PMG grading

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

PMG grading

Bericht door surbe »

Naar aanleiding van http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=96&t=19164#p182913 maar even een apart topic gemaakt voor verdere vragen.
PietjePuk190 schreef: 04 feb 2022, 19:29
Ger1 schreef: 04 feb 2022, 18:55

Wat is de reden dat je nu je biljetten laat graden?
Wat zijn de kosten daarvan gemiddeld per biljet?

Mvg, :) .
Hier ben ik ook wel benieuwd naar ja. Wie weet kan ik dit nog eens voor mijn eigen project gebruiken. Een Zimbabwe Pick 1 kost unc al weinig, daar rij ik dan een paar keer met een sneeuwscooter overheen of zo en dan laat ik hem graden. Voilà, een 1 greeny
De reden dat ik heb laten graden is omdat ik gegrade biljetten aantrekkelijker vind dat niet-gegrade biljetten, dat is persoonlijk, anderen zullen het helemaal niets vinden. Ik zie het ook gelijk als een soort echtheidscerticaat(heb ooit eens een biljet gekocht wat gewoon nep aanvoelde, gelukkig geen extreem dure, dat heeft het ook versterkt) en ik hoef niet bang te zijn dat ik biljetten per ongeluk beschadig. Sinds een aantal jaar koop ik mijn biljetten bij voorkeur al gegrade, zelfs als ik het biljet al niet-gegrade had. Ik vind dat een meerprijs van enkele tientjes waard. Ongeveer 60% van mijn biljetten zijn inmiddels gegrade. Liefst zou ik alles gegrade hebben, maar dat gaat aardig in de papieren lopen.

Waarom nu? Deels omdat de prijzen voor de meeste verzamelobjecten sinds de pandemie flink omhoog zijn gegaan, deels omdat eBay sinds 1-7-2021 standaard 21% BTW(ipv 9%) berekent op aankopen buiten EU, deels omdat zendingen een stuk langer onderweg zijn dan vroeger(in december iets ontvangen dat in juni verstuurd was...), deels omdat het verkopen van biljetten die ik heb vervangen veel tijd en energie kost(het is ook een beetje de sport om er minimaal zoveel voor terug te krijgen als ik er voor betaald heb, denk dat dat via een veiling, na aftrek van de kosten, lastig gaat worden), deels omdat ik genoeg budget had om een bulk in te laten sturen(50+ mixed na 1956 tegelijk, marktwaarde <€300/st).
Waar ik tegen opzag was het risico dat ze lager uit zouden komen dan ik dacht of met opmerkingen waar ik het niet mee eens was, dat ik ze 2 tot 3 maanden kwijt zou zijn, en dat ze opgestuurd worden naar Amerika(risico op kwijtraken in de post etc).

In totaal heeft het me iets minder dan € 20 per biljet gekost maar voor 50+ biljetten tikt het natuurlijk wel aan. Een los biljet of een klein aantal of een hoge waarde zal een stuk hoger uitkomen. De kosten zijn per 2022 wel iets omhoog gegaan, ik had ze in 2021 in laten sturen.

Ik denk wel dat ik extreem veel geluk heb gehad dat er bij 2 biljetten een 70 uit is gekomen, bij 1 een 69 en 2 een 68(allemaal TOP POP volgens populatierapport van PMG). Ook is er verder maar 1 echt lager teruggekomen dan ik van te voren ingeschat heb. 2 met opmerkingen(staple holes & stains) die ik gemist had, maar met een felle lamp wel duidelijk zichtbaar zijn, dus prima, leermomentje.
Aan de andere kant heb ik dan ook wel veel tijd besteed aan het maken van een selectie.

Een specifieke grade lijkt me praktisch onmogelijk uit te kienen, de richtlijnen zijn wel bekend, maar dan nog zou ik niet weten hoe ik het verschil tussen bijvoorbeeld een 66 en een 70 zou moeten bepalen.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: PMG grading

Bericht door Arjena3 »

Ik ben op dit moment ook bezig om mijn verzameling te laten graden en koop ook steeds vaker gegrade biljetten.

Voor mij is de reden dat er dan geen discussie is over de kwaliteit van een biljet maar ook omdat gegrade biljetten beduidend meer opleveren bij verkoop, veel mensen zijn er denk ik achter gekomen dat er gewoon veel gerommeld word met biljetten.

Ik vind het best spannend want tot nu toe heb ik nog geen topstukken uit mijn verzameling laten graden, ik zie er erg tegenop om die biljetten op te sturen naar Amerika, het is dan wel verzekerd maar het gaat om biljetten die gewoon niet meer te vinden zijn in die kwaliteit vrees ik.

Het zal er ooit van komen dat wel omdat de biljetten dan ook goed beschermt zijn.

bijgaand een voorbeeld van een nog te graden topstuk, het is het biljet wat als voorbeeld in de plomp catalogus staat en ik heb nooit een mooiere gezien:
50gulden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Die staat al een tijd op nr 1 op mijn verlanglijstje :kwijl: niet in die kwaliteit overigens :lach:

Dat heeft mij ook lang tegengehouden, terwijl de mijnen niet onvervangbaar(behalve nu m'n 70's en 69 misschien :lach: ) zijn, maar dan moet je nog maar afwachten of je ze kan vervangen van de vergoeding die je krijgt en het zal ontiegelijk veel moeite kosten om alles te vervangen.

Voor Covid schijnt er af en toe onsite gegrade in Munchen(en London) te zijn geweest, misschien een optie om met je topstukken te wachten tot ze dat weer eens doen.

*edit zo te lezen was dit in 2020 ook gepland in Maastricht, die niet door ging.
https://www.pmgnotes.de/news/article/79 ... -in-April/
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Surbe, bedankt voor de uitgebreide uitleg. :thumb up:

Ik begrijp wel dat het zo makkelijker verkopen is,
maar ik vind persoonlijk de kosten van 20 t/m 30 euro per biljet toch wel veel en je kan het biljet niet meer in de hand houden (lees voelen).

Ook heb ik mijn bedenkingen bij die graderingen tussen 65 en 70 met al die nieuwe opmerkingen. Topperdepop enz.
Ik zie zo af en toe ook graderingen tussen de 20 en 35 waar ik het persoonlijk op het oog niet mee eens ben.
Ik bedoel dan een hele dikke vouw waardoor het biljet beschadigd is en dan toch nog VF terwijl overal geschreven staat dat een ZF/VF biljet onbeschadigd moet zijn.

