Maria Theresa Thaler 1780 - zilver
Moderator: euromunter
De Maria Theresia Thaler mag terecht gezien worden als een investeringsmunt. Tot op de dag van vandaag wordt deze munt nog steeds geslagen door de Oostenrijkse munt en al deze naslagen dragen het jaartal 1780. Door diverse herkenningspunten kun je achterhalen in welke periode de betreffende munt is geslagen.
In het onderstaande artikel uit de MUNTkoerier nummer 7 uit 1986 staat erg veel informatie over deze munt. MUNTkoerier nr. 7 - 1986 (bladzijden 20 t/m 22)
Hier nog enkele afbeeldingen van een exemplaar uit mijn collectie
Uit collectie: Munthunter
Gr. Jeroen
In het onderstaande artikel uit de MUNTkoerier nummer 7 uit 1986 staat erg veel informatie over deze munt. MUNTkoerier nr. 7 - 1986 (bladzijden 20 t/m 22)
Hier nog enkele afbeeldingen van een exemplaar uit mijn collectie
Uit collectie: Munthunter
Gr. Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Globale moderator
Re: Maria Theresa Thaler 1780 - zilver
Austrian Mint:
Der 1780er Taler
Der Silbertaler war die Währung des Reichs und der österreichischen Erbländer. Diese Münze war für den Handel mit der Levante (Teile der Türkei, des Libanon und Syrien) sehr wichtig. Der Maria-Theresien-Taler wurde in der Folge zur bekanntesten und beliebtesten Silbermünze im arabischen Raum. Um die große Nachfrage aus dem Mittelosten zu befriedigen, erlaubte Joseph II. nach dem Tod der Kaiserin, daß der Taler mit den Stempeln von 1780 aus der Prägestätte zu Günzburg (damals "Vorderösterreich", heute in Bayern) nachgeprägt wurde.
Der Maria-Theresien-Taler war schließlich so beliebt und gefragt, daß er in seiner Form von 1780 bis ins 20. Jahrhundert in Mittelafrika eines der begehrtesten Zahlungsmittel blieb. Seit damals wurde der Günzburger Taler in Wien, aber auch in Prägestätten wie Prag, Mailand und Venedig für den Handel nachgeprägt. Der Maria-Theresien-Taler wurde zur inoffiziellen Währung vieler Länder in Nordafrika und kann bis heute in den arabischen Bazaren gefunden werden.
Diese Version des Talers war so bedeutend, daß sie sogar in London, Bombay, Paris und Rom nachgeprägt wurde. Der "Levantinertaler" war in Österreich bis 1858 legales Zahlungsmittel. Doch dank eines kaiserlichen Patents aus dem jahr 1857 und der derzeit gültigen Gesetze der Republik Österreich wird der 1780er Maria Theresien Taler bis in die Gegenwart in Wien als Handelsmünze nachgeprägt.
Die Geschichte der berühmtesten Silbermünze der Welt:
Der Maria-Theresien-Taler oder auch Levantiner Taler genannt entstand aufgrund der zwischen der Kaiserin Maria Theresia und dem Kurfürsten von Bayern am 21. September 1753 geschlossenen Münzkonvention.
Das Maß für die damals geltende Guldenwährung war die Kölner Mark feines Silber. Aus einer solchen Kölner Mark wurden genau 10 Taler geprägt. Da auf einen Taler zwei Gulden gingen, konnte man aus einer Kölner Mark auch 20 Gulden prägen, so daß man schließlich sagte, der Taler werde nach dem 20 Gulden Fuß geprägt. Der Gehalt des Talers an reinem Silber beträgt nach der alten Bezeichnung 13 Loth und 6 Grän. Im gegenwärtigen Dezimalsystem entspricht das 833 1/3 Gewichtsteilen reinen Silbers, zu welchem noch 166 2/3 Gewichtsteile reinen Kupfers kommen.
Die zulässige Toleranz einer Abweichung vom Feingehalt ist mit nur 3/1000 Teilen festgelegt. Auch Schwankungen des Rauhgewichts sind mit plus oder minus 0,07 Gramm begrenzt.
