Goudkoers en belastingaangifte
Moderator: euromunter
Goudkoers en belastingaangifte
Hoi,
Hoe moet je eigenlijk de waarde van je goud vaststellen voor de belastingaangifte (box 3)?
De websites van de goudhandelaars publiceren hiervoor de meest uitleenlopende prijzen, het lijkt wel alsof ze ieder jaar een andere methode gebruiken, ik heb vanalles geprobeerd en snap niet hoe ze tot die bedragen komen.
Ik hoop dat iemand het antwoord weet op deze vragen:
1) Gebruiken we best de prijs van 1 januari of de laatste van het vorige jaar? Openingskoers, sluitingskoers, een andere? 1 januari is namelijk de peildatum, maar sommigen menen dat je de koers moet nemen die van kracht is op het moment dat 1 januari aanbreekt en dat is dan de laatste van 31 december.
2) En wat als de bewuste dag geen werkdag is? (er zijn alleen koersen van LBMA, DNB en ECB op werkdagen – of gebruikt men best een andere koers dan die van hun?).
Het lijkt me logisch dat je dan de sluitingskoers van de laatste werkdag gebruikt, omdat die op dat moment de recentst bestaande is.
Maar er is ook artikel 5.19, derde lid, IB 2001, dat zegt “Als waarde op dat moment niet kan worden bepaald, is het die van het naastbij gelegen tijdstip waarop dat wel kan.”
Dat klinkt wat vaag maar misschien moeten we dus de dichtste datum nemen, ongeacht of die in het verleden of de toekomst ligt. Maar iemand meende ooit dat die bepaling dode letter is geworden omdat voor aandelen op de AEX naar de laatst beschikbare prijs verwezen wordt. Ik weet echt niet wat ik ermee moet dus ik zou het fijn vinden om te weten wat gebruikelijk is.
3) Dezelfde problemen stellen zich voor cryptocurrencies zoals bitcoins. Ook daar lijken er geen duidelijke officiële instructies te zijn.
Het zou fijn zijn om een regel te kennen die zowel voor goud als voor cryptocurrencies 100% aanvaardbaar is voor de belastingdienst. Het is immers moeilijk uit te leggen dat je voor de ene soort bezitting naar de prijs op een bepaalde datum kijkt en voor een ander soort bezitting naar de prijs op een andere datum.
Voor cryptocurrencies is het trouwens nog iets moeilijker: de historische prijzen daarvan worden op basis van de UTC tijdzone vastgesteld, die scheelt een uur met de Nederlandse tijd zodat de Nederlandse jaarwisseling overeenstemt met 1 januari 1:00 op de meeste crypto-beurzen – dat maakt het vraagstuk nog wat ingewikkelder.
Hoe moet je eigenlijk de waarde van je goud vaststellen voor de belastingaangifte (box 3)?
De websites van de goudhandelaars publiceren hiervoor de meest uitleenlopende prijzen, het lijkt wel alsof ze ieder jaar een andere methode gebruiken, ik heb vanalles geprobeerd en snap niet hoe ze tot die bedragen komen.
Ik hoop dat iemand het antwoord weet op deze vragen:
1) Gebruiken we best de prijs van 1 januari of de laatste van het vorige jaar? Openingskoers, sluitingskoers, een andere? 1 januari is namelijk de peildatum, maar sommigen menen dat je de koers moet nemen die van kracht is op het moment dat 1 januari aanbreekt en dat is dan de laatste van 31 december.
2) En wat als de bewuste dag geen werkdag is? (er zijn alleen koersen van LBMA, DNB en ECB op werkdagen – of gebruikt men best een andere koers dan die van hun?).
Het lijkt me logisch dat je dan de sluitingskoers van de laatste werkdag gebruikt, omdat die op dat moment de recentst bestaande is.
Maar er is ook artikel 5.19, derde lid, IB 2001, dat zegt “Als waarde op dat moment niet kan worden bepaald, is het die van het naastbij gelegen tijdstip waarop dat wel kan.”
Dat klinkt wat vaag maar misschien moeten we dus de dichtste datum nemen, ongeacht of die in het verleden of de toekomst ligt. Maar iemand meende ooit dat die bepaling dode letter is geworden omdat voor aandelen op de AEX naar de laatst beschikbare prijs verwezen wordt. Ik weet echt niet wat ik ermee moet dus ik zou het fijn vinden om te weten wat gebruikelijk is.