Maar het neemt uiteraard niet weg dat het wel een redelijke garantie is dat er niet met het biljet geknoeid is zoals Arjen schrijft.
En voor de verzamelaar met weinig ervaring zal het hem/haar in ieder geval behoeden voor de vele valkuilen.
Ik kan daar in mijn verzamel leven over mee praten en ben ook door schade en schande wijzer geworden.
En dat heeft mij ook achteraf ook menige duit (lees gulden) gekost.

Ook denk ik dat het in de toekomst steeds meer normaal gaat worden en daarom misschien ook goedkoper wordt.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Ger1 schreef: 05 feb 2022, 10:36
Ook heb ik mijn bedenkingen bij die graderingen tussen 65 en 70 met al die nieuwe opmerkingen. Topperdepop enz.
Ik zie zo af en toe ook graderingen tussen de 20 en 35 waar ik het persoonlijk op het oog niet mee eens ben.
Ik bedoel dan een hele dikke vouw waardoor het biljet beschadigd is en dan toch nog VF terwijl overal geschreven staat dat een ZF/VF biljet onbeschadigd moet zijn.
@Ger1

Topperdepop en dergelijk opmerkingen geeft alleen maar aan dat het betreffende stuk tot één van de hoogst door PGM gegrade behoort.
Ik denk dat veilinghuizen/handelaren dit soort termen gebruiken om aan te geven hoe bijzonder het stuk is.

Het amerikaanse grading systeem is anders dan de onze, waardoor VF niet per defenitie onbeschadigd hoeft te zijn het gaat dan vooral om de rating die het geven wordt, VF20 is beduidend minder dan VF35. Wat ik ook erg fijn vind is de duiding van UNC bij het amerikaanse systeem en de EPQ rating van de papierkwaliteit.

Persoonlijk graden en dus soms niet PGM eens zijn zal iedereen hebben maar daar zit het nu juist in, persoonlijk graden is uiteindelijk persoonlijk, ik vind soms een biljet ZF+ waar een ander het P vind. Juist door de PGM standaard te hanteren valt het persoonlijk graden en soms ook de belangen die daaraan vasthangen weg. Een grading bedrijf heeft geen belang in betere grading, ze krijgen betaald voor het graden daar waar handelaren en veilinghuizen eventueel wel belang hebben bij een betere grading.

Dat je het biljet niet meer in je handen kan voelen klopt maar dat is ook de bedoeling, vrijwel niemand gebruikt handschoenen en dus kan vet en huidzuren op het biljet komen wat jaren later weer kan leiden tot afname van de kwaliteit.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

surbe schreef: 05 feb 2022, 01:41 Die staat al een tijd op nr 1 op mijn verlanglijstje :kwijl: niet in die kwaliteit overigens :lach:

Dat heeft mij ook lang tegengehouden, terwijl de mijnen niet onvervangbaar(behalve nu m'n 70's en 69 misschien :lach: ) zijn, maar dan moet je nog maar afwachten of je ze kan vervangen van de vergoeding die je krijgt en het zal ontiegelijk veel moeite kosten om alles te vervangen.

Voor Covid schijnt er af en toe onsite gegrade in Munchen(en London) te zijn geweest, misschien een optie om met je topstukken te wachten tot ze dat weer eens doen.

*edit zo te lezen was dit in 2020 ook gepland in Maastricht, die niet door ging.
https://www.pmgnotes.de/news/article/79 ... -in-April/
Eigenlijk is dit ook mijn plan, ik heb behoorlijk wat stukken die ik liever niet per post opstuur, zelfs al krijg je bedrag X uitgekeerd bij verlies, probeer maar eens een vervanger te vinden voor een biljet als wat ik eerder poste....
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Ger1 schreef: 05 feb 2022, 10:36 Surbe, bedankt voor de uitgebreide uitleg. :thumb up:

Ik begrijp wel dat het zo makkelijker verkopen is,
maar ik vind persoonlijk de kosten van 20 t/m 30 euro per biljet toch wel veel en je kan het biljet niet meer in de hand houden (lees voelen).

Maar het neemt uiteraard niet weg dat het wel een redelijke garantie is dat er niet met het biljet geknoeid is zoals Arjen schrijft.
En voor de verzamelaar met weinig ervaring zal het hem/haar in ieder geval behoeden voor de vele valkuilen.
Ik kan daar in mijn verzamel leven over mee praten en ben ook door schade en schande wijzer geworden.
En dat heeft mij ook achteraf ook menige duit (lees gulden) gekost.

Ook denk ik dat het in de toekomst steeds meer normaal gaat worden en daarom misschien ook goedkoper wordt.

Zo gaat iedereen er weer anders mee om en dat is maar goed ook, een verzameling is heel persoonlijk.
Makkelijker verkopen is voor mij niet eens een reden. En het hangt natuurlijk van het biljet af, € 20 op een biljet van €50 is 40%, op een biljet van €300 nog "maar" 6,66%. Ik ben dan weer ook zo'n idioot die ook biljetten van €5 geslabt wil hebben....

Een biljet voelen doe ik eigenlijk al alleen maar de 1e keer, om na te gaan of ik het eens ben met de kwaliteitsbeoordeling van de verkoper. Misschien is dat in geval van beide 70's een voordeel geweest. :knipoog: Als PMG dat al heeft gedaan, hoef ik dat niet meer te doen. Neemt niet weg dat ik zeker met je eens ben dat je altijd kritisch naar een biljet moet kijken. Een gemiddelde VF20 zou ik persoonlijk over het algemeen ook als F of F+ beoordelen, daar baseer ik mijn eventuele bod dan ook op. Volgens hun schaal(https://www.pmgnotes.com/paper-money-gr ... ing-scale/) klopt het dan wel weer. PMG is ook niet perfect, mist ook wel eens wat(of benoemt het in ieder geval niet), een annotatie of een gaatje bijvoorbeeld. Andersom zullen ze ook dingen zien die ik niet zie, een biljet dat ik op een veiling als UNC heb gekocht, is bijvoorbeeld als EF (40) beoordeeld, niet helemaal duidelijk waarom.

TOP (of the) POP(ulation) is inderdaad geen officiële term en zal inderdaad bedacht zijn door handelaren. Ik vergelijk het een beetje met de term "rare" die ook te pas en te onpas gebruikt wordt. EPQ(Exceptional Paper Quality) is wel een officiële term, maar is niet alleen voorbehouden aan 65+(EPQ is wel een voorwaarde om überhaupt 65 te halen). Meer opties zijn er volgens mij niet? 67 tm 69 wordt ook wel Superb Gem Unc genoemd, maar dit is gewoon de PMG-naam van die grade.

