kleuren gouden tientje

Koningin Juliana ☼ 1909 - † 2004
Regeerperiode: 1948 - 1980

Moderator: maarten89

Numismatom Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

kleuren gouden tientje

Bericht door Numismatom »

Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een aantal gouden tientjes. Nu verschillen ze een beetje van kleur.
Heeft dit te maken met het patina van de legering dan?
Heb ze allemaal gemeten en gewogen, lijken me wel echt.
De exemplaren uit 1911 en 1925 lijken een rode gloed te hebben. Die uit 1913 is meer geler.

Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: kleuren gouden tientje

Bericht door Ger1 »

Weet je zeker dat de verkleuring niet komt door vingerafdrukken?
Want volgens mij gebeurt dat wel bij goud ondanks dat het niet corrodeert.
De manier waarop ze opgeslagen zijn in die honderd jaar kan hierbij ook een rol spelen.

Als de kleur echt anders is zou het kunnen dat het goudgehalte anders is wat wel bij naslagen voorkomt.
Het blijf altijd moeilijk om van een plaatje ergens over te oordelen, dus wacht nog even op reacties van anderen.

Mvg, :) .
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Goud heeft de eigenschap van kleur te veranderen als het met andere metalen gelegeerd wordt. Omdat goud een zacht metaal is wordt, door zilver of koper toe te voegen, het goud harder waardoor slijtage in gebruik minder wordt.
De kleur veranderd naar lichter door aan goud zilver toe te voegen en de kleur wordt roder bij de toevoeging van koper. Misschien dat ze bij de Rijksmunt wat experimenteerden met verschillende legeringen waardoor het goud soms wat roder is en dan weer wat geler?
Numismatom Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Numismatom »

Hoi Jan,

Ja dat was ook mijn eerste ingeving, alleen als je nog nooit een echt gouden tientje in je handen gehad hebt, raak je toch aan het twijfelen.
Op de foto's lijkt het haast wel helemaal koper, maar dat komt door het inscannen denk ik.
In het echt zie je wel duidelijk verschil tussen de kleuren, maar het is natuurlijk niet zo rood als bij m'n stuivers of centen.

Terug naar “Koningin Juliana”