ik geef de voorkeur aan munten omdat ik verzamelaar ben van munten en baar goud lijkt me niets :D

de laatste vraag gaat over het aankopen met anderen. Stel nu voor dat ik een paar gouden munten koop en deze verder verkoop aan vrienden en kennissen die er ook interesse in hebben, mag dit?
Zeer veel dank aan Gible voor de geweldige avatar!
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: Wat ik moet weten als ik wil beleggen?

Bericht door sgtravel »

Als je wilt dat deze zilveren/ gouden belegingsmunten ook een verzamelwaarde meekrijgen kun je beter Chineese Panda's en Australische lunar munten kopen.
Met name de munten van 5 oz en zwaarder worden op "dit moment" voor veel meer verkocht dan de metaal waarde.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Robby VG schreef:Ik hou niet van het handelen in aandelen omdat je zoals nu het geval is een beurscrisis niet kunt uitsluiten.
Ook bij goud is het niet mogelijk om dit soort risico's uit te sluiten, alleen zal de beweging meestal omgekeerd zijn aan die van de aandelen.
Nu stijgt goud enorm, maar als het vertrouwen in de economie terugkeert gaat de koers ook net zo gemakkelijk weer naar beneden.
Als je in gouden munten wilt beleggen is het verstandig om te kiezen voor munten die (nog) geen verzamelwaarde hebben en dus zo dicht mogelijk bij de goudprijs zitten. Hetzelfde geldt ook voor zilveren munten,
Let wel dat de goudprijs en de zilverprijs zich heel verschillend kunnen bewegen.
Voor het beleggen zijn courante munten met een hoog edelmetaalgehalte het handigste.

Luit
suminion
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door suminion »

denk persoonlijk dat het momenteel slecht is te belgeen in goud en zilver. beter wachten tot er weer een dip in de markt is en ze dan inslaan, den kdat je er dan beter uitkomt.

nu ligt de prijs al hoog, en is de wins die je kan maken bijna nihiel.
altijd op zoek naar franse gelegenheids euro.
andres

Bericht door andres »

beleggen ------> kopen als iets relatief laag staat , aandelen bijvoorbeeld 8): en verkopen als iets relatief hoog staat , goud bijvoorbeeld :P
contrair denken dus , het moeilijkste wat er is :thuink:
demuntenkoning
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door demuntenkoning »

hallo,

ik zou gaan bellegen in Gouden munten met een verzamelwaarde!
Wanneer de goud waarde mocht weg vallen (wat voorlopig niet zal gebeuren denk ik!) heb je altijd de vermelwaarde nog!
Bijvoorbeeld het goudentientje 1888 en de betere goudendukaten! ook zijn er betere krugerranden.
het zilver zou je best de chineese panda kunnen kopen of Wilhelmina zilver!
Gezocht munten en bankbiljetten!
tekoop munten en bankbiljetten!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

suminion schreef:denk persoonlijk dat het momenteel slecht is te belgeen in goud en zilver. beter wachten tot er weer een dip in de markt is en ze dan inslaan, den kdat je er dan beter uitkomt.

nu ligt de prijs al hoog, en is de wins die je kan maken bijna nihiel.
Het is duidelijk dat de beleggers in aandelen, gezien de huidige stand van zaken in 'beleggersland', massaal na zitten te denken om over te stappen op de veiligere (fysieke) zilver en goud beleggingen. Dit houdt dan ook in dat er naar verwachting een explosieve vraag naar goud en zilver zal ontstaan en dat de prijs dus zal gaan stijgen van deze edelmetalen. Toch zijn deze gedachten van beleggingsgoeroes, die je vrijwel op ieder beleggersfora kunt lezen ook wel voorzien van kanttekeningen. Bednek je dat ze een enorm gat achterlaten bij de huidige beleggingen en dus dat daar ook een crisis in zal ontstaan.

