De reden dat ik heb laten graden is omdat ik gegrade biljetten aantrekkelijker vind dat niet-gegrade biljetten, dat is persoonlijk, anderen zullen het helemaal niets vinden. Ik zie het ook gelijk als een soort echtheidscerticaat(heb ooit eens een biljet gekocht wat gewoon nep aanvoelde, gelukkig geen extreem dure, dat heeft het ook versterkt) en ik hoef niet bang te zijn dat ik biljetten per ongeluk beschadig. Sinds een aantal jaar koop ik mijn biljetten bij voorkeur al gegrade, zelfs als ik het biljet al niet-gegrade had. Ik vind dat een meerprijs van enkele tientjes waard. Ongeveer 60% van mijn biljetten zijn inmiddels gegrade. Liefst zou ik alles gegrade hebben, maar dat gaat aardig in de papieren lopen.PietjePuk190 schreef: ↑04 feb 2022, 19:29Hier ben ik ook wel benieuwd naar ja. Wie weet kan ik dit nog eens voor mijn eigen project gebruiken. Een Zimbabwe Pick 1 kost unc al weinig, daar rij ik dan een paar keer met een sneeuwscooter overheen of zo en dan laat ik hem graden. Voilà, een 1![]()
Waarom nu? Deels omdat de prijzen voor de meeste verzamelobjecten sinds de pandemie flink omhoog zijn gegaan, deels omdat eBay sinds 1-7-2021 standaard 21% BTW(ipv 9%) berekent op aankopen buiten EU, deels omdat zendingen een stuk langer onderweg zijn dan vroeger(in december iets ontvangen dat in juni verstuurd was...), deels omdat het verkopen van biljetten die ik heb vervangen veel tijd en energie kost(het is ook een beetje de sport om er minimaal zoveel voor terug te krijgen als ik er voor betaald heb, denk dat dat via een veiling, na aftrek van de kosten, lastig gaat worden), deels omdat ik genoeg budget had om een bulk in te laten sturen(50+ mixed na 1956 tegelijk, marktwaarde <€300/st).
Waar ik tegen opzag was het risico dat ze lager uit zouden komen dan ik dacht of met opmerkingen waar ik het niet mee eens was, dat ik ze 2 tot 3 maanden kwijt zou zijn, en dat ze opgestuurd worden naar Amerika(risico op kwijtraken in de post etc).
In totaal heeft het me iets minder dan € 20 per biljet gekost maar voor 50+ biljetten tikt het natuurlijk wel aan. Een los biljet of een klein aantal of een hoge waarde zal een stuk hoger uitkomen. De kosten zijn per 2022 wel iets omhoog gegaan, ik had ze in 2021 in laten sturen.
Ik denk wel dat ik extreem veel geluk heb gehad dat er bij 2 biljetten een 70 uit is gekomen, bij 1 een 69 en 2 een 68(allemaal TOP POP volgens populatierapport van PMG). Ook is er verder maar 1 echt lager teruggekomen dan ik van te voren ingeschat heb. 2 met opmerkingen(staple holes & stains) die ik gemist had, maar met een felle lamp wel duidelijk zichtbaar zijn, dus prima, leermomentje.
Aan de andere kant heb ik dan ook wel veel tijd besteed aan het maken van een selectie.
Een specifieke grade lijkt me praktisch onmogelijk uit te kienen, de richtlijnen zijn wel bekend, maar dan nog zou ik niet weten hoe ik het verschil tussen bijvoorbeeld een 66 en een 70 zou moeten bepalen.