Waarde zilvere munten

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Waarde zilvere munten

Bericht door MikeGSM »

Is er een goede site waar je kunt zien wat de zilverwaarde van een munt is.
bv zilvere guldens?

Ik keek altijd op:
http://www.goud-zilver-diamant-inkoop.n ... edelmetaal

Maar als ik het bereken met:
http://beurz.com/zilverprijs/

Klopt er van de prijzen van de eerste site niet veel.
Zeker de zilvere juliana guldens niet.

Wie kan hier meer over vertellen/ of weet een goede site

Mike
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Re: Waarde zilvere munten

Bericht door Lumi »

Ik kijk wel eens bij Prakken: http://prakkenedelmetaal.nl/index.php?o ... ge&page=20

Verder kan je het op marktplaats ook goed bekijken, gewoon volgen wat er voor wordt gegeven.......

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Londoh

Bericht door Londoh »

Voor lelijke Juliana guldens vang ik 1,50 voor mooie 2,10 - 2,50 euro Rijksdaalders 4 - 4,50 euro
Xander-B

Bericht door Xander-B »

Wat is jullie verwachting over de zilver prijs voor komenden tijd?

Waarom koop je juist zilver en geen andere papieren aandelen?

Hebben jullie een vast patroon van kopen ( verkopen?)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Als muntenverzamelaar koop ik de munten omdat ik ze mooi vind. Natuurlijk zoek ik wel de laagst mogelijk prijs. Daarnaast is het dus ook een leuke investering, hoewel het de vraag is of ik ze ooit van de hand doe.

Wat de zilverprijs gaat doen, heb geen flauw idee. Ik ben de laatste weken bezig met informatie opdoen over met name de zilveren investerings- en beleggingsmunten.

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik ben geen verzamelaar die als een kip zonder kop zilver en goud heeft ingekocht toen deze wat lager stond. Veel mensen deden dat wel en kunnen er nu mooi een slaatje uit slaan.

Op zich jammer want het zou leuk verdiend zijn, echter is ook bij mij dat niet de wijze waarop ik verzamel, ik moet een munt mooi vinden en dat telt het meeste...

Heb wel een tijd geleden een leuk lot gouden tientjes kunnen kopen en daar wat later een leuke winst op kunnen behalen (de dubbele). Gezien de huidige goudprijs had ik er véél meer voor kunnen vangen ;)

Ach ja je weet zoiets niet van te voren, anders waren we allemaal stinkend rijk geweest :D

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Rexonium
Lid
Lid

Bericht door Rexonium »

http://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do <--- Ik gebruik zelf deze website, echt een aanrader. :)

Je kunt de zilverwaarde makkelijk berekenen: kiloprijs van zilver delen door 1000, als makkelijk voorbeeld 55 cent per gram (€550,- per kilo). vervolgens even windows rekenmachine gebruiken en dan het gewicht van het zilver vermenigvuldigen met 0,55 en klaar. :D

Hoeveelheid puur zilver per munt:

Gulden - Wilhelmina vanaf 1922 = 7.2 gram
Gulden - Juliana = 4.68 gram
Rijksdaalder - Wilhelmina = 18 gram
Rijksdaalder - Juliana = 10.8 gram
Tientje - Juliana = 18 gram
Beneluxtientje - Beatrix = 10.8 gram
overige tientjes - Beatrix = 12 gram
50 Gulden - Beatrix = 925/1000 (92,5%) = 25 gram Sterling zilver

Hopelijk helpt dit lijstje, als er nog iets ontbreekt hoor ik het wel. :P

-- Peace o/
Verzamelaar van: Nederland | Europa (pre-€) | UK + British Empire | Zilver | Wereld overig

Trots op: 5 Mark 1904 Pruissen | Cent 1859 USA | Willem III 1878 1 cent PR+
Rexonium
Lid
Lid

Bericht door Rexonium »

Op het moment volgt zilver een klassieke golfbeweging waarbij het even daalt in prijs om vervolgens weer te gaan stijgen naar nieuwe recordprijzen, dit patroon is me al lang opgevallen dus ik ga weer op zoek naar zilver. Deze strategie heeft me de afgelopen 6 maanden 30% winst opgeleverd, waardoor ik eindelijk munten kan kopen die voorheen buiten mijn bereik lagen. :D

Zoek anders eens bij Google op "Elliott wave pattern" voor meer informatie hierover, mijn advies is iig om wat in te kopen. :)

