Plantagegeld kan net zo moeilijk te traceren zijn als een Griekse munt van Pericles, geslagen ter oprichting van het verbond tussen Sparta en Athene, de Deltisch-Attische Zeebond tussen 447 en 430 voor Christus.
Nadat de Perzen de Acropolis hadden verwoest, kon Pericles de stad Athene opnieuw opbouwen, want ineens had hij ruimte.. De kas van de Deltische Attische Zeebond werd geplaatst op het eiland Delos, waar hij bewaakt werd door o.a. een aantal stenen leeuwen, waarvan er nu nog een paar te bezichtigen zijn. Op dit eiland werd ook deze munt vervaardigd, met de hand, want machinerie bestond nog niet.
Dit muntje haalde ik uit een bakje van een zgn. grote handelaar, die het bestempelde als rotzooi, en zodoende kon ik het arresteren voor 2 euro.
Voorzijde de god Pan, achterzijde de triskelias (bekend van het eiland Man), welke toen voor het eerst op de munt werd gezet.
Geschiedenis enerzijds, anderszijds een beetje lezen in catelogi (S5243) als catalogusnummer kunnen traceren via het handige internet. Waarde van deze munt voor een liefhebber ergens tussen de 50 en 75 euro.
Ik koop NOOIT op Ebay, soms op Marktplaats, maar altijd op Qoop.
Moraal van het verhaal: of het nou Oud-Grieks is of Plantagegeld, je moet zelf onderzoek plegen, en dat vind ik persoonlijk leuker als een jaartalcollectie Koninkrijk Nederland opbouwen. En iedere verzamelaar weet hoe een kwartje Willem III er uit ziet, maar de meeste mensen die sparen kunnen niet het verschil zien tussen een gasmunt en een telefoonmunt als er niets opstaat. Daarom kan je op grond van je kennis gemakkelijker goedkoop aan je materiaal komen, want slechts door kennis heb je voorsprong op een handelaar die zou moeten weten wat hij verkoopt.