Ik denk niet dat het graden goedkoper gaat worden. De populariteit neemt hard toe en PMG zal niet zomaar een nieuw blik graders open kunnen trekken.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Heren,

Zijn er verhalen bekend over inzenders van wie munten / biljetten zijn zoekgeraakt? Hebben jullie het wel eens meegemaakt? Zo ja, werken PMC/NGC/PCGS dan goed mee om de verzekering snel en correct af te ronden?

Ik ben ook van plan om een aantal stukken op te sturen. Heritage Europe had me geadviseerd om meerdere stukken tegelijk in te sturen om de kosten te drukken, vandaar dat ik het nog niet heb gedaan. Eind maart hoop ik 3 of 4 stukken in te sturen. Je moet er inderdaad niet aan denken dat je pakket zoek raakt. Zoals ik verzamel, hebben die stukken dan al een emotionele waarde. En wellicht kan je de verzekerde waarde wel wat hoger instellen, maar daar is je premie dan ook naar. Het is niet dat ik de grading companies niet vertrouw, het zijn PostNL en in mindere mate andere carriers waar ik geen tot minder vertrouwen in heb. Angst voor verlies kan echt wel ontmoedigend werken.
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Anomander_Rake schreef: 05 feb 2022, 18:28 Heren,

Zijn er verhalen bekend over inzenders van wie munten / biljetten zijn zoekgeraakt? Hebben jullie het wel eens meegemaakt? Zo ja, werken PMC/NGC/PCGS dan goed mee om de verzekering snel en correct af te ronden?

Ik ben ook van plan om een aantal stukken op te sturen. Heritage Europe had me geadviseerd om meerdere stukken tegelijk in te sturen om de kosten te drukken, vandaar dat ik het nog niet heb gedaan. Eind maart hoop ik 3 of 4 stukken in te sturen. Je moet er inderdaad niet aan denken dat je pakket zoek raakt. Zoals ik verzamel, hebben die stukken dan al een emotionele waarde. En wellicht kan je de verzekerde waarde wel wat hoger instellen, maar daar is je premie dan ook naar. Het is niet dat ik de grading companies niet vertrouw, het zijn PostNL en in mindere mate andere carriers waar ik geen tot minder vertrouwen in heb. Angst voor verlies kan echt wel ontmoedigend werken.
Ik heb de afgelopen 8 jaar duizenden munten ingezonden voor grading en werkelijk nog nooit een verloren gegaan bij de gradingservice. Maar wat ik van collegae heb begrepen is dat de verzekerde waarde ook uitbetaald wordt. Uiteraard wordt er wel gekeken naar marktwaarde en zoals je al aangaf het kan zijn dat des te hoger de waarde des te meer het kost.

Dan het verzenden, ik breng meestal zelf de munten naar Parijs (PCGS Europe) indien ik dat niet doe gebruik ik Fedex als verzendservice dat kost wel ettelijke 100den euro's en zou je verwachten dat het dan betrouwbaarder is dan PostNL maar niets is minder waar omdat ook Fedex externe koerierbedrijven gebruikt bij uitlevering en een van de koeriers uit Beek vond het leuk om een pakket met MuntMarkt erop te stelen. Na een aangifte bij de politie met camerabeelden, had de chauffeur zich bedacht en bracht na 2 dagen met een bullshit verhaal de munten terug met een geopend pakket, gelukkig wel de inhoud intact...
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

CorioCoins schreef: 05 feb 2022, 19:08
Ik heb de afgelopen 8 jaar duizenden munten ingezonden voor grading en werkelijk nog nooit een verloren gegaan bij de gradingservice. Maar wat ik van collegae heb begrepen is dat de verzekerde waarde ook uitbetaald wordt. Uiteraard wordt er wel gekeken naar marktwaarde en zoals je al aangaf het kan zijn dat des te hoger de waarde des te meer het kost.

Dan het verzenden, ik breng meestal zelf de munten naar Parijs (PCGS Europe) indien ik dat niet doe gebruik ik Fedex als verzendservice dat kost wel ettelijke 100den euro's en zou je verwachten dat het dan betrouwbaarder is dan PostNL maar niets is minder waar omdat ook Fedex externe koerierbedrijven gebruikt bij uitlevering en een van de koeriers uit Beek vond het leuk om een pakket met MuntMarkt erop te stelen. Na een aangifte bij de politie met camerabeelden, had de chauffeur zich bedacht en bracht na 2 dagen met een bullshit verhaal de munten terug met een geopend pakket, gelukkig wel de inhoud intact...
Dankjewel voor het delen van deze belangrijke informatie, Corio. Dat er in de afgelopen 8 jaar nooit een ingezonden stuk verloren is gegaan bij de gradingservice wekt vertrouwen.

Wat een super service / super zorg en toewijding laat je aan deze service zijn door ze zelf in Parijs af te geven. Mooie road trip ook :lach:

Je zou die corrupte chauffeur uit Beek wat aan doen na de poging tot verduistering. Dat soort mensen moeten ze echt op staande voet ontslaan en als lijfstraf een paar chemotherapieën toedienen. Gelukkig zijn die corrupte postbodes zeldzaam. Ik geloof de stelling van Rutger Bregman wel dat de meeste mensen deugen.

In maart laat ik drie of vier munten graden. Zodra ik ze terug heb, zal ik op het forum mijn ervaring delen.
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
CorioCoins

Ger1 schreef: 05 feb 2022, 10:36 Ook heb ik mijn bedenkingen bij die graderingen tussen 65 en 70 met al die nieuwe opmerkingen. Topperdepop enz.
Ik denk dat je de opmerking TOP POP bedoeld, die gebruik ik namelijk ook en wil daar best een kleine toelichting op geven.
Dat TOP POP staat voor de top van de populatie (op dat moment), hetgeen dus inhoud dat het de mooist gegrade is van dat moment.
Een MS70 is altijd TOP POP simpelweg omdat er GEEN hogere grade is (soms wel gedeeld met meerdere in diezelfde grade)
Voor veel verzamelaars waaronder mijzelf geeft het een meerwaarde als het de mooist gegrade is en kan bij aanschaf ook van doorslaggevende factor zijn, ondanks dat er op een willekeurig moment natuurlijk een betere gegrade kan worden en vanaf dat moment is het geen TOP POP meer.