Het is dus niet vast te stellen of het nu een slimme zet is om in goud en zilver te gaan beleggen of een slechte zet. Feit is dat er heel veel onduidelijkheid is over hoe het er uit zal gaan zien en dat weet niemand. Als ik kijk vanuit mijn eigen beleving zou ik het wel aandurven en nu mijn slag slaan, ware het niet dat ik de cash er niet voor heb. :)

Maar goed, het is in ieder geval goed om te weten dat de vraag naar goud en zilver zal blijven bestaan en dat deze zekerheid vele beleggers zal doen besluiten over te stappen op zilver en goud. En dan spreek ik weer vanuit mijn eigen gedachten.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

demuntenkoning schreef:ik zou gaan bellegen in Gouden munten met een verzamelwaarde!
....
het zilver zou je best .......of Wilhelmina zilver!
Volgens mij zijn dit juist twee slechte voorbeelden als je het vanuit beleggingsstandpunt bekijkt..
voor de verzamelwaarde betaal je ook en die is lang zo zeker niet als de goudwaarde, wel kan je proberen in te schatten of je munten die je voor goudwaarde kunt kopen later misschien verzamelwaarde krijgen.
Dan is dat extra winst, maar beleggen in verzamelwaaarde is zo ongeveer het meest speculatieve wat je kunt doen, verzamelwaarde kan namelijk eenvoudig tot helemaal nul reduceren, dat in tegenstelling tot de metaalwaarde.

En Wilhelmina zilver heeft een te laag zilvergehalte om beleggingszilver te zijn, als het dus puur om het beleggen gaat zijn er veel betere voorbeelden. Als je het aan de andere kant leuk vind om een Wilhelmina collectie op te zetten dan is de zilverwaarde natuurlijk een aardige bijkomstigheid.

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef:en dat deze zekerheid vele beleggers zal doen besluiten over te stappen op zilver en goud. En dan spreek ik weer vanuit mijn eigen gedachten.
En dat gaat alleen maar op in onzekere tijden, als je de goud en zilverprijzen over de hele lange termijn bekijkt, dan leert de geschiedenis dat ze ongeveer waardevast zijn, oftewel gemiddeld stijgen ze mee met de inflatie. Als je dat bedenkt is eenvoudig de conclusie te trekken dat aandelen, maar ook obligaties een beter rendement hebben.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je best een periode van bijvoorbeeld vijf jaar kan hebben waarin goud een betere belegging is dan aandelen, maar het gaat bij goud om waardevastheid, niet om toename.
Het goud wordt immers ook niet meer, en je vangt er ook geen rente voor....

En hoe moeilijk voorspellen is kon je van morgen goed zien, zogenaamde deskundigen voorspelden een heuse beurskrach op de europese beurzen en nog geen uur later kon het wel eens meevallen.
In werkelijkheid ging de koers zelfs eerst in de plus om daarna toch weer flink te zakken en uiteindelijk zelfs weer in de plus te sluiten.
Als je hier voldoende inzicht in zou hebben, dan had je de afgelopen weken meer verdiend als je in het hele jaar met goud had kunnen verdienen.

Luit
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

llinde schreef: En dat gaat alleen maar op in onzekere tijden, als je de goud en zilverprijzen over de hele lange termijn bekijkt, dan leert de geschiedenis dat ze ongeveer waardevast zijn, oftewel gemiddeld stijgen ze mee met de inflatie. Als je dat bedenkt is eenvoudig de conclusie te trekken dat aandelen, maar ook obligaties een beter rendement hebben.
Beleggingsadvies geef ik niet, maar onderstaande grafiek lijkt me een goede ondersteuning van Luit zijn bewering. Een kleine toelichting: de grafiek geeft de reële rendementen (geschoond voor inflatie dus) weer op aandelen (stocks), 10 jaars staatsleningen, goud en gewoon 'bankbiljetten in een oude sok' (US dollars dan).

Op de zeer lange termijn blijken aandelen dus véél meer op te leveren dan goud en zijn ook staatsleningen veel winstgevender. Kijk je echter naar de laatste tien jaar, dan zie je aandelen juist vrij horizontaal bewegen en blijkt goud harder te stijgen.

Bernard

Afbeelding
andres

Bericht door andres »

hier een gewoon dollarbiljet uit 1871 , als je opoe die in een ouwe sok had gedaan, kon je 'm vandaag de dag voor zo'n $ 20.000 (in UNC) verkopen :)
Afbeelding
ruud4

Bericht door ruud4 »

dit houdt mij ook wat bezig.
want wat te doen als je wat centjes gespaard hebt...
de euro zie je zo'n beetje verdampen.
de dollar ook naar de kelder.
aandelen en obligatie's zeer onzeker.
zwitserse franken worden bijgedrukt dus ook die gaan langzaam in lucht op.
de yen? lijkt me niet.
naar de historie kijken levert ook niks op.
huidige situatie is uniek en de toekomst kennen we niet.
grondstoffen? Goud? Zeer kwetsbaar maar ik zie geen beter alternatief.
mooie muntjes in max kwaliteit voor de goudprijs dan maar.
mocht het verder in elkaar klappen dan hebben we misschien wat aan het goud.
mocht het straks misschien wat beter gaan dan hebben we misschien nog wat aan de verzamelwaarde.
wie o wie heeft de "gouden tip"????
Robby VG
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Robby VG »

