Het 'investeren' van goud en zilver als beginner.

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

Oompje Dagobert Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Het 'investeren' van goud en zilver als beginner.

Bericht door Oompje Dagobert »

Beste forum leden,

Bedankt voor jullie inzet voor dit prachtige forum ik ben al druk aan het lezen. Mijn doel is om een deel % van het geld in zilver/goud te stoppen om inflatie tegen te gaan over een periode van 5 - 30 jaar. Ik zie het dus niet als inverstering maar om meer waarde vast te houden. (opmerkingen altijd welkom). Het gaat mij dus niet om mooie muntjes te verzamelen (wel leuk extratje). Ik heb dus een aantal vragen.

1. Is het gewoon zo simpel als een muntje kiezen - kopen - bewaren - verkopen of is het meer complex dan ik denk. Hoe goed moet ik de goud en zilver markt leren kennen om fysiek zilver/goud te kopen - verkopen?
2. Timing - wanneer verkopen, kan ik gewoon de zilver/goud prijs volgen (laag kopen hoog verkopen) of heb ik echt een strategie nodig?
3. Als alle fysieke winkels door Corona kapot zijn waar kan ik dan nog mijn zilver of goud verkopen?
4. Maakt het uit welke munt ik kies? Ik wil zo dicht mogelijk bij de spot prijs liggen
5. Waarom de zilveren chineese panda of Wilhelmina (guldens) of maple leaf? (graag een veilige keuze wil geen nepppe munten tenzij je het makkelijk kunt zien of leren)
6. Welk goud? Krugerranden, goudentientje een veilige keuze?
7. Opslag advies?
8. Welke elmenten mis ik nog en moet ik desnoods bestuderen?

Bedankt voor je tijd! Groet,
Oompje Dagobert
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Het 'investeren' van goud en zilver als beginner.

Bericht door vutter »

Ik ben geen muntenman en investeren doe ik ook al niet, ik ben een zoeker (metaaldetectie) en doe dit al 40 jaar.
Om op jou vraag te komen heb ik het volgende meegemaakt:
Mijn oom wilde geld beleggen door zilveren munten te kopen (1982) maar ik had al veel zilver gevonden en zei hem dat dat linke handel zou worden
met de komst van de metaaldetector en dat zeldzame munten van dat moment normale vondsten zouden worden na verloop van tijd.
Hij wilde perse mijn zilveren munten kopen en na taxatie heb ik ze aan hem verkocht. 10 jaar later had ik 3x zoveel van die munten gevonden en
ik was niet de enige. Een munt die hij voor 1600 gulden van mij kocht was na 10 jaar nog 350 gulden waard. Mijn oom is er niet meer en zijn
dochter heeft de hele verzameling verkocht voor de prijs die hij voor 3 munten heeft betaald aan mij. Jammer, hij heeft er 10x meer voor betaald.
Maar hier zitten experts die je zeker van advies kunnen voorzien want die zitten de hele dag tussen de munten.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Wees je er wel van bewust dat goud geen fantastische inflatiehedge is, de correlatie tussen inflatie en de goudprijs is historisch gezien vrij laag.

Maar goed, als je in goud/zilver wilt beleggen, dan moet je het alleen dmv munten doen als je er ook plezier uit haalt. Er zijn namelijk veel goedkopere manieren om het te doen, waarbij je bovendien veel gemakkelijker in en uit kunt handelen wanneer je dat wilt.
Je hoeft de goud/zilvermarkt niet goed te kennen om munten te kunnen kopen. Maar houdt er rekening mee dat de handelaren er ook geld aan willen verdienen, en dat er dus een behoorlijke marge tussen aan- en verkoopprijzen kan zitten.
Timing: als het makkelijk was, waren we allemaal miljonair. Timing werkt niet.
Als je zo dicht mogelijk tegen de spotprijs wilt kopen, koop dan bijvoorbeeld gouden tientjes op veilingen. Voor wat meer variatie zijn bullion coins een goede keus, maar dan betaal je wel wat meer dan spot. Als je geen valse munten wilt, koop dan niet op marktplaats maar van een betrouwbare handelaar/dealer/veilinghuis.
Voor opslag kun je denken aan een kluis bij een externe partij (bank/Hollandse kluis etc), of een goede kluis in je eigen woning installeren. Of begraven in de tuin.

