1680 Ducaton Holland Informatie en mogelijk andere Exemplaren Gezocht

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Syn_Naem_Is_Bakker Nederland
Volledig lid
Volledig lid

1680 Ducaton Holland Informatie en mogelijk andere Exemplaren Gezocht

Bericht door Syn_Naem_Is_Bakker »

Soo Is't dat Delmonte deeser jaerganghe als R2 gradeert, wat my seer verbaesde ende verraste;

Het mysterie komt voornamelijk dankzij het feit dat (waarschijnlijk) voor het laatst in 1975 een 1680 Holland ducaton is verkocht.
Jacq. Schulman heeft in 1921, 1931 en 1955 (1955 exemplaar in de NNC - https://nnc.dnb.nl/dnb-nnc-ontsluiting- ... /1955-0027) een 1680 Holland ducaton geveild.

Wat mij ook opviel, is dat alle tot-mij-bekende exemplaren een dubbele jaartalwijziging hebben: 1680 over 76 over 73, wat waarschijnlijk alle Holland 1680's hebben (behalve de gouden afslag (NNC))

De exemplaren uit 1921 en 1931 schijnen van de radar te verdwenen zijn; Schulman Veilingen (en verscheidene andere handelaren) kennen geen ander exemplaar dan die in de NNC-collectie is en het mijne. Mijn exemplaar komt uit het wrak de Meeresteijn. Dankzij Dhr. Noorloos van Schulman Veilingen(!) weet ik het met 100% zekerheid i.p.v. een losjes feiten-gebaseerd voorgevoel dat ik daarvoor had. Hij stuurde mij de volgende link (Veiling Glendining's, 1 oktober 1975 - Lot 74 (incl. foto op blz. 27)): https://archive.org/details/catalogueof ... ew=theater

Gezien Delmonte niet voor niets een R2 gradering geeft, waar zijn de andere exemplaren gebleven (als ze überhaupt nog bestaan)???

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groet,

Bakker
JO3023B Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: 1680 Ducaton Holland Informatie en mogelijk andere Exemplaren Gezocht

Bericht door JO3023B »

Het uploaden van de afbeeldingen is niet goed gegaan. Tja, de overige exemplaren zullen hoogstwaarschijnlijk in privé collecties terecht zijn gekomen en aangezien niet elke verzamelaar zijn munten wil laten zien zullen deze mogelijk pas weer op de markt komen bij een volgende golf van overlijdens.

Gr.
Volledig lid
Volledig lid

JO3023B schreef: 22 aug 2024, 18:39 Het uploaden van de afbeeldingen is niet goed gegaan. Tja, de overige exemplaren zullen hoogstwaarschijnlijk in privé collecties terecht zijn gekomen en aangezien niet elke verzamelaar zijn munten wil laten zien zullen deze mogelijk pas weer op de markt komen bij een volgende golf van overlijdens.

Gr.
Hartelijk bedankt voor uw antwoord!

Helaas gingen de afbeeldingen niet heel lekker nee... Op reddit heb ik deze munt ook gepost incl. afbeeldingen :lach: :
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Volgens mij zitten de andere exemplaren ook gewoon vast in privecollecties. Net zoals JO3023B zei, deelt niet iedereen zijn verzameling. En zelfs als er ergens iets gedeeld wordt over een specifieke munt is het niet altijd makkelijk om dat terug te vinden.

Die post op reddit herinner ik me! Die heb ik een tijdje terug voorbij zien komen. Het valt mij wel op (uit eigen ervaring ook) dat er daar meestal maar weinig zinnigs kan worden toegevoegd op vlak van Nederlandse munten. De meeste verzamelaars op reddit zijn natuurlijk Amerikaans, en hebben meestal ook niet de kennis over Nederlandse munten zoals je die hier kan vinden.
Volledig lid
Volledig lid

Bram VDV schreef: 24 aug 2024, 10:17 Volgens mij zitten de andere exemplaren ook gewoon vast in privecollecties. Net zoals JO3023B zei, deelt niet iedereen zijn verzameling. En zelfs als er ergens iets gedeeld wordt over een specifieke munt is het niet altijd makkelijk om dat terug te vinden.