ruud4 schreef:dit houdt mij ook wat bezig.
want wat te doen als je wat centjes gespaard hebt...
de euro zie je zo'n beetje verdampen.
de dollar ook naar de kelder.
aandelen en obligatie's zeer onzeker.
zwitserse franken worden bijgedrukt dus ook die gaan langzaam in lucht op.
de yen? lijkt me niet.
naar de historie kijken levert ook niks op.
huidige situatie is uniek en de toekomst kennen we niet.
grondstoffen? Goud? Zeer kwetsbaar maar ik zie geen beter alternatief.
mooie muntjes in max kwaliteit voor de goudprijs dan maar.
mocht het verder in elkaar klappen dan hebben we misschien wat aan het goud.
mocht het straks misschien wat beter gaan dan hebben we misschien nog wat aan de verzamelwaarde.
wie o wie heeft de "gouden tip"????
ik volg je volledig, wat sommigen zeggen over obligaties is niet waar, hier in België zijn duizenden gezinnen hun centen kwijtgeraakt door te beleggen in obligaties van grote bedrijven die ineens heel hard daalden zoals Fortis, KBC ... . Ik ga voor het goud gaan en een gokje wagen, niet geschoten is er zeker naast!
Robby VG
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Robby VG »

Nu heb ik vandaag ook gedacht aan het feit dat goud dat ik nu koop, ooit toch wel eens op dezelfde waarde zal terugkomen, ik bedoel, het kan toch niet zijn dat in een wereld met steeds meer bevolking men zulke grondstoffen niet meer gaat gebruiken of wil in investeren.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Robby VG schreef: ik bedoel, het kan toch niet zijn dat in een wereld met steeds meer bevolking men zulke grondstoffen niet meer gaat gebruiken of wil in investeren.
Ik wil je niet bang maken, en denk ook niet dat het zal gaan gebeuren, maar waarom zou goud gebruikt MOETEN worden.
Goud wordt gebruikt in sieraden, maar dat is vooral omdat we met z'n allen geloven dat het waarde heeft.
Het is redelijk zeldzaam, maar ook nooit helemaal uitgesloten dat er plotseling veel meer wordt gevonden.
Verder wordt goud ook nog wel in de elektronica industrie gebruikt, maar dat kan ook zomaar veranderen.
Met andere woorden, zonder goud zou de wereld waarschijnlijk gewoon doordraaien.

Luit
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Een goede belegger zorgt ervoor dat ie de risico 's gaat spreiden

1) Deels edelmetaal/grondstof
2) Aandelen
3) Obligaties
4) contanten
5) Vastgoed

Afhankelijk van het risico dat je wil lopen kun je dan het ene zwaarder laten wegen dan het andere. Heb je geen ervaring met beleggingen, dan kun je het beste kiezen voor beleggingsfondsen. Investeren in munten vanwege de verzamelwaarde is mogelijk, maar dit valt onder alternatieve beleggingen. Risicovol is het zeker, maar niet onmogelijk. In de V.S. is dit een geaccepteerde vorm van beleggen. Daarnaast zou je een eigen huis kunnen kopen of een groter huis............vergeet niet dat is de enige potentiële belegging waarvan je kunt genieten.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
eurowin

Bericht door eurowin »

Je kan nooit kopen als het "laag" staat om de simpele reden dat je dat niet kunt weten.

Mijn inziens koop je best op regelmatige basis (een) gouden munt(en) bv iedere 3 maand.

Als je dan op een termijn van bv 10 jaar je gemiddelde aankoopprijs gaat bekijken zul je zien dat die best meevalt.
Zo leef je ook niet met frustratie van te hoog of te laag kopen.

De gouden regel is natuurlijk, leg niet al je (gouden) eieren in één mand.