-- Peace o/
Verzamelaar van: Nederland | Europa (pre-€) | UK + British Empire | Zilver | Wereld overig

Trots op: 5 Mark 1904 Pruissen | Cent 1859 USA | Willem III 1878 1 cent PR+
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Aangezien de zilverprijs in augustus daalde en nu weer stijgt, lijkt het mij nu even zinvol om (even) te wachten, aangezien IK weer een daling verwacht. Dit door te tijd van het jaar. Met name aan het einde van het jaar is het normaal dat de prijzen dalen en vaak dan snel weer stijgen. Mocht je echt flink willen verdienen, dan kun je beter toeleggen op goud, daar valt sneller in te verdienen, mits je natuurlijk een beetje geluk aan je zijde hebt. Er zijn zat sites die de prijzen analyseren, dus je kunt wel een en ander uitzoeken.

Maar goed het blijft voorspellen en een kat in het nauw maakt soms rare sprongen...

Zie grafiek voor de goudprijs van de afgelopen 6 maanden
image.png
Gr. Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Xander-B

Bericht door Xander-B »

"Bevangen door goudkoorts?
Goud heeft aantrekkingskracht, zeker in onzekere tijden. Steeds meer mensen beleggen in goud maar ook in platina en zilver. Er zijn verschillende manieren om in edelmetalen te beleggen met verschillende risico’s.

De drie mogelijkheden:
1.Kopen van een edelmetaal zelf (bijvoorbeeld via internet)
U haalt het edelmetaal zelf op bij de verkoper of het wordt bij u thuis afgeleverd? Dit is gewone koop, te vergelijken met de aankoop van bijvoorbeeld een sieraad en valt niet onder het toezicht van de AFM.

2.Kopen van een hoeveelheid edelmetaal dat niet fysiek ter hand wordt gesteld (bijvoorbeeld via internet)
Het edelmetaal wordt voor u opgeslagen of bewaard door een derde? Dit valt onder toezicht van de AFM. Er zijn op dit moment nog geen vergunninghouders voor deze vorm van beleggen.

3.Edelmetaalfondsen en trackers
U gaat beleggen in een fonds dat investeert in een edelmetaal? Ook dit valt onder toezicht van de AFM.

Bij optie 2 en 3 geldt de volgende regel. Als deelname alleen mogelijk is boven 50.000 euro dan heeft het fonds geen vergunning nodig en staat het fonds niet onder toezicht van de AFM. Met de AFM registers kunt u controleren of een fonds een vergunning van de AFM heeft.
Beleggen in edelmetalen is niet, zoals ten onrechte wel eens wordt gedacht, altijd een veilige investering. In economisch betere tijden gaat het vaak minder goed met de goudkoers.
Gelooft u in de waarde van goud of een ander edelmetaal? Laat u vooraf goed adviseren, verzamel informatie en vergelijk de verschillende mogelijkheden.

Publicatie datum: 20-10-2010 "

Citaat rtlz nieuws.

Kan het inderdaad zo zijn als het over een jaar goed gaat met de economie en de crisis over is.. dat het gelijk dan met enkele euros per ounce daalt?
Ben nog een jongen en pas begonnen zilver beleger/spaarder wat kan er in het ergste geval gebeuren?
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Xander-B schreef: Kan het inderdaad zo zijn als het over een jaar goed gaat met de economie en de crisis over is.. dat het gelijk dan met enkele euros per ounce daalt?
Ben nog een jongen en pas begonnen zilver beleger/spaarder wat kan er in het ergste geval gebeuren?
Als je het over de goudprijs hebt, dan zijn enkele euro's een verwaarloosbaar klein bedrag, en ook de zil;verprijs kan in een jaar makkelijk met enkele euro's per ounce dalen.
Ook nu zie je binnen een week nog vaak schommelingen van 1 a 2 euro.

Zoals in het door jou geciteerde verhaal al staat is goud of zilver allerminst een zekere belegging, zeker niet omdat zowel de goud als zilverprijs op een hoger niveau dan ooit staan. Puur volgens de theorie is de kans dus groter dat de prijs naar beneden gaat dan dat de prijs nog verder omhoog gaat.
Toch geloven veel analisten dat de prijs nog wel verder stijgt, maar daar is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.

Als je overigens echt goud voor de zekerheid wilt hebben, dan is alleen de optie 1 van hierboven zinvol. Bij optie 2 en 3 heb je het immers zelf niet en moet je altijd maar afwachten of die derde partij ondanks toezicht van AFM niet toch in de problemen komt en zijn verplichtingen niet nakomt.