Die ersten Taler mit dem Bildnis Maria Theresias wurden schon 1741 geprägt, hatten jedoch ursprünglich wechselndes Aussehen und werden erst seit dem Todesjahr der Kaiserin im Jahre 1780 mit gleichbleibendem Gepräge und mit dieser Jahreszahl erzeugt. In Österreich war der Taler gesetzliches Zahlungsmittel nur bis 31. Oktober 1858. Jedoch noch lange nachher, bis etwa zum Ende des zweiten Weltkrieges, galt der Taler als anerkannte Zahlungsmünze in großen Teilen Afrikas.
Mit Artikel 19 des kaiserlichen Patents vom 19. September 1857 verfügte Kaiser Franz Joseph I. die Ausprägung von Maria-Theresien-Taler als Handelsmünze. Die große Bedeutung des Talers zeigte sich darin, daß während des zweiten Weltkrieges die Münzstätten in Rom, London, Paris, Brüssel und auch Bombay ebenfalls den Maria-Theresien-Taler originalgetreu nachprägten.
Seit 1751 wurden viele Millionen Stück vom "Maria-Theresien-Taler" ausgeprägt. Im Laufe der ersten zweihundert Jahre waren es schon an die 320 Millionen Stück. Auch in den letzten Jahrzehnten wurden bei Bedarf oft einige Millionen Stück im Österreichischen Hauptmünzamt jährlich ausgeprägt. Die Münze Österreich führt diese Tradition weiter und prägt bis heute die meistgeprägte Münze der Welt.
Der Avers des Maria Theresien Talers zeigt das Brustbild von Kaiserin Maria Theresia mit dem Witwenschleier und die Umschrift M THERESIA D G R IMP HU BO REG - MARIA THERESIA DEI GRATIA ROMANORUM IMPERATRIX HUNGARIAE BOHEMIAE REGINA - (Maria Theresia von Gottes Gnaden, römische Kaiserin, Königin von Ungarn und Böhmen) und die Initialen S. F. der beiden Münzbeamten.
Der Revers zeigt den Doppeladler mit der Kaiserkrone über den Adlerköpfen, ein vierfach geteiltes Schild mit den Wappen von Ungarn, Böhmen, Burgund und Burgau, oberhalb des Schildes die Kronen von Ungarn und Böhmen und der Umschrift ARCHID AUST DUX BURG CO TYR 1780 - ARCHIDUX AUSTRIAE DUX BURGUNDIAE COMES TYROLIS 1780 (Erzherzogin von Österreich, Herzogin von Burgund, Gräfin von Tirol 1780).
Der Rand der Münze zeigt in erhabener Rundschrift den Wahlspruch der Kaiserin: JUSTITIA ET CLEMENTIA (Gerechtigkeit und Milde).
Durchmesser: 39,5 mm
Legierung: Silber 833,3
Rauhgewicht: 28,067 g
Feingewicht: 23,389 g
Der Maria-Theresien-Taler ist in den Qualitäten Normalprägung und Proof erhältlich.
Groeten Paul
Der 1780er Taler
Der Silbertaler war die Währung des Reichs und der österreichischen Erbländer. Diese Münze war für den Handel mit der Levante (Teile der Türkei, des Libanon und Syrien) sehr wichtig. Der Maria-Theresien-Taler wurde in der Folge zur bekanntesten und beliebtesten Silbermünze im arabischen Raum. Um die große Nachfrage aus dem Mittelosten zu befriedigen, erlaubte Joseph II. nach dem Tod der Kaiserin, daß der Taler mit den Stempeln von 1780 aus der Prägestätte zu Günzburg (damals "Vorderösterreich", heute in Bayern) nachgeprägt wurde.
Der Maria-Theresien-Taler war schließlich so beliebt und gefragt, daß er in seiner Form von 1780 bis ins 20. Jahrhundert in Mittelafrika eines der begehrtesten Zahlungsmittel blieb. Seit damals wurde der Günzburger Taler in Wien, aber auch in Prägestätten wie Prag, Mailand und Venedig für den Handel nachgeprägt. Der Maria-Theresien-Taler wurde zur inoffiziellen Währung vieler Länder in Nordafrika und kann bis heute in den arabischen Bazaren gefunden werden.
Diese Version des Talers war so bedeutend, daß sie sogar in London, Bombay, Paris und Rom nachgeprägt wurde. Der "Levantinertaler" war in Österreich bis 1858 legales Zahlungsmittel. Doch dank eines kaiserlichen Patents aus dem jahr 1857 und der derzeit gültigen Gesetze der Republik Österreich wird der 1780er Maria Theresien Taler bis in die Gegenwart in Wien als Handelsmünze nachgeprägt.
