5 Mark 1971 / 1972 DDR (Inwisselbaar?!)

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kingz
Senior lid
Senior lid

5 Mark 1971 / 1972 DDR (Inwisselbaar?!)

Bericht door Kingz » 23 jul 2011, 16:41

Ik heb hier nog een aantal dubbelen 5 Mark munten uit Duitsland DDR, en mijn vraag is of deze ook nog inwisselbaar zijn bij de Duitse banken?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoor graag een reactie van iemand... :thumb up:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Kingz
Senior lid
Senior lid

Re: 5 Mark 1971 / 1972 DDR (Inwisselbaar?!)

Bericht door Kingz » 23 jul 2011, 17:28

Eurocoin schreef:ze zijn niet meer in te leveren bij de banken maar ze zijn wel onbepaald inwisselbaar bij de centrale bank in frankfurt

het adres

Deutsche Bundesbank
Department K
Freedom of Information Act (K 0-4)
Wilhelm-Epstein-Straße 14
60431 Frankfurt am Main
Germany

telefoonnummers

+49 69 9566 3511
+49 69 9566 3512

Woow... dus deze 5 Mark muntstukken zijn individueel €2,618 EUR waard per munt!??! :wtf: :lach:
http://nl.loobiz.com/omzetter/mark+euro

Cool, ik heb er nog zo'n 25 over... nu alleen nog even iemand regelen die het komende jaar nog naar Frankfurt rijdt :)
Maar in ieder geval bedankt voor de informatie :thumb up:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 23 jul 2011, 20:25

Is er hier niemand toevallig die nog naar Frankfurt gaat deze zomer? :shifty: :twisted:

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 23 jul 2011, 22:35

Ik was nog eens aan het zoeken, en op deze website staan deze volgens mij niet bij...? :problem: :thuink:

http://www.oudevalutas.com/munten/Duits ... unten.html

:wtf:

mikkey99
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mikkey99 » 24 jul 2011, 14:18

eurocoin, klopt dit wel wat je zegt? onderstaand uit wikipedia:

De officiële munteenheid van de Sovjetische bezettingszone en dan de DDR had eerst iets andere namen en was vanaf 1968 bekend als Mark der DDR (afgekort M), in het Westen ook wel 'Ostmark' genoemd. Bezoekers konden de Mark der DDR alleen in Oost-Duitsland kopen en uitgeven, en ze mochten deze niet in- of uitvoeren. De waarde van de Ostmark was officieel gelijk aan die van de Duitse mark uit de Bondsrepubliek, alhoewel op de zwarte markt één Duitse mark evenveel waard was als drie tot vier Mark der DDR.

In de aanloop naar de eenwording werd op 1 juli 1990 een monetaire unie van kracht waarin de Mark der DDR als wettig betaalmiddel vervangen werd door de Duitse mark van de Bondsrepubliek. Per persoon kon tot 4000 Mark der DDR (voor 60-plussers 6000 Mark der DDR) tegen een koers van 1: 1 voor Duitse mark worden ingewisseld, daarboven tegen 50 procent van de waarde. Later werd de Mark der DDR waardeloos verklaard. Het muntgeld was tijdens de overgangsperiode binnen het gebied van de DDR geldig, omdat de nationale bank der Bondsrepubliek niet genoeg kleingeld tot haar beschikking had.

Mikkey

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 24 jul 2011, 14:38

Eurocoin schreef:ik ga toch maar eens een mailtje naar de centrale bank sturen om opheldering maar ik blijf vermoeden dat het toch kan :lollig:
Graag dan ben ik benieuwd naar een reactie inderdaad, want ik kan me ook ergens van herinneren dat deze niets meer waard zijn... :problem:
Ik hoor het wel als ze gemailed hebben :thumb up:

bart België
Senior lid
Senior lid

Bericht door bart » 24 jul 2011, 23:07

Eurocoin schreef:ik ga toch maar eens een mailtje naar de centrale bank sturen om opheldering maar ik blijf vermoeden dat het toch kan :lollig:
Zoals eerder werd aangehaald, worden na de omwisseling naar de euro enkel de munten van de "Bondsrepubliek Duitsland" door de centrale bank omgezet.De munten die nog stammen uit de Duitse Democratische Republiek worden niet meer omgewisseld. Die munten hebben wel een zekere numismatische waarde.
Verzamelaar van wereldmunten op type

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 25 jul 2011, 10:23

bart schreef:
Zoals eerder werd aangehaald, worden na de omwisseling naar de euro enkel de munten van de "Bondsrepubliek Duitsland" door de centrale bank omgezet.De munten die nog stammen uit de Duitse Democratische Republiek worden niet meer omgewisseld. Die munten hebben wel een zekere numismatische waarde.

