Nu gouden munten kopen?

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Nu gouden munten kopen?

Bericht door leon voorn »

Met het oog op corona crisis en de inpact op de chinese economie,
Is het goed om nu gouden munten te kopen omdat de goudprijs gaat stijgen en de yuan,yen,of britse pond onstabiel worden,?
Kan iemand me goed advies geven,of uit de droom helpen..... :knipoog:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Nu gouden munten kopen?

Bericht door janssenfrank »

Ik volg de zilverprijs een beetje en die is de laatste weken nogal gezakt. Aangezien de prijzen van goud en zilver min of meer aan elkaar vastzitten, zou dit een indicatie kunnen zijn dat het weer tijd wordt om te kopen. Maar je weet niet wanneer de prijs werkelijk in het dal zit. Voor hetzelfde geld zitten we nu nog aan het begin van een enorme devaluatie.

Om te beleggen zou ik de gok niet durven wagen. Als het gaat om een mooie uitbreiding van de verzameling zou ik best nog wel een gouden tientje van Willem III willen kopen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

Ik zie dat mensen nu extra aandelen ,goud ,zilver,olie verkopen en dat de prijzen omlaag gaan...
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Dat gedoe met die corona is iedereen volgend jaar weer helemaal vergeten, één grote media hype!!
De Chinese economie zal er dan ook zeker weer bovenop komen en het zal ook niet meer lang duren voor dat zij de grootste economie zijn, i.p.v Amerika.

Met betrekking tot het kopen van goud. Als het voor de langer termijn is (10 jaar>) dan is het nooit verkeerd om wat geld om te zetten naar goud, als je het voor de korte termijn wil doen( om er winst mee te maken) dan zou ik het niet adviseren.
Ik koop zelf gouden en zilveren panda munten uit China voor de langer termijn, mede door de tweede zin!!!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Ik sluit me volledig bij Sander aan.
Mocht je goud willen kopen ik heb nog enkele gouden muntjes op voorraad :-)
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

sgtravel schreef: 09 mar 2020, 17:24 Dat gedoe met die corona is iedereen volgend jaar weer helemaal vergeten, één grote media hype!!
Nee. Het is geen hype, het is niet 'een griepje'. Het is deze houding die juist zo gevaarlijk is. Als je jong bent heb je zelf misschien minder te vrezen, maar door zelf onvoldoende voorzorgsmaatregelen te treffen, vergroot je het risico voor anderen aanzienlijk. Italiaanse ziekenhuizen zitten vol, ouderen worden soms gewoon niet meer behandeld. Denk je eens even in hoe jij zou reageren als je zelf met je ouders bij het ziekenhuis komt en wordt verteld dat er geen ruimte is voor mensen boven de 65. Het vergt vergaande maatregelen om de spreiding genoeg te vertragen dat dit soort situaties niet voorkomt. Volg dus alle aanwijzingen van het RIVM op en denk niet dat je het zelf beter weet. Je brengt er anderen mee in gevaar.
Disclaimer: de link die ik geplaatst heb is iets wat op Twitter verscheen. Ik heb het niet gefactcheckt. Ik zie meerdere van dit soort verhalen, en ik weet dat niet alle informatie betrouwbaar is. Maar stel nou dat het een grote hype is: wat is het risico? Dat je een paar keer te vaak je handen hebt gewassen, en dat een concert niet doorging waar je kaartjes voor had? Zet dat even tegenover het scenario dat het geen hype is, dat het bovengeschetste verhaal gewoon klopt. De situatie is niet symmetrisch.

Wat de vraag over goud betreft: koop gouden munten als je ze mooi vindt, maar doe het niet als belegging. Als het simpel was om te voorspellen wat goud ging doen, zaten we allang allemaal in een hangmat op de Bahama's. :) Dat neemt niet weg dat er vele mensen zijn te vinden met een sterke mening hierover, maar het feit dat ze zelf niet in een hangmat op de Bahama's zitten zou je genoeg moeten vertellen over hoeveel waarde je aan hun mening moet toekennen. :)
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

