6 stuiver stuk
Moderator: Robin
6 stuiver stuk
Voor een collega ben ik een munten collectie aan het uitzoeken, van de meeste munten weet ik wel wat het is.
Maar van dit soort munten heb ik wat minder verstand. Ik weet dat het een 6 stuiver is, maar verder heb ik geen idee of deze onder de categorie "zilverwaarde" valt of wellicht iets waard is?
Maar van dit soort munten heb ik wat minder verstand. Ik weet dat het een 6 stuiver is, maar verder heb ik geen idee of deze onder de categorie "zilverwaarde" valt of wellicht iets waard is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Re: 6 stuiver stuk
Heb zelf nooit een 6 stuiver stuk voor de zilver prijs gezien, ik zie ze vaak, in deze staat, voor rond de 15-25 euro, kan er ook iets naast zitten maar dat is wat ik tot zover gemerkt heb met dit type
Gave munt! Het is er eentje uit Zwolle, alleen is de datum in romeinse nummers, wat als ik het goed heb '1685' zegt.
Gave munt! Het is er eentje uit Zwolle, alleen is de datum in romeinse nummers, wat als ik het goed heb '1685' zegt.
Call me tech support
Dit is een zogenaamde rijderschelling, geslagen in Zwolle in 1685. Vaak zijn deze geklopt met een pijlenbundel. Hierdoor waren ze slechts 5,5 stuiver waard ipv 6. Dat is bij deze niet gebeurt, mogelijk is die voor die tijd al in de grond terecht gekomen. hoewel ik niet helemaal thuis ben in deze stukken mag deze altijd wel een tientje of 2 opleveren, even onder voorbehoud dat dit niet toevallig een heel zeldzaam jaar is. Ik geloof van niet maar wellicht kan iemand anders hier uitsluitsel over geven. Wellicht is er hier zelfs op het forum wel een koper voor.
Heren bedankt voor de info, ben er mee geholpen
Mocht het een zeldzaam jaartal zijn, dan horen we het nog wel!!!

Mocht het een zeldzaam jaartal zijn, dan horen we het nog wel!!!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Woon in Zwolle en vind deze munt heel leuk. Als je deze munt wil verkopen. ik bied € 20,-
Het is net andersom. De geklopte exemplaren (met een goed zilvergehalte) behielden hun waarde van 6 stuivers. Ongeklopte werden afgewaardeerd naar 5,5 stuiver.sjors-sjors schreef: ↑13 mei 2021, 15:35 Dit is een zogenaamde rijderschelling, geslagen in Zwolle in 1685. Vaak zijn deze geklopt met een pijlenbundel. Hierdoor waren ze slechts 5,5 stuiver waard ipv 6. Dat is bij deze niet gebeurt, mogelijk is die voor die tijd al in de grond terecht gekomen. hoewel ik niet helemaal thuis ben in deze stukken mag deze altijd wel een tientje of 2 opleveren, even onder voorbehoud dat dit niet toevallig een heel zeldzaam jaar is. Ik geloof van niet maar wellicht kan iemand anders hier uitsluitsel over geven. Wellicht is er hier zelfs op het forum wel een koper voor.
Ik meen dat de geklopte stukken mochten rouleren in de Nederlanden, maar wel op 5,5 stuiver. Maar ik duik erin!
I stand corrected! Inderdaad, geklopte stukken waren 6 stuivers waard 

hallo,ik ben nieuw hier.
ik wou eens informeren hoe je een echte stuiver kan herkennen.
klopt het gewicht van elke stuiver altijd?
online vindt ik terug,dat 1 stuiver 1787 13,67 gram zou moeten wegen.
maar de mijne weegt iets over de 15 gram.
is mijn stuiver dan vals ?
alvast bedankt voor alle info.
mvg
andy
ik wou eens informeren hoe je een echte stuiver kan herkennen.
klopt het gewicht van elke stuiver altijd?
online vindt ik terug,dat 1 stuiver 1787 13,67 gram zou moeten wegen.
maar de mijne weegt iets over de 15 gram.
is mijn stuiver dan vals ?
alvast bedankt voor alle info.
mvg
andy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deze VOC stuiver is geslagen in Colombo (Ceylon) in een tijd dat er enerzijds een tekort aan koper was en in andere jaren gebruik werd gemaakt van aanwezig koper (oude kanonnen, Japanse invoer). Opvallend is ook dat deze stuivers nogal verschillend in vorm kunnen zijn maar wel altijd erg dik zijn, dus waren er bij de aanmaak al gewichtsverschillen? Over het gewicht kan ik weinig vinden en of dit een namaak is kan ik je niets zeggen. Waar heb je hem vandaan?
Groet Bert
PS jouw item over deze stuiver kun je beter in een eigen bericht zetten. Op deze manier is soms niet meer te zien of reacties bij de 6 stuiver rijderschelling horen of bij de VOC stuiver. Ook is het hoofdstuk VOC muntslag een betere plaats om dit bericht te plaatsen.
Groet Bert
PS jouw item over deze stuiver kun je beter in een eigen bericht zetten. Op deze manier is soms niet meer te zien of reacties bij de 6 stuiver rijderschelling horen of bij de VOC stuiver. Ook is het hoofdstuk VOC muntslag een betere plaats om dit bericht te plaatsen.
Op een Spaanse veilingsite worden er nu 6 stuks 1 stuiver VOC Colombo aangeboden (van 1785 - 1792). Daar varieert het gewicht tussen 13 en 16,5 gram. Volgens mij zegt het gewicht niet zoveel over de echtheid van jouw munt. Zoals al eerder vermeld varieert de vorm nog al van rond tot veelhoekig.