3) Dezelfde problemen stellen zich voor cryptocurrencies zoals bitcoins. Ook daar lijken er geen duidelijke officiële instructies te zijn.
Het zou fijn zijn om een regel te kennen die zowel voor goud als voor cryptocurrencies 100% aanvaardbaar is voor de belastingdienst. Het is immers moeilijk uit te leggen dat je voor de ene soort bezitting naar de prijs op een bepaalde datum kijkt en voor een ander soort bezitting naar de prijs op een andere datum.
Voor cryptocurrencies is het trouwens nog iets moeilijker: de historische prijzen daarvan worden op basis van de UTC tijdzone vastgesteld, die scheelt een uur met de Nederlandse tijd zodat de Nederlandse jaarwisseling overeenstemt met 1 januari 1:00 op de meeste crypto-beurzen – dat maakt het vraagstuk nog wat ingewikkelder.
-
- Donateur
Re: Goudkoers en belastingaangifte
Je gebruikt de laatst bekende prijs op 1 januari. Omdat 1 januari alle beurzen dicht zijn, gebruik je dus de slotkoers van de laatste handelsdag ervoor, dat is normaal dus 31 december.Nol schreef: ↑07 aug 2020, 14:36 1) Gebruiken we best de prijs van 1 januari of de laatste van het vorige jaar? Openingskoers, sluitingskoers, een andere? 1 januari is namelijk de peildatum, maar sommigen menen dat je de koers moet nemen die van kracht is op het moment dat 1 januari aanbreekt en dat is dan de laatste van 31 december.
Dan dus de laatste werkdag, dan kan dus 29 of 30 december zijn.2) En wat als de bewuste dag geen werkdag is? (er zijn alleen koersen van LBMA, DNB en ECB op werkdagen – of gebruikt men best een andere koers dan die van hun?).
De waarde kan prima worden bepaald, dat is namelijk de laatst verhandelde prijs. Deze clausule is meer van toepassing bij bijvoorbeeld aandelen waarbij de handel al een tijdje stilligt (in sommige markten kan dat vele maanden zijn).Maar er is ook artikel 5.19, derde lid, IB 2001, dat zegt “Als waarde op dat moment niet kan worden bepaald, is het die van het naastbij gelegen tijdstip waarop dat wel kan.”
Precies hetzelfde: de laatst verhandelde prijs.3) Dezelfde problemen stellen zich voor cryptocurrencies zoals bitcoins. Ook daar lijken er geen duidelijke officiële instructies te zijn.
De belastingdienst gaat echt niet moeilijk doen als jij een prijs van een uur eerder of later neemt. Ze zijn al lang blij dat je het uberhaupt rapporteert.Voor cryptocurrencies is het trouwens nog iets moeilijker: de historische prijzen daarvan worden op basis van de UTC tijdzone vastgesteld, die scheelt een uur met de Nederlandse tijd zodat de Nederlandse jaarwisseling overeenstemt met 1 januari 1:00 op de meeste crypto-beurzen – dat maakt het vraagstuk nog wat ingewikkelder.
Hoi en welkom! Met alle respect hoor, maar als het om dermate substantiële hoeveelheden gaat dat een schommeling van één uur midden in de kerstvakantie een significant verschil uit zou kunnen maken, heb je dan niet meer aan een professionele belastingadviseur dan aan een verzamelaarsforum op Internet?
Hartelijk bedankt voor je reactie, Spatbord! Ze is een stuk duidelijker dan wat ik links en rechts heb gelezen.spatbord schreef: ↑07 aug 2020, 14:49Je gebruikt de laatst bekende prijs op 1 januari. Omdat 1 januari alle beurzen dicht zijn, gebruik je dus de slotkoers van de laatste handelsdag ervoor, dat is normaal dus 31 december.Nol schreef: ↑07 aug 2020, 14:36 1) Gebruiken we best de prijs van 1 januari of de laatste van het vorige jaar? Openingskoers, sluitingskoers, een andere? 1 januari is namelijk de peildatum, maar sommigen menen dat je de koers moet nemen die van kracht is op het moment dat 1 januari aanbreekt en dat is dan de laatste van 31 december.
Dan dus de laatste werkdag, dan kan dus 29 of 30 december zijn.2) En wat als de bewuste dag geen werkdag is? (er zijn alleen koersen van LBMA, DNB en ECB op werkdagen – of gebruikt men best een andere koers dan die van hun?).
