Welke munten voor lekenbelegger?

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

iskander

Welke munten voor lekenbelegger?

Bericht door iskander »

Ik wens een deel van mijn spaarcenten in goud te beleggen en kan kiezen tussen 2 dragers : goudstaven en munten. Ik ken niets af van numismatiek en op zichzelf ben ik ook niet geïnteresseerd in deze hobby. Maar ik heb mij laten vertellen dat het risicogehalte op vervalsing (wolfram e.d.) bij munten lager ligt dan bij staven. Vraag 1 : Is dat juist?
De gekozen leverancier betreft http://www.gold4ex.be/servlet/javaparse ... _new&lg=nl en staat bekend als betrouwbaar, met scherpe prijzen. Vraag 2 : als je hun aanbod aan munten raadpleegt op hun website, welke munttypen zou u mij aanraden, d.w.z. goede prijs-/kwaliteitsverhouding voor lekenbelegging op lange termijn?
Vraag 3 : welke waarborgen kan ik vragen om het risico op vervalste munten en goudstaven te beperken, liefst te herleidentot nul? Bvb. ter plaatse een scan laten maken, laten afdrukken en bij de faktuur laten voegen als sluitend bewijs van aankoop bij deze leverancier? Andere tips?
Vraag 4 : welke technische middelen bestaan er om te controleren of de aangekochte munten authentiek en onvervalst zijn en waar kan ik die kopen of bij wie kan ik hiervoor terecht?
Vraag 5 : is het risico op vervalste goudstaven kleiner bij aankoop bij (groot)banken dan bij een groothandel zoals bvb Gold4ex?
hierm
Donateur
Donateur

Re: Welke munten voor lekenbelegger?

Bericht door hierm »

Beste Iskander,
Ik denk dat ik je niet het antwoord geef waarop je zit te wachten. Zelf ben ik al meer dan 40 jaar een verzamelaar van munten, geen gouden munten , maar wel oa zilveren munten. In die jaren is me gebleken dat het kopen van munten met als doel te beleggen een zeer slechte belegging is. De prijs van zilveren (en ook gouden) munten is veelal afhankelijk van de zilver/goudprijs op de markt. Op dit moment is de prijs voor zilver/goud hoog. Daalt de wereld zilver/goudprijs, dan zakt de prijs van munten ook. Begin jaren '80 toen was die prijs ook erg hoog, betaalde je voor zilveren rijksdaalders meer dan 10 gulden per munt. Dat komt neer op ca 4,50 euro. Rekening houdend met de inflatie zou die 4,50 euro nu (schat ik) 45 euro waard zijn en misschien wel meer. Echter de zilveren rijksdaalders kun je nu voor minder dan 10 euro per munt in de handel kopen. Hetzelfde geldt ook voor gouden munten. Heb je hier geen verstand van, dan zou ik er zeker niet aan beginnen. Dit geldt niet voor alle zilveren/gouden munten. Zijn er weinig van geslagen, dan kan de prijs ondanks de wereld zilver/goud prijs wel behoorlijk stijgen. Maar de kans op namaak is dan ook behoorlijk aanwezig. Koop je die munten dan hoort daar een echtheidscertificaat bij.
Maar mijn advies is, beleg in iets anders dan in munten.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
andres

Bericht door andres »

Je kan hier op deze site genoeg info vinden over beleggen in gouden munten,
maar aangezien je geringe belangstelling voor dit onderwerp, adviseer ik je om gewoon een papieren goud-rekening
te openen bij je bank, dan hoef je je verder nergens in te verdiepen.
makkelijk bij- aan- en verkopen met zo'n girale goud rekening.

begin jaren 80 stonden de goud en zilverprijs op record hoogte, daarna zijn behoorlijk in mekaar gezakt,
nu anno 2011 staan ze weer op recordhoogte, of die stijging doorzet , joost mag het weten.
acht persoonlijk de kans op een verdere stijging in zilver groter dan in goud.
NB: op zilverbaren betaal je 19% BTW, op zilveren munten niet.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

andres schreef:NB: op zilverbaren betaal je 19% BTW, op zilveren munten niet.
Dit 'probleem' is te tackelen door je zilver in Duitsland te kopen, daar zijn ook vele site's te vinden waar je met een gerust hart zilveren beleggingsmunten kunt inslaan. Je kunt kiezen voor echte belegginsmunten, maar je kunt ook eens kijken naar de 10 eurostukken van Duitsland. De eerste uitgiften (vóór 2011) bevatten meer zilver dan de nieuwe uitgiften, dus wil je beleggen in zilver dan kies je voor de eerdere uitgiften. Gezien de hogere zilverprijs, zul je in verhouding meer betalen dan de nominale waarde. Maar gezien de vaste nominale waarde van €10,- per munt, ben je altijd verzekerd van die €0,-, die krijg je er altijd voor terug.

Ik verwacht (dus mijn idee!!!) dat de zilverprijs nog wel flink zal stijgen en dat goud dit minder zal doen, maar je weet het nooit.
In de afgelopen week! is zilver ook met een aantal procenten gestegen, dus in een week tijd, maak je als snel winst, maar zo snel kun je je winst dus ook inleveren als het wat minder gaat.

