kwart kronenthaler 1788 Oostenrijkse Nederlanden

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

clementleemans België
Nieuw lid
Nieuw lid

kwart kronenthaler 1788 Oostenrijkse Nederlanden

Bericht door clementleemans »

Beste allemaal,

Ik heb een 1/4 kronenthaler van 1788 geslagen in Günsburg. Volgens de catalogus zou deze munt een randschrift moeten hebben : VIRTUTE ET EXEMPLO. Maar ik heb een gekartelde rand. Deze variatie is wel beschreven maar alleen voor de munten geslagen te Kremnitz. Weet iemand hier meer van ? Is die gekartelde rand toch ook normaal voor Günsburg of is dit een zeldzame afwijking ? Of kan het zijn dat het muntmerk verkeerd is en deze munt die nochthans duidelijk een H vertoont eigenlijk in Kremnitz is geslagen ???

Dit is een link naar de foto van de munt

https://movelearning-my.sharepoint.com/ ... g?e=2rDRHQ

En dit vind ik op numista : There is some variation between the 3 mints, in exact size of features, relative position of designs and legends, an types of characters used in legend. Variety of edge for Mint of Kremnica: (en dan een foto met kartelrand)

Alvast dank, Clement

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”