Monace Grace Kelly 2007 Probemunt

Plaats hier berichten over valse Eurobiljetten en munten Hiermee wordt bedoeld, munten en biljetten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Monace Grace Kelly 2007 Probemunt

Bericht door euromunter »

De meest gewilde en veruit ook de meest populaire 2 euro herdenkingsmunt is die van Monaco. Tot dusver heeft Monaco sinds de invoering van de euro in 2002 één 2 euro herdenkingsmunt uitgegeven (zie ook http://munthunter.forum2go.nl/monaco-2- ... t1348.html ).

Gezien de lage oplage ligt de prijs momenteel zo rond de 1.000 tot 1.100 euro. Helaas is met het verschijnen van deze munt ook een Probemunt op de markt gebracht. Het is geen wettig betaalmiddel en mag ook eigenlijk geen munt heten.

Veel beginnende verzamelaars verwarren deze met de echte versie of worden op slinkse manier een dergelijke 'munt' aangesmeerd. Vaak is het onwetendheid. Door sommige verkopers wordt hier helaas misbruik van gemaakt.

Dit is een afbeelding van de bewuste 'munt'. Voor verzamelaars van penningen en dergelijke wel een leuke aanwinst, voor de muntenverzamelaars een doorn in het oog.

Afbeelding

Groeten Paul
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

kan er ook een foto van de voorkant bijgeplaatst worden?
Want inderdaad, er wordt enkel een afbeelding geplaatst van de achterkant bij die veilingen,
maar ik weet helemaal niet hoe de voorkant eruit ziet

eurocoinsfun
stijn

Bericht door stijn »

ik vind het ook nog een lelijk onafgewerkte munt
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

eurocoinsfun schreef:kan er ook een foto van de voorkant bijgeplaatst worden?
Want inderdaad, er wordt enkel een afbeelding geplaatst van de achterkant bij die veilingen,
maar ik weet helemaal niet hoe de voorkant eruit ziet

eurocoinsfun
Afbeelding

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Duidelijk te zien dat het geen echte 2 Euromunt is!

Bedankt Paul dat je het hier even plaatst, zo kunnen de leden zien waarmee ze te maken kunnen krijgen.

Neemt niet weg dat dez emunt voor sommige verzamelaars een welkome aanvulling is om het enge lege gat in hun album op te vullen. Niet mijn idee, maar weet dat er vele zo het gaatje hebben opgevuld.

Ben blij dat ik die echte, hele mooie, in het mappie heb zitten.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Ik blijf me toch nog steeds afvragen waarom er zonodig een 2 op deze munt moest worden geslagen, het slaat nergens op toch??

Peter.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Dat is net als de andere nep'munten' in het rijtje, zoals de versies van 10 jaar EMU en 50 jaar Verdrag van Rome...
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Dan houdt ik het op valsmunterij :lol: :lol:
Mijn oma van zeventig zou er in de winkel zo mee betalen en dan vraag ik me nog af of het personeel in de winkel het doorheeft :D :D

Peter.
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

afbeelding Grace in zilver

Bericht door resparvae »

Als je dan toch het fraaie ontwerp van Gracia wilt hebben zou ik voor het originele ontwerp van Baron in zilver kiezen. Precies hetzelfde ontwerp, plus zilverwaarde en helemaal niet duur.
Thomas.

Afbeelding
Finny

Re: Monace Grace Kelly 2007 Probemunt

Bericht door Finny »

Op de dag van de munt was er een kraampje bij die ook een probeversie van deze munt verkocht. Het enige verschil met de echte is dat het jaartal ontbreekt. Is wel een stuk mooier dan de probeversie in het eerste bericht. Daar kostte de probemunt 7,50. Vond ik toch wat te duur.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Naar ik meen zijn er duidelijke afspraken waar men zich aan moet houden bij de uitgifte van een replica, danwel probeversie.
Bij degene die ik ken ziet iedere serieuze verzamelaar direct dat het om een probe gaat, nu ik lees dat er een nieuwe versie is vind ik dit een vooruitgang.
Juist omdat de verzamelaar met de kleinere portemonnee het lege plekje in zijn verzameling kan opvullen met een goed gelijkende probeversie en niet zo'n achterlijk overduidelijk nep'muntje'

Tegelijkertijd natuurlijk ook opletten, maar ik denk dat iemand die serieus op zoek is naar de echte versie zoiets er wel uitpikt ;) Althans dat mag ik hopen :D

Heb je een afbeelding Finny?

Gr. Jeroen
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef:Bij degene die ik ken ziet iedere serieuze verzamelaar direct dat het om een probe gaat, nu ik lees dat er een nieuwe versie is vind ik dit een vooruitgang.
En zo hoort het ook!!
Alsjeblieft geen beter gelijkende exemplaren, liever helemaal niet.
Van mij zou alle nep wat bedoeld is om op euro's te lijken, maar geen munten zijn, verboden mogen worden.

Ik vind een nieuwe versie dus helemaal geen vooruitgang, maar een enorme achteruitgang, het gaat dan steeds meer op valsemunterij lijken.
Op een gegeven moment ontstaat dan de situatie dat er meer nep als echt op de markt in en vooral beginnende verzamelaars worden daar slachtoffer van en keren dan de hele hobby de rug toe als ze er achter komen dat ze vooral waardeloze bagger hebben gekocht.

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ja dat is de keerzijde en een serieuze dreiging. Beginnende verzamelaars trappen soms te snel in dergelijke aanbiedingen en kopen zo munten die achteraf penningen blijken te zijn.

Maar ik denk toch ook dat diverse verzamelaars blij zijn als ze een gelijkende munt kunnen plaatsen in een leeg vakje. Maar je hebt helemaal gelijk Luit, er ontstaat ook direct een risico, terechte aanvulling!

Gr. Jeroen
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef:Maar ik denk toch ook dat diverse verzamelaars blij zijn als ze een gelijkende munt kunnen plaatsen in een leeg vakje.
De zaken die jij hier noemt zijn geen munten!

Als je dan toch zo'n gat wilt vullen, kies dan een munt.
In het voorbeeld van Grace Kelly bijvoorbeeld het origineel waarvan de euromunt is afgeleid. http://www.boule.eu/monaco-francs-p-488.html

Ook in dat geval is voor mijn gevoel het gat in de verzameling nog steeds aanwezig en wordt er net als bij zo'n neppenning juist extra de aandacht op gevestigd dat er iets mist, maar dat is een persoonlijke mening.

Luit
Finny

Bericht door Finny »

Helaas geen foto van deze probemunt gemaakt. Misschien dat Rinuske of iemand anders op de dag van de munt een foto ervan heeft gemaakt of deze heeft gekocht. Persoonlijk heb ik liever het lege vakje dan de probemunt. Je kon aan deze munt niet goed zien of het een echte of neppe is.

Terug naar “Valse Euromunten en -biljetten”