Vals biljet plantagegeld

Plaats hier berichten over valse biljetten. Hiermee wordt bedoeld, biljetten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.

Moderator: Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Vals biljet plantagegeld

Bericht door koenmunten »

Valse biljetten zijn van alle tijd. Dit is waarschijnlijk een redelijk recent vals plantagegeld biljet. Wel gemaakt op echt oud papier volgens een expert, maar verder klopt er qua lay-out, opschriften e.d. niet veel van

Dit type biljet komt regelmatig voorbij op Markplaats, Ebay e.d. Ik heb er twee jaar geleden ook eentje gekocht voor 10 euro (en veel meer moet je ook niet betalen voor een weliswaar geinig maar vals biljet).

Afbeelding
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Grijsaard

Bericht door Grijsaard »

Is het wel een kopie van een origineel?
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Grijsaard schreef:Is het wel een kopie van een origineel?
Ja zoiets zou ik ook denken...
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Als je niets weet van die biljetten zoals ik , zie ik het niet hoor of het vals is.
http://voskemanscollection.punt.nl/
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Grijsaard schreef:Is het wel een kopie van een origineel?
Volgens een kenner is het een fantasie biljet. o.a. omdat er allerlei talen door elkaar heen gebruikt zijn, Nederlands, maar ook javaans en chinees achtige tekentjes. hoe dan ook ik vind het een geinig biljetje met name omdat het hoogstwaarschijnlijk wel echt oud papier is.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
andres

Bericht door andres »

Het is losjes gebaseerd op een echt biljet, maar verder duidelijk fantasie.
Johan Enschede & zonen = Jhon ench zone :)
wel oud papier
ik heb er ooit ook één gekocht:

Afbeelding

Afbeelding
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Dit biljet vind je jarenlang op eBay Nederland, eBay Duitsland en Marktplaats. De verkoper moet er een behoorlijke stapel van hebben want hij blijft het verkopen.

Groeten, Ilosab
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
rinuske

Bericht door rinuske »

Ilosab schreef:Dit biljet vind je jarenlang op eBay Nederland, eBay Duitsland en Marktplaats. De verkoper moet er een behoorlijke stapel van hebben want hij blijft het verkopen.

Groeten, Ilosab
als ie ze zelf drukt ,is het aantal oneindig :twisted:
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Zolang dat hij ze blijft verkopen is het drukken het wel waard! :lol:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik zag hem vandaag weer op MP, een verkoper uit Amsterdam had hem geplaatst. Vroeg er geloof ik 10 euro voor. Hij had nog meer advertenties en die waren ook aardig aan de prijs.
Hij blijft dus regelmatig terugkeren.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Klopt dit biljet komt zeer frequent voorbij. Ach als je 'm voor € 5,-
ofzo kunt krijgen is het wel geinig, ondanks dat het gewoon een knutselwerkje is

Londoh

Bericht door Londoh »

andres schreef:Het is losjes gebaseerd op een echt biljet, maar verder duidelijk fantasie.
Johan Enschede & zonen = Jhon ench zone :)
wel oud papier
Oud papier, kouwe thee en schoensmeer daar drijft de antiekhandel in Indonesia op :lol:
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

dankje voor het plaatsen koenmunten!!! Ik heb een tijdje naar info gezocht van dit soort biljetten. Mij is namelijk eentje te koop aangeboden van 100 dollars ook precies dezelfde voorkant maar de achterkant met een vuurtoren. Verkoper vroeg er helaas 70 euro voor dus dat heb ik maar niet gedaan gelukkig!
Londoh

Bericht door Londoh »

Om even nader op dit biljet terug te komen, volgens mij zie je op grote afstand dat het vals is, de naam “Nederlandse Handel Tobacco Deli” is al zeer dubieus. Daarbij het gebruik van letters die in 1899 nog helemaal niet in gebruik waren (in : EEN HONDERD DOLLARS) Het fantasietje is waarschijnlijk gebaseerd op de Kasorders van de Nederlandse handels Maatschappij te Medan, deze werden in die jaren uitgegeven.

Afbeelding

De kasorders waren een opdracht van de sub-agent van de NHM te Medan om aan toonder het bedrag in dollars uitgedrukt in het biljet. De kasorders lijken op bankbiljetten, maar zijn het niet, want het voldoet niet aan de strenge eisen van het bankpapier in die jaren. Bovendien zijn ze niet door de directie van de NHM getekend maar door de kassier. Daardoor hebben zij de kenmerken van een lokaal bankpapier, zij moeten ook van een zegel van 0,10 zijn voorzien volgens de Nederlands-Indische Zegelwet. Deze kasorders werden uitgegeven in bedragen van $ 1, 2½, 5 , 10, 25, 50 en 100. Wegens het erkende krediet van de NHM werden zij in Deli en Langkat als betaling aangenomen. Op deze kasorders staat niet uitgedrukt in welke dollarsoort er uitbetaald moest worden. Er circuleerden in dat gebied in die jaren Mexicaanse, Britse en Straits Dollars. Deze biljetten zijn indertijd veel vervalst, echter niet door biljetten te drukken, maar door de cijfers op de biljetten te veranderen. Dit was zo kunstig gedaan dat er op deze veranderde biljetten het vermelde hogere bedrag zonder bezwaar werd uitbetaald.

Bron : Muntwezen en Circulatie-banken in Nederlandsch Indië – Mr. G. Vissering
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: Vals biljet plantagegeld

Bericht door sgtravel »

koenmunten schreef:Valse biljetten zijn van alle tijd. Dit is waarschijnlijk een redelijk recent vals plantagegeld biljet. Wel gemaakt op echt oud papier volgens een expert, maar verder klopt er qua lay-out, opschriften e.d. niet veel van

Dit type biljet komt regelmatig voorbij op Markplaats, Ebay e.d. Ik heb er twee jaar geleden ook eentje gekocht voor 10 euro (en veel meer moet je ook niet betalen voor een weliswaar geinig maar vals biljet).

Afbeelding
Ik heb er nog één liggen voor de liefhebber €2,50 incl verzending
( zat ooit tussen lot dat me vader had gekocht)

Stuur maar een PB bij interesse
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

willemo schreef:dankje voor het plaatsen koenmunten!!! Ik heb een tijdje naar info gezocht van dit soort biljetten. Mij is namelijk eentje te koop aangeboden van 100 dollars ook precies dezelfde voorkant maar de achterkant met een vuurtoren. Verkoper vroeg er helaas 70 euro voor dus dat heb ik maar niet gedaan gelukkig!
Het je toevallig een afbeelding van die achterzijde met vuurtoren?

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Nee helaas :( was een verkoper in Kuala Lumpur toen ik daar op vakantie was...
Londoh

Bericht door Londoh »

Afbeelding

Nog een Indonesisch verneukeratief fantasietje
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

he Lon,

Mooi plaatje leuk dank je wel, blijft geinig en ook dit valse spul kom je niet zo vaak tegen...

enne:
Selamat Hari Ulang Tahun ya :D

groeten Koen

Londoh

Bericht door Londoh »

koenmunten schreef:enne:
Selamat Hari Ulang Tahun ya :D

groeten Koen
Terima kasih banyak Mmas. Untuk kamu juga semoga umurnya panjang.

Gruces

Lon
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Terima kasih Lon, komt wel goed als ik mijn jungle-tocht overleef natuurlijk :lol:

Terug naar “Valse biljetten”