Verschillen gulden 1967 nikkel en zilver.
Moderator: maarten89
Verschillen gulden 1967 nikkel en zilver.
1967 was het jaar van de overgang van de zilveren gulden naar de nickelen gulden.
Qua gewicht zit er een halve gram tussen, de zilveren is 6,5 gram en de nickelen is 6 gram.
Qua uiterlijke kenmerken is het wat lastiger. De zilveren heeft de extra parel, maar verder is er weinig onderscheid te vinden. Natuurlijk de muntkleur is anders door het verschil tussen zilver en nickel.
waarom is er toen niet voor gekozen om meteen er iets anders mee te doen om het verschil tussen de 2 munten duidelijk te maken? Het maken van nieuwe stempels is natuurlijk niet een eenvoudige klus, maar de extra parel moest er toch al uit.
Qua gewicht zit er een halve gram tussen, de zilveren is 6,5 gram en de nickelen is 6 gram.
Qua uiterlijke kenmerken is het wat lastiger. De zilveren heeft de extra parel, maar verder is er weinig onderscheid te vinden. Natuurlijk de muntkleur is anders door het verschil tussen zilver en nickel.
waarom is er toen niet voor gekozen om meteen er iets anders mee te doen om het verschil tussen de 2 munten duidelijk te maken? Het maken van nieuwe stempels is natuurlijk niet een eenvoudige klus, maar de extra parel moest er toch al uit.
Re: verschillen gulden 1967 nickel en zilver
Waarom zouden ze duidelijk moeten verschillen dan?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Aangezien de munt redelijk veranderde door van de zilverstandaard af te stappen?!koenmunten schreef:Waarom zouden ze duidelijk moeten verschillen dan?
-
- Moderator
Als dit 100% nikkel is zou het magnetisch moeten zijn, terwijl zilver niet magnetisch.
mvg,
Aernout
mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Dat is natuurlijk ook een duidelijk verschil.Aernout schreef:Als dit 100% nikkel is zou het magnetisch moeten zijn, terwijl zilver niet magnetisch.
mvg,
Aernout
Blijft mij vraag open staan wat de reden is geweest om de munt exact hetzelfde te laten qua uiterlijk.
Bijna altijd als een munt veranderd qua materiaal zie je ook dat de munt er anders uitziet. Zeker als dat gebeurd in een lopend jaar
Heb je daar zo een voorbeeld van? Ik kan me er zo niets bij voorstellenneozion schreef: Bijna altijd als een munt veranderd qua materiaal zie je ook dat de munt er anders uitziet. Zeker als dat gebeurd in een lopend jaar
Ik zie namelijk ook helemaal geen reden om een verschil te maken, het is immers dezelfde gulden, met dezelfde waarde.
Een verschil is dus niet functioneel, integendeel hoe minder verschil zichtbaar is, hoe beter.
Tenzij de kleine verschillen natuurlijk het idee laten opkomen dat het om een vervalsing gaat.
Luit
Volgens mij is Nederland al in 1875 van de zilverstandaard afgestapt.neozion schreef:Aangezien de munt redelijk veranderde door van de zilverstandaard af te stappen?!koenmunten schreef:Waarom zouden ze duidelijk moeten verschillen dan?
Luit
Dat klopt natuurlijk. Ik bedoelde natuurlijk dat ze afstapte van de normale zilveren munten.
Zal eens kijken naar voorbeelden.
-
- Superlid
neozion schreef:Dat klopt natuurlijk. Ik bedoelde natuurlijk dat ze afstapte van de normale zilveren munten.
Ik denk dat dit puur met de prijs van de productie van de gulden en de rijsdaalder te maken heeft gehad, alleen werd de ondernemer op hoge kosten gejaagt, denk hierbij alleen al aan de aanpassing van de cigaretten automaten die toen bij iedere winkel aan de muur hingen.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Toen kostte een pakje sigaretten nog maar ongeveer een gulden.....Dick schreef: alleen werd de ondernemer op hoge kosten gejaagt, denk hierbij alleen al aan de aanpassing van de cigaretten automaten die toen bij iedere winkel aan de muur hingen.
Luit
-
- Superlid
Klopt, dat waren mooie tijden ik weet nog goed dat de eerste automaten de nieuwe guldens slikte.llinde schreef:Toen kostte een pakje sigaretten nog maar ongeveer een gulden.....Dick schreef: alleen werd de ondernemer op hoge kosten gejaagt, denk hierbij alleen al aan de aanpassing van de cigaretten automaten die toen bij iedere winkel aan de muur hingen.
Luit
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
@Dick,
Lijkt mij ook!
Als je kosten wil drukken door de gulden van nikkel te gaan maken.. dan lijkt het mij niet zeer zinvol om.
.. een ontwerp te kiezen
..het ontwerp geschikt te maken voor een beeldenaar
...een proefontwerp van beeldenaar te laten maken.
... de nieuwe moederstempels te maken.
..mogelijk de muntpersen aan te passen.
.. de oude munten in te nemen.
.. alle muntautomaten aan te laten passen
Daar bij komt nog dat Juliana wars was van alle opsmuk.
Ze wilde al niet eens met het paarlenkapje (wat een gravenmuts was) afgebeeld worden.. en liet zich met veel moeite door Wenckenbach overtuigen.
... wat een Palaver zou dat gegeven hebben met haar afbeelding op een nieuwe munt.
Groet, Robin
Lijkt mij ook!
Als je kosten wil drukken door de gulden van nikkel te gaan maken.. dan lijkt het mij niet zeer zinvol om.
.. een ontwerp te kiezen
..het ontwerp geschikt te maken voor een beeldenaar
...een proefontwerp van beeldenaar te laten maken.
... de nieuwe moederstempels te maken.
..mogelijk de muntpersen aan te passen.
.. de oude munten in te nemen.
.. alle muntautomaten aan te laten passen
Daar bij komt nog dat Juliana wars was van alle opsmuk.
Ze wilde al niet eens met het paarlenkapje (wat een gravenmuts was) afgebeeld worden.. en liet zich met veel moeite door Wenckenbach overtuigen.
... wat een Palaver zou dat gegeven hebben met haar afbeelding op een nieuwe munt.
Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..