Ik vergelijk de populatie alleen bij de slabs van dezelfde gradingservice dus als ik een PCGS munt verkoop met TOP POP kan het wel zijn dan er bij NGC een hoger gegrade exemplaar is en vice versa. Ik doe dit bewust omdat ik persoonlijk PCGS en NGC vind verschillen in de grading.
Voor koperen munten telt ook verkleuring mee (respectievelijk rood = RD = meer dan 95% originele muntkleur, roodbruin = RB = Mintstate en tussen 5% en 95% originele muntleur, bruin = BN = minder dan 5% originele muntkleur en Blackened = gezwart muntplaatje)
Dus een 1 cent 1904 MS65RD kan een TOP POP zijn terwijl er een 1904 MS66BN is gegrade.
Op de site van PCGS en NGC kun je ook zien hoeveel er in die kwaliteit gegrade zijn en hoeveel er hoger gegrade zijn dat wordt dan aangegeven met Population 4/0 bijvoorbeeld = er zijn er 4 in gelijke grade en 0 met betere grade = dus TOP POP (gedeeld)
CorioCoins

Anomander_Rake schreef: 05 feb 2022, 23:09
Dankjewel voor het delen van deze belangrijke informatie, Corio. Dat er in de afgelopen 8 jaar nooit een ingezonden stuk verloren is gegaan bij de gradingservice wekt vertrouwen.

Wat een super service / super zorg en toewijding laat je aan deze service zijn door ze zelf in Parijs af te geven. Mooie road trip ook :lach:

Je zou die corrupte chauffeur uit Beek wat aan doen na de poging tot verduistering. Dat soort mensen moeten ze echt op staande voet ontslaan en als lijfstraf een paar chemotherapieën toedienen. Gelukkig zijn die corrupte postbodes zeldzaam. Ik geloof de stelling van Rutger Bregman wel dat de meeste mensen deugen.

In maart laat ik drie of vier munten graden. Zodra ik ze terug heb, zal ik op het forum mijn ervaring delen.
De service probeer ik inderdaad te leveren, maar het is ook erg lastig. Ik kan zonder te liegen zeggen dat de "slabservice" an sich mij als bedrijf alleen verlies oplevert en ik werkelijk geen rooie stuiver aan deze service overhoudt. Dat zullen velen niet geloven, maar het is toch echt zo. De winst zit hem in de verkoop van de slabs en de promotie die het oplevert. Vandaar dat ik vorig jaar heb besloten, dat ik deze service alleen nog kan bieden aan klanten die minimaal 1000 euro per jaar aan slabs besteden bij mij.

Inzenders leveren hun munten in en dan begint het werk :
- Inzendingen sorteren, munten waarvan ik weet dat ze vals zijn, moet ik al filteren. Munten die geen kans op MS maken filter ik ook en geef kosteloos deze feedback naar de inzender.
- Elke munt die wordt ingezonden wordt tevens gefotografeerd (foto's zijn voor de inzenders te koop voor 2 euro per munt) maar ik gebruik ze voor het geval dat er iets misgaat bij het graden (muntje beschadigd of iets dergelijks) ca. 300 per uur zou mogelijk zijn, maar aangezien ik het op volgorde doe en de instellingen veranderd dienen te worden komt het in werkelijkheid neer op 80 munten per uur
- Munten dienen in speciale flips aangeleverd te worden (die ook betaald moeten worden), een inzender laat ze vaak in de munthouder zitten, die moeten er vanaf (uiteraard met van die ziekenhuis handschoentjes aan) kost natuurlijk voor 1 persoon geen tijd maar als het er 5 a 6 zijn ben ik al snel 10 minuten aan het klooien.
- Daarna moeten ze op een formulier ingevuld worden (dat kan sinds dit jaar Bertzijdank online) voorheen kon dat alleen handgeschreven en kostte het nog meer tijd. Nu per gemiddeld formulier een 20 minuten.
- Eventuele opmerkingen, pedigree's, verwijzingen etc. kosten natuurlijk ook de ettelijke minuten en soms zelfs uren!
- Als ik het heb ingevuld gaan ze naar Parijs als ik ze breng reken ik ca 140 euro (werkelijke benzine kosten en tolweg kosten) De parkeerkosten en eigen uren tel ik niet eens mee, gewoon omdat ik de kans op diefstal/verlies zo klein mogelijk wil houden.
- Soms tijdens het graden worden er minimale foutjes gemaakt (jaartalwijziging niet gezien, verkeerde variant van een munt etc.) dit gebeurd ELKE keer wel op een van de formulieren, uiteraard zit ik ook hier weer bovenop en bel/mail/whatsapp dan direct weer met de manager van PCGS Parijs, zodat het zo spoedig mogelijk wordt opgelost, vaak zonder dat de inzenders het in de gaten hebben.
- De afhandeling, betaling, verzendontvangst (sinds de diefstal haal ik het dan op in BEEK ca. een 20 minuten rijden van mij vandaan) sortering voor uitgifte want ja ze willen PCGS opbergboxen besparen (eerlijk zeg ik dat ze MEESTAL gratis zijn en bij NGC krijg ik ze NOOIT erbij) dus er wordt zoveel mogelijk in een bak gepropt.
- Voor de betere klanten ga ik de muntjes ook nog zelf aan huis bezorgen. (Dit doe ik overigens ook bij de Catawikiveilingen)
- en ELKE klant wordt bij iedere stap op de hoogte gehouden.

Nou dan kun je vast een inschatting maken dat als voor een gemiddelde munt tot 300 euro waarde (goedkoopste service) ik met 50 euro niet uitkom met de prijs als ik PCGS 30 euro per munt moet betalen en BTW over de intracommunautaire dienstverlening moet afdragen.

De chauffeur is ontslagen uiteraard maar natuurlijk had ik hem liever in American History X-style met zijn voortandjes op de stoeprand gelegd.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij HAE.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

In meer dan 99,99% van de gevallen heeft PMG het bij het juiste eind. Het is nu juist de 0,01% waar ik mij zorgen maak.
Recentelijk was er een veiling bij Heritage Amerika, waar een Nederlands gegradeerd biljet werd aangeboden, waar ik eerder onderzoek naar gedaan heb, i.v.m. het vermoeden dat het om een vervalsing ging. Na uitgebreid onderzoek is onomstotelijk vastgesteld dat het om een vals biljet gaat. (Watermerk wijkt af van origineel, en de gravure ook. Maar je moet een kenner zijn om dat te zien, en er zijn helaas van 19e eeuws materiaal niet veel kenners).
Nadat ik het veilinghuis op de hoogte heb gebracht van mijn onderzoek, is het kavel teruggetrokken. Vervolgens ben ik door PMG verzocht de informatie te verschaffen op basis waarvan ik heb vastgesteld dat het om een vals biljet ging.

