Overzicht Coincards Nederland

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Overzicht Coincards Nederland

Bericht door Munthunter »

euromunter schreef:Ik heb vorig jaar navraag gedaan bij de KNM, maar er zijn geen exacte cijfers van de munten die in coincard zijn terechtgekomen.

Groeten Paul
Daar geloof ik helemaal geen snars van... Ze zullen dit zeer zeker niet uit de losse pols hebben gedaan. Ze moeten toch een X-aantal coincards laten drukken en daar zijn dan toch al gegevens van? Ik vind dat ze verplicht moeten worden om de oplage bekend te maken, juist ook om de KNM zelf in te dekken. Nu kunnen ze dus nog een restantpartij van Goghmunten in een coincard duwen en deze alsnog de verzamelaarswereld in helpen? Zou wel wat commotie veroorzaken. ;)

Natuurlijk werkt dat zo niet en dat weet ik ook wel, maar dat ze geen exacte cijfers hebben over de aantallen coincards van de beginjaren en later is voor mij niet te begrijpen en dat geloof ik dus ook niet.

Misschien een simpele rekensom om de UNC munten in rollen, en andere uitgiften van het totaal geslagen munten af te trekken en dan houdt je uiteindelijk toch de coincards over... Vanaf begin 1800 zijn gegevens bekend over geslagen munten, veelal op het hondertal nauwkeurig en dan zouden ze anno 20XX de oplage niet weten? Neeuuh :silent:

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Het aantal geslagen munten is wel bekend. Maar hoeveel er uiteindelijk exact (!) in de coincards zijn beland, zijn volgende KNM geen cijfers van... Ik heb ook in meerderde boekwerken gekeken ,waaronder natuurlijk de Euro Münzkatalog van Gerard Schön, welke naar mijn mening de meest betrouwbare en complete is op het gebied van euromunten. En ook hier helaas geen cijfers van de coincards...

groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Dat de cijfers er niet zijn weet ik, maar het gaat er bij mij NIET in dat ze bij de KNM deze cijfers niet exact zouden hebben. Ik ga er van uit dat ze, ze gewoon niet bekend hebben gemaakt of gaan maken. Zou toch ook wel erg slordig zijn als een koninklijk bedrijf zomaar wat uitgeeft en dat niet registreert, ondanks dat ze er geen winst op hebben gemaakt ga ik er van uit dat er cijfers bekend zijn aldaar.

Is het bekend maken van deze cijfers ook niet verplicht inmiddels?

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Cijfers komen in het jaar overzicht van de Koninklijke Nederlandse Munt. Ik wil nogmaals wel een e-mail sturen, maar ik vrees dat ook nu het antwoord hetzelfde zal zijn.

groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Daar ben ik ook bang voor...

Wat dat betreft ;)
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Overigens geldt dit probleem ook voor de oplagen van de euromunten door KNM geslagen, de aantallen worden nooit precies gegeven, maar afgerond op 0,1 miljoen.
Ik heb daar een aantal jaren terug al eens een discussie over gehad met KNM, maar men weigert de precieze aantallen te geven en voor verzamelaars maakt het nogal uit of er 50.000 of 149.999 van een munt zijn geslagen en KNM vermeld in beide gevallen 0,1 miljoen.

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Terwijl ze bij de Erasmusmunt wel precies kunnen vertellen dat er 10.000 zijn verpakt in een coincard.
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

Hier mijn scans van mijn NL 5-€-Coincard 2008 "Nederlandse Architectuur". Zet ze maar on top, Paul.

2008 NL Architectur 1.jpg
2008 NL Architectur 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

En hier mijn scans van mijn NL 5-€-Coincard 2009 "Manhattan".
2009 NL Manhatten 1.jpg
2009 NL Manhatten 2.jpg
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

En hier mijn scans van mijn NL 5-€-Coincard 2009 "Japan".
2009-NL Japan Vijfje.jpg
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bedankt Rudolf!

groeten Paul
Tim-Euro
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Tim-Euro »

Zijn de coincards van de laatste jaren nu ook nog op het postkantoor te koop?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Voor zover ik weet zijn die daar niet meer te koop maar als je geluk hebt kun je misschien in een postagentschap in een dorpje nog iets vinden.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Tim van Eijkeren schreef:Zijn de coincards van de laatste jaren nu ook nog op het postkantoor te koop?
Als ik uit Duitsland komend met vacantie in NL ben ga ik regelmatig naar de postkantoren in de buurt, om de nieuwe NL-coincards te kopen. Soms moet ik bij meerdere kantoren vragen, omdat er niets meer is, maar soms zie ik daar nog veel coincards uit de verledene jaren liggen.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

numisfreund schreef:Maar soms zie ik daar nog veel coincards uit de verledene jaren liggen.
Klopt, ik kon bij de vorige uitgifte van het Waterlandvijfje ook nog een tiental Architectuurvijfjes aanschaffen, die lagen nog in de kluis.

