1601 ½ leeuwendaalder, in een vreemde stijl gegraveerde beeldenaar

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Syn_Naem_Is_Bakker Nederland
Volledig lid
Volledig lid

1601 ½ leeuwendaalder, in een vreemde stijl gegraveerde beeldenaar

Bericht door Syn_Naem_Is_Bakker »

De meeste 1601 ½ LD's hebben een stijl die anders is dan normaal, ik vraag me af waarom...
Alleen het jaartal 1601 heeft dit, zover ik weet.

Was de (normale) graveur ziek/afwezig-om-een-of-andere-reden in dat jaar waardoor ze een andere tijdelijk moesten aanstellen? En waarom zijn (hele) LD's uit 1601 wél in de 'gebruikelijke' stijl? En zo de (normale) graveur wél aanwezig was, waarvan de ongebruikelijk grove stijl van't portret en de leeuw(en)?

https://www.acsearch.info/search.html?t ... sd&order=0
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: 1601 ½ leeuwendaalder, in een vreemde stijl gegraveerde beeldenaar

Bericht door sjors-sjors »

Uitstekende vraag en ik heb het antwoord niet. Je ziet het wel bij meer muntplaatsen dat er wat afwijking in zit, maar deze is inderdaad wel erg ''off''.
Volledig lid
Volledig lid

sjors-sjors schreef: 09 nov 2024, 15:52 Uitstekende vraag en ik heb het antwoord niet. Je ziet het wel bij meer muntplaatsen dat er wat afwijking in zit, maar deze is inderdaad wel erg ''off''.
Toen ik'm kocht betwijfelde ik de echtheid van de munt, totdat ik Henzen's en Numismatik Naumann's exemplaren tegenkwam. Toen ik aan Henzen vroeg of [zijn] exemplaar echt was, zei hij het volgende: "Mijn munt is geen eigentijdse imitatie maar een origineel stuk van Holland."

Misschien zijn het wel allemaal contemporaire imitaties uit een ander land en hebben de handelaren/experts het allemaal verkeerd :eeeh: :eeeh: :eeeh: :eeeh: :eeeh:

Wat het nog vreemder maakt, is dat Holland ook een 'normale' stijl ½ Leeuwendaalder 1601 heeft: https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1509&lot=2000
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Syn_Naem_Is_Bakker schreef: 09 nov 2024, 16:04 Misschien zijn het wel allemaal contemporaire imitaties uit een ander land en hebben de handelaren/experts het allemaal verkeerd :eeeh: :eeeh: :eeeh: :eeeh: :eeeh:

Dit is overigens helemaal geen gekke en onmogelijke gedachte.
Volledig lid
Volledig lid

sjors-sjors schreef: 09 nov 2024, 17:56
Syn_Naem_Is_Bakker schreef: 09 nov 2024, 16:04 Misschien zijn het wel allemaal contemporaire imitaties uit een ander land en hebben de handelaren/experts het allemaal verkeerd :eeeh: :eeeh: :eeeh: :eeeh: :eeeh:

Dit is overigens helemaal geen gekke en onmogelijke gedachte.
:D

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”