Ik heb deze penning al een tijdje maar ik weet nog altijd niet precies wat het is. Misschien kan iemand me helpen?
Groeten Bram Van de Veire
Onbekende penning flevoland 1986
Onbekende penning flevoland 1986
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Onbekende penning flevoland 1986
Op deze datum werd Flevoland als provincie opgericht. Het bestond eerst uit 5 gemeenten maar werd dus samengevoegd.
De hoofdstad van de Provincie Flevoland is Lelystad, genaamd naar de ingenieur die de drooglegging realiseerde.
De hoofdstad van de Provincie Flevoland is Lelystad, genaamd naar de ingenieur die de drooglegging realiseerde.
Grappig dat ze op die penning al zinspeelde op een extra stuk grond gewonnen uit de Zuiderzee.
Weet je dat zeker, want volgens mij is ir. C. Lely al in 1929 overleden.
Hij heeft wel de oorspronkelijke plannen gemaakt om de Zuiderzee af te sluiten maar ook die realisatie niet meegemaakt.
Op of bij de afsluitdijk staat van hem een standbeeld.
Mvg,

Het is juist, Ir. Lely leefde van 1854-1929. Hij was de belangrijkste figuur van de Zuiderzee werken. Lely presenteerd in 1891 het eerste technische plan voor de drooglegging. In 1920 starten de Zuiderzee werken. Oostelijk en Zuidelijk Flevoland wordt drooggelegd in 1957-1968.
De hoofdstad van de provincie Flevoland wordt genoemd naar de ingenieur: Lelystad.
De hoofdstad van de provincie Flevoland wordt genoemd naar de ingenieur: Lelystad.
Bedankt voor de informatie! Weer iets bijgeleerd
Groeten Bram

Groeten Bram