zinken munten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
kruikje Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

zinken munten

Bericht door kruikje »

Ik ben nieuw hier. Ik zat door wat muntalbums te bladeren en het viel me voor het eerst op dat ik twee Oostenrijkse muntjes heb, 5 groschen en 10 groschen, uit respectievelijk 1952 en 1948, beide van zink. Ik associeer die jaren al niet meer met zinken muntjes maar ik zie op ucoin dat Oostenrijk zelfs tot begin jaren negentig zinken 5 groschen muntjes maakte. Misschien is het ruim bekend maar ik ben hoogst verbaasd......

Gebeurde dit in meer landen?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: zinken munten

Bericht door janssenfrank »

Leuke vraag. Zink is het ultime oorlogsgeld omdat het zo goedkoop is. In vredestijd kiest men liever metalen die wat duurzamer zijn. Maar inderdaad is Oostenrijk er langer mee doorgegaan. De 5 grosschen zelfs tot in de jaren ´90.

Ik heb even gekeken op numista en gezocht op zinken munten uit de periode 1945-heden:
link

Dan heb je:
Albanië tot 1957
Oostenrijk tot 1994
Denemarken tot 1972
Peru tot 1960

En dan heb je nog een aantal landen die tot op de dag van vandaag zinken munten met een laagje ander metaal gebruiken. Bijvoorbeeld de Amerikaanse centen: die zijn van copper plated zinc. Hou er maar eens een in een vlam; ze smelten zo weg :)
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Munten algemeen”