Het zijn nu JUIST die biljetten waar je een echtheidscertificaat bij wilt. In dit geval ging het om een biljet dat gegradeerd waarschijnlijk meer dan € 40.000 zou gaan opbrengen. Een vals exemplaar nog geen 5% daarvan.

We kennen meerdere voorbeelden van biljetten die met vouw toch een gradering van 58+ kennen.
Om nog maar te zwijgen van het gebrek aan "gevoel" dat je kunt hebben bij een biljet. Te glad, de offset inkt niet meer voelen, wel een vuilspoor zien op de midden-vouw, maar geen midden-vouw.

Graderen is een commerciële handeling geworden, waardoor degene die betaalt krijgt wat hij wilt.

Dan is er nog het probleem van de gebrekkige wereldcatalogus. De nummering beperkt zich tot algemene typen. Enkele uitzonderingen daargelaten. Veel verzamelaars die een thema of speciaal land verzamelen, zullen van dat land of thema een speciaal-catalogus hebben. Maar PMG zet er allen het in veel gevallen achterhaalde KRAUSE/PICK nummer op.
En wat als je mis- of proefdrukken verzamelt? Als de uitvoering te zeer afwijkt van het "plaatje" wordt het een "niet-slab-baar" biljet.

Ik vind de gegradeerde biljetten een uitkomst als je op een veiling gaat kopen waar je niet naar de kijkdagen kunt, bijvoorbeeld omdat het in Hong-Kong, Amerika of wanneer er een COVID pandemie is. Bij sommige handelaren (ik noem geen namen) is het ook prettig, dat de werkelijke kwaliteit overeenkomt met de beschrijving. Als je biljetten van een overwegend muntenhandelaar koopt, die geen verstand van biljetten, of kwaliteiten van biljetten heeft. Prima oplossing.
Maar zodra het geslabde biljet thuis komt, en ik heb vastgesteld dat de kwaliteit op de slab overeenkomt met het biljet, dan knip ik de slab eraf, en gaat het biljet zonder slab mijn album in. Zonde van de 5-10% die ik dan extra heb betaald voor de slab.

Wat ik helemaal niet snap zijn verzamelaars die voor eenvoudige biljetten (tot € 10,= zal ik maar zeggen) rustig € 40 neertellen, omdat het PMG 67 of nog hoger is.

Hebben jullie gehoord dat in het jubileumjaar van PMG een aangepast hologram in de kartonnen strook in de slab is opgenomen? Er is nu al sprake van mensen die juist een zo hoog mogelijke gradering willen, maar dan wel op het PMG slab met jubileumhologram.

Wat ben ik blij dat we in een vrij land leven en iedereen voor zichzelf mag uitmaken wat hij wil verzamelen. Maar deze laat ik even voorbij gaan.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Nou in vindt persoonlijk die 99,99% wel erg hoog, dat zouden ze wel willen.

Om nog even terug te komen op die topperdepop kreten enz.
Ik heb er ook nog een paar voor ze, Super, Superdepup en Superdepuper.

Buiten een 70-tal puntensysteem zijn nog toevoegingen zoals:
EPQ, Exceptional Paper Quality
PMG Star (*) Designation®
NET
Handling
Original
Padigree

Nog even en je moet een cursus PGM volgen om alles goed te begrijpen.
Het begint steeds meer op hogere wiskunde te lijken en voor de gewone simpele verzamelaar van Nederlandse biljetten zoals ik is mij dit te hoog gegrepen. Ik houd mij voor alsnog aan het Nederlandse graduatie systeem en kan daarmee goed uit de voeten.
Maar met alles is en blijft het zo dat iedereen zelf moet weten wat men verzamelt en daar plezier aan beleeft.

CorioCoins

Ger1 schreef: 16 feb 2022, 11:16 Om nog even terug te komen op die topperdepop kreten enz.
Ik heb er ook nog een paar voor ze, Super, Superdepup en Superdepuper.
Jammer ik dacht dat ik de moeite had genomen om TOP POP (niet topperdepop) duidelijk uit te leggen, ik snap ook heus dat niet iedereen hiervan is gecharmeerd. Maar wat ik ook niet begrijp is dat het gewoon letterlijk wordt afgekraakt als iemand een ander verzamelgebied heeft (of in dit geval een sarcastische ondertoon) :-(
Probeer ook eens naar de voordelen te kijken:
- Er is een database met het aantal dat is geslabt en in werkelijke hoge kwaliteit is.
- De prijs wordt waardevaster, naarmate een duidelijker beeld van de zeldzaamheid in kwaliteit zich bekend maakt zal de waarde stijgen.
- De "probleem" exemplaren worden gefilterd, hierdoor zullen steeds minder valse exemplaren bij de veilinghuizen verschijnen op lange termijn.
- Munten zijn beter beschermd tegen omgevingsfactoren, geen duimafdrukken, krassen van nietjes of iets dergelijks meer.
- Geen onenigheid meer over de kwaliteit bij inkoop of verkoop, zeker niet intercontinentaal.
- Er ontstaat een soort wedstrijdje om collecties compleet te krijgen, een beetje uitdaging kan soms ook leuk zijn.

En ondanks dat je het nederlandse gradatiesysteem gebruikt, hoop ik dat je de mooiste en beste muntjes/biljetten kunt vinden voor jouw verzameling, zolang jij er maar plezier aan beleefd.