Die post op reddit herinner ik me! Die heb ik een tijdje terug voorbij zien komen. Het valt mij wel op (uit eigen ervaring ook) dat er daar meestal maar weinig zinnigs kan worden toegevoegd op vlak van Nederlandse munten. De meeste verzamelaars op reddit zijn natuurlijk Amerikaans, en hebben meestal ook niet de kennis over Nederlandse munten zoals je die hier kan vinden.
Het lijkt mij ook dat de meeste exemplaren zich (moeten) bevinden in privécollecties of (hopelijk niet) voorgoed verloren gegaan... (omgesmolten, vernietigd, gezonken met VOC ladingen (zoals het mijne :knipoog: )).
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Leuk stuk. Overigens moet de zeldzaamheid aanduiding uit Delmonte ook met een korrel zout genomen worden. In veel gevallen klopt deze niet (meer).
Volledig lid
Volledig lid

sjors-sjors schreef: 25 aug 2024, 02:41 Leuk stuk. Overigens moet de zeldzaamheid aanduiding uit Delmonte ook met een korrel zout genomen worden. In veel gevallen klopt deze niet (meer).
De Zeldzaamheid in Delmonte is inderdaad een beetje... verouderd en nogal niet betrouwbaar, wat een van mijn vrienden ook al zei :D
Welke catalogus kan u me aanraden om een betrouwbare zeldzaamheidsgraad erop te bestempelen?
Of moet ik dan nog maar eventjes wachten op CNM 3 :eeeh: ?
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Syn_Naem_Is_Bakker schreef: 26 aug 2024, 08:55
sjors-sjors schreef: 25 aug 2024, 02:41 Leuk stuk. Overigens moet de zeldzaamheid aanduiding uit Delmonte ook met een korrel zout genomen worden. In veel gevallen klopt deze niet (meer).
De Zeldzaamheid in Delmonte is inderdaad een beetje... verouderd en nogal niet betrouwbaar, wat een van mijn vrienden ook al zei :D
Welke catalogus kan u me aanraden om een betrouwbare zeldzaamheidsgraad erop te bestempelen?
Of moet ik dan nog maar eventjes wachten op CNM 3 :eeeh: ?
Waarschijnlijk komt die niet meer uit.
Waar staat de zeldzaamheidgraad in de CNM 2, of moet je het van de prijzen bepalen?
In de recent uitgegeven Vanhoudt/Saunders staan wel zeldzaamheid tekens maar deze gaat alleen over gouden munten.
En vanaf de Bataafse Republiek kan je bij het Handboek van Laurens Schulman online bekijken.

Mvg, Ger.
Volledig lid
Volledig lid

[/quote]

Waar staat de zeldzaamheidgraad in de CNM 2, of moet je het van de prijzen bepalen?
In de recent uitgegeven Vanhoudt/Saunders staan wel zeldzaamheid tekens maar deze gaat alleen over gouden munten.
En vanaf de Bataafse Republiek kan je bij het Handboek van Laurens Schulman online bekijken.

Mvg, Ger.
[/quote]

Da's jammer dat 'ie mogelijk niet meer uitkomt!

Helaas heb ik geen CNM 2.0, daar baal ik opzich best wel dik van, maar tja, die is ook hartstikke zeldzaam...
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Syn_Naem_Is_Bakker schreef: 26 aug 2024, 19:05
Mvg, Ger. [/quote]

Da's jammer dat 'ie mogelijk niet meer uitkomt!
Helaas heb ik geen CNM 2.0, daar baal ik opzich best wel dik van, maar tja, die is ook hartstikke zeldzaam... [/quote]

Dat komt omdat Tom Passon 1 oktober 2022 is overleden en of de andere auteur Jan C. van der Wis ermee doorgaat is de grote vraag.
Maar als je in de aankomende veilingen catalogussen gaat zoeken of online, zit achteraan (meestal boeken) soms een CNM v1 of v2 tussen.

Mvg, Ger.
Volledig lid
Volledig lid

Ger1 schreef: 27 aug 2024, 09:18
Dat komt omdat Tom Passon 1 oktober 2022 is overleden en of de andere auteur Jan C. van der Wis ermee doorgaat is de grote vraag.
Maar als je in de aankomende veilingen catalogussen gaat zoeken of online, zit achteraan (meestal boeken) soms een CNM v1 of v2 tussen.

Mvg, Ger.
[/quote]

Ach vandaar :( ... Afwachten dan maar...
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Ja dat was wel een aderlating voor de Provinciale numismatiek..

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”