Die Geschichte der berühmtesten Silbermünze der Welt:
Der Maria-Theresien-Taler oder auch Levantiner Taler genannt entstand aufgrund der zwischen der Kaiserin Maria Theresia und dem Kurfürsten von Bayern am 21. September 1753 geschlossenen Münzkonvention.
Das Maß für die damals geltende Guldenwährung war die Kölner Mark feines Silber. Aus einer solchen Kölner Mark wurden genau 10 Taler geprägt. Da auf einen Taler zwei Gulden gingen, konnte man aus einer Kölner Mark auch 20 Gulden prägen, so daß man schließlich sagte, der Taler werde nach dem 20 Gulden Fuß geprägt. Der Gehalt des Talers an reinem Silber beträgt nach der alten Bezeichnung 13 Loth und 6 Grän. Im gegenwärtigen Dezimalsystem entspricht das 833 1/3 Gewichtsteilen reinen Silbers, zu welchem noch 166 2/3 Gewichtsteile reinen Kupfers kommen.
Die zulässige Toleranz einer Abweichung vom Feingehalt ist mit nur 3/1000 Teilen festgelegt. Auch Schwankungen des Rauhgewichts sind mit plus oder minus 0,07 Gramm begrenzt.
Die ersten Taler mit dem Bildnis Maria Theresias wurden schon 1741 geprägt, hatten jedoch ursprünglich wechselndes Aussehen und werden erst seit dem Todesjahr der Kaiserin im Jahre 1780 mit gleichbleibendem Gepräge und mit dieser Jahreszahl erzeugt. In Österreich war der Taler gesetzliches Zahlungsmittel nur bis 31. Oktober 1858. Jedoch noch lange nachher, bis etwa zum Ende des zweiten Weltkrieges, galt der Taler als anerkannte Zahlungsmünze in großen Teilen Afrikas.
Mit Artikel 19 des kaiserlichen Patents vom 19. September 1857 verfügte Kaiser Franz Joseph I. die Ausprägung von Maria-Theresien-Taler als Handelsmünze. Die große Bedeutung des Talers zeigte sich darin, daß während des zweiten Weltkrieges die Münzstätten in Rom, London, Paris, Brüssel und auch Bombay ebenfalls den Maria-Theresien-Taler originalgetreu nachprägten.
Seit 1751 wurden viele Millionen Stück vom "Maria-Theresien-Taler" ausgeprägt. Im Laufe der ersten zweihundert Jahre waren es schon an die 320 Millionen Stück. Auch in den letzten Jahrzehnten wurden bei Bedarf oft einige Millionen Stück im Österreichischen Hauptmünzamt jährlich ausgeprägt. Die Münze Österreich führt diese Tradition weiter und prägt bis heute die meistgeprägte Münze der Welt.
Der Avers des Maria Theresien Talers zeigt das Brustbild von Kaiserin Maria Theresia mit dem Witwenschleier und die Umschrift M THERESIA D G R IMP HU BO REG - MARIA THERESIA DEI GRATIA ROMANORUM IMPERATRIX HUNGARIAE BOHEMIAE REGINA - (Maria Theresia von Gottes Gnaden, römische Kaiserin, Königin von Ungarn und Böhmen) und die Initialen S. F. der beiden Münzbeamten.
Der Revers zeigt den Doppeladler mit der Kaiserkrone über den Adlerköpfen, ein vierfach geteiltes Schild mit den Wappen von Ungarn, Böhmen, Burgund und Burgau, oberhalb des Schildes die Kronen von Ungarn und Böhmen und der Umschrift ARCHID AUST DUX BURG CO TYR 1780 - ARCHIDUX AUSTRIAE DUX BURGUNDIAE COMES TYROLIS 1780 (Erzherzogin von Österreich, Herzogin von Burgund, Gräfin von Tirol 1780).
Der Rand der Münze zeigt in erhabener Rundschrift den Wahlspruch der Kaiserin: JUSTITIA ET CLEMENTIA (Gerechtigkeit und Milde).
Durchmesser: 39,5 mm
Legierung: Silber 833,3
Rauhgewicht: 28,067 g
Feingewicht: 23,389 g
Der Maria-Theresien-Taler ist in den Qualitäten Normalprägung und Proof erhältlich.