De 99,9% van Patrick geloof ik trouwens wel, die partijen graderen tegenwoordig ca. 300k stuks per maand, dan kunnen er zeker wel 300 fout gaan en idd is het vervelend als dat juist een valse kan zijn... https://www.pcgs.com/statistics (zal voor PMG wellicht ook zo'n pagina zijn maar die weet ik niet te vinden)
Patrickp_nl schreef: 15 feb 2022, 22:35 Graderen is een commerciële handeling geworden, waardoor degene die betaalt krijgt wat hij wilt.
Pfff was dit maar waar ik heb nog NOOIT op 1000den inzendingen, diverse etentjes met de CEO's en managers ook maar enige invloed gehad op de hoogte van een grade, sterker nog ze smeren inzenders liever een restoratieservice aan om extra geld te verdienen!
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ik heb van een grote handelaar die ik redelijk betrouwbaar acht begrepen dat er in Amerika een aantal bedrijven zijn die zich alleen maar bezighouden met het "re-slabben" van munten. Dus bijvoorbeeld: een op MS-63 geslabde munt naar MS-64 krijgen. (dat heeft alleen maar zin bij zeldzame verzamelaarsexemplaren natuurlijk, waarbij het verschil meer dan $ 1000,= is.)
De kosten: 10% van het verschil in waarde tussen voor- en na het re-slabben.
Als dat niet puur commercieel is, wat is het dan wel?
En hoe weet je nu of een munt die je aantreft in een slab met MS-64 echt MS-64 is?

Ik zie bij biljetten het verschil tussen een 66, 67, 68 en 70 echt niet hoor! (Even los van de belachelijke prijzen die er gevraagd worden).

Nee, niet commercieel. (Ja, dit was cynisch)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

CorioCoins schreef: 16 feb 2022, 14:29 - De prijs wordt waardevaster, naarmate een duidelijker beeld van de zeldzaamheid in kwaliteit zich bekend maakt zal de waarde stijgen.
Er zitten nog altijd heel wat stukken in verzamelingen die niet gegraded zijn. Moesten die erbij komen, is het ook mogelijk dat er een prijsverlaging komt na verloop van tijd, net omdat er meer en meer wordt gegraded?
CorioCoins schreef: 16 feb 2022, 14:29 - Geen onenigheid meer over de kwaliteit bij inkoop of verkoop, zeker niet intercontinentaal.
Mag je dan geen andere mening hebben dan de gradingfirma's?
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Patrickp_nl schreef: 16 feb 2022, 15:26 Ik heb van een grote handelaar die ik redelijk betrouwbaar acht begrepen dat er in Amerika een aantal bedrijven zijn die zich alleen maar bezighouden met het "re-slabben" van munten. Dus bijvoorbeeld: een op MS-63 geslabde munt naar MS-64 krijgen.
En hoe weet je nu of een munt die je aantreft in een slab met MS-64 echt MS-64 is?
Ik zie bij biljetten het verschil tussen een 66, 67, 68 en 70 echt niet hoor!
Er zijn inderdaad genoeg mensen (in Amerika), die hun munt opnieuw inleveren in de hoop een puntje hoger te krijgen. De één doet het puur voor comercieel belang, de ander omdat hij/zij het niet eens is met het oordeel. Het graden van munten, bankbiljetten, sportplaatjes ..... is mensen werk. Als grader 1 en 2 een andere oordeel hebben bv MS64 en MS65 dan is het aan grader 3 om een eind oordeel te geven, deze kan het dus eens zijn met persoon 1 maar ook met persoon 2. Als nr3 nu een MS64 aan deze munt geeft, maar de inzender (door ervaring) van mening is dat hij een MS65 verdiend. Dan is het niet vreemd als hij de munt weer instuurd, in de hoop dat andere graders er wel een MS65 aan geven.

Ik heb ook een aantal munten die nu in een MS63/64 zitten, waarbij ik van mening ben dat deze een puntje meer verdienen (als ik dit vergelijk met andere munten in mijn verzameling), deze gaan zeker nog een keer terug naar PCGS. Ik doe dit niet zo zeer uit comercieel belang, maar omdat ik het niet eens ben met het oordeel.

Ik heb al duizenden munten in m'n handen gehad en een aantal laten certificeren, hierdoor heb ik al een redelijke kennis opgebouwd hoe een MS64/65/66/67 eruit ziet. En ja tussen een MS64 en 67 zit een groot visueel verschil, met een beetje kennis is dit goed te zien. Ik kan bij de volgende beurs in Houten wel een aantal munten meenemen om het verschil te laten zien.

"hoe kun je nu zien of een MS64 munt/ biljet in Slab, ook echt Ms64 is" Hierbij komt de ervaring weer om de hoek kijken, ik weet inmiddels hoe een MS64 er ongeveer uit hoort te zien. Hiervoor moet ik de munt wel in handen hebben, vanaf een foto op internet is dit lastiger te bepalen. bij veilingen in het buitenland neem ik dan ook soms een gok. Maar over het algemeen klopt de grade gewoon, grote afwijkingen (van 2 of 3 punten) komt vrij weinig voor.

En voor Ger: Top pop is niet veel anders dan de hoogst gecertificeerde munt of bankbilljet voor zijn type. Ik heb bijvoorbeeld een 10 Cent 1904 in MS66. Dit is nu het hoogst gecertificeerde exemplaar bij PCGS of te wel er is er geen één in MS66+ of MS67/68 of te wel "Top of the population' Top pop. Dit is wel een moment opname, het kan zo maar zijn dat er volgendeweek eentje in MS67 word gecertificeerd. waardoor mijn munt niet meer de TOP pop is.

Star* designation is niet veel anders dan dat een munt/ biljet er voor de grade een uitzonderlijk eye appeal heeft. Dit gebeurd vooral bij oudere munten vanaf MS65.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Aangezien het doel van dit topic is/was om wat meer informatie te verstrekken en ervaringen delen met het gradingproces zelf, toch maar even de termen uitgelegd(mijn interpretatie dan):

EPQ, Exceptional Paper Quality: origineel papier dat niet behandeld is. Niet gewassen, geperst of anderszins platgemaakt, geen (niet-)gaatjes, geen scheurtjes, dus alleen de normale slijtage die je bij de grade mag verwachten.. Kan gegeven worden vanaf VeryFine 20(de laagste EPQ die ik heb is overigens VF30).

PMG Star (*) Designation®(heeft sgtravel al uitgelegd)

NET: Toevoeging naast de behaalde grade voorop de slab. Het biljet heeft op zich de algemene kenmerken van de grade, maar een afwijking. Op de achterkant wordt dit benoemd. Op moderne slabs zie ik de toevoeging "NET" eigenlijk niet meer. Wel worden op de achterkant eventuele afwijkingen vermeld("pinholes"/"stains"/"tears" e.d.). In principe dezelfde praktijk als bij het NL-systeem, alleen is er een term voor bedacht.