spatbord schreef: 10 mar 2020, 10:20 Maar stel nou dat het een grote hype is: wat is het risico?
Paniek veroorzaken en mensen bang maken, net zoals ze dat de afgelopen 10 jaar hebben gedaan met IS. Waarom, om de gewone burger onder controle te houden.
Geen idee wat het RIVM heeft voorgeschreven, lees geen kranten en kijk al helemaal niet naar het nieuws. Gewoon gezond verstand gebruiken en zelf na denken i.p.v mensen voor je laten denken.
Ik reis al 20 jaar over heel de wereld en kom regelmatig in gebieden waar het vol zit met virussen. Als je de standaard hygiëne regels toepast is er niets aan de hand en hoef je nergens bang voor te zijn.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

sgtravel schreef: 10 mar 2020, 12:53 Geen idee wat het RIVM heeft voorgeschreven, lees geen kranten en kijk al helemaal niet naar het nieuws. Gewoon gezond verstand gebruiken en zelf na denken i.p.v mensen voor je laten denken.
Je leest geen kranten en kijkt niet naar het nieuws, maar je weet wel dat het nieuws dat ze brengen een grote mediahype is?
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

spatbord schreef: 10 mar 2020, 13:02 Je leest geen kranten en kijkt niet naar het nieuws, maar je weet wel dat het nieuws dat ze brengen een grote mediahype is?
Ik heb ook gewoon een baan en dus ook collega's die zich wel in paniek laten brengen door alles wat de media meld, dus ik pik wel eens wat op. Zo weet ik ook veel van voetbal, ondanks dat ik er niets mee heb😉
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Of corona nou wel of geen media-hype is, is misschien een leuke discussie voor de kantine. Feit is wel dat mensen onrustig worden en dat heeft ook invloed op de beurzen. En volgens mij is in de geschiedenis wel gebleken dat het in onzekere tijden wel eens handig kan zijn wat goud achter de hand te hebben.

De goudprijs is inderdaad lekker gestegen de laatste tijd. Ik heb 6 a 7 jaar geleden voor ca. 200 euro per stuk wat gouden tientjes gekocht en die hebben nu al een metaalwaarde van € 285. Dat is dik 40% winst in 7 jaar, oftewel ruim 5% per jaar. Dat rendement heb ik al heel lang niet meer op mijn spaargeld.

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

janssenfrank schreef: 10 mar 2020, 17:49 Of corona nou wel of geen media-hype is, is misschien een leuke discussie voor de kantine. Feit is wel dat mensen onrustig worden en dat heeft ook invloed op de beurzen. En volgens mij is in de geschiedenis wel gebleken dat het in onzekere tijden wel eens handig kan zijn wat goud achter de hand te hebben.

De goudprijs is inderdaad lekker gestegen de laatste tijd. Ik heb 6 a 7 jaar geleden voor ca. 200 euro per stuk wat gouden tientjes gekocht en die hebben nu al een metaalwaarde van € 285. Dat is dik 40% winst in 7 jaar, oftewel ruim 5% per jaar. Dat rendement heb ik al heel lang niet meer op mijn spaargeld.
Haha ik weet nog dat je daar toen druk mee was ja, ik heb zelf nog steeds een stuk of vijf replica’s/copy’s van die gouden tientjes. Heb er niet meer naar omgekeken nadat we ze hier besproken hadden, weet ook niet wat ik er nou mee moet, had liever echte gehad 😬, maar ja, misschien kan ik in echte crisistijd nog betalen met mijn oude bankbiljetten....
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
CorioCoins

spatbord schreef: 10 mar 2020, 10:20 Volg dus alle aanwijzingen van het RIVM op en denk niet dat je het zelf beter weet. Je brengt er anderen mee in gevaar.
Moet niet gekker worden, dat wij beschuldigd worden voor het in gevaar brengen van anderen omdat we geen "standaard" nieuws kijken.
En het advies van een of ander instituut die zeker NIET de belangen behartigd van slachtoffers waar ik afgelopen jaren ook een hele grote rechtszaak voor heb gevoerd (slachtoffers Chroom VI vs. defensie waar het RIVM gewoon een wanprestatie heeft geleverd) doet me eigenlijk nog veel minder. Overigens was ik sowieso 20x per dag mijn handen. Dat je het niet eens bent over een hype is prima, jouw keuze. Maar zet andersdenkenden niet weg als een gevaar voor de maatschappij. Echt walgelijk!!!

Betreffende gouden munten waar het in de post om gaat bekijk ik het zo :
waarde gouden tientje in 1933 (laatste jaar geslagen) = fl10,-
intrinsieke waarde gouden tientje heden = fl626,-
Op 87 jaar tijd is (gerekend op huidige koers in guldens met afgeronde bedragen) goud ongeveer 61,6 x meer waard
Per jaar komt dat overeen met ongeveer 616 gulden meerwaarde : 87 jaar = 7 gulden gemiddeld per jaar!

