Hallo allemaal,
Al een tijd heb ik weer kunnen genieten van de prachtige catalogi van Schulman. Het is teveel om allemaal op te nemen. Dit lot sprong er voor mij uit. Ik vond het intrigerend dat de legenda in tekst niet goed was weergegeven en verder vermelde: "klimmende leeuw met jaartal achter", "Sporen van overslag over een 1/2 Leeuwendaalder van onbekend type.".
Onbekend type?? Zou het geen overslag zijn maar een dubbelslag kunnen zijn? Ik bedoel: zou dezelfde munt twee keer geslagen kunnen zijn met een omgekeerde en gedraaide muntplaat??
Op de zijde van de leeuw lijkt het van het schild het wapen van Zwolle nog zichtbaar. Ook lijkt tussen de poten van de leeuw het restant van de krul van het harnas van de ridder te staan. En in de legenda lijkt achter 'NOS' het 'VI' van 'CIVIT' zichtbaar, naast het schild, precies waar men het zou mogen verwachten.
Zo ook lijkt op de de andere zijde, de zijde van de ridder, in de legenda bij MO:ARG:CIVIT de 'A' doorkruist te worden door de 'S' van 'DIEBVS'. Voor een dubbeslag zou pas bewijs zijn als het jaartal hier ook zichtbaar is. Staat de 2 van 1642, de 'Z' van '164Z' nu wel of niet rechts in de sjerp van de rechterhand?? Oordeel zelf!
Mvgr, Mel
SCHULMAN 1642 1/2 LEEUW ZWOLLE Overslag of Dubbelslag?
Moderator: Robin
SCHULMAN 1642 1/2 LEEUW ZWOLLE Overslag of Dubbelslag?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: SCHULMAN 1642 1/2 LEEUW ZWOLLE Overslag of Dubbelslag?
Ik ga 100% met je mee Mel. Heel toevallig deze week een soortgelijke ''misslag'' besproken. Dit zie je echt maar heel weinig. Vermoedelijk is het munt plaatje gevallen en heeft de munter deze verkeerd om terug gelegd en opnieuw geslagen. Scherp gezien 

Mooi Sjors-Sjors!
Ik ben nog niet helemaal zeker van. Met het programma Inkscape heb ik de twee zijden over elkaar gelegd. Als totaal krijg ik het niet 100 procent passend. Om het passend te krijgen moet ik het telkens een beetje verschuiven. Het kan aan de foto's liggen. Of het is toch een andere halve leeuwendaalder van Zwolle. Dat uitzoeken is een klus. Wat helpt zijn de verschillen in de legenda. Of ik er aan toe kom moet ik nog maar zien...
Mvgr, Mel
Ik ben nog niet helemaal zeker van. Met het programma Inkscape heb ik de twee zijden over elkaar gelegd. Als totaal krijg ik het niet 100 procent passend. Om het passend te krijgen moet ik het telkens een beetje verschuiven. Het kan aan de foto's liggen. Of het is toch een andere halve leeuwendaalder van Zwolle. Dat uitzoeken is een klus. Wat helpt zijn de verschillen in de legenda. Of ik er aan toe kom moet ik nog maar zien...
Mvgr, Mel
Ik ben benieuwd waar deze voor gaat...! Mel
Lijkt erop dat deze bij bod van 8000 is gebleven...