spannende aankoop gulden WF 1727

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Robin Suriname
Moderator
Moderator

spannende aankoop gulden WF 1727

Bericht door Robin »

Wel even eng (zak geld emoji), maar ik heb het toch maar gedaan. greeny

Als goed is, dan ging onderstaande 1727 WF gulden bij Schulman 3 jaar geleden voor 384€ incl opgeld weg en ik kocht de mijne zojuist voor 145.
Ik zie niet veel verschil in kwaliteit..
De gulden WF 1727 NITIMUR TUEMUR (ipv NITIMVR TVEMVR) wordt niet vermeld in de groene van der Wis (wel de 1732) en is derhalve zeldzaam.

Het aparte bij deze gulden zijn dus de gebruikte U's ipv de V's in het omschrift, het tonvormige altaar en een Pallas die absoluut anders is dan alle andere pallassen. :suprised:
De stempelsnijder van deze anomalie was Jeremias Schaak, die maar 2 jaar in dienst was bij de munt te Hoorn (1721-1731) onder muntmeester Jan Knol (mmt Knolraap) .
460429773_1058408839061852_9189493876093259398_n.jpg
461440555_3428022694158041_8598495776822750651_n.jpg
wf1727.png
23017_43886r00_c.jpg

[/size][/font]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: spannende aankoop gulden WF 1727

Bericht door sjors-sjors »

Ik vind het wel lastig om zulke (voor de provinciale muntslag relatief kleine) afwijkingen als variant te beschouwen. Met zoveel verschillen is het eind dan een beetje zoek. Maar goed, dat het is leuke aan verzamelen.. iedereen mag het helemaal zelf weten Hoe, Wat en Waarom ze iets verzamelen.

Maar onder aan de streep is het weer een hele mooie en fijne gulden!
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Jan van der wis vermeldt de gulden WF 1732 met de U ipv de V als variant, maar de 1727 vermeldt hij niet, wat dus betekent dat hij hem niet gezien heeft..
Jij als leeuwendaalderverzamelaar weet waarschijnlijk wel dat 'als Jan het niet kent.'.. :lach:

Het tonvormige altaar ben ik nog op geen enkele andere gulden tegengekomen.. het is qua altaren allemaal een beetje hetzelfde.. ondanks dat worden de exemparen met of zonder (miniscuul) roosje erop al als varianten beschouwd.
Deze ton is er alleen dit jaar en alleen van deze provincie.

Op de site gulden.nl wordt hij aangemerkt als R.. de beheerder houdt de zeldzaamheidswaarderingen van Pannekeet aan, die uitgaat van de slagaantallen en het lijkt wel te kloppen als je ziet wat de opbrengsten zijn.

Hoop dat ik t zo een beetje beter heb uitgelegd. :knipoog:
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

In 120 jaar Pallasgulden is de enige variatie in altaar het sobere altaar van de 1797 Hollandse gulden.
De (koninklijke) opsmuk was 'not done' in de bataafse republiek, waar het motto was 'voor het volk, door het volk'
461541507_1239267593775600_432813735772821637_n.png
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

even op een rijtje; de 27 over 26 (van de vorige stempelsnijder Daniël Drappenier), de 1727 van Schaak en het opvolgende jaar waarin de WF guldens werden geslagen..1732 (vd nieuwe stempelsnijder Caspar Hendrik Vogelensang)
samengesteld.png
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Robin schreef: 30 sep 2024, 03:29 Jan van der wis vermeldt de gulden WF 1732 met de U ipv de V als variant, maar de 1727 vermeldt hij niet, wat dus betekent dat hij hem niet gezien heeft..
Jij als leeuwendaalderverzamelaar weet waarschijnlijk wel dat 'als Jan het niet kent.'.. :lach:
Juist bij leeuwendaalders zie ik zo verschrikkelijk veel meer varianten dan waar dan ook beschreven staan. Het is ook gewoon ondoenlijk om alle varianten bij te houden. Daar zie je ook discrepanties in CNM zelf, sommige provincies zijn erg uitvoerig beschreven en andere komen er maar bekaaid vanaf terwijl er aantoonbaar veel meer varianten bekend zijn.