Vutter: wat jij aangeeft heeft meer te maken met de hype van muntenverzamelen in het begin van de jaren tachtig dan wat anders. Ik neem aan dat hij de munten destijds niet tegen zilverprijs kocht... In die tijd waren alle munten reteduur (ook goud en zilver waren toen behoorlijk aan de prijs, maar niet zo extreem), en veel zijn nu, 40 jaar later, nog steeds voor een fractie van de prijs van destijds te koop. Eigenlijk niet anders dan nu Tesla of Bitcoin kopen. :)
Aankomend lid
Aankomend lid

Bedankt voor de comments. Ja Spat dat artikel is wel een mooie wat iets inzicht geeft. De desbetreffende schrijver geeft zelf aan obligaties of vastgoed. Het lijkt mij natuurlijk verstanding om te spreiden vandaar dat ik meer wil weten over zilver en goud, alhoewel ik geen voorstander ben van obligaties. De meeste hebben ook wel een % in goud tussen de 1 - 10%. Het is soms zo lastig omdat er zoveel opties zijn.

Bedankt voor je sterke mening over het 'timen' van de markt ik ga mij er eens wat meer in verdiepen wat ik alleen wou aangeven is dat ik niet in een extreme dip wil verkopen zoals in 1982. Miljonair wil ik niet worden. Ik wil alleen een deel van mijn koopkracht bewaren omdat de ECB extreem aan het bij drukken is.

Afbeelding Bron: Marketupdate nl

Ja de bullion coins lijken mij voor goud wel een goede veilige optie. Zilver is lekker toegankelijk en leuk om te verzamelen daar kan ik wat meer risico's nemen. Zijn de whilleminas dan niet een goede optie om mee te beginnen?

'behoorlijke marge tussen aan- en verkoopprijzen kan zitten' Ja hoe berekenen ze dit? Door een kilo prijs? Hoe weet ik wat een goede prijs of een slechte prijs is, spot?

Is er een website waar ik met plaatjes valse munten van echt kan onderscheiden? Ik wil weten waar ik op moet letten bij zilver.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Tja beleggen in goud en zilver geeft natuurlijk geen garantie op een mooi resultaat. Het kan natuurlijk ook opeens flink minder waard worden.
Dus stop er alleen geld in dat je langdurig kunt missen. En het is van belang dat je flexibel bent in het tijdstip dat je het gaat verkopen, dat je niet aan een bepaald jaar gebonden bent maar dat je het ook nog een paar jaar kunt laten liggen als de prijzen tijdelijk mochten kelderen.

Het lijkt het op dat de goudprijs over het algemeen blijft stijgen, met af en toe een (stevige) dip, dus investeren in goud lijkt een goede optie voor de langere termijn. Hierbij kun je je dan afvragen of je munten wilt kopen of gewoon baartjes zilver en goud die vaker een hoger % hebben.

Sommige series munten, lijken ook een goede optie voor investeren. Maar daar moet je je natuurlijk wel even goed in verdiepen, dat is wat anders dan lukraak goud of zilver kopen rond spot. Bijvoorbeeld de serie met Panda munten. Ik heb het beeld dat die over het algemeen behoorlijk in waarde stijgen. En dan heb ook nog eens een leuke serie om naar te kijken.

En zeldzame en/of hoge kwaliteit munten stijgen ook behoorlijk in waarde. En dan hoeft dat niet eens goud of zilver te zijn :knipoog: .
Dus het kan ook een optie zijn om daar voor te gaan. Een kleine kwalitatieve verzameling, i.p.v. bulk goud/zilver. Dan heb je ook een grote kans op een flinke waardestijging en ben je niet afhankelijk van de spotprijzen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
RobbinR Nederland
Lid
Lid

Bericht door RobbinR »

Als jij zilver koopt voor de zilverprijs, dan denk ik dat je op dit moment moet uitkijken voor de fear of missing out. Persoonlijk denk ik, maar het is voor iedereen koffiedik kijken, dat je op dit moment weg moet blijven van het zilver. Net als de mensen die in 2011 bang waren om na een flinke prijsstijging de boot te missen en alsnog instapte op bijna € 27,- per Oz. Niet veel later was de prijs gehalveerd en zelf nu na de recente prijsstijgingen is de prijs nog niet terug op het pijl van toen.

