Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden
Deze kon ik niet laten schieten.
The mother of all..
En zowaar nog redelijk betaalbaar ook!
De gulden Holland 1681
4497_24-0853.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Robin had je deze ook in je vorige "Pallas" verzamelleven of is dit de eerste?
Mvg Ger.
Hoi Ger,
Ik moest even terugzoeken, want er stond me wel iets bij.. maar heel vaag..
Re: Provinciale gulden Holland 1681
Bericht zo okt 23, 2011 3:05 pm
Vandaag een echte kunnen kopen.
Met gaatje, maar dat kan de pret niet drukken.
Dat was het dus..
Groet, Robin
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Robin schreef: ↑09 nov 2024, 21:42
The mother of all..
De gulden Holland 1681
4497_24-0853.jpg
En nu nog 'ns die ene proefslag uit 1680 met pallas
The mother of all..
De gulden Holland 1681
4497_24-0853.jpg
Ik houd me altijd maar voor dat ze daar op een schild leunt, dus dat ie niet in mn verzameling past.
...maar of dat écht zo is?!...
sjors-sjors schreef: ↑10 nov 2024, 14:59
Denk aan je tempo Robin, voor je het weet zijn ze weer op
Ja idd!
Elke keer denk ik weer NU TOCH ECHT FF STOPPEN!!!!
maar ja, dan zie ik ineens weer wat waar ik echt niet zonder kan leven
Ik zou ook niet stoppen, want aan een guldenscollectie mag de allereerste jaargang natuurlijk niet ontbreken!
Toevallig haalde ik vrijdag de allereerste stedelijke gulden van Deventer op bij de NPV. Deze dateert van een jaar later. Een zeldzaam stuk, omdat er van 1682 maar 2100 zijn geslagen. Het stempel verschilt fundamenteel van de opvolger van 1687, die veel algemener is. Deventer stedelijke 1 gulden 1682
Astro-Piet schreef: ↑11 nov 2024, 10:42
Ik zou ook niet stoppen, want aan een guldenscollectie mag de allereerste jaargang natuurlijk niet ontbreken!
Toevallig haalde ik vrijdag de allereerste stedelijke gulden van Deventer op bij de NPV. Deze dateert van een jaar later. Een zeldzaam stuk, omdat er van 1682 maar 2100 zijn geslagen. Het stempel verschilt fundamenteel van de opvolger van 1687, die veel algemener is. Deventer stedelijke 1 gulden 1682
IMG_0459.jpeg Lees meer
Geweldig!
Ik had 'm geloof ik.. met die magere kip.
Verkocht hem aan iemand op het forum voor 80 euro, stuurde hem.op.. maar hij kwam niet aan
Balen.. klacht ingediend na 2 weken en 50 € van post NL teruggekregen.
.. en na een week kwam hij toch aan..
Maar hij was niet zo mooi als deze
The mother of all..
De gulden Holland 1681
4497_24-0853.jpg
Ik houd me altijd maar voor dat ze daar op een schild leunt, dus dat ie niet in mn verzameling past.
Tja... Pallas Athene is toch écht Pallas Athene, of ze op een schild leunt of op een bijbel...
Tja... Pallas Athene is toch écht Pallas Athene, of ze op een schild leunt of op een bijbel...
Kreeg m vandaag binnen.. mét kabelrand..
Vreemd, want die bestaan helemaal niet...???
received_588984296831560.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Pallas Athene guldens vanaf 1795 zijn allemaal met kabelrand lees ik bij L. Schulman in het handboek.
Bedoel jij dat de guldens daarvoor allemaal zonder kabelrand waren?
Mvg, Ger.
Vanaf 1748 sporadisch.. vanaf 1760 per decreet vd Staten generaal verplicht.
Maar ik had jaren geleden ook een gulden Holland 1735 met een kabelrand die precies hetzelfde was als de kabelrand van de guldens Overijssel vanaf 1760..????
Ik vermoed dat iemand nog een paar guldens met gladde rand had liggen in 1760 ( al dan niet gesnoeid) en ze zelf heeft voorzien van een kabelrand.. om geen wantrouwen te wekken bij de ontvanger.
En wie weet was degene nét die persoon die voor de kabelranden verantwoordelijk was bij de munt te Kampen.. wie zal t zeggen?!
Groet, Robin
Robin schreef: ↑13 nov 2024, 23:34
Ik heb wel'ns een (piedfort) Hollandse dukaton uit 1673 met kabelrand gezien. De kabelrand was aangebracht om de machines te testen.
Het uwe lijkt mij nogal duidelijk met de hand te zijn aangebracht en moet men het helaas als schade zien... (ik ben trouwens niet een kabelrandexpert, dus neem mijn woorden met een graantje zout)
Ik heb wel'ns een (piedfort) Hollandse dukaton uit 1673 met kabelrand gezien. De kabelrand was aangebracht om de machines te testen.
Het uwe lijkt mij nogal duidelijk met de hand te zijn aangebracht en moet men het helaas als schade zien... (ik ben trouwens niet een kabelrandexpert, dus neem mijn woorden met een graantje zout)
Maar dat zal dan een hele verzorgde rand zijn geweest?
Heb het de kabelrandexpert Gijs Henzen gevraagd.. hij vond het niet erg
Maar dat zal dan een hele verzorgde rand zijn geweest?
Heb het de kabelrandexpert Gijs Henzen gevraagd.. hij vond het niet erg
Ik weet helaas niet meer precies hoe het zat met die dukaton.
Het was zover ik kan herinneren een gewone, typische, nietsvermoedende maar wel een nette kabelrand, alleen op een type waar ze niet op hoort te zijn.
Wat betreft het uwe, qua waarde zou het inderdaad niet heel veel uitmaken, alhoewel de kieskeurigere mensen hem zullen overslaan gezien het geen authentieke kabelrand lijkt; veels te shots en scheef naar mijn ogen, bijna geen enkele groef staat netjes parallel met elkaar.
Maar tja, als Henzen het zegt, zal't wel waar zijn! (Schulman misschien ook nog ff vragen, met een tweede mening kan men ver komen )
Laatst gewijzigd door Syn_Naem_Is_Bakker op 14 nov 2024, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja.. diagonaal en horizontaal.. heel apart.
Alsof er geoefend werd.
Nou ja.. ik ben er blij mee.. ik vind zo een apart stuk altijd nét een beetje leuker dan een gewone.
Groet, Robin
Robin schreef: ↑14 nov 2024, 17:15
Alsof er geoefend werd.
Nou ja.. ik ben er blij mee.. ik vind zo een apart stuk altijd nét een beetje leuker dan een gewone.
Groet, Robin
Ik ben het daar met u mee eens, dat Guldens met afwijkingen zijn interessanter dan de doorsneegulden!
Alsof er geoefend werd.
Groet, Robin
Ik ben het daar met u mee eens, dat Guldens met afwijkingen zijn interessanter dan de doorsneegulden!
Heb me dan ook voorgenomen alleen guldens te kopen die iets bijzonders hebben..of tot me 'spreken' .. of in hele mooie kwaliteit..
Helaas zijn dat er nogal veel..
( stiekem wel blij mee.. bankrekening wat minder)
Alsof er geoefend werd.
Groet, Robin
Heb me dan ook voorgenomen alleen guldens te kopen die iets bijzonders hebben..of tot me 'spreken' .. of in hele mooie kwaliteit..
Helaas zijn dat er nogal veel..
( stiekem wel blij mee.. bankrekening wat minder)