Mijn kleine Rijksdaalderverzameling

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Mijn kleine Rijksdaalderverzameling

Bericht door JOS WRSM »

Bedankt voor toelating op dit interessante forum waarop ik me inmiddels al een beetje heb ingelezen.

Ik investeer al een tijdje in de bekende zilveren en gouden beleggingsmunten en spreid daarmee mijn spaarrisico's een beetje.
Ooit heb ik in de jaren zeventig een Juliana- en Wilhelminaverzameling aangelegd. De twee volle boeken zijn naar mijn zoon en kleinkinderen gegeaan. Eigenlijk dacht ik niet meer aan verzamelmunten.
Als kind was ik al gek van de zilveren Rijksdaalders en onlangs kreeg ik een mooie zilveren Juliana cadeau. Het begon weer dus te kriebelen om een kleine verzameling zilveren Rijksdaalders aan te gaan leggen. Mijn doel was om van elke vorst één Rijksdaalder te bemachtigen.
Ik heb inmiddels:
1961, 1930, 1862, 1847.
De laatste aankoop (was wel even slikken :onfused: ) is een Willem I, 1840. (zie afbeelding)
Hier ben ik heel blij mee want het maakt het zilveren Rijksdaaldervorstenhuis rond. Een mini verzameling dus.
Maar ik wil het daar niet bij laten en deze verzameling toch iets uitbreiden.

Mijn vraag aan de leden is dan ook: welke Rijksdaalders passen nog meer in deze verzameling en ik hoef echt niet alle jaargangen, hoor
Alvast bedankt voor de reacties.

willem1b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Mijn kleine Rijksdaalderverzameling

Bericht door sjors-sjors »

Hoi Jos,

Welkom op het forum en leuk dat je weer aan het verzamelen bent geslagen! De prijzen zijn intussen wel wat veranderd maar dat heb je ongetwijfeld gemerkt met de aankoop van je laatste stukken.

Als provinciaal verzamelaar kan ik alleen maar adviseren om eens naar de periode vóór het koninkrijk te kijken. Genoeg mooie grote zilveren munten te vinden :thumb up:
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

1898 mag in deze collectie niet ontbreken, weliswaar dezelfde vorst (Wilhelmina) maar een ander portret.
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Dank voor je welkom en advies. Het ging mij in eerste instantie om de zilveren Rijksdaalders. Van elke vorst één exemplaar. Kennelijk ben ik nogal Oranjegezind. :problem: . Misschien volg ik je advies wel op en ga verder terug in de tijd met vergelijkbare munten.
sjors-sjors schreef: 13 aug 2021, 00:22 Hoi Jos,

Welkom op het forum en leuk dat je weer aan het verzamelen bent geslagen! De prijzen zijn intussen wel wat veranderd maar dat heb je ongetwijfeld gemerkt met de aankoop van je laatste stukken.

Als provinciaal verzamelaar kan ik alleen maar adviseren om eens naar de periode vóór het koninkrijk te kijken. Genoeg mooie grote zilveren munten te vinden :thumb up:
Laatst gewijzigd door JOS WRSM op 13 aug 2021, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Dank voor je tip . . .
Koevoets numismatics schreef: 13 aug 2021, 10:47 1898 mag in deze collectie niet ontbreken, weliswaar dezelfde vorst (Wilhelmina) maar een ander portret.
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Dag Jos,

Een leuk thema.
Iets voor de Oranjes, Lodewijk Napoleon 50 stuiver

Dan de nikkelen rijksdaalders Juliana en Beatrix, dan zou ik kiezen 1979, Unie van Utrecht, 1980 Dubbele kop en een rijksdaalder van Beatrix.

Van Willem Alexander een Zilveren dukaat, (deze staat niet op naam van de vorst) maar misschien leuk om er eentje te kiezen van je favoriete provincie.

Je zou dan kunnen uitbreiden met een de naamgever van de Rijksdaalder een zilveren munt van 50 stuiver uit de periode 1600-1700 en de vervanger van de rijksdaalder, de zilveren dukaat uit de periode 1700-1800. Met de Zilveren dukaat onder Willem-Alexander maakt dan de cirkel compleet.
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Bedankt voor je goede tips. Het zet me weer aan het nadenken . . .
Alexander schreef: 13 aug 2021, 12:03 Dag Jos,

Een leuk thema.
Iets voor de Oranjes, Lodewijk Napoleon 50 stuiver

Dan de nikkelen rijksdaalders Juliana en Beatrix, dan zou ik kiezen 1979, Unie van Utrecht, 1980 Dubbele kop en een rijksdaalder van Beatrix.

Van Willem Alexander een Zilveren dukaat, (deze staat niet op naam van de vorst) maar misschien leuk om er eentje te kiezen van je favoriete provincie.

Je zou dan kunnen uitbreiden met een de naamgever van de Rijksdaalder een zilveren munt van 50 stuiver uit de periode 1600-1700 en de vervanger van de rijksdaalder, de zilveren dukaat uit de periode 1700-1800. Met de Zilveren dukaat onder Willem-Alexander maakt dan de cirkel compleet.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

In aanvulling op Alexander,

De zilveren dukaat of rijksdaalder is ook in 1815 (12 proefstukken) en 1816 (174.000 stuks) geslagen

Omdat de gouden dukaat 1816 bij de regeerperiode (1813-1815) Willem I soeverein vorst staat is deze waarschijnlijk al in 1815 geslagen voordat Willem I tot koning is gekroond.

Het Is dus mogelijk dat deze zilveren dukaten “allebei” in de regeerperiode van (1813-1815) Willem I soeverein vorst of in de regeerperiode (eind 1815-1830) Willem I koning van “Verenigd Koninkrijk der Nederlanden” geslagen zijn.