Handling: kan me niet heugen dit ooit op een PMG-slab gezien als term.
Original: ook niet

Padigree: Pedigree is de herkomst van het biljet bijvoorbeeld "The Surbe Collection" zegt niets over kwaliteit of staat van het biljet. Meestal op de achterkant van de slab. Overigens wordt de term "Pedigree" niet als term op de slab vermeld.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Dank Surbe, voor de extra uitleg. In toevoeging hierop:

Pedigree wordt vermeld op verzoek van de inzender en kost $ 5 extra, begreep ik eerder deze week. Dus als je graag je naam op de slab wilt, dan kan dat. Dus als je “the Roger Withaker collection” als pedigree ziet, lijkt het alsof dat een of andere belangrijke collectie is, terwijl die naam gewoon op het label gekocht is.

TOP POP is m.i. dus ook een misleidende term, omdat het iets zegt over wat het hoogst gegradeerde biljet door de grading company is. Ik heb zelfs TOP POP’s met grading 15 gezien, terwijl ik van die variant meerdere zeer fraai / prachtig biljetten in de verzamelingen gezien heb (bijvoorbeeld, Suriname 2,5 gulden model jaren 1940—). De term pretendeert volgens mij iets te beweren dat niet kan, namelijk dat er geen mooiere exemplaren op de markt zouden zijn, terwijl het alleen maar betekent: de grading company heeft nog geen mooiere gezien. Omdat Nederlandse biljettenverzamelaars nog niet in grote getalen laten slabben, klopt het dus helemaal niet met de markt en is er vaak voldoende en mooier materiaal bij verzamelaars.

NET zou gebuikt moeten worden voor biljetten die overwegend een bepaalde kwaliteit hebben, maar door een exceptionele afwijking niet over het hele biljet die kwaliteit is. (UNC met gaatjes van een nietje, of XF maar hoekje ontbreekt)
CorioCoins

Patrickp_nl schreef: 16 feb 2022, 20:50 Dank Surbe, voor de extra uitleg. In toevoeging hierop:

Pedigree wordt vermeld op verzoek van de inzender en kost $ 5 extra, begreep ik eerder deze week. Dus als je graag je naam op de slab wilt, dan kan dat. Dus als je “the Roger Withaker collection” als pedigree ziet, lijkt het alsof dat een of andere belangrijke collectie is, terwijl die naam gewoon op het label gekocht is.

TOP POP is m.i. dus ook een misleidende term, omdat het iets zegt over wat het hoogst gegradeerde biljet door de grading company is. Ik heb zelfs TOP POP’s met grading 15 gezien, terwijl ik van die variant meerdere zeer fraai / prachtig biljetten in de verzamelingen gezien heb (bijvoorbeeld, Suriname 2,5 gulden model jaren 1940—). De term pretendeert volgens mij iets te beweren dat niet kan, namelijk dat er geen mooiere exemplaren op de markt zouden zijn, terwijl het alleen maar betekent: de grading company heeft nog geen mooiere gezien. Omdat Nederlandse biljettenverzamelaars nog niet in grote getalen laten slabben, klopt het dus helemaal niet met de markt en is er vaak voldoende en mooier materiaal bij verzamelaars.

NET zou gebuikt moeten worden voor biljetten die overwegend een bepaalde kwaliteit hebben, maar door een exceptionele afwijking niet over het hele biljet die kwaliteit is. (UNC met gaatjes van een nietje, of XF maar hoekje ontbreekt)
Sander verwoord het prima, natuurlijk is er commercieel belang, dat is ook niet wat ik wil tegenspreken. Het feit dat je doet alsof het makkelijk zou zijn om een grade hoger te krijgen is onjuist. Misschien zit ik niet ver genoeg met mijn elleboog bij PCGS erin, maar er is ook zeker GEEN gewin om een MS63 in een MS 67 te duwen, dat ziet een verzamelaar ook en dan is de betrouwbaarheid ook direct naar klote om het maar zo te zeggen.

Ik kan hierop ook nog zeggen dat ze lak hebben aan de Nederlandse meningen, zelfs met taxatierapport van Schulman en HAE en eigen onderbouwing kreeg ik 3 proofmunten niet in een PR gradatie maar MS of PL.

TOP POP is de hoogste gegrade op dat moment niet meer of minder, wellicht dat er enkele betere in collecties zitten ongeslabt en dat is onze sport om te vinden een deel van MIJN hobby dus. In mijn ogen is dit dan ook geen misleidende term aangezien iemand die dit verzamelt weet (of hoort te weten) dat er wellicht betere exemplaren in de toekomst kunnen komen.

En ik garandeer dat je bij PCGS niet zomaar een pedigree op een munt kunt laten zetten voor 5 dollar, dus ook hiervan is geen sprake.
Voor mij om een pedigree ("name" collection heet dat in hun ogen) bij PCGS te krijgen : Collectie waarde minimaal €100.000,- en tweede vereiste om een of meerdere series compleet te hebben (danwel op type, danwel op jaartal), pedrigees mbt tot muntvondsten worden anders behandeld en ik kan hier niet uit eigen ervaringen spreken. Zelfs voor een munt waar ooit een pedigree opzat (maar uit de munthouder is gesloopt) en duidelijk herkenbaar is, moest ik 8 kantjes met papier toevoegen om die pedigree er weer op te krijgen : kosten €10,- excl. intracomunnautaire dienstverlening.

Ik weet niet of het verschil bij bankbiljetten net zo makkelijk is te zien als bij munten, ik ben zeker geen biljetten expert. Maar bij munten is een verschil van meer dan 2 punten toch wel duidelijk zichtbaar dus een MS66 en MS70 is bij de munten toch wel een heel duidelijk verschil.

Maar wellicht is het verschil in slabben van bankbiljetten en munten ook groter dan ik denk en is tekst die ik schrijf niet van toepassing op de biljetten certificering. (Ik heb er wel een paar ingeleverd, maar te weinig om een eerlijke en reëele mening te kunnen vormen)
eurocoinsfun schreef: 16 feb 2022, 18:00 Er zitten nog altijd heel wat stukken in verzamelingen die niet gegraded zijn. Moesten die erbij komen, is het ook mogelijk dat er een prijsverlaging komt na verloop van tijd, net omdat er meer en meer wordt gegraded?

Mag je dan geen andere mening hebben dan de gradingfirma's?
Dit zijn prima vragen :-)
Natuurlijk op elke regel zijn er uitzonderingen, ja als ineens een rolletje in FDC gevonden wordt (1849 duppie paar jaar geleden) dan zal dat wel de prijs drukken op korte termijn simpelweg omdat het aanbod ineens groot is de vraag klein. Na verloop van tijd als het aanbod weer lager is en de hooggewaardeerde duppies hun weg naar een verzamelaar hebben gevonden, kan het zijn dat deze toch weer wat zeldzamer wordt, maar juist aan de hand van die zeldzaamheid zal de prijs een eerlijke en stabiele weg vinden voor de toekomst.

