Nederland 5 & 10 euro "100 jaar Muntgebouw" 2011

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

Martin
Senior lid
Senior lid

Re: Nederland 5 & 10 euro "100 jaar Muntgebouw" 2011

Bericht door Martin »

Hey Collector,

Ik ben het in het geheel niet met je eens! Dat heb je al kunnen lezen in mijn opinie die indruist tegen de op het forum heersende opinie naar het schijnt, maar ieder zijn eigen smaak!
Ik wil je complimenteren met het geven van je eigen mening die duidelijk onderbouwd is en over het muntontwerp zelf gaat. Respect en ga zo door :thumb up:

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Mis ik iets?

Op eBay zijn bij één verkoper al 10 coincards van deze munt verkocht voor 17,50 euro per stuk, terwijl de coincard nog gewoon in de webwinkel van de KNM staat voor 10 euro. Waarom zou iemand de munt voor zoveel meer geld kopen? http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... %26otn%3D2

Daarnaast: al een tijdje is de muntrol voor deze munt uitverkocht bij de KNM. De oplage zal echter bepaald worden aan de hand van het aantal verkochte munten, dus de rol kan toch moeilijk uitverkocht zijn. Probeert de KNM zo een soort schaarste van de losse munt te creëren om de coincard à 10 euro meer te verkopen??

Bernard
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

het moet toch heerlijk zijn voor de KNM om een lekker xtraatje te verdienen
en ook nog maar een verzilverd prul te produceren...
die gaan mooi binnenlopen :sarcasm2:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

bernard3 schreef:Mis ik iets? Op eBay zijn bij één verkoper al 10 coincards van deze munt verkocht voor 17,50 euro per stuk, terwijl de coincard nog gewoon in de webwinkel van de KNM staat voor 10 euro. Waarom zou iemand de munt voor zoveel meer geld kopen? http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... %26otn%3D2 Bernard
Er zijn altijd mensen die geen lid zijn van de KNM en die toch zo'n coincard willen hebben. En zo'n handelaar speelt daar natuurlijk handig op in met een aardig winstje. Of hij ze allemaal verkoopt is punt 2 natuurlijk.
De coincard die afgelopen week is uitgebracht kost op het postkantoor 5 euro. Als je op eBay kijkt dan zie je hem aangeboden staan en gegadigden bieden meer dan 5 euro en daar komt dan nog de portokosten bij. Mijns inziens zijn de kopers te lui om naar het postkantoor te lopen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Alfred,

Het gaat hier om de 5 euro munt "100 jaar Muntgebouw" die niet beschikbaar zal zijn op de postkantoren!

Jij bedoelt het schilderkunst vijfje ;)

groeten Paul
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Paul,

Dat weet ik maar in eerste instantie refereerde ik aan de coincard van het Muntgebouw die je alleen maar bij de KNM kan aanschaffen en de daaraan hangende prijzen van de handelaar.
Daar aansluitend gaf ik het voorbeeld van de Schilderkunst coincard maar ook v.w.b. de prijzen op eBay. Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt maar het ging me op de winst die verkopers maken.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Collector

Bericht door Collector »

Ilosab schreef:
bernard3 schreef:Mis ik iets?De coincard die afgelopen week is uitgebracht kost op het postkantoor 5 euro. Als je op eBay kijkt dan zie je hem aangeboden staan en gegadigden bieden meer dan 5 euro en daar komt dan nog de portokosten bij. Mijns inziens zijn de kopers te lui om naar het postkantoor te lopen.
Valt wel mee, denk ik. Zullen wel niet allemaal inwoners van NL zijn. Die 5 Euro is leuk voor Nederlanders die zo even naar zo'n postkantoor wandelen. Als je bijv. diep in Duitsland zit heb je er vrij weinig aan dat hij in NL zo op een postkantoor af te halen is. En iemand van buiten de EU kan niet eens bij de KNM bestellen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Tja, goed punt, had ik niet bij stilgestaan.

Gr. Alfred
Collector

Bericht door Collector »

bernard3 schreef:Mis ik iets?

Op eBay zijn bij één verkoper al 10 coincards van deze munt verkocht voor 17,50 euro per stuk, terwijl de coincard nog gewoon in de webwinkel van de KNM staat voor 10 euro. Waarom zou iemand de munt voor zoveel meer geld kopen?
Niet iederreen kan bij de KNM bestellen. Bovendien is dit de eerste/enige coin card waarvan de oplage niet al van te tevoren bepaald is. Die oplages zijn vaak aan de hoge kant. Geloof er bijv. niks van dat alle 250.000 coin cards Schilderkunst Vijfje ook echt verkocht zullen worden.

