Van kleine weetjes, daar hou ik wel van.
Zoals deze ooit ergens eens gelezen:
In de laatste reeks Belgische bankbiljetten werden 2 nieuwe waarden toegevoegd namelijk de 200fr en de 2000fr. Deze biljetten moesten ervoor zorgen dat de Belgen de euro’s gemakkelijker zouden aanvaarden want deze biljetten komen overeen met respectievelijk 5 en 50 EUR. Deze biljetten zijn eigenlijk de springplank van frank naar euro.
Aernout
Springplankbiljetten frank => euro (info)
Moderator: Aernout
-
- Moderator
Springplankbiljetten frank => euro (info)
Start klein om groots te eindigen
-
- Moderator
Re:
Ik zag die biljetjes van 200fr wel iets meer dan 2000fr of de 10000fr.stijn schreef:leuk weetje
de 200 frank zag je wel weinig vroeger
Maar voor iemand die rond deze periode rond de 12 jaar was, is dit wel normaal zeker ?
mvg,
Aernout
Re: Springplankbiljetten frank => euro (info)
Ik kan mij de briefjes van 200Frank nog goed herinneren hoor 

Re: Re:
Als je geen Suske en Wiske spaarde, die kostten toen 100 frank per album, en 50 frank in de aanbieding.. Maar daar hoef je geen Poenschepper of Europummel voor te zijn...Aernout schreef:Ik zag die biljetjes van 200fr wel iets meer dan 2000fr of de 10000fr.stijn schreef:leuk weetje
de 200 frank zag je wel weinig vroeger
Maar voor iemand die rond deze periode rond de 12 jaar was, is dit wel normaal zeker ?
mvg,
Aernout
tja..
-
- Lid
als de 200 en 2000 frank de voorloper waren naar de € en het de bedoeling was om ons daar aan te laten gewennen dan hebben ze daarna nog beter hun best gedaan
want in 1997 verscheen ook nog ons Permeken (1000 frank) maw 25 euro, en voor de groot verdieners in dat zelfde jaar de 10.000 fr Albert en Paola
werd al iets moeilijker om de omrekening te maken 250 euro zekerst? LOL
maar als dit allemaal dan echt bedoeld was om ons vertrouwd te maken en de omrekening beter aan te leren, zoals mijn vriend aernout vermeld,
waarom hebben ze dan ook nog de 500 fr Magritte in 1998 gedrukt . . . . ?
om het ons terug iets moeilijker te maken?
ik zag dat het hier al tydje rustig was en wou er terug wat vuur in steken hoor
tis dus niet dat ik een muggenzifter ben maar ga graag al eens in "discussie"
want in 1997 verscheen ook nog ons Permeken (1000 frank) maw 25 euro, en voor de groot verdieners in dat zelfde jaar de 10.000 fr Albert en Paola
werd al iets moeilijker om de omrekening te maken 250 euro zekerst? LOL
maar als dit allemaal dan echt bedoeld was om ons vertrouwd te maken en de omrekening beter aan te leren, zoals mijn vriend aernout vermeld,
ik zag dat het hier al tydje rustig was en wou er terug wat vuur in steken hoor
tis dus niet dat ik een muggenzifter ben maar ga graag al eens in "discussie"
-
- Moderator
Ik vermoed dat ze deze biljetten hebben blijven drukken omdat we die biljetten gewoon waren, ze waren vertrouwd in dagelijkse gang van zaken.zuster12 schreef: maar als dit allemaal dan echt bedoeld was om ons vertrouwd te maken en de omrekening beter aan te leren, zoals mijn vriend aernout vermeld,
De 200Fr en 2000Fr moesten inleiden naar de euro en zijn erbij gekomen.
Stel je voor dat ze te plots zouden omschakelen hadden enkel 200fr - 400fr - 800fr -2.000fr - 4.000fr - 8.000fr - 20.000fr ipv 100fr - 200fr - 500fr - 1.000fr -2.000fr -10.000fr
Zou het ook wat moeilijk maken om te betalen stel je voor dat je 3.500fr zou moeten betalen.

mvg,
Aernout