Eurocoin schreef:de nederlandsche bank schreef

Dit kan alleen nog maar bij de Duitse bank. Met uitzondering van een paar biljetten en munten, en alleen geld van na 1948. Kostenloos en zonder tijdsbegrenzing.
In Nederland kun je ze niet meer kwijt, omdat het inmiddels al bijna tien jaar geen wettig betaalmiddel meer is.
Je zult er dus wel even voor naar Duitsland moeten.

verder kun je ze ook bij de bundes banken inleveren.

hmm... wat is het nu, ik weet het niet meer... :problem: :thuink: :dizzie: :eeeh: :?: :|

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 25 jul 2011, 13:02

Kingz schreef: hmm... wat is het nu, ik weet het niet meer... :problem: :thuink: :dizzie: :eeeh: :?: :|
Bart heeft gelijk... :angel:

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 25 jul 2011, 13:22

kon het me al ergens niet indenken... maar ging er al zowat vanuit dat ik hier voor ca. €50 aan marken had liggen, niet dus... :sick: :yawn:

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 25 jul 2011, 17:33

Ik ga er vanuit dat Duitsland zelf grotendeels mag bepalen welke munten ze nog wel en welke niet meer innemen. De Europese bank heeft daar weinig over te zeggen en de Nederlandse bank kan je natuurlijk helemaal niks vertellen over het exacte inleverbeleid van een Duitse bank (waarom je die benadert hebt is me een raadsel). Een globaal antwoord (evt. gebasseerd op een algemene richtlijn oid) is natuurlijk wel mogelijk. Dus krijg je te horen dat Duitse munten in te leveren zijn bij een Duitse bank en blijkbaar is er nog een richtlijn qua ouderdom van munten (>1948).

Even een mailtje sturen naar de Duitse Bank of het geheel gewoon verpatsen op Martkplaats, Ebay, oid.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 25 jul 2011, 18:42

Had al even rondgezocht op Duitse sites:

http://www.gutefrage.net/frage/kann-ich ... o-tauschen
http://www.gutefrage.net/frage/kann-man ... -wieviel--

zover ik met mijn gebrekkig duits eruit kan halen is het mogelijk om DDR in te ruilen naar DM, en die vervolgens weer naar Euro's... :problem: :wtf:
Ik wacht het mailtje wel af hhehehe :knipoog:

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke » 28 jul 2011, 11:37

De ddr mark omruilen naar gewone mark zal je al niet meer lukken want de gewone mark wordt ook niet meer uitgegeven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Dem ... _Republiek
onder het kopje Munteenheid.

Van de munten die je afbeeld wil ik er van elk type wel 1 dan ben jij er alvast 2 kwijt..

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 28 jul 2011, 13:37

Ik kan het niet direct terugvinden, maar volgens mij kun je de munten niet meer omwisselen en sowieso niet voor de koers 1 Ostmark = 1 Westmark . Bij de hereniging in 1990 werd de inwoners van de DDR ook maar toegestaan om een bepaalde hoeveelheid Oostmarken om te wisselen in D-mark voor de koers 1:1. Had je meer Oostmarken dan kon je die inwisselen voor een koers van 1:2. Dit werd gezien als een royaal van de bundesregering, omdat de Oostmark in praktijk nog minder waard was dan de D-mark.

Als je jouw munten al zou kunnen inwisselen, dan hoogstens voor die koers van 2 Oostmarken voor 1 Westmark (D-mark).

Bernard

PS. Ook ik ben wel geïnteresseerd in de munten die je laat zien (en eventueel andere types).

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 29 jul 2011, 17:09

bedankt allemaal voor de reacties, en de interesse om eventueel wat over te nemen..
Ik zal nog heel even wachten om het hele lot te verkopen tot de reactie / mail van eurocoin.
Eventueel zet wel ik van 1971 A alvast iets op de veiling daar heb ik er het meeste van, maar eerst wil ik even het volgende duidelijk hebben... :thuink: :problem:

Ik zag deze informatie op catawiki staan, dat er van beide jaartallen: 1971 A & 1972 A, veel zijn omgesmolten... Maar kan dit niet terug zien in KM editie 2010
ook worden er verschillende oplage gegeven op catawiki en KM, dus als iemand hier iets over weet hoor ik dat heel graag :angel:

1971A Oplage: 18.137.882 - 1.700.202 stuks zijn NIET omgesmolten!
http://www.catawiki.nl/catalogus/munten ... burger-tor

1972A Oplage: 10.199.353 - 930.094 stuks zijn NIET omgesmolten!
http://www.catawiki.nl/catalogus/munten ... 72-meissen

KM# 29 5 MARK
9.7000 g., Copper-Nickel, 29 mm. Subject: Brandenburg Gate
1971A - 4,000,000 ?

KM# 37 5 MARK
9.7000 g., Copper-Nickel, 29 mm. Subject: City of Meissen
Obv: State emblem, denomination Rev: City scene
1972A - 3,500,000 ?

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke » 30 jul 2011, 12:31

Aan de prijzen op catawiki te zien zijn ze in ieder geval niet meer inwisselbaar fraai 1 euro en zeer fraai 2,50.

Hoe het komt weet ik niet maar oost Europees materiaal is blijkbaar heel weinig interesse in.
Zowel munten als postzegels als bankbiljetten.

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 30 jul 2011, 14:58

de prijzen bij catawiki kijk ik eerlijk gezegd zelden naar, want ik vind dat niet echt betrouwbaar (kun je zelf invullen)..
Maar hetzelfde geld dus ook voor de informatie die er wordt ingevuld, zoals het hele gebeuren van het omsmelten van dit type munten... :problem: :thuink:

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke » 30 jul 2011, 20:53

2,50 is de prijs waar je hem daar voor kunt bestellen dus dat lijkt me betrouwbaar genoeg.
Hoe betrouwbaar de site verder is weet ik niet want ik ken de site niet.

Hoeveel er omgesmolten is kan niemand jou vertellen want de bank telt wel het aantal omgesmolten munten maar ze kijken hierbij niet naar het jaartal.

Terug naar “Europa (voor euro)”