Bij dit vijfje wordt de oplage bepaald aan hand van het aantal verkochte vijfjes (en wel op 11 juli 12 uur). Zo staat het tenminste op de site: http://www.knm.nl/100-jaar-Muntgebouw-V ... duct/1467/

Dit betekent dat iedereen die dat vijfje echt wil hebben hem wel via de KNM of een handelaar zal aanschaffen. De groep van serieuze verzamelaars zal dus wel bediend worden. Maar de (grote?) groep mensen die gewoon een vijfje koopt omdat ze toch in het postkantoor zijn onder het motto "leuk om te hebben" en geen echte verzamelaars zijn zullen echt niet de moeite nemen naar een handelaar te gaan.

De oplage zou dus best wel eens beduidend lager kunnen uitvallen vergeleken met vorige vijfjes. Kan best zijn dat ook handelaars rekening houden met en lage oplage. Wie weet. Misschien blijkt die EUR 17,50 later nog niet eens zo erg overbetaald te zijn.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Hare Majesteit de Koningin gaat Herdenkingsmunt 100 jaar Muntgebouw slaan

Met trots kunnen wij u vertellen dat Hare Majesteit de Koningin voornemens is de Eerste Slag te verrichten van de herdenkingsmunt ‘100 jaar Muntgebouw’. Dit hoogtepunt vindt plaats op 22 juni aanstaande in ons Muntgebouw in Utrecht. Wat dit moment nog specialer maakt is dat het 100 jaar geleden is dat Koningin Wilhelmina, de grootmoeder van Koningin Beatrix, de Eerste Slag verrichtte van een Gouden Tientje. Deze munt werd geslagen ter gelegenheid van de feestelijke opening van het Muntgebouw op 23 juni 1911.
groeten Paul
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol »

Vandaag deze munt in mijn handen gehad tijdens de dag van de munt.
Eerlijk is eerlijk, in het echt een zeer mooie munt. :thumb up: (persoonlijke mening)
Echt de munt alleen in de handen gehad en niet in een hoesje of doosje, echt van alle kanten kunnen bekijken.
Volgens de ontwerper Juan José Sánchez Castaño was het een zeer moeilijke techniek die ze moesten bedenken om de munt te kunnen slaan, maar het eind resultaat mag er zijn.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Print screens van het zesde filmpje van deze munt. Bij het stukje controle van de Proofmunten heeft de medewerker slechts 1 handschoen aan en raakt de munt gewoon met zijn blote vingers aan :wtf:

groeten Paul
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mischaop82 »

Vandaag in Utrecht de ontwerper gesproken en het muntgebouw vijfje even mogen vasthouden!
Zag er toch mooi uit.

Gr .Mischa
Lid van de club van 3292!!!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Eurocoin schreef: viel mij ook al op van zoiets word ik toch wel een beetje misselijk :sick: :sick:
Zolang het niet voor de verkoop bestemde munten zijn is het toch geen probleem?

Ik heb de munt vandaag ook in handen gehad, de ontwerper had enkele proefslagen bij zich en demonstreerde wat er allemaal op te zien is.
Ook dit was een proofmunt en die mocht gewoon met blote handen worden vastgehouden.

Eerlijk gezegd viel de munt mij mee, hoop dat ook de UNC/BU versie er goed uitziet.

Luit
Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein »

Heden middag de muntengebouw vijfjes ontvangen. Ik dacht dat ze pas na 11 juli werden uitgegeven?

De kwaliteit is subliem, het lijkt wel Prooflike een spiegelende ondergrond met matte hogere vlakken! Van de vier munten is er maar één met een klein krasje! Prima kwaliteit en een hogere kwaliteit dan “circulatie-kwaliteit” volgens de KNM site. Wil de KNM zijn kwaliteit niveau verhogen, eerder hadden we al kwaliteitsverschil ontdekt bij de Erasmus Proof munt (puntjes achterzijde).

Ben benieuwd hoe de Proof munt “Muntgebouw” eruit ziet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Hans
Collector

Bericht door Collector »

Aardig aan het Muntgebouw Vijfje is dat je er voor het eerst aan kunt aflezen, wat de vraag onder verzamelaars naar een Nederlands vijfje nu eigenlijk is (tenslotte wordt dit vijfje gekocht door mensen die er meer moeite voor over hebben dan alleen een wandeling naar het postkantoor). In een e-mail van de KNM stond dat de oplage op dat moment 19541 was (heb de mail niet voor me, maar hij is hoogstens een paar dagen oud). Met een paar dagen te gaan vraag ik me af of hij boven de 30000 uitkomt.

Das nogal een verschil met vorige circulatie vijfjes die in de postkantoren terecht komen (bijv 250000 voor het Schilderkunst Vijfje).

