plantagegeld Ceylon

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

plantagegeld Ceylon

Bericht door koenmunten »

In het eerste onderwerp m.b.t. plantagegeld heb ik het plantagegeld kort geïntroduceerd en een aantal afbeeldingen van plantagegeld van Nederlands Indie laten zien.
Ook in Ceylon werd in de 19e eeuw op veel plantages gebruik gemaakt van plantation tokens. Onderstaand een aantal voorbeelden.
plantagegeld Ceylon2.jpg
Er moeten er nog veel meer zijn... als iemand toevallig nog van dergelijke munten heeft of tegenkomt en ze wil ruilen of verkopen dan hoor ik het graag,

groeten Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Schitterend!!!!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Onderstaand twee tokens van de plantage Hultsdorf Mills, colombo Ceylon.
Beide van vulkaniet, de ene zwart de andere rood. De laatste is blijkbaar redelijk zeldzaam want op ebay betaalde iemand € 250,- voor dit toch wat beschadigde exemplaar...

Afbeelding

Afbeelding
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Voor afbeeldingen en nadere omschrijvingen van de tokens kijk ook eens om mijn plantagegeld site: www.plantagegeld.nl

Ik heb er net een aantal tokens van Ceylon op geplaatst en er zullen er nog meerder volgen.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Londoh

Bericht door Londoh »

Pas op in Sri lanka ister erg veel vals. Maar ook de mooiste VOC duiten komen daar vandaan. Omdat de Britten de toko in ongeveer 1800 overnamen werden VOC duiten niet meer gebruikt. In Ned. Indie hebben VOC duiten tot omstreeks 1930 (!!) gecirculeerd.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Herman schreef:Hallo Koen

Waar in Sri Lanka zelf, kan men nog aan deze munten komen?
Ik denk niet dat daar muntenshops zijn, zoals in ons land? :)

Herman
Hoi Herman,

Ben het met Londoh eens in die omgeving wordt ook erg veel vals spul aangeboden, maar in mijn optiek betreft dat vooral de VOC-munten.
Je komt regelmatig valse plantagemunten uit Nederlands Indie tegen op Ebay e.d. maar qua plantagegeld uit Ceylon valt dat volgens mij reuze mee. Ik ben in ieder geval de afgelopen 4 jaar geen valse of fantasie plantagetokens uit Ceylon tegengekomen. Dus de kans op iets vals op die vlak is niet zo groot. Eerder in dit topic staan allemaal afbeeldingen van tokens uit Ceylon en die zijn volgens mij allemaal echt. Dus als je daar mooie printjes van maakt heb je behoorlijk referentie materiaal. Deze gaan ook nog allemaal op mijn site komen met een nadere omschrijving van materiaal, grootte e.d.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: plantagegeld Ceylon

En nog een paar:
Afbeelding
Afbeelding

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Via Ebay heb ik nu wel een exemplaar op de kop weten te tikken, nog iets mooier zelfs!
Ik vindt 'm zelf schitterend voor een plantage token uit 1866:

Afbeelding Afbeelding

Keir, Dundas & Co., 4 1/2 penny 1866, deze tokens werden gebruikt op de Small Pass Mills te Colombo

Nog een andere token van Keir, Dundas & Co (bemachtigd op 25 maart 2013):

AfbeeldingAfbeelding

4 1/2 penny 1866, deze tokens met een schildpad werden gebruikt bij de Upland Mills, Mutwal te Colombo.
In deze tuinen liep een 200 jaar oude schildpad rond en daarom heeft men waarschijnlijk voor die afbeelding gekozen.
Dit type tokens met de schildpad, heeft altijd een doorboring en vaak ook een ingestempelde letter, zoals in dit geval de S.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Wat leuk voor je dat je nu zo'n lang gezochte token zelf hebt in de collectie. Dat is altijd weer een mooi gevoel voor een verzamelaar. En inderdaad een mooi exemplaar!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Onderstaand de complete set plantage token van St. Sebastian Mills / Ceylon Company Limited.
De serie bestaat uit drie munten met de aanduidingen A (2 1/4 pence), B (4 1/2 pence) en C (9 pence). De munten zijn geslagen zo rond 1866:

Afbeelding
Afbeelding

Toevoeging 30 oktober 2013:
Net geboden op onderstaande token op Ebay, ging helaas boven mijn budget weg... maar wel leuk om even bij deze andere tokens te plaatsen:

Afbeelding

9 pence token St. Sebastian Mills / Ceylon Company Limited, ca. 1866, met doorboring en instempeling 52.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Onderstaand een schaars/zeldzaam plantagemuntje uit Ceylon Colombo. Van de eigenaar J.P. Jayatilleka.
Waarde 19 cent uit het jaar 1876, 19 cent was toen de tegenwaarde van een half zak geplukte koffiebonen:
Afbeelding Afbeelding

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”