Gr. Jeroen
Chris

Bericht door Chris »

wanneer komt het nederland en de schilderkunst vijfje eigelijk bij het postkantoor te koop?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als de 1e slap op 31 mei is dan zal de munt per 1 juni in de postkantoren te verkrijgen zijn.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

[quote="Eurocoinde eerste slg is 30 mei 31 mei is ie al op het postagentschap[/quote]

Je vergeet het woordje "vanaf", lang niet alle postagentschappen worden gelijk de eerste dag na de eerste slag bevoorraad. ;)

Luit
Chris

Bericht door Chris »

en die van 100 jaar munthuis zou niet in het postkantoor verkocht worden als ik het goed begrepen heb.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Klopt als een bus, alleen te verkrijgen via de KNM.

Gr. Alfred
mukkes

Bericht door mukkes »

Hallo,

Ik ben nieuwe op deze site en ben benieuwd of er ook een catalogus is waar de waardes en aantallen staan vermeld van de Nederlandse coincards.
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam »

mukkes schreef:Hallo,

Ik ben nieuwe op deze site en ben benieuwd of er ook een catalogus is waar de waardes en aantallen staan vermeld van de Nederlandse coincards.
De oplages zijn hier iig te vinden:
http://www.herdenkingsmunt.nl/sanashop_ ... circulatie

Met uitzondering van de 4 eerste munten is alles in een coincard geslagen, dus de oplage munten is gelijk ook de oplage coincards lijkt me. Voor de eerste 4 weet ik niet precies wat de site aanhoudt (ik denk oplage munten, dus coincards is lager).

De prijs van de coincards varieert volgens mij ergens tussen de 0 en 2 euro boven de nominale waarde, aangezien ze allemaal tegen nominale waarde zijn uitgegeven. Uitzondering hierop zijn de eerste 4 coincards en de 2 euro Erasmus. Prijzen zijn via Marktplaats wel te achterhalen, al kan iemand anders hier je er wellicht ook wel mee helpen.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Marten van Leerdam schreef:
mukkes schreef:Hallo,

De oplages zijn hier iig te vinden:
http://www.herdenkingsmunt.nl/sanashop_ ... circulatie

Met uitzondering van de 4 eerste munten is alles in een coincard geslagen, dus de oplage munten is gelijk ook de oplage coincards lijkt me. Voor de eerste 4 weet ik niet precies wat de site aanhoudt (ik denk oplage munten, dus coincards is lager).

De prijs van de coincards varieert volgens mij ergens tussen de 0 en 2 euro boven de nominale waarde, aangezien ze allemaal tegen nominale waarde zijn uitgegeven. Uitzondering hierop zijn de eerste 4 coincards en de 2 euro Erasmus. Prijzen zijn via Marktplaats wel te achterhalen, al kan iemand anders hier je er wellicht ook wel mee helpen.
Van elke 5 euromunt zijn er een aantal in coincard, een aantal in rollen uitgegeven. Tevens ook in proof-kwaliteit.

De waarde van de 5 euromunten t/m het jaar 2007 ligt wat hoger omdat deze van zilver zijn. Hierbij ligt de marktprijs tussen de zilverwaarde en 20 euro in ongeveer. Met uitzondering van de 1e vier, deze zijn ver boven de 100 euro.

De marktwaarde van de 2 euro Erasmus in coincard (officiele uitgave) ligt ergens tussen de 25 en 40 euro in.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
mukkes

Bericht door mukkes »

Maar is er ook een catalogus waar je de waardes per jaar kan na kijken van de coincards?

Bedankt voor jullie reactie.

Groet,

Thijs
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

mukkes schreef:Maar is er ook een catalogus waar je de waardes per jaar kan na kijken van de coincards?
In de muntalmanak staan de catalogusprijzen vermeld.

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Terug naar “Verzamelaarsmunten”