Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden
Ik kocht gisteravond op Ebay een leuke gulden 1763 Overijssel en moest ineens weer denken aan die andere gulden 1763 Overijssel die ik jaren geleden kocht op advies van muntenvriend M.
Het kan wel 15 jaar terug zijn dat M. me wees op een bronzen gulden die te koop stond op de site van het geldmuseum. Ik kocht destijds alles waar 1 gulden opstond, dus ik maakte 250€ naar Utrecht over en een paar dagen later had ik de munt (?) op de mat liggen. Toch had ik er niet zo een goed gevoel over en dat niet zo goede gevoel werd nog versterkt door de (senioren)experts van de muntenclub, die me vertelden dan het een, mogelijk contemporaine vervalsing was, waarvan het zilveren laagje was afgesleten.. Ook stond er een cijfer op geschreven.. ik geloof een 6.. allemaal heel vreemd! Ik vertelde M. dat ik 'm toch maar op Marktplaats wilde zetten, maar M. bood aan hem van mij te kopen voor het aankoopbedrag. Poeh! Ik allang blij, want iedereen weet wat MP verkoop voor een struggle kan zijn en wie betaalt nou goed geld voor een oude vervalsing. Maar ja, M. trok de stoute schoenen aan (die ik dus niet heb..) en toog met de munt naar het geldmuseum in Utrecht. Na heel wat gezoek in de archieven, kwam de medewerker erachter dat het een proefslag van de gulden was en dat, behalve M. alleen zij er 1 hadden . De beste man snapte ook niet hoe deze munt in de verkoop was beland. Uit het cijfer dat erop was geschreven bleek dat het de 6de proefslag was, en waarschijnlijk zijn de andere 4 weer in de smeltkroes verdwenen. M had de munt bij deze geauthenticeerd . Door dit heugelijk feit schoot de interesse (en de prijs) van de proefslag ineens flink omhoog en M kon hem onderhands verkopen voor 1000€ . De koper gooide 'm op de MPO veiling en met veilingkosten bracht de munt meer dan een broekafzakkende 2200€ op . Zo zie je maar wat een beetje 'legwork' je kan opleveren [/font][/size]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Oeps, foutje bedankt. Heeft muntenvriend M nog de winst gedeeld met jou?
Mooi verhaal weer. Die koperen afslag is ook wel te mooi en te gedetailleerd voor een contemporaine vervalsing. Maar ja, met terugwerkende kracht weet iedereen het altijd beter.
Delen? Nee dat vond ik ook niet nodig. Hij had hem gevonden en geautheniceerd.. ik heb hem alleen even kort in de verzameling gehad. Vond alleen jammer dat hij m zelf niet op de veiling heeft gegooid.
Ja.. jij was idd best scherp.. maar ja.. als Dick Purmer zegt dat ie vals is.. dan geloof je dat als munt'broekie'.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Even de post van 2010 teruggelezen.. het cijfer op de munt was 44, wat bleek een registratienummer in oost-indische inkt voor het archief van het museum te zijn. Iets wat een gebruikelijke handelwijze was voor de musea in de 19de eeuw.
Wel heel apart dat de beeltenis van de Pallas precies dezelfde is van die van 1737..???
Hadden ze die muntstempel misschien nog liggen in 1763 en hebben ze eerst een testje in koper gemaakt?
combined44326.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.