Romeinse munten schoonmaken

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Romeinse munten schoonmaken

Bericht door Bram VDV »

Algemeen geldt de regel: munten mag je nooit schoonmaken. Maar antieke munten kunnen hier een uitzondering op zijn. Bijna alle romeinse munten hebben ooit in de bodem gelegen en moeten in enige mate schoongemaakt worden om ze te conserveren en te identificeren.

Bij het schoonmaken moet er natuurlijk nog steeds voorzichtig te werk gegaan worden. Chemicaliën worden zo veel mogelijk vermeden en de munten worden met de hand schoongemaakt. Na een aantal dagen weken in gedestilleerd water, kan er met tandenstokers, naalden, haakjes, en andere fijne gereedschappen aan de munt gewerkt worden. Er is precisie en heel veel geduld voor nodig. Eén foutje en je beschadigd de patina of er is een kras.

Ook niet elke munt is schoon te maken. Als er geen reliëf, detail of patina meer over is (door corrosie, slechte omstandigheden of een slechte schoonmaakpoging in het verleden) kan deze ook niet tevoorschijn getoverd worden.

Hier is een voorbeeld van een romeinse munt die ik recent heb schoongemaakt. Het is een antoninianus van keizer Probus. Deze heeft een laag zilvergehalte en is verzilverd om wel het uiterlijk van een zilveren munt te hebben. Dit was een manier om zilver te besparen en de staatskas aan te vullen. Na schoonmaken werd het duidelijk dat dit exemplaar nog erg veel van die zilveren laag had. Op de foto ziet de munt er wat grijzig uit maar in de hand is dit een mooie effen zilveren schijn.

Mvg, Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Romeinse munten schoonmaken

Bericht door sjors-sjors »

Fraai resultaat!
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

knap gedaan! Ik zou daar geen geduld voor hebben. Maar ik zoek ook niet metaaldector. In het verleden wel is wat geprobeerd, maar zo goed was ik er niet in :lollig:
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Bedankt!
maarten89 schreef: 07 mei 2023, 20:40 Maar ik zoek ook niet metaaldector. In het verleden wel is wat geprobeerd, maar zo goed was ik er niet in
Ik zoek wel met de detector maar deze heb ik gekocht. Ik heb nog geen romeins mogen vinden helaas.
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Dit is nog een muntje die ik onlangs heb schoongemaakt: een follis van Constantijn de Grote. Deze heb ik maar een klein beetje schoongemaakt, net genoeg om de details en het muntteken weer zichtbaar te krijgen. De donkere patina en de zandkleurige achtergrond zien er wel leuk uit vind ik! Het muntteken is SMAL, dus dit muntje is in Alexandria, Egypte geslagen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”