Biljet 20 frank belgie 1964

Plaats hier berichten over valse biljetten. Hiermee wordt bedoeld, biljetten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.

Moderator: Arjena3

verhoeven jos België
Senior lid
Senior lid

Biljet 20 frank belgie 1964

Bericht door verhoeven jos »

Wat is er met volgend biljet gebeurd, misdruk = inkt bijna op ?
dacht eerst aan gewassen, als het ergens in broekzak zat, maar mijn broer heeft hetzelfde ?

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Jos

Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Biljet 20 frank belgie 1964

Bericht door Patrickp_nl »

Mijn waarnemingen en bevindingen:

Allereerst valt de papierkleur op. Het bovenste biljet lijkt hagelwit, terwijl het onderste naar geel/zandkleurig neigt.
Het bovenste lijkt minder rode inkt bij het geel te hebben, waardoor het eerder geel dan oranje oogt.
Het lijkt er niet op dat er drukgangen gemist zijn.

Kan verkleuring door lichtinvloed zijn (maar onwaarschijnlijk)
Kan chemische reiniging zijn (wasmachine), (maar onwaarschijnlijk)
Kan foute beinkting zijn (meest waarschijnlijk) =misdruk, wijkt immers af van de norm.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Kan ook de witbalans van de opname zijn. Je zou de twee biljetten eens tegelijkertijd onder de scanner kunnen leggen? :idea:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

PietjePuk190 schreef: 02 apr 2020, 13:57 Kan ook de witbalans van de opname zijn. Je zou de twee biljetten eens tegelijkertijd onder de scanner kunnen leggen? :idea:
Gaan die vlekken uit het onderste biljet ook weg met die witbalans? Dan leg ik al mijn biljetten onder de scanner :D :lollig:

Geintje natuurlijk. Roeland heeft zeker gelijk met zijn suggestie! De moeite waard!
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Weg gaan ze niet. Maar het zou dan zomaar kunnen blijken dat ze wel op hetzelfde papier gedrukt zijn. Sowieso is dit biljet in over het algemeen, pasteltinten gedrukt. Dat betekent niet meteen "inkt bijna op" of "misdruk" of zo. Dat is gewoon expected behavior.

Of er moet nog iets mis zijn met de biljetten wat ik niet zie? :?:

haha ninja edit :lollig:
verhoeven jos België
Senior lid
Senior lid

Hier de beide biljetten onder 1 scan

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Jos

Eigen kunstwerken
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Patrickp_nl schreef: 02 apr 2020, 12:18 ... foute beïnkting ...(meest waarschijnlijk) =misdruk, wijkt immers af van de norm.
Hi Jos, de scan in één doorloop laat zien dat de kleurafwijking iets afvlakt, maar nog steeds voldoende om aan te nemen dat er minder rode inkt gebruikt is in het bovenste exemplaar.
Zelf zie ik de afwijking als druk-toevalligheid dat vaker voorkomt. Dus ondanks dat ik van mening ben dat het van de norm afwijkt, en daarmee een misdruk betreft, denk ik dat er weinig meerwaarde aan deze misdruk zal worden toegekend.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Patrickp_nl schreef: 06 apr 2020, 12:43
Patrickp_nl schreef: 02 apr 2020, 12:18 ... foute beïnkting ...(meest waarschijnlijk) =misdruk, wijkt immers af van de norm.
Hi Jos, de scan in één doorloop laat zien dat de kleurafwijking iets afvlakt, maar nog steeds voldoende om aan te nemen dat er minder rode inkt gebruikt is in het bovenste exemplaar.
Zelf zie ik de afwijking als druk-toevalligheid dat vaker voorkomt. Dus ondanks dat ik van mening ben dat het van de norm afwijkt, en daarmee een misdruk betreft, denk ik dat er (zeker ook vanwege het intensief gebruikt zijn) weinig meerwaarde aan deze misdruk zal worden toegekend.
verhoeven jos België
Senior lid
Senior lid

Patrickp_nl schreef: 06 apr 2020, 12:43
Zelf zie ik de afwijking als druk-toevalligheid dat vaker voorkomt. Dus ondanks dat ik van mening ben dat het van de norm afwijkt, en daarmee een misdruk betreft, denk ik dat er weinig meerwaarde aan deze misdruk zal worden toegekend.
hartelijk dank voor de info, mysterie voor mij opgelost
Vriendelijke groeten
Jos

Eigen kunstwerken

Terug naar “Valse biljetten”