Kleine persoonlijke opmerking. Ik wilde in 2007 wat spaargeld opzij zetten en hiervoor goud inkopen. Mijn wederhelft wag dit niet zitten en ik heb het idee laten varen. Gezien de goud en zilverprijs NU had ik een winst van RUIM 100% kunnen maken. Nu kan ik natuurlijk dit iedere avond onder de neus van mijn wederhelft gaan wrijven, maar zo ben ik niet... Maar toch de rente die ik nu ontvangen heb, haalt het bij lange na niet van hetgeen ik zou ontvangen als ik het wél had gedaan. Zo heb ik het toch nog eens gezegd. ;)

Het is een leuke en spannende belegging, goud en zilver, maar doe het slim en probeer het risico te spreiden. Munten met een hogere nominale waarde is een leuke optie en koop je de munten via de handel (bijvoorbeeld in Duitsland) dan betaal je minder provicie. Kortom even goed uitpluizen en ik denk dat de forumleden je wel kunnen bijstaan in deze zoektocht.

Van harte welkom overigens op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Maple Leaf

Bericht door Maple Leaf »

Munthunter schreef:andres schreef:
NB: op zilverbaren betaal je 19% BTW, op zilveren munten niet.

Dit 'probleem' is te tackelen door je zilver in Duitsland te kopen, daar zijn ook vele site's te vinden waar je met een gerust hart zilveren beleggingsmunten kunt inslaan.
In Nederland betaalde je tot 1 januari 2011 op zilveren munten 6% btw, sinds 1 januari is dit echter gewijzigd. Het belastingplan van de huidige regering heeft bepaald dat er voortaan 19% btw over zilveren munten moet worden betaald. Dit merk je dus behoorlijk bij de aanschaf van zilveren munten.

In Duitsland betaal je minder btw bij de aankoop van zilveren munten, namelijk 7%. Bij de aankoop van zilverbaren betaal je in Duitsland ook gewoon 19% btw.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

andres schreef:Je kan hier op deze site genoeg info vinden over beleggen in gouden munten,
maar aangezien je geringe belangstelling voor dit onderwerp, adviseer ik je om gewoon een papieren goud-rekening
te openen bij je bank, dan hoef je je verder nergens in te verdiepen.
makkelijk bij- aan- en verkopen met zo'n girale goud rekening.
Als speculeren op de goudprijs je doel is, dan is zo'n papieren goudrekening handig. Wil je investeren in goud vanwege de zekerheid, dan is zo'n rekening minder geschikt omdat je het echte goud niet in handen hebt.

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Maple Leaf schreef:
Munthunterf schreef:Dit 'probleem' is te tackelen door je zilver in Duitsland te kopen, daar zijn ook vele site's te vinden waar je met een gerust hart zilveren beleggingsmunten kunt inslaan.
In Nederland betaalde je tot 1 januari 2011 op zilveren munten 6% btw, sinds 1 januari is dit echter gewijzigd. Het belastingplan van de huidige regering heeft bepaald dat er voortaan 19% btw over zilveren munten moet worden betaald. Dit merk je dus behoorlijk bij de aanschaf van zilveren munten.

In Duitsland betaal je minder btw bij de aankoop van zilveren munten, namelijk 7%. Bij de aankoop van zilverbaren betaal je in Duitsland ook gewoon 19% btw.
Dus is het zeer interessant om je zilver (munten) in Duitsland aan te schaffen, zeker bij grotere partijen...

Bedankt Maple Leaf voor deze informatie!
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Ik koop regelmatig zilveren munten, niet zozeer om te beleggen... want daar heb ik allemaal geen verstand van :lol:
Maar eerder om een klein deel van mijn wereldmunten verzameling / en mijn normale euro's uit de portemonnee, om te zetten in zilver.

En dat ik toevallig munten spaar / verzamel, koop ik graag zilveren munten ipv zilverbaren e.d. Ik doe dit nu een tijdje, en heb al een mooie verzameling bij elkaar.
Dit doe ik puur ervan uitgaand dat de euro / dollar en andere huidige geld systemen / currency's veel minder stabiel zijn geworden... En dat inflatie meer impact heeft op ons geld, dan dat wij zelf vaak in de gaten hebben. En tegelijkertijd is er een behoorlijk vooruitgang in de Edelmetalen markt, het zou mij niets verbazen als zelfs koper en nikkel uiteindelijk meer waard wordt dan de face value. Zie nu de koperprijs, en vergelijk 1 Cent uit USA als je die zou smelten (wat overigens niet mag) daar is de FV bijna 2,5x zo hoog :wtf:

nogmaals ik heb geen verstand van beleggen en allemaal die economische termen, maar het mag toch duidelijk zijn dat zilver en andere materialen veel verstandiger zijn op lange termijn dan de euro's op je bank :evil: Want daar wordt toch alleen maar mee gespeculeerd, mee gekocht (wapens e.d. 8) ) en bonussen mee uitbetaald aan aasgieren die met ons geld zitten te spelen :thumb down:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”