Tja, wat zal ik zeggen...

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Tja, wat zal ik zeggen...

Bericht door Ilosab »

Als je verzameld dan koop je wel eens een biljet die een betere kwaliteit heeft dan degene die je in je verzameling hebt zitten. Dan verkoop je de oude op MP, zo heb ik het vroeger gedaan. Sinds ik in Hongarije woon is me dat niet meer gelukt want om de één of andere reden vertrouwt men dat niet. Heb ik ook als ik iets wil kopen dan willen ze het niet naar Hongarije sturen dus laat ik het naar een postadres van vrienden sturen.
Maar als je daadwerkelijk iets koopt om het met een hoge winst te verkopen dan ben je een handelaar in mijn ogen.
Mijn oplossing is dat alle dubbelen en verkoopmateriaal 1 x per 2 jaar naar HA Europe stuur en zij veilen het voor me. En met mijn 60 beoordelingen zullen ze niets beginnen denk ik, daar kijk ik trouwens nooit naar. Trouwens, ik ben in Hongarije belastingplichtig en die doen helemaal niets op dat gebied.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

Adriaan schreef: 20 mei 2023, 17:50 Belasting over goederen op marktplaats? Ik geloof niet dat iemand dat betaald als hij/zij iets onder een "eigen" naam verkoopt.
Ik ken iemand die in de aanbieding (merk)kleding koopt en vervolgens met winst doorverkoopt op MP. De enige belasting die wordt afgedragen zit verwerkt in het aankoopbedrag en de verzendkosten.
Koevoets numismatics schreef: 20 mei 2023, 21:07 Wie zich als handelaar gedraagt is dat ook voor de fiscus. Met 269 beoordelingen lijkt het erop dat dit het hobbymatig handelen overstijgt. Dat betekent dat de fiscus wel degelijk langs zou kunnen komen. Ze hebben ook personeel in dienst die verkoopsites bekijken om dit soort handel op te sporen. Maar het zou kunnen dat deze verkoper (nog) geen belasting afdraagt op zijn winsten. Of dat eerlijk is is een tweede.
Als ik naar mijn hoofdverzamelgebied (Belgische munten) kijk, zie ik ook veel "particulieren". Eens iets verkopen of het nu munten zijn of andere zaken, daar is niets mis mee. Maar als je kijkt naar Catawiki domineert daar een particulier, op 2dehands zijn er die proberen goedkoop aan te kopen, en heel duur proberen te verkopen,... Er zijn er die inderdaad echt een handeltje opzetten, of het nu munten zijn of iets anders.
Als je regelmatig verkoopt, wordt je als zelfstandige gezien en moet je een boekhouding bijhouden e.d. Als je als zelfstandige onder een bepaald bedrag ( dat is redelijk veel) verdient, hoef je geen btw te betalen. Maar verdien je meer dan +-1700 euro moet je wel sociale bijdragen betalen (België). Als ik de prijzen zo zie, zijn er toch die over dit bedrag gaan.
Helaas wordt er onvoldoende op gecontroleerd, maar laatst was er in het nieuws dat er toch meer gecontroleerd gaat worden op dergelijke websites, en dat deze websites ook meer toezicht moeten houden hierop. Zo zie ik op ebay plots meer professionele verkopers.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Hij heeft ook aardig gescoord bij HA Europe want 1 dag na de veiling stonden al veel biljetten te koop op MP en niet bepaald voor een koopje.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Leuke thread is dit. Ook mooi dat Jan en Patrick reageren vanuit hun achtergrond. Dat mensen spullen kopen en op veilingen weer aanbieden is prima. En voor het dubbele of meer ook als ze dat er voor kunnen krijgen. Het nadeel is wel dat die hoge prijzen een soort "selffulfilling prophecy" kunnen worden. Ik sta meer te kijken van sommige aanbieders op Ebay of Etsy die bij wijze van spreken 5000 euro vragen voor een reguliere in omloop geweest zijnde Juliana cent. Vliegen daar nog mensen in? Wit wassen?

Maar een afgeleide: het valt me op dat het aanbod van munten wat aan het verschralen lijkt en de prijzen navenant stijgen. Zijn er nu zoveel verzamelaars bijgekomen of zijn hier een paar mensen enorm aan het speculeren? Moet men van zwart spaargeld af?

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”