In de periode (1980-2013) Beatrix zijn er ook een zilveren (dukaat of rijksdaalder) geslagen.

Alweer stof tot nadenken :knipoog:
Mvg, :) .
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Ik dacht je gaat roepen dat er ook biljetten zijn van 2,5 gulden.... :- )
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

rtholen schreef: 14 aug 2021, 21:31 Ik dacht je gaat roepen dat er ook biljetten zijn van 2,5 gulden.... :- )
:lach: :lach: :lach: Nu je het zegt, helemaal vergeten. :oops:

Er zijn ook nog rijksdaalders van papier:
type 1914 zilverbon
type 1915/1917 zilverbon
type 1918/1920 zilverbon
type 1922/1927 zilverbon
type 1938 zilverbon
type 1943 muntbiljet
type 1945 muntbiljet
type 1949 muntbiljet

Nog meer stof tot nadenken :dizzie:

Thanks Ron, :thumb up: :knipoog:
En is Alfred ook weer tevreden. :angel:
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Ik ga er naar op zoek, maar het zal vast wel in de papieren gaan lopen voor wat betreft 1815, Ger.
Maar uiteindelijk ging het me om Willem I te bemachtigigen, en da's gelukt.
Je voorstel van de zilveren Beatrix rijksdaalderdukaat lijkt me meer accepetbel voor de pecunia . . . :lach:
Ger1 schreef: 14 aug 2021, 09:52 In aanvulling op Alexander,

De zilveren dukaat of rijksdaalder is ook in 1815 (12 proefstukken) en 1816 (174.000 stuks) geslagen

Omdat de gouden dukaat 1816 bij de regeerperiode (1813-1815) Willem I soeverein vorst staat is deze waarschijnlijk al in 1815 geslagen voordat Willem I tot koning is gekroond.

Het Is dus mogelijk dat deze zilveren dukaten “allebei” in de regeerperiode van (1813-1815) Willem I soeverein vorst of in de regeerperiode (eind 1815-1830) Willem I koning van “Verenigd Koninkrijk der Nederlanden” geslagen zijn.

In de periode (1980-2013) Beatrix zijn er ook een zilveren (dukaat of rijksdaalder) geslagen.

Alweer stof tot nadenken :knipoog:
Laatst gewijzigd door JOS WRSM op 15 aug 2021, 01:06, 3 keer totaal gewijzigd.
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Hoi Ger,

Ook bedankt voor het meedenken maar papier geld in niet bepaald mijn ding. Ik houd van klinkende munt, :suprised:
Ger1 schreef: 14 aug 2021, 23:19
rtholen schreef: 14 aug 2021, 21:31 Ik dacht je gaat roepen dat er ook biljetten zijn van 2,5 gulden.... :- )
:lach: :lach: :lach: Nu je het zegt, helemaal vergeten. :oops:

Er zijn ook nog rijksdaalders van papier:
type 1914 zilverbon
type 1915/1917 zilverbon
type 1918/1920 zilverbon
type 1922/1927 zilverbon
type 1938 zilverbon
type 1943 muntbiljet
type 1945 muntbiljet
type 1949 muntbiljet

Nog meer stof tot nadenken :dizzie:

Thanks Ron, :thumb up: :knipoog:
En is Alfred ook weer tevreden. :angel:
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Bedankt voor alle spontane en opbouwende reacties. Het zet me vooral weer aan het denken om, naast te stacken van investeringesmunten, ook weer historische munten te gaan verzamelen.
Het ging me in eerste instantie om een kleine verzameling aan te leggen inhoudende:

• RIJKSDAALDERS
  • KONINGEN EN KONINGINNEN VAN ORANJE
  • IN ZILVER

Ik denk zelf dat ik daar nu in geslaagd ben . . . . klein maar fijn zullen we maar zeggen :knipoog:
Met de vandaag binnengekregen Willem I (pr+) vind ik dit een leuke miniverzameling geworden . .
Nu op naar de gulden . . . .

RIJKSDAALDERS.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Leuke miniverzameling zo!

Ik zou die rijksdaalder Willem I echter geen P+ noemen...
JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Goed gezien, ik heb nog even gekeken maar het is: Fr+/ZF-
spatbord schreef: 15 aug 2021, 14:57
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

JOS WRSM schreef: 16 aug 2021, 16:55 Ik heb nog even gekeken maar het is: Fr+/ZF-
Ik vind jou gradatie wel goed maar de handelaren hangen daar tegenwoordig zonder blikken of blozen zf+ aan hoor.
Mijn persoonlijke mening zou zf- zijn.
Een van de belangrijke punten waar ik naar kijk is naar de slijtage van het haar op het hoofd en van de baard.

JOS WRSM Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JOS WRSM »

Ik respecteer je opinie. Maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Ik ben er wel blij mee, want voor een net bedrag heb ik deze schaarse munt toch mooi in bezit en is deze serie toch compleet. Wie wil nu niet een Wiillem I riks?
Kevelam is al jaren een gerenommeerd bedrijf maar ik ga echt niet af op hun blauwe ogen. '
Nee, geef mij maar investeringsmunten in goud of zilver dan weet ik precies waar ik aan toe ben..
Ger1 schreef: 16 aug 2021, 20:01
JOS WRSM schreef: 16 aug 2021, 16:55 Ik heb nog even gekeken maar het is: Fr+/ZF-
Ik vind jou gradatie wel goed maar de handelaren hangen daar tegenwoordig zonder blikken of blozen zf+ aan hoor.
Mijn persoonlijke mening zou zf- zijn.
Een van de belangrijke punten waar ik naar kijk is naar de slijtage van het haar op het hoofd en van de baard.

Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Inderdaad, het gaat er in eerste instantie om wat je er zelf van vindt en de prijs die je daarvoor over hebt.

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”