Verenigd Koninkrijk "Britannia" Serie

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Verenigd Koninkrijk "Britannia" Serie

Bericht door euromunter »

De Koninklijke Britse Munt introduceerde in 1997 de eerste zilveren munt in de serie genaamd “Brittania”. In Europa was het lange tijd de enige die zilveren beleggingsmunten uitgaf, totdat Oostenrijk in 2008 met de zilveren uitvoering kwam van de Wiener Philharmoniker.

Afbeelding

Het zilver gehalte van de zilveren munten in de Britannia serie hebben een lager zilvergehalte dan bijvoorbeeld de Australische Kookaburra serie, de Amerikaanse Silver Eagle serie, de Canadese Maple Leaf serie of de Mexicaanse Libertad serie. Het zilver gehalte bedraagt bij de Britannia serie namelijk 958/1000.

Specificaties van de 1 ounce munt:
Nominale waarde: 2,00 £
Gewicht: 31,103 gram
Doorsnee: 40,0 mm

Afbeelding

Deze munt is tevens verkrijgbaar in 1/2 ounce, 1/4 ounce en 1/10 ounce.

De nominale waarde van de 1 ounce munten bedraagt 2 Engelse Pond (2 £). Op de waardezijde staat het portret van koningin Elizabeth II. Op de beeldzijde staat “Brittania” afgebeeld

De even jaartallen tonen telkens (bijna) hetzelfde motief op de beeldzijde. Tijdens de oneven jaren komt er een nieuw motief op de beeldzijde. Een uitzondering hierop zijn 1997 en 1999 welke ook de zelfde beeldzijde tonen.

In de 18e eeuw werd een vrouwenfiguur, de gehelmde en gewapende Britannia of Lady Britannia, een krijgshaftige maagd, het zinnebeeld van het Verenigd Koninkrijk en Engeland. Britannia, met een drietand als symbool van haar hegemonie over de oceanen, een helm met pluimen, een klassieke Romeinse tunica en een schild met het Kruis van Sint-George en het Kruis van Sint-Andreas, werd in pantomimes uitgebeeld. Britannia verscheen ook op munten en op de Medaille van het Britse Rijk. Deze Britannia is de Britse tegenhangster van de Nederlandse Maagd, Germania en de Franse Marianne.

Overzicht van de tot nu toe uitgegeven munten in de Britannia serie:

1997
Afbeelding

1998
Afbeelding

1999
Afbeelding

2000
Afbeelding

2001
Afbeelding

2002
Afbeelding

2003
Afbeelding

2004
Afbeelding

2005
Afbeelding

2006
Afbeelding

2007
Afbeelding

2008
Afbeelding

2009
Afbeelding

2010
Afbeelding

Bronnen: http://www.silber.de/, http://www.silverbullionworld.com, wikipedia en http://www.royalmint.com/

groeten Paul
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Verenigd Koninkrijk "Britannia" Serie

Bericht door koenmunten »

Ik ben maar een eenvoudige verzamelaar en geen belegger :lol: :lol: :lol:
maar ik vind het interessante topics dit je maakt met soms erg mooie munten.
Als ik later groot ben koop ik er misschien ook nog eens eentje...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Deze munten zijn echt niet 'duur' in de 1 ounce versies met een mooie doorsnee (37 mm tot 41 mm)! Voor de zilveren 20 euromunten van bijvoorbeeld Oostenrijk (34 mm, 20 gram en 900/1000 zilver), Finland (38,61 mm, 33,62 gram en 925/1000 zilver), België (37 mm, 22,85 gram en 925/1000 zilver) en Slowakije (34 mm, 18 gram en 900/1000 zilver) betaal je een stuk meer!

Daarnaast hebben de meeste series ook nog eens een mooi ontwerp op de munt staan, hoewel de Canadese Maple Leaf serie niet mijn favoriet is...

Groeten Paul
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Kun je mij een richtprijs voor deze munten geven?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

koenmunten schreef:Kun je mij een richtprijs voor deze munten geven?
Wat ik tot nu toe heb gezien op diverse sites, zowel veilingsites als van handelaren is dat het zo tussen de 18 en 24 euro ligt voor een 1 ounce munt. Wat je in de gaten moet houden zijn de verzendkosten. Wil je de munt echt als investeringsmunt aanschaffen, dan moet je echt de laagste prijzen gaan zoeken, anders heeft het niet veel zin :wink:

En dan moet je dus ook kijken naar de actuele zilverprijs. Daar komt ook nog een topic van in deze rubriek.

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

euromunter schreef:
En dan moet je dus ook kijken naar de actuele zilverprijs. Daar komt ook nog een topic van in deze rubriek.

Groeten Paul
Hopelijk lukt het mij om een actuele index van goud en zilverprijzen op het forum te plaatsen. Ben er mee bezig in ieder geval.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Munthunter schreef: Hopelijk lukt het mij om een actuele index van goud en zilverprijzen op het forum te plaatsen. Ben er mee bezig in ieder geval.
Volgens mij kun je gewoon de grafiekjes van Kitco naar je site linken, het lijkt niet moeilijk, al weet ik niet hoe het moet. :wink:

http://www.kitco.com/price/

Bernard

PS. Ik denk dat deze rubriek een waardevolle aanvulling voor het forum kan zijn.
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

bernard3 schreef:
Munthunter schreef: Hopelijk lukt het mij om een actuele index van goud en zilverprijzen op het forum te plaatsen. Ben er mee bezig in ieder geval.
Volgens mij kun je gewoon de grafiekjes van Kitco naar je site linken, het lijkt niet moeilijk, al weet ik niet hoe het moet. :wink:

http://www.kitco.com/price/
Dat is zeker niet moeilijk, ik heb even gegekeken en de HTML code om hem op je eigen site te zetten staat er gewoon bij.
Wat de gek er voor geeft.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

In het eerste bericht heb ik de ontwerpen van de tot nu toe uit gegeven munten in de Britannia Serie toegevoegd.

En dit is het ontwerp voor 2011. Deze munt zal vanaf midden november 2010 beschikbaar zijn!

Afbeelding

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De zilveren 1 ounce munt Britannia van 2011 is nu rechtstreeks te bestellen bij The Royal Mint voor het bedrag van 30 Britse Pond...

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Afbeelding

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”