Nog bijna miljard euro aan guldens in omloop

Koningin Beatrix ☼ 1938
Regeerperiode: 1980 - 2013

Moderator: maarten89

mikkey99
Volledig lid
Volledig lid

Nog bijna miljard euro aan guldens in omloop

Bericht door mikkey99 »

bron: Nu.nl

AMSTERDAM - Er is negen jaar na de invoering van de euro nog altijd voor een bedrag van bijna 1 miljard euro aan guldens in omloop.
© ANPDat liet De Nederlandsche Bank (DNB) donderdag weten.

Het gaat om bankbiljetten met een totale waarde van 495 miljoen euro en muntstukken met een waarde van 500 miljoen euro, aldus een woordvoerder van DNB.

Muntstukken zijn niet meer inleverbaar bij de centrale bank, maar papiergeld kan nog tot januari 2032 worden ingeleverd.

Duitse centrale bank

De Duitse centrale bank maakte donderdag bekend dat nog 13,45 miljard D-mark in omloop is, omgerekend circa 6,8 miljard euro. Volgens de Bundesbank gaat het om 6,93 miljard D-mark aan oude muntstukken en 6,52 miljard aan briefgeld.

Het is mogelijk om oude D-marken in te wisselen bij de Bundesbank. Dit kan bij een filiaal van de bank of via de post. Afgelopen jaar werd nog 180 miljoen D-mark omgewisseld voor euro's.

Zelf bezit ik een klein deel van bovenstaande, maar wie o wie heeft de rest?? :wink:

Mikkey
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Re: Nog bijna miljard euro aan guldens in omloop

Bericht door koiboyke »

Tja Ik heb hier ook een album vol van en nog heel veel dubbelen.
En natuurlijk de Bankbiljetten, ook daar heb ik er wat van.
Maar ja Dat is nog lang geen 9 miljoen.
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

995 / 16,5 = 60 gulden per Nederlander, ik denk dat je daar al gauw aan zit als je een paar bankbiljetten hebt bewaard. Ik vind het alleen maar goed als er zo veel mogelijk guldens bewaard blijven, iedere gulden die vernietigd wordt, vernietigd ook een stukje geschiedenis.
Wat de gek er voor geeft.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

N1ck schreef:995 / 16,5 = 60 gulden per Nederlander, ik denk dat je daar al gauw aan zit als je een paar bankbiljetten hebt bewaard. Ik vind het alleen maar goed als er zo veel mogelijk guldens bewaard blijven, iedere gulden die vernietigd wordt, vernietigd ook een stukje geschiedenis.
Als je het zo bekijkt dan vind ik het inderdaad nogal meevallen. Er zijn veel handelaren die munten en bankbiljetten verkopen. Er zijn verzamelaars die toch echt wel meer dan 60 gulden hebben verzameld. Ik denk dat het merendeel van de forumleden dit al minimaal in huis hebben. Hoeveel zilveren munten zijn er wel niet omgesmolten vanwege de hoge zilverprijs? Hoeveel munten en biljetten circuleren er wel niet in het buitenland want ook daar worden ze uiteraard verzameld.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
rinuske

Bericht door rinuske »

kun je in duitsland nog wel munten inleveren dan??
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

N1ck schreef:995 / 16,5 = 60 gulden per Nederlander...
Maar dan kijk je naar iedere burger, ook kinderen, gevangenen, bejaarden, etc. Neem aan dat niet alle inwoners een pakje biljetten hebben liggen. Maar goed er zijn er ook zat die ver boven de 60 euro uitkomen, al dan niet met veel oudere biljetten, dan waar hier is gerekend (de negen jaar geleden roulerende biljetten en munten)

Sommetje gaat denk ik niet helemaal op ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

rinuske schreef:kun je in duitsland nog wel munten inleveren dan??
Ja, in Duitsland is er ook geen termijn gesteld en eigenlijk is dat wel zo eerlijk.
Dat geld op een gegeven moment niet meer als betaalmiddel kan worden gebruikt is redelijk, maar dat een overheid die dit geld heeft uitgegeven het zomaar zijn waarde kan ontnemen is eigenlijk te gek voor woorden....

Luit
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

llinde schreef:
rinuske schreef:kun je in duitsland nog wel munten inleveren dan??
Ja, in Duitsland is er ook geen termijn gesteld en eigenlijk is dat wel zo eerlijk.
Dat geld op een gegeven moment niet meer als betaalmiddel kan worden gebruikt is redelijk, maar dat een overheid die dit geld heeft uitgegeven het zomaar zijn waarde kan ontnemen is eigenlijk te gek voor woorden.... Luit
Je kent onze regeringen toch? Als ze je een oor kunneen aannaaien dan zullen ze het niet laten. Iedere niet ingeleverde gulden die ze niet in euro's hoeven uit te betalen is winst voor ze. En van dat geld kunnen ze wachtgeld uitbetalen van zgn. bestuurders die aftreden als kamerlid, wethouder etc. De regelgeving in Duitsland is een stukje eerlijker lijkt me.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Ik heb hier ook nog albums vol met guldens en had deze maar al te graag willen inleveren maar helaas niet meer mogelijk. Wat ik er nu eigenlijk mee moet zou ik niet weten want je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt, misschien iets voor de gokkers om ze te gebruiken voor de fruitautomaat het kopergeld kan wel naar mijn zwager voor oud ijzer.

