Hollandse Leeuwendaalder 15.. een 'HEL'

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Hollandse Leeuwendaalder 15.. een 'HEL'

Bericht door Melcoins »

Hallo allemaal,

Op een veilingsite zag ik deze leewendaalder. Voor de stempelsnijder was het waarschijnlijk een 'HEL' om 'HOL'land te maken. Zulke verschuivingen heb ik niet eerder gezien. Jullie hebben dat mogelijk wel? Welk jaar is het? Echt of niet?? Mvgr, Mel
Schermafbeelding 2022-04-06 om 21.21.13.png
Schermafbeelding 2022-04-06 om 18.35.33.png
Schermafbeelding 2022-04-06 om 18.36.10.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Hollandse Leeuwendaalder 15.. een 'HEL'

Bericht door sjors-sjors »

Dit is inderdaad wel een grappige verschuiving. Je ziet het vaker maar toch normaal gesproken nauwelijks bij hollanders uit 1589.
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eiken52 »

Kwam deze laatst tegen op een Tsjechische muntenveiling. Weliswaar niet zo spectaculair als de jouwe maar ook een verspringing van de stempel bij HOL. Groet Bert
Leeuwendaalder Holland.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Leuk, eiken52, dat er toch meerdere verspringen van de stempel zijn, HCOL. Ik verwachtte dat tenministe dit HOLland-gedeelte van de legenda goed erop zou staan. Mogelijk zijn de verschuivingen omdat het laatste stukje is... :lach: Mel
Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mononova »

Ik heb een vraag hierover. Wat bedoelen jullie met het ''verschuiven' of 'verspringen' van het stempel dat bij deze munten zou zijn gebeurd? Jullie bedoelen toch niet een versprongen slag of dubbelslag, waardoor het stempel twee keer op het muntplaatje terecht is gekomen (wat je regelmatig bij 16de en 17de-eeuwse munten ziet)? Dat is bij deze munten toch niet aan de hand? Want dan had je op een groter deel van de munt een verschoven afbeelding moeten hebben. Waarom is bij deze munten alleen één letter verschoven?
Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mononova »

De reden dat ik het graag wil weten is omdat ik zelf een Overijsselse Florijn heb met een vreemde stempelfout(?) in het randschrift, bij de eerste 'O' van MO.NO. Daarvan vraag ik me ook af wat daar nu is misgegaan. De bovenkant van de O lijkt deels over de M te liggen en de onderkant deels over de N. Zie afbeelding en uitvergroting.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Mononova, ik bedoelde letterstempel. Mel

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”