De waarde kan prima worden bepaald, dat is namelijk de laatst verhandelde prijs. Deze clausule is meer van toepassing bij bijvoorbeeld aandelen waarbij de handel al een tijdje stilligt (in sommige markten kan dat vele maanden zijn).Maar er is ook artikel 5.19, derde lid, IB 2001, dat zegt “Als waarde op dat moment niet kan worden bepaald, is het die van het naastbij gelegen tijdstip waarop dat wel kan.”
Precies hetzelfde: de laatst verhandelde prijs.3) Dezelfde problemen stellen zich voor cryptocurrencies zoals bitcoins. Ook daar lijken er geen duidelijke officiële instructies te zijn.
De belastingdienst gaat echt niet moeilijk doen als jij een prijs van een uur eerder of later neemt. Ze zijn al lang blij dat je het uberhaupt rapporteert.Voor cryptocurrencies is het trouwens nog iets moeilijker: de historische prijzen daarvan worden op basis van de UTC tijdzone vastgesteld, die scheelt een uur met de Nederlandse tijd zodat de Nederlandse jaarwisseling overeenstemt met 1 januari 1:00 op de meeste crypto-beurzen – dat maakt het vraagstuk nog wat ingewikkelder.
Dat de belastingdienst niet zo moeilijk doet over koersen, beweerde een vriend ook. Maar omdat er zo zwaar getild wordt aan niet alles aangeven, vreesde ik dat niet helemaal de juiste koers gebruiken ook het verwijt zou kunnen opleveren dat je niet alles hebt aangegeven, met alle gevolgen van dien. Ik doe net m'n best om het helemaal goed te doen.
Hoi PietjePuk, dankjewel! Met goud zijn de schommelingen waarschijnlijk niet vaak erg groot, maar met cryptocurrencies kunnen ze vrij extreem zijn. Ik heb interesse voor beide en wil het gewoon goed doen. Ik lees elders dat er mensen hun koersen speciaal zo uitkiezen dat ze zo weinig mogelijk belastingen moeten betalen, wat waarschijnlijk ergernis kan wekken. Veel zullen ze er trouwens niet mee besparen en wie weet hoeveel gedoe het hun kan opleveren. Ik heb al een paar vragen gesteld aan professionals maar hun antwoorden waren niet erg overtuigend en nauwkeurig. Misschien staar ik me inderdaad teveel blind op details waar niemand echt om geeft. Maar tjah, liever wat te veel informatie bijeenzoeken dan slecht te slapen omdat je je afvraagt of je misschien door onwetendheid dingen verkeerd hebt ingevuld.PietjePuk190 schreef: ↑07 aug 2020, 14:57 Hoi en welkom! Met alle respect hoor, maar als het om dermate substantiële hoeveelheden gaat dat een schommeling van één uur midden in de kerstvakantie een significant verschil uit zou kunnen maken, heb je dan niet meer aan een professionele belastingadviseur dan aan een verzamelaarsforum op Internet?
Je kunt beter proberen om zoveel mogelijk te weten v.w.b koersen en opbrengsten, zeker v.w.b. de belastingdienst want daar gaat niet veel goed. Voor je het weet zit je in hetzelfde schuitje als ouders van kinderopvang toeslag. Voorkomen is beter dan genezen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Donateur
Niet precies de juiste koers/waarde gebruiken is van een heel andere orde dan niet opgeven, zeker bij producten waarvan de waarde minder makkelijk te controleren valt.Nol schreef: ↑07 aug 2020, 15:32 Dat de belastingdienst niet zo moeilijk doet over koersen, beweerde een vriend ook. Maar omdat er zo zwaar getild wordt aan niet alles aangeven, vreesde ik dat niet helemaal de juiste koers gebruiken ook het verwijt zou kunnen opleveren dat je niet alles hebt aangegeven, met alle gevolgen van dien. Ik doe net m'n best om het helemaal goed te doen.
De belastingdienst krijgt heel veel informatie al aangeleverd van financiele instellingen etc, en als jij iets anders aangeeft dan wat zij doorkrijgen, zullen ze snel contact met je opnemen. Bij fysiek goud of bitcoins is dit heel anders: dit kunnen ze zelf niet zo makkelijk verifieren. Dus als je het opgeeft, zullen ze het al snel als waar aannemen, zeker als het om kleine hoeveelheden gaat. Als het om grote hoeveelheden gaat (honderdduizenden of miljoenen), dan is de kans veel groter dat ze er wat nauwkeuriger naar gaan kijken. Hoe zoiets in zijn werk gaat: je krijgt eerst een brief met een verzoek tot nadere toelichting. In zo'n geval geef je door wat je hebt, op welke prijs je het hebt gewaardeerd, en waarom je die prijs hebt genomen. Als je aannames realistisch zijn, zal het daarmee klaar zijn. Mochten zij van mening zijn dat je een verkeerde prijs hebt gebruikt, dan zullen ze je aangifte aanpassen en hun prijs gebruiken, meer niet. Ze zullen je echt geen boete gaan geven in zo'n geval.