Ik vind het verschil eigenlijk schokkend groot. Mag je hier nu uit concluderen, dat die "Nederlandse abstracte ontwerpen" eigenlijk aan bijna niemand te slijten zijn tenzij hij/zij toevallig toch in het postkantoor is en er echt geen enkele moeite voor hoeft te doen? Of is 19541 nog heel wat?

Ik vraag me nu ook af wat ik van de accuraatheid van oplages als 250000 moet denken. Worden die nu echt allemaal verkocht of wordt er daar uiteindelijk gewoon een groot deel van vernietigd?
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

je hebt natuurlijk ook nog de munten in rollen. Laatst hoorde ik van een handelaar dat de oplage van de munt gewoon rond 250.000 stuks zou zijn en alleen de oplage van de coincard met het boekje afhankelijk van het aantal bestellingen is.

Echer heb ik daarvan nergens een bevestiging gevonden en hoop dat dit niet waar is. Maar bij de KNM weet je maar nooit......
123
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

Nieuwsbrief KNM van vandaag:

De oplage van de Herdenkingsmunt 100 jaar Muntgebouw is momenteel 31.983. U heeft nog tot maandag 12 uur om de oplage hoogstpersoonlijk te verhogen door de munt in circulatiekwaliteit te kopen. U bepaalt dus mede de oplage van deze exclusieve herdenkingsmunt.
Doe mee en bestel nu het nog kan!
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Collector

Bericht door Collector »

genius schreef:je hebt natuurlijk ook nog de munten in rollen. Laatst hoorde ik van een handelaar dat de oplage van de munt gewoon rond 250.000 stuks zou zijn en alleen de oplage van de coincard met het boekje afhankelijk van het aantal bestellingen is.

Echer heb ik daarvan nergens een bevestiging gevonden en hoop dat dit niet waar is. Maar bij de KNM weet je maar nooit......
De KNM schrijft in een email dat de oplage van het Muntgebouw Vijfje de totale oplage in circulatiekwaliteit is.
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Collector schreef:
genius schreef:je hebt natuurlijk ook nog de munten in rollen. Laatst hoorde ik van een handelaar dat de oplage van de munt gewoon rond 250.000 stuks zou zijn en alleen de oplage van de coincard met het boekje afhankelijk van het aantal bestellingen is.

De KNM schrijft in een email dat de oplage van het Muntgebouw Vijfje de totale oplage in circulatiekwaliteit is.
Ja dat klopt.

In de mail van de KNM van een aantal dagen geleden staat de oplage tot toen op 31.983 stuks. Echter word nergens vermeld of dit 31.983 coincards zijn, er zijn immers ook een (groot?) aantal muntrollen uitgegeven met elk 20 munten.

Verder zijn nog de 2011 eerste dag uitgiften. Dit zijn ook normale circulatiemunten, zijn deze ook al verwerkt in het getal?

Vandaag om 12 uur zullen we iets "meer" weten. Misschien komen nog grote verassingen.....
123
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De oplage is bekend! 71.618 stuks...
KNM schreef:

...
Vandaag, 11 juli, is de oplage van het ‘100 jaar Muntgebouw Vijfje’ in circulatiekwaliteit bepaald. Het aantal munten dat vandaag om 12 uur is verkocht* is 71618! Veel verzamelaars hebben dit weekend nog de kans gegrepen om deze unieke uitgifte te bemachtigen.
Peterbos
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peterbos »

Kunnen we aan de hand van de cijfers in de vorige berichten deze schatting maken?
40.000 in rollen = 2000 rollen
32.000 in coincards
------
72.000 stuks totaal

of kan je zo niet rekenen?
Groet,

PB
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik heb geen idee hoe de verdeling van de munten is. Ik weet ook niet of de KNM hier mee gaat komen.

groeten Paul
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Peterbos schreef:Kunnen we aan de hand van de cijfers in de vorige berichten deze schatting maken?
40.000 in rollen = 2000 rollen
32.000 in coincards
------
72.000 stuks totaal

of kan je zo niet rekenen?
Je kan ook zeggen: 2 rollen --> 40 munten.
De overige 71.000 in coincards.
(even heel overdreven situatie geschetst hoor)

Hier is geen touw aan vast te knopen op dit moment, waardoor een schatting erg lastig te doen is.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Nou de rollen waren voor de eerste slag op 22 juni al uitverkocht/niet meer op KNM website te bestellen.

De "eerse oplage" van 1 juli geeft rond 20.000 munten aan. trek daar 2000 eerste dag uitgiften af kom je op 18.000 munten die maximaal in rollen kunnen zitten. 18.000/20 = max. 900 rollen.

Blijven dus minimaal 52.000 coincards.
123

Terug naar “Verzamelaarsmunten”