Wil je redelijk zeker in zilver beleggen, dan moet je nu zilveren 10 euromunten van Duitsland kopen voor uitgifteprijs.
Aan zilverwaarde zit er op dit moment al meer dan 9 euro in en de 10 euro nominaal is in Duitsland natuurlijk ook gegarandeerd.
Eigenlijk kan het daar dus niet fout mee gaan....

Daarom ook geldt dit niet meer voor de Duitse 10 euromunten vanaf volgend jaar, er wordt dan flink minder zilver in gestopt.

Luit
Xander-B

Bericht door Xander-B »

Daar heeft u een heel goed punt llinde,

Nu het volgenden amirika is dollars aan het bij drukken. wat gebeurt er als de dollar daalt in waarden? wat gebeurt er dan met de goud/zilver prijs?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Door de aanhoudende 'zwakke' dollar zal de prijs van zilver en goud eerder stijgen, mede doordat het een steeds populairdere investering wordt op deze manier.

groeten Paul
Xander-B

Bericht door Xander-B »

Dus het kan geen groot kwaad om een aantal wiener phil 1,5 euro munten oostenrijk in te kopen?

ben zelf altijd wel in om een "gokje" te nemen. Maar het is ook wel zonden om het geld dat wat ik heb gespaard voor een auto over een tijdje wanneer ik die nodig heb voorlopig nog niet te zien verdampen. Heb al een aardigen tijd in de euromunten gezeten daar nu wel klaar mee doet weinig meer. zal eens kijken wat voor mijn beter uit komt 10 euros duitsland als ze leuk geprijst zijn. of de wieners.

Bedankt,
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

De Duitse tientjes bieden je de garantie dat ze altijd hun nominale waarde behouden waar ze voor zijn uitgegeven.
De Wiener Philharmoniker heeft in de praktijk alleen de zilverwaarde en die zal niet in een jaar verdampen, maar niemand zal je nu willen garanderen dat die over een jaar niet bijvoorbeeld 30 procent lager (of nog meer) kan liggen.

Vergeet niet dat de zilverprijs in 2002 iets van 5-6 euro per troy ounce was en dat dit nu 16-17 euro is.
In 8 jaar tijd verdrievoudigd en dat is heel wat meer dan de inflatie in die 8 jaar.
Over het algemeen stelt men dat edelmetalen over lange termijn waardevast zijn, dus met de inflatie meegaan.

Uit het bovenstaande voorbeeld blijkt dat dit de afgelopen jaren dus niet zo is geweest. Dit kan betekenen dat de prijzen in 2002 veel te laag waren of dat de prijzen in 2010 veel te hoog zijn. Je moet er dus op bedacht zijn dat er best grote verschuivingen kunnen optreden.

Zelf zou ik NOOIT geld wat al een bestemming heeft (zoals een nieuwe auto) nog gaan gebruiken om te speculeren, dat geld zou ik veilig op een spaarrekening houden. Speculeren met geld moet je alleen doen als je het kunt missen!!

Overigens is de situatie met de Duitse tientjes dus ook bijzonder te noemen, want je kunt er mee speculeren zonder enig risico.
Ik denk ook dat daarom de laatste twee tientjes van dit jaar volgende week vervroegd worden uitgegeven om te voorkomen dat op moment van uitgifte de zilverwaarde hoger is dan nominaal.

Het is op dit moment overigens moeilijk om aan hoeveelheden van dit soort tientjes te komen die speculatie echt zinvol maken, want een stuk of tien van dit soort munten zet dan geen zoden aan de dijk, dan moet je toch gauw aan enkele honderden denken...

