Nederland muntbiljet 2,50 1945 Specimen

Moderator: Arjena3

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Nederland muntbiljet 2,50 1945 Specimen

Bericht door Ilosab »

Beetje een dilemma. Volgens de NMB is het pas geld als het in omloop is geweest. Volgens mij is het papiergeld als het gedrukt is. Ze kunnen mij niet wijsmaken dat de NMB geen papiergeld heeft wat nooit in omloop is geweest. Dat zullen ze ongetwijfeld in hun collectie hebben bewaard en als zodanig beschouwen ze dat als papiergeld. Aan de andere kant kan ik niet zien of het een watermerk heeft. Als dat niet het geval is dan is het geen officieel papiergeld.
Dat de drukker een ovale stempel erop heeft gezet zegt me niets. Er zijn biljetten die ook iets aparts hebben (geschreven tekst-stempel-etc) maar wel in omloop waren en aan het betalingsverkeer hebben deelgenomen. Na de productie is de drukker verder gegaan met het drukken voor eigen gebruik. Als ik dan het serienummer bekijk denk ik dat het geen geldig biljet is.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

[quote="patrickp.nl"] Laat ik mijn vraag nog een draai geven: nadruk van biljetten op dezelfde leest als het origineel (alles klopt, van papier tot watermerk en inkt. zelfs unieke serienummers, alleen wel herkenbaar aan de serienummers als nadruk). Geld of niet?
Ik geef er maar een draai aan en denk dat het geld is. Als het een nadruk is en men heeft vooraf kenbaar gemaakt dat bepaalde serienummers als nadruk in roulatie komen dan is het volgens mij geld.
Duitsland heeft vellen 5 en 10 euro uitgegeven, die wel zijn toegevoegd aan de hoeveelheid geld in circulatie, maar direct als curiosum verkocht tegen hoger dan nominaal. Geld of niet?
Is volgens mij geld. Ik neem aan dat de serienummers zijn geregistreerd ondanks het feit dat de biljetten niet zijn gesneden.
Misdruk op papier waar per abuis geen watermerk in zit, verder klopt alles. sterker nog, ingeschreven in de registers, en dus door DNB als geld gezien.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

patrickp.nl schreef:Dan zijn er ook nog onverlaten die historische biljetten herdrukken uit nostalgische overwegingen. Helaas voor sommige verzamelaars die niet beter weten zijn deze soms als evht verkocht. Hier heb ik zelf niks mee. Uitzondering is een biljet van 5 pond, Engeland, Whitenote. Die heb ik in drie gradaties van echt-geld.
Daarna een Bernhard note forgery (Duitse oorsprong, als je het niet kent, probeer het maar eens via google, want anders wordt mijn reaktie wel weer erg lang).
Patrick, bedoel je hiermee het 5 pond biljet van Operatie Bernhard Nazifälschung? Staat ook nog op mijn verlanglijst.

Gr. Alfred
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Patrick,

Ik weet wat je bedoeld met flinke prijzen, daarom heb ik het biljet ook nog niet. Hoe kom ik aan dat artikel want ik heb denk ik dat Watermerk niet meer. Op de site van de IBNS staat hij niet.

Gr. Alfred

Terug naar “Onbekende varianten Nederland”