Ik zou op dit moment niet in zilver stappen en de markt even iets laten kalmeren.

Zilveren verzamelaarsmunten kan wel een optie zijn. Daar draait het minder om de zilverprijs. Maar dan moet jij wel weten wat je doet. Voor veel kleine eilanden is het gewoon een verdienmodel om tientallen verschillende verzamelaarsmunten per jaar op de markt te brengen. Dan moet je inderdaad kijken naar de markt, de oplage en vaak is de eerste munt van een serie een winnaar als de serie aanslaat. Mensen die later instappen gaan allemaal opzoek naar die munt.

Neem bijvoorbeeld de leeuw van de Afrikaanse 5 rand serie: The big five, deze is in 2019 geïntroduceerd voor € 39,99 geloof ik. Nu doet hij op eBay eigenlijk altijd boven de € 100,- en bij handelaren is hij nog duurder. Maar ook dit blijft een gok en populariteit kan ook afnemen.
Sloclone Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Sloclone »

Ik ben ook pas begonnen met me te verdiepen in edelmetaal. Niet zozeer om echt te verdienen maar omdat geld op de bank toch niks doet... daarnaast zijn die munten stiekem ook leuk om te hebben en is het ook oprecht een hobby van me geworden 😉

Onderstaand is hoe ik zelf in de wedstrijd sta, geen advies o.I.d..

Vwb je strategie moet je denk ik helder hebben wat je doel is. Ik heb als doel om over 20/30 jaar een x hoeveelheid aan edelmetaal te hebben met de verwachting dat de prijs tegen die tijd 5/10x over de kop gaat dan zal ik me niet zo’n zorgen maken over de dagkoersen. Dat is anders als je op korte termijn rendement wilt.

Omdat ik voor de langere termijn ga maak ik me niet zo’n zorgen over de fluctuatie van de markt. Je kunt nu wachten in de hoop dat de prijs gaat dalen tot een x punt maar daardoor de boot missen. Ik probeer zelf nu munten zo dicht mogelijk bij de spotprijs te kopen en dan evt in de toekomst te middelen.

Natuurlijk is nu 24 euro betalen as je weet dat het in 2004 voor 5 euro kon vervelend, maar hij kan over 25 jaar ook op 200 euro staan. Uiteraard kan het omgekeerde ook. Je weet het gewoon niet... edelmetaal blijft speculeren zonder garanties.

Daarnaast zijn zoals hierboven gezegd verzamelmunten ook een optie. Hier verdiep ik me de laatste tijd in. En haal ik ontzettend veel plezier uit!
Aankomend lid
Aankomend lid

Ik vraag me alleen af waar ik het beste mijn zilver of goud kan verkopen over x aantal jaar. Want Goudwisselkantoren zijn waardeloos, iemand advies waar je een betere prijs kan krijgen?
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Oompje Dagobert schreef: 29 jan 2021, 20:55 Ik vraag me alleen af waar ik het beste mijn zilver of goud kan verkopen over x aantal jaar. Want Goudwisselkantoren zijn waardeloos, iemand advies waar je een betere prijs kan krijgen?
Sinds wanneer gaat Oompje Dagobert zijn goud verkopen dan?
Waar moet hij dan in zwemmen? (geintje moet kunnen)

Als het om munten gaat moet je eens kijken op de website ’s van:

The Silver Mountain
https://www.thesilvermountain.nl/nl/gou ... den-munten

en Inkoop Edelmetaal (onderdeel van The Silver Mountain)
https://www.inkoopedelmetaal.nl/

Hollandgold.
https://www.hollandgold.nl/goud-kopen/g ... kopen.html

Mvg, :) .

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”