Moraal van het verhaal: bij twijfel, bel de belastingtelefoon voor uitleg of doe wat je zelf denkt dat juist is. Als jij te goeder trouw bent, en niet enorm af gaat wijken van de werkelijke waarde met wat je opgeeft, zal de belastingdienst nooit moeilijk doen.
Belastingadviseurs weten inderdaad ook niet alles. Mijn ervaringen daarmee zijn niet louter positief... Volg gewoon je eigen moreel kompas, en dan is de kans heel klein dat je door onwetendheid in de problemen komt.Nol schreef: Ik heb al een paar vragen gesteld aan professionals maar hun antwoorden waren niet erg overtuigend en nauwkeurig. Misschien staar ik me inderdaad teveel blind op details waar niemand echt om geeft. Maar tjah, liever wat te veel informatie bijeenzoeken dan slecht te slapen omdat je je afvraagt of je misschien door onwetendheid dingen verkeerd hebt ingevuld.
Laatst gewijzigd door spatbord op 08 aug 2020, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb dit nog eens herlezen en ik wou nog even checken of ik je goed heb begrepen.
Heel blij met jouw verhelderende kijk op de regel voor als de waarde niet kan bepaald worden.
Voor goud lijkt het dan eenvoudig, de laatste koers van de laatste handelsdag van het jaar is dan de goede koers. Aangezien de goudmarkt op 1 januari dicht is, is 1 januari sowieso geen mogelijkheid.
Maar als algemene regel vermeld je "de laatst bekende prijs op 1 januari".
Bedoel je daarmee de laatste koers voor middernacht, de eerste koers van 1 januari of de laatste van 1 januari? (ik vermoed dat je de openingskoers van 1 januari bedoelt, maar ik wil zeker zijn dat ik je goed begrijp)
-
- Donateur
Zonder dat ik nu in de wetboeken hoef te duiken, volgens mij is er geen tijdstip gedefinieerd, alleen een 'waarde per 1 januari'. Dat zou betekenen dat het is zoals je het zelf interpreteert. Naar mijn mening is het meest juist dan de waarde om middernacht, van 31 december naar 1 januari. Als jij een ander tijdstip kiest zul je echt geen problemen krijgen, zolang je het maar consequent toepast (dus voor alle bezittingen op hetzelfde moment, en niet volgend jaar opeens een ander tijdstip nemen omdat het beter uitkomt).
Wellicht wel nog interessant om te vermelden, gouden sieraden om te dragen (zonder beleggingsdoeleinden) behoeven niet opgegeven te worden en vallen niet onder vermogen.
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 19 aug 2020, 04:10, 1 keer totaal gewijzigd.
TIP, rijg al je gouden top munten in de slabs aan elkaar en draag dat net als BA van het A-team als een sieraad om je nek.CorioCoins schreef: ↑17 aug 2020, 03:36 Wellicht wel nog interessant om te vermelden, gouden sieraden om te dragen (zonder beleggingsdoeleinden) behoeven niet opgegeven te worden en vallen niet over vermogen.
Mvg, .
Bedankt voor de tips allemaal :-)
3. Het hele idee van goud en crypto is toch om weg te komen van het neppe papier van de overheid of dit nou moreel verantwoord is ja/nee dat ter zijde. Of mag ik dat niet zeggen
Ik ben liever met alles in orde.Oompje Dagobert schreef: ↑09 jan 2021, 13:13 3. Het hele idee van goud en crypto is toch om weg te komen van het neppe papier van de overheid of dit nou moreel verantwoord is ja/nee dat ter zijde. Of mag ik dat niet zeggen
Wat ben je met kostbaarheden waarvoor je niets kunt kopen?
Je moet steeds meer alles kunnen verantwoorden. Stel dat straks je goud 10x meer waard is en je 't wil verkopen. Als je daarbij moet bewijzen waar je goud vandaan komt en je kunt het niet, dan zit je in de rats. En die richting gaat het steeds meer op denk ik.
Goed kunnen slapen is goud waard.