Leverancier muntplaatjes?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Dieuwer Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Leverancier muntplaatjes?

Bericht door Dieuwer »

Weet iemand wie de leverancier was van de muntplaatjes die werden gebruikt om de zilveren guldens en rijksdaalders te slaan?
En waarom was het gehalte 0.720 en bijvoorbeeld niet 0.835 (Switzerland) of 0.900 (Verenigde Staten)?
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Leverancier muntplaatjes?

Bericht door Ger1 »

Muntplaatjes, ik weet het niet maar ben wel benieuwd waarom jij het wil weten?

In principe bepaalt het gehalte van het zilver samen met het gewicht de eventuele waarde van de munt.
Ten tijde dat de munt geslagen wordt is de waarde van het metaal nagenoeg altijd lager als de waarde van de munt.
Dat is de winst en daar hadden vroeger veel mensen (vooral de uitgever) een goede broodwinning mee.
Omdat er vroeger zoveel muntplaatsen waren is het zilvergehalte en het gewicht niet overal gelijk.

In Nederland is tijdens de regeerperiode van Koning Lodewijk Napoleon het slaan van munten alleen nog maar in Utrecht toegestaan.
Maar zelfs daarna is het gehalte en gewicht in zilveren munten meerdere keren veranderd.
Meestal is dit gedaan omdat de waarde van het zilver hoger werd dan de muntwaarde.
In de regeerperiode van Juliana is dan ook al het zilver verdwenen uit de metalen betaalmiddelen en vervangen door nikkel.

Mvg, :) .

p.s.
Dit is wat ik ervan weet maar er zijn vast meer leden die hier meer over weten.
Dieuwer Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Leverancier muntplaatjes?

Bericht door Dieuwer »

Ik ben gewoon benieuwd naar het 'waarom' van het 0.720 gehalte. Zeker gezien de unieke situatie van toenmalig Nederland in Europa waar verder geen enkel ander land eenzelfde gehalte heeft gehanteerd.

Terug naar “Munten algemeen”