En een andere mening dan de grading firma's kan zeker, ik ben het ook niet altijd met ze eens, wil ik ook best toegeven. Maar het verschil tussen de kopende en verkopende partij zou kleiner moeten worden. Door middel van slabben zal het voor een koper op afstand makkelijker te beoordelen zijn en uiteraard kun je zelf ook vinden dat het toch UNC is of juist een VF, maar uit ervaring kan ik zeggen dat als ik munten inlever in 95% van de gevallen niet meer dan 2 punten afzit van de grading. Als ik een munt inlever als MS63 zal die echt nooit terugkomen als XF45 en dat is wat je wel vaak ziet bijvoorbeeld op marktplaats Catawiki etc. : Mensen bieden een munt/biljet aan als UNC (MS63) en in werkelijkheid krijg je een prachtig (XF45), daar zit nogal wat prijsverschil in, beduidend meer prijsverschil dan tussen een MS62 of een AU58.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Je reageert hier in het topic PMG grading dat onder het hoofdstuk Bankbiljetten – Bankbiljetten algemeen staat.
Maar elke keer dat je hier reageert begin je over het munten graderen bij de PCGS?
En nu schrijf je dat je van biljetten niet veel weet en daar maar weinig mee te maken hebt gehad.
Dus vraag ik mij nu af kom je hier om over de biljetten PMG grading te discussiëren of over de munten bij PCGS?

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ger, uiteindelijk komt het allemaal op het zelfde neer, of het nu een munt, bankbiljet, stripboek of Pokémon kaart. Het item word beoordeeld op kwaliteit. En als je maar genoeg items hebt gezien, dan weet je ook het verschil tussen een MS64 of een MS68 ook bij bankbiljetten☺
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

sgtravel schreef: 17 feb 2022, 09:48 Ger, uiteindelijk komt het allemaal op het zelfde neer, of het nu een munt, bankbiljet, stripboek of Pokémon kaart. Het item word beoordeeld op kwaliteit. En als je maar genoeg items hebt gezien, dan weet je ook het verschil tussen een MS64 of een MS68 ook bij bankbiljetten☺
Ja daar kunnen we dan nog uren of dagen over discussiëren want dat dachten die vele munthandelaren ook toen ze jaren geleden de lucratieve handel in biljetten begonnen in te zien.

Ik heb meer dan 40 jaar ervaring met biljetten verzamelen en vind het nog steeds erg moeilijk om een biljet te graderen.
Maar ja voor de meeste als ik het zo lees is het dus niet zo moeilijk, dus vraag ik mij weer af waarom men dan voor een behoorlijk bedrag het graderen door anderen laat doen.

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

sgtravel schreef: 17 feb 2022, 09:48 Ger, uiteindelijk komt het allemaal op het zelfde neer, of het nu een munt, bankbiljet, stripboek of Pokémon kaart. Het item word beoordeeld op kwaliteit. En als je maar genoeg items hebt gezien, dan weet je ook het verschil tussen een MS64 of een MS68 ook bij bankbiljetten☺
Patrickp_nl schreef: 16 feb 2022, 15:26 …Ik zie bij biljetten het verschil tussen een 66, 67, 68 en 70 echt niet hoor!…
Ergens gaat er iets mis in deze thread, want de boodschap komt niet over.
Als het gaat om “genoeg” zien, geldt ruim 35 jaar onderzoek en verzamelingen bezoeken dan niet als “genoeg”? Ik zie mezelf toch echt wel als expert op het gebied van biljetten, ongeacht wat anderen er van vinden. Voor het onderzoek van de tweede catalogus van Akkermans-Vercoulen waaraan ik heb meegewerkt, en mijn eigen twee publicaties heb ik waarschijnlijk “bovengemiddeld” veel biljetten en collecties gezien. En tot de dag van vandaag bezoek ik zeker tweemaal per maand verzamelaars met bijzondere papiergeld collecties…
En ik zie dus, zoals eerder gezegd het verschil niet tussen 66 en 70 bij biljetten. Dat is iets anders dan dat ik de verschillen niet zou snappen, hoor! Belangrijk hierbij is, dat de grootste verschillen bij biljetten op deze hoge gradering te maken hebben met hoe recht het biljet is uitgesneden, of de drukgangen ten opzichte van elkaar juist zijn geplaatst, en of het biljet goed gecentreerd is bij het snijden, of alle hoeken netjes 90 graden zijn, allemaal zaken die wel iets over de uitvoering zeggen, maar voor veel verzamelaars met het blote oog niet zichtbaar.

Dan, m.i. het belangrijkste, de garantie op kwaliteit en echtheid voor mensen die zelf de kennis onvoldoende bezitten om een oordeel te vellen, of gewoon onomstotelijk, onafhankelijk bewijs zoeken van hun eigen bewering, daar is het juist voor bedoeld, en zoals in meerdere reacties te lezen is, vergt het kennelijk een “zeer geoefend oog” -of beter- om te beoordelen of de gradering juist is uitgevoerd, en nu juist het uitbannen van die subjectiviteit zou m.i. de reden van het slabben moeten zijn.
Nog een toevoeging over het commercieel belang bij biljetten: afhankelijk van het abonnement bij PMG en de geschatte waarde van het object, worden de kosten bepaald. Ik schat dat 90% van de geslabde biljetten die ik gezien heb, niet geslabd zijn omdat iemand wil weten of het een 55 of 58 is, maar het plasticje staat garant voor een hogere opbrengst bij verkoop. Handelaren met grote omzet zijn hierbij dus in het voordeel. En beweer ik dat de verzamelaar steeds minder in de gelegenheid komt om te bepalen wat hij mooi vindt en wat hij voor een biljet over heeft, en steeds vaker gegijzeld wordt door deze plastic-maffia (ok, die laatste opmerking gaat erg ver, maar ik hoop dat ik nu voor de munten-verzamelaars onder woorden breng wat ik bedoel, wat er mis is bij het slabben van biljetten.). Munten wil je meestal zo min mogelijk aanraken, een biljet (zeker indien geen UNC) wil je voelen, tegen het licht houden, aanschijnen, ruiken, etc.etc. Doe dat maar eens met een biljet in plastic…

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”