Uiteraard zullen er minder van die variant zijn, maar het is aan jezelf hoeveel belang je daar aan hecht. Met zo'n uitzonderlijke pallas en de ton snap ik het dat je deze graag wilt hebben.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

sjors-sjors schreef: 30 sep 2024, 13:34
Robin schreef: 30 sep 2024, 03:29 Jan van der wis vermeldt de gulden WF 1732 met de U ipv de V als variant, maar de 1727 vermeldt hij niet, wat dus betekent dat hij hem niet gezien heeft..
Juist bij leeuwendaalders zie ik zo verschrikkelijk veel meer varianten dan waar dan ook beschreven staan. Het is ook gewoon ondoenlijk om alle varianten bij te houden. Daar zie je ook discrepanties in CNM zelf, sommige provincies zijn erg uitvoerig beschreven en andere komen er maar bekaaid vanaf terwijl er aantoonbaar veel meer varianten bekend zijn.

Uiteraard zullen er minder van die variant zijn, maar het is aan jezelf hoeveel belang je daar aan hecht. Met zo'n uitzonderlijke pallas en de ton snap ik het dat je deze graag wilt hebben.
Ja dat klopt.. dat is bij leeuwendaalders écht niet te doen. :dizzie:
Het is echt jammer dat die 3de druk er niet gaat komen, want elke keer als ik iets tegenkwam wat er niet instond en van der Wis mailde, dan zei hij.. Ja ik weet het (al)... die komt in de nieuwe blauwe.. :sad:

Ik merk dat ik het nu echt leuk vind meer aandacht te besteden aan het esthetische aspect..
In de foto van de 3 verschillende typen kan je zien dat hier een kunstenaar aan het werk is geweest, die maar 1 type en maar 1 jaar heeft gesneden..
Dat vind ik leuker dan een paar cijfertjes die maken dat zo een munt al dan niet zeldzaam is.

(al komt daar ook nog een verhaaltje over, maar dat was meer per ongeluk :knipoog: )
461072999_1220181235773122_3910027687514893726_n.png
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Robin schreef: 30 sep 2024, 00:12 Wel even eng (zak geld emoji), maar ik heb het toch maar gedaan. greeny

Als goed is, dan ging onderstaande 1727 WF gulden bij Schulman 3 jaar geleden voor 384€ incl opgeld weg en ik kocht de mijne zojuist voor 145.
De gulden WF 1727 NITIMUR TUEMUR (ipv NITIMVR TVEMVR) wordt niet vermeld in de groene van der Wis (wel de 1732) en is derhalve zeldzaam.

Het aparte bij deze gulden zijn dus de gebruikte U's ipv de V's in het omschrift, het tonvormige altaar en een Pallas die absoluut anders is dan alle andere pallassen. :suprised:
De stempelsnijder van deze anomalie was Jeremias Schaak, die maar 2 jaar in dienst was bij de munt te Hoorn (1721-1731) onder muntmeester Jan Knol (mmt Knolraap) .
Volgens mij is zelfs hetzelfde stempel gebruikt voor de Pallas kant. Ik zie de schaduwstreepjes bij de N en de R van NITIMUR op beide guldens weer terugkomen. Dat zou anders wel heel toevallig zijn.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Jan W schreef: 30 sep 2024, 16:52
Robin schreef: 30 sep 2024, 00:12 Wel even eng (zak geld emoji), maar ik heb het toch maar gedaan. greeny

Volgens mij is zelfs hetzelfde stempel gebruikt voor de Pallas kant. Ik zie de schaduwstreepjes bij de N en de R van NITIMUR op beide guldens weer terugkomen. Dat zou anders wel heel toevallig zijn.
Bedoel je de 2 munten in het eerste bericht Jan?
Dat zijn idd munten van dezelfde stempel. Het was alleen om te illustreren dat de gulden die ik gister waarschijnlijk geen slechte koop was :lach:
Ik zag de prijs die het exemplaar op de schulmanveiling had opgebracht 3 jaar geleden en heb toen gelijk toegeslagen toen ik er gister 1 op internet te koop zag staan.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”