Luit
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Als je wenst te beleggen in zilver en goud dan is het handig om op het moment dat de beurs hoog staat te kopen. de eerstvolgende crash dient zich vanzelf weer een keer aan, waarnaar iedereen weer goud zou willen kopen. Het advies is dan om aandelen te gaan kopen. Dat is de beste methode om rendement te halen. Je hebt hiervoor wel een redelijk vermogen nodig wat je zonder problemen kunt beleggen, aangezien het een hele tijd kan duren voordat je kunt cashen. Wacht niet op het juiste moment van inkopen en verkopen, want deze bestaan niet. Niemand kan voorspellen wat de laagste prijs is van goud zilver of aandelen. (Met aandelen handel met voorkennis uitgesloten) Het enige wat relevant is dat je er aan verdient in dat geval en daarna niet meer omkijken of je nog veel meer had kunnen maken. Dat is een fout die de meeste beginners met investeren maken, want de volgende keer zitten ze de rit uit.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Spaarvarken schreef:Als je wenst te beleggen in zilver en goud dan is het handig om op het moment dat de beurs hoog staat te kopen.
Maar zelfs dat is moeilijk te bepalen, staat de beurs bijvoorbeeld op dit moment hoog?
Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.
Van zilver en goud kan op dit moment zeker gezegd worden dat de prijs zeer hoog staat, daar zijn tenminste geen meningsverschillen mogelijk.
Toch zijn er veel mensen die verwachten dat goud nog veel duurder gaat worden, en in het feit dat de huidige goldrush zonder enige correctie daarvan een bewijs is.
Zelf moet dan op één of andere manier terug denken aan die zogenaamde nieuwe economie rond de eeuwwisseling waarin koersen alleen maar meer konden stijgen.
Ik denk dat we allemaal wel weten hoe dat is afgelopen.

Luit
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

@luit

Op dit moment heb je het beste moment om in te stappen al gemist. Toen iedereen gillend wegrende van de beurs had je moeten inkopen dan had je nu al weer kunnen verkopen met mooie resultaten. Op zich staat de beurs nog steeds niet hoog, dus zou je kunnen kopen. Echter wel enige jaren vasthouden. Goud zou ik mijn geld niet inleggen momenteel. Dan zou ik toch kiezen voor platina. veel schaarser en redelijk stabiel wat betreft koers. zilver zou nog wel een kunnen gaan stijgen de komende tijd.

Mvg

Francois
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Xander-B

Bericht door Xander-B »

Een mooie dag al zeg ik het zelf voor de zilver koers,

nog niet lang geleden voor de 25 dollar grens en nu al 26 dollar!:O
zal dit door amerika komen?
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Xander-B schreef:Een mooie dag al zeg ik het zelf voor de zilver koers,

nog niet lang geleden voor de 25 dollar grens en nu al 26 dollar!:O
zal dit door amerika komen?
In dollars lijkt de stijging natuurlijk groter dan in euro omdat de dollar ook waarde verliest door het voortdurende bijdrukken van dollars.
Eurocollecteur Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Eurocollecteur »

Goedemiddag,
weet iemand een adres waar ik 19 euro Duitsland tegen nominale prijs kan kopen.
Dank je wel
EUROCOLLECTEUR memoeuro / memo euro / 0 euro biljet
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Wat wil je '19 euro Duitsland' kopen? ;)

Als je 10 eurostukken wilt kopen, waar ik dus naar even van uit ga, dan zul je deze via de handel in moeten kopen en dan berekent men de zilverprijs wel door, deze is namelijk hoger dan de nominale waarde.

Misschien je vraag even wat specifieker stellen, want zo is het voor mij onmogelijk een antwoord te geven.

Gr. Jeroen
Eurocollecteur Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Eurocollecteur »

llinde schreef:
Xander-B schreef: .

Wil je redelijk zeker in zilver beleggen, dan moet je nu zilveren 10 euromunten van Duitsland kopen voor uitgifteprijs.
Aan zilverwaarde zit er op dit moment al meer dan 9 euro in en de 10 euro nominaal is in Duitsland natuurlijk ook gegarandeerd.
Eigenlijk kan het daar dus niet fout mee gaan....

Daarom ook geldt dit niet meer voor de Duitse 10 euromunten vanaf volgend jaar, er wordt dan flink minder zilver in gestopt.

Luit
Beste Jeroen,
Bedankt voor je antwoord!
Ik haakte in op bovenstaande quote. Waar vind ik ze voor de uitgifte prijs?

Zoals je weet ben ik nog niet zo lang actief, ik weet ook nog niet veel dus ik zit al een paar dagen te denken hoe ik aan die
50 informatieve plaatsingen kan komen. Kan jij mij tips geven, jullie weten veel meer.

Bedankt voor je moeite (ook voor het forum)
EUROCOLLECTEUR memoeuro / memo euro / 0 euro biljet
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Duitse 10 euromunten zijn voor uitgifteprijs verkrijgbaar bij sommige Duitse banken en per post bij het munthandelshuis MDM (www.mdm.de)

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik denk dat het aantrekkelijker is om de munten te kopen met meer zilver er in en die zullen denk ik niet meer voor nominaal de deur uit gaan, als ze er nog zijn...

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”