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Het is leuk dat ik dit net zie, ik bied net 2 zilveren exemplaren aan op marktplaats... het zijn niet de echte exemplaren!
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!
Paul ik ben zo vrij geweest om het Duitse stuk te vertalen. Kijk maar of je het wilt vervangen.
Kom uit enkele stukken niet goed uit en dat staat een beetje krom, sommige zaken worden ook wel vier keer vermeldt (Google Translation )
Kom uit enkele stukken niet goed uit en dat staat een beetje krom, sommige zaken worden ook wel vier keer vermeldt (Google Translation )
- De jaren 1780 Taler
De zilveren taler was de munteenheid van het Rijk en de Oostenrijkse Successieoorlog. Deze munt was de handelsmunt in de Levant (delen van Turkije, Libanon en Syrië) en was erg belangrijk. De Maria Theresa Taler groeide vervolgens uit tot het bekendste en meest populaire zilveren muntstuk in de Arabische wereld. Om te voldoen aan de vraag uit het Midden-Oosten, heeft Jozef II toegestaan dat na de dood van de keizerin, dat de munten, geslagen met de stempels van 1780, door de munt in Günzburg (toen genaamd "Munt Oostenrijk" thans, in Beieren) werden nageslagen.
De Maria Theresa Taler was uiteindelijk zo populair dat hij in zijn vorm van 1780 tot de 20e Eeuw in Centraal-Afrika een van de meest wenselijke wijze van betaling was. Sindsdien is de Günzburg taler in Wenen geslagen, maar ook in andere steden zoals, Praag, Milaan en Venetië enkel voor de handel. De Maria-Theresia Taler werd de officieuze munt van vele landen in Noord-Afrika en is nu veelal te vinden in de Arabische bazaars.
Deze versie van de taler was zo groot dat zij werd nageslagen zelfs in Londen, Bombay, Parijs en Rome. De "Levantinertaler" was in Oostenrijk tot 1858 wettig betaalmiddel. Maar dankzij een koninklijk patent uit het jaar 1857 en de huidige wetgeving van Oostenrijk, kon men de Maria Theresia Taler uit 1780 in Wenen als een handels-munt blijven naslaan.
Het verhaal van de meest beroemde zilveren munt in de wereld:
De Maria Theresa thaler of Levantijnse Taler werd geslagen vanwege het, tussen de keizerin Maria Theresia en de keurvorst van Beieren op 21 September 1753 gesloten, Verdrag van Coinage.
De toegestane tolerantie van afwijking van de fijnheid wordt bepaald met slechts 3 / 1000 delen. Schommelingen van het ruwe gewicht is beperkt tot slechts (plus of min) 0,07 gram.
De eerste munten met het portret van Maria Theresia dateren al van 1741, echter, had het oorspronkelijk veranderende uiterlijk werden pas geproduceerd in het jaar van de dood van de keizerin in 1780. Hierna volgde men een constante karakter en vast aan het jaartal 1780. In Oostenrijk deze munt het enige wettige betaalmiddel tot en met 31 Oktober 1858, tot lang daarna, ongeveer tot het einde van de Tweede Wereldoorlog, de Thaler was daarnaast ook nog steeds een erkend betaalmunt in grote delen van Afrika.
Met artikel 19 van het keizerlijk (octrooi van 19 September 1857, keizer Franz Joseph I), bleef het uiterlijk van de Maria Theresia Thaler behouden. Het belang van de Thaler is duidelijk terug te vinden in het feit dat tijdens de Tweede Wereldoorlog, de munthuizen in Rome, Londen, Parijs, Brussel en Bombay ook deze Maria-Theresia Taler trouw bleven naslaan
Sinds 1751 zijn vele miljoenen stuks van "Maria-Theresia Taler" uitgegegeven. Tijdens de eerste twee honderd jaar lag het aantal op zo'n 320 miljoen stuks. Ook in de afgelopen decennia, werd zij met een paar miljoen eenheden per jaar in de Oostenrijkse Munt nageslagen. De munt van Oostenrijk zet deze traditie voort en blijft de vorm van de meest geslagen munt in de wereld handhaven.