Gr. Willem
mikkey99
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mikkey99 »

Ilosab schreef:. Hoeveel zilveren munten zijn er wel niet omgesmolten vanwege de hoge zilverprijs? Hoeveel munten en biljetten circuleren er wel niet in het buitenland want ook daar worden ze uiteraard verzameld.

Gr. Alfred
In bovenstaans bedrag zitten niet de zilveren munten, dezen zijn reeds ver voor de euro al buiten gebruik gesteld

mikkey
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

wat is de 5 gulden munt(beschadigt) nog waard?
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

leon voorn schreef:wat is de 5 gulden munt(beschadigt) nog waard?
Dat hangt van de beschadiging af denk ik, als de munt geen verzamelwaarde heeft, dan wordt het dus metaalwaarde en die is niet hoog.

Luit
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

ja alfred, dat vind ik ook niet eerlijk;
dat duitsland gewoon al die duitse marken in kunnen ruilen
want er zijn heel wat nederlanders die(net als mij)
een pot vol kwartjes ,guldens(vooral uit 1980)
en andere rommel munten,die je aan niemand meer kwijt kan
en die je toen toch door arbeid hebt verkregen.
ach het verbaasd me niets,de ned regering heeft wel meer
van die lullige dingetjes :roll: Afbeelding
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Munthunter schreef:
N1ck schreef:995 / 16,5 = 60 gulden per Nederlander...
Maar dan kijk je naar iedere burger, ook kinderen, gevangenen, bejaarden, etc. Neem aan dat niet alle inwoners een pakje biljetten hebben liggen.
Ja als je de gevangenen ook mee gaat rekenen wordt het wel een lastig rekensommetje, maar die kunnen thuis ook nog persoonlijke bezittingen hebben liggen :) . En wie zegt dat bejaarden geen guldens hebben?? :)
Er zullen mensen zijn die er ver bovenuit steken, en mensen die geen oude cent meer in huis hebben
En dan hebben we het er nog niet eens over hoeveel guldens er wel niet in het buitenland liggen, die meegenomen werden als souvenier :)
Munthunter schreef: Maar goed er zijn er ook zat die ver boven de 60 gulden uitkomen, al dan niet met veel oudere biljetten, dan waar hier is gerekend (de negen jaar geleden roulerende biljetten en munten)
Volgens mij worden in dit artikel alle biljetten die nog inwisselbaar zijn meegerekend, en ik denk dat er toch redelijk wat mensen zijn die bijv. een 5, 10, 25 (en misschien 50) guldenbiljet hebben bewaard. Dan zit je al gauw aan de 40 gulden en dan komen daar nog wat munten bij.
Biljetten die niet meer inwisselbaar zijn tellen natuurlijk niet mee.

Maar je hebt gelijk, het rekensommetje zal inderdaad niet helemaal representatief zijn, ik zie nu in ieder geval door de munten het geldpakhuis niet meer :)
Wat de gek er voor geeft.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

als de metaalprijzen meewerken word het de smeltkroes
voor die zilveren jongens..... :wink:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Voor het Belgische geld zijn deze cijfers vrijgegeven:

Munten
http://www.nbb.be/pub/02_00_00_00_00/02 ... 0.htm?l=nl

Bankbiljetten
http://www.nbb.be/pub/02_00_00_00_00/02 ... 0.htm?l=nl

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Heb zelf hier nog 50 gulden liggen ongeveer leuk om te bewaren vind ik zelf.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Dat is dan een mooi begin om een papiergeldverzameling van Nederland op te bouwen.

Gr. Alfred
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Gerardo schreef:
leon voorn schreef:als de metaalprijzen meewerken word het de smeltkroes voor die zilveren jongens..... :wink:
Geweldig idee, als jullie en alle anderen die zilveren guldens gaan omsmelten. :D Dan worden mijn zilveren guldens meer waard. :lol:
En dat schrijft de man die het papiergeld altijd promoot :D :D
Ik dacht, ik doe ook een duit in het zakje t.o.v. Gible v.w.b. papiergeld en dan gaat Gerardo het ineens over zilveren guldens hebben. Zijn die oliebollen en appelflappen toch niet goed gevallen?

Gr. Alfred
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Oké, ik schrok al, dacht dat je helemaal de weg kwijt was in 2011. Nu ken ik je weer.

Gr. Alfred
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ilosab schreef:Dat is dan een mooi begin om een papiergeldverzameling van Nederland op te bouwen.

Gr. Alfred
Wie weet doe ik dat wel maar eerst is mijn volledige aandacht gericht op de euro :)
Al trekken bankbiljetten me wel steeds meer aan hoe langer ik op dit forum zit.

Terug naar “Koningin Beatrix”