Groetjes
Erwin
:wave:
Hercules

Bericht door Hercules »

Als je in gouden of zilveren munten wilt beleggen, zou ik juist munten kopen die zo goed als geen extra premie ten opzichte van de edelmetaal koersen kennen.
Dus bv gouden tientjes, of zilveren guldens en rijksdaalders per kilo.
Als je een kilobaar zilver koopt ben je al snel 30% meer dan de zilverprijs kwijt aan BTW en handelaars marge die je bij verkoop nooit meer terug ziet.
Bij munten die je nu als zogenaamd zeldzaam en FDC koopt, hoor je bij verkoop ineens dat ze maar prachtig zijn en gebruikelijk...
Een kilo goud of een kilo zilver is altijd evenveel waard, waar ook ter wereld.
Davadox

Bericht door Davadox »

Mooi om een oud topic te vinden en terug te lezen.
Die twijfel om op dat moment goud/zilver te kopen,nu een jaar later is het een hoop in waarde gestegen.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Wie wil beleggen, moet nooit aan een verzameling beginnen.
Verzamelaars willen hun collectie behouden en aanvullen tot 1 geheel, beleggers kopen goedkoop in en verkopen bij een duurdere prijs.
Bankbiljetten en postzegels is en blijft oud-papier, munten hebben in de meeste gevallen een metaalwaarde gekoppeld aan een dagkoers.
20 dollar 1933 Flying Eagle goud is in weze net zo veel waard als Engelse penny Brons 1933, want beleggen is alleen interessant wanneer er maar weinig objecten van zijn overgebleven. Hetzelfde geldt voor het aluminium kwartje van 1980 van Nederland of de zinken driekruinenboom 1941, de cent van 1924, de 2 1/2 cent 1942 of de gulden 1906 om maar wat te noemen.
Beleggen doe ik mijn brood met ham en kaas.. en investeren doe ik met lezen over de materie die mij interesseert.
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

llinde schreef:
Robby VG schreef: ik bedoel, het kan toch niet zijn dat in een wereld met steeds meer bevolking men zulke grondstoffen niet meer gaat gebruiken of wil in investeren.
Ik wil je niet bang maken, en denk ook niet dat het zal gaan gebeuren, maar waarom zou goud gebruikt MOETEN worden.
Goud wordt gebruikt in sieraden, maar dat is vooral omdat we met z'n allen geloven dat het waarde heeft.
Het is redelijk zeldzaam, maar ook nooit helemaal uitgesloten dat er plotseling veel meer wordt gevonden.
Verder wordt goud ook nog wel in de elektronica industrie gebruikt, maar dat kan ook zomaar veranderen.
Met andere woorden, zonder goud zou de wereld waarschijnlijk gewoon doordraaien.

Luit
Is het niet zo dat goud eigenlijk voornamelijk wordt gebruikt voor sieraden en zilver juist in de industrie vanwege de geleidende eigenschap hiervan? Dit kent dus een zeker verbruik. Vanuit die beredenering richt ik mij enkel op het verzamelen van zilver. Daarnaast is zilver verzamelen veel leuker omdat je tientallen 1oz munten koopt waar je voor hetzelfde geld nog niet eens een krugerrand of iets dergelijks koopt.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Arnhemmer schreef:Daarnaast is zilver verzamelen veel leuker omdat je tientallen 1oz munten koopt waar je voor hetzelfde geld nog niet eens een krugerrand of iets dergelijks koopt.
Precies N" Maat, beleggen in edelmetaal kan nooit geen kwaad, natuurlijk gaan rijke mensen ook goud erbij nemen.
De aantrekkingskracht van goud bestaat al vanuit de eerste beschavingen en dat zal niet veranderen zeker, en eigenlijk is het een beetje gek, doordat men voor goud veel geld krijgt
kunnen de gouddelvers enorm veel energie, materiaal, geld en tijd er insteken en dat maakt het goud ook niet goedkoper daarbij maken ze de natuur ter land en ter zee verder mee om zeep.
Maar als de mensen de gewone geld markt beginnen te wantrouwen, willen de mensen iets tastbaar en dat is nu eenmaal edelmetaal, misschien komt er in de toekomst nog eentje bij: "drinkbaar water" :thuink:
Groeten Luc. :D
ToonB
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door ToonB »

De koers van het zilver is inmiddels bijna gehalveerd tov 2011. Was niet zo goed om in 2011 in te beleggen blijkt achteraf.
Mogelijk nu wel? Over 5 jaar weet iemand vast een antwoord......
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

Ach ja, het is koffiedik kijken maar voor mij en ik denk vele andere verzamelaars met me, is het vooral een hobby en is een goede investering een (welkome) bijzaak :-))
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Doorgaans bevatten mobiele apparaten koper, goud, palladium en platina. Daarnaast bevat je telefoon nog andere metalen en mineralen, zoals lithium en ion. In de oortjes van een koptelefoontje zit vaak neodymium. Zilver zit volgens mij zelden of nooit in een mobiel apparaat, omdat het te snel oxideert.

Mark

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”