De voorzijde van het Maria Theresia taler toont de buste van keizerin Maria Theresia, met sluier van de weduwe en de naam M THERESIASTRAAT DGR IMP HU BO REG - Maria Theresia DEI Gratia Romanorum Imperatrix HUNGARIA Bohemiae REGINA - (Maria Theresia van de genade van God, Romeinse keizerin, koningin van Hongarije en Bohemen) en de initialen van de twee SF moneyers.
De keerzijde toont de dubbele adelaar met de keizerlijke kroon boven de adelaar koppen, een in vieren-gedeeld schild met het wapen van Hongarije, Bohemen, Bourgondië en Burgau, boven het schild, de kronen van Hongarije en Bohemen en de inscriptie ARCHID AUST DUX BURG CO TYR 1780 - ARCHIDUX OOSTENRIJK DUX Bourgondië KOMT Tyrolis 1780 (Aartshertogin van Oostenrijk, hertogin van Bourgondië, gravin van Tirol, 1780).
De rand van de munt toont in reliëf het motto van de keizerin: Justitia et Clementia (Justitie en Clemency).
Diameter: 39,5 mm
Legering: Zilver 833,3
Ruwe gewicht: 28,067 g
Fijn gewicht: 23,389 g
De Maria Theresa taler is beschikbaar in de bekende karaktereigenschappen en in het bijzijn van een bewijs van echtheid.
is er nog enige waarde van deze munt bekend de munt die ik heb staat S.F. onder de buste van maria
mvg sander
mvg sander
Van harte welkom Sander op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!sandergoodie schreef:is er nog enige waarde van deze munt bekend de munt die ik heb staat S.F. onder de buste van maria
mvg sander
De waarde schommelt momenteel (zilverwaarde) rond de €16,- en €20,-
Gr. Jeroen
Ik heb nog wel een echte Maria Theresia Taler uit 1765, geslagen te Wenen maar die is van een heel ander type dan de beroemde variant uit 1780 die vanaf dat jaar in enorme hoeveelheden is nageslagen.
Onlangs kocht ik zo'n naslag die in Venetië is geslagen tussen 1840-1866 omdat ik nu toch wel eens zo'n type wilde hebben. Niet een nieuwe maar eentje die al weer rond de 150 jaar oud is. Deze Venetiaanse slag is niet zeldzaam te noemen en staat bekend onder Hafner 41. Nu zag ik dat er weer drie typen te onderscheiden zijn (41a, b en c) dus daar moet ik nog eens een klein onderzoekje naar doen om te bepalen uit welke periode tussen 1840-66 deze nu precies is. Het opvallende is dat sommige naslagen van deze Taler peperduur kunnen zijn (vooral die tussen 1780-1790 geslagen zijn in verschillende munthuizen). Het is dus de moeite waard om goed te kijken naar de kenmerken als je het vermoeden hebt dat het om een ouder exemplaar kan gaan.
Onlangs kocht ik zo'n naslag die in Venetië is geslagen tussen 1840-1866 omdat ik nu toch wel eens zo'n type wilde hebben. Niet een nieuwe maar eentje die al weer rond de 150 jaar oud is. Deze Venetiaanse slag is niet zeldzaam te noemen en staat bekend onder Hafner 41. Nu zag ik dat er weer drie typen te onderscheiden zijn (41a, b en c) dus daar moet ik nog eens een klein onderzoekje naar doen om te bepalen uit welke periode tussen 1840-66 deze nu precies is. Het opvallende is dat sommige naslagen van deze Taler peperduur kunnen zijn (vooral die tussen 1780-1790 geslagen zijn in verschillende munthuizen). Het is dus de moeite waard om goed te kijken naar de kenmerken als je het vermoeden hebt dat het om een ouder exemplaar kan gaan.
Het schijnt dat bij de Nederlandse munt ook een aantal exemplaren zijn geslagen, maar hoe je deze kunt herkennen is mij een raadsel. De bestelling is nooit geleverd door oorlogsomstandigheden. Het was in de jaren 30 van de vorige eeuw. Zo n stuk is natuurljk wel zeldzaam de meeste zijn weer omgesmolten.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Dat verhaal heb ik ook al eens eerder gehoord maar ik zou niet weten of het waar is en of er munten van bewaard zijn gebleven. En natuurlijk hoe je deze zou kunnen herkennen.
De vroegere naslagen zoals deze Venetiaanse circuleerden gewoon in omloop trouwens. Vooral in Afrika werden ze graag gebruikt.
De vroegere naslagen zoals deze Venetiaanse circuleerden gewoon in omloop trouwens. Vooral in Afrika werden ze graag gebruikt.
-
- Donateur
Dank je voor de link..
Even gekeken of ik die van mij kon terugvinden via http://www.theresia.name/en/svariants.html..
Het viel me redelijk mee en kon het terug brengen naar 3 Hafner nummers.. (63, 64 of 65)
Oftewel mijn Maria Theresa Thaler is geslagen ergens tussen 1936 -1961 te Londen, Bombay of Calcutta..
-
- Donateur
Door dit topic eigenlijk deze munt gekocht en plezierig verrast dat ik hem vandaag uit de brievenbus plukte..
Heeft een mooie patina die op de foto niet goed tot zijn recht komt.. Ik denk dat dit Hafner 49A is. (voor 1900 geslagen in Wenen)
Heeft een mooie patina die op de foto niet goed tot zijn recht komt.. Ik denk dat dit Hafner 49A is. (voor 1900 geslagen in Wenen)
-
- Globale moderator
Wauw mooie munt hoor Sander!
en wat zijn er veel nageslagen.
Gr, Stephan
en wat zijn er veel nageslagen.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
-
- Aankomend lid
Hoi.
Ik heb exact dezelfde maria theresa thaler als die in jou collectie zit in bezit gekregen door een erfenis. Hoe de zijkant eruit ziet weet ik niet want de munt zit ingepakt in een kartonnetje met een plastic "venster".
Volgens mij heeft de mijne ook dezelfde merktekens zoals het sf onder de buste en 2 letters onder de rechtse poot vd adelaar, die kan ik helaas niet goed lezen. Lijken mij 2 keer een s of een s g.
En nu de vraag.... Weet jij dan zo wat die waard is of moet ik je dan wat foto`s sturen? Ik wil `m eigenlijk niet uitpakken....
bvd
Pieter
Ik heb exact dezelfde maria theresa thaler als die in jou collectie zit in bezit gekregen door een erfenis. Hoe de zijkant eruit ziet weet ik niet want de munt zit ingepakt in een kartonnetje met een plastic "venster".
Volgens mij heeft de mijne ook dezelfde merktekens zoals het sf onder de buste en 2 letters onder de rechtse poot vd adelaar, die kan ik helaas niet goed lezen. Lijken mij 2 keer een s of een s g.
En nu de vraag.... Weet jij dan zo wat die waard is of moet ik je dan wat foto`s sturen? Ik wil `m eigenlijk niet uitpakken....
bvd
Pieter
foto's maken is wel zo handig. kan je het beste hier een topic maken om dit topic "schoon" te houdenPietertke schreef:Hoi.
bvd
Pieter
http://munthunter.nl/viewforum.php?f=221
-
- Aankomend lid
Ahum...
Even een loepje erbij gepakt en de letters rechtsonder de poot vd adelaar zijn z`n nagels....
Pieter
Even een loepje erbij gepakt en de letters rechtsonder de poot vd adelaar zijn z`n nagels....
Pieter
-
- Aankomend lid
Beste,
De foto die je hebt geplaatst van je muntstuk maria...... die je in je collectie hebt, mag ik daar een waarde van kennen aub, heb er zo eentje van de erfenis van mijn grootmoeder.
danke
mvg
poujou
De foto die je hebt geplaatst van je muntstuk maria...... die je in je collectie hebt, mag ik daar een waarde van kennen aub, heb er zo eentje van de erfenis van mijn grootmoeder.
danke
mvg
poujou
Ja, je reageert wel op een oude topic anno 2015.poujou schreef:Beste,
danke
mvg
Maar als je wilt weten wat een naslag Maria Theresea Thaler 1780 waard is. De meest recente naslagen worden gewoon verkocht aan zilverprijs.
Het is mogelijk als het muntje nog in FDC kwaliteit is, kan je er nog 20 Euro van krijgen.
Indien echter het om een hele oude of eerste naslag gaat ligt de prijs hoger natuurlijk, maar daar weet ik zelf niet wat de richtprijs ervan is.( ik vermoed circa 100 Euro).
Maar de kans is wel heel klein dat de jou exemplaar een oude is, maar het kan natuurlijk.
Op internet bestaat een overzicht hoe je deze kan herkennen.
Vriendelijke groeten Luc.
Dit is de cataloog
http://www.theresia.name/en/scatalog.html