Op korte termijn is het gewoon gokken maar op lange termijn is dit een van de meest rendabele beleggingen van de afgelopen eeuw.
Had men in 1933 1000 gulden in goud belegd dan had men nu ongeveer 28.500 euro gehad tja een leuke Bahama's vakantie had dus wel af gekund.

Leuk om te vermelden is wellicht dat bij alternatief beleggen munten op 2 staat met een gemiddelde winstmarge van 10% gevolgd door wijn, kunst en horloges en met als nummer 1 Whisk(e)y
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 11 mar 2020, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

CorioCoins schreef: 11 mar 2020, 04:18 Betreffende gouden munten waar het in de post om gaat bekijk ik het zo :
waarde gouden tientje in 1933 (laatste jaar geslagen) = fl10,-
intrinsieke waarde gouden tientje heden = fl626,-
Op 87 jaar tijd is (gerekend op huidige koers in guldens met afgeronde bedragen) goud ongeveer 61,6 x meer waard
Per jaar komt dat overeen met ongeveer 616 gulden meerwaarde : 87 jaar = 7 gulden gemiddeld per jaar!

Op korte termijn is het gewoon gokken maar op lange termijn is dit een van de meest rendabele beleggingen van de afgelopen eeuw.
Had men in 1933 1000 gulden in goud belegd dan had men nu ongeveer 285.000 euro gehad tja een leuke Bahama's vakantie had dus wel af gekund.
Maar hoe zit het met de inflatie? In 1933 was 10 gulden een best bedrag. En wat koop je vandaag de dag nog voor 5 euro?

CorioCoins

Een forumlid heeft hier een mooie website over gemaakt, met nog meer leuke weetjes:
https://www.zilveren-munt.nl/20e-eeuw/
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

janssenfrank schreef: 11 mar 2020, 07:23 Maar hoe zit het met de inflatie? In 1933 was 10 gulden een best bedrag. En wat koop je vandaag de dag nog voor 5 euro?
Bij mij hier 4 liter benzine. :lollig:
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ilosab schreef: 11 mar 2020, 09:51
janssenfrank schreef: 11 mar 2020, 07:23 Maar hoe zit het met de inflatie? In 1933 was 10 gulden een best bedrag. En wat koop je vandaag de dag nog voor 5 euro?
Bij mij hier 4 liter benzine. :lollig:
Die kant gaat het hier ook weer op met de benzineprijzen. Een cent of 10 goedkoper in een paar dagen tijd. Dankzij de oliecrisis.

CorioCoins schreef: 11 mar 2020, 04:18
Leuk om te vermelden is wellicht dat bij alternatief beleggen munten op 2 staat met een gemiddelde winstmarge van 10% gevolgd door wijn, kunst en horloges en met als nummer 1 Whisk(e)y
Ja die uitzending daarover had ik ook gezien. Heb de laatste maanden dus maar een paar flessen whisky gekocht mede omdat ik al een tijdje geen leuke nieuwe aanwinsten qua munten kan vinden. Dus whisky en muntjes. Wie weet komt het financieel in de toekomst toch nog eens voor elkaar.
Een hangmat heb ik trouwens ook al.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Slecht advies. Ik heb gisteren een hele fles whiskey achterover geslagen en ik ben niet nog steeds niet rijk :jajajaja:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik blijf arm want ik drink geen alcohol
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

De beurzen zijn de laatste week flink gezakt en de goud- en zilverprijzen zijn ook weer aan het zakken. Het zilver is zelfs met dik 10 cent per gram omlaag gegaan, van net geen € 0,50 per gram naar nog maar € 0,37 per gram. Gouden tientjes hadden vorige week nog een metaalwaarde van € 285,-. Dat is nu nog € 261,-.

Hier nog twee leuke pagina's:

http://www.zilverenguldens.info/
http://www.goudentientje.info/

Je ziet dat zilver eigenlijk weinig rendement levert en dat de winst van het afgelopen jaar alweer verdampt is, maar qua goud lijken we net over de piek heen te zijn. Nu ben ik een benieuwd of de goudprijs gaat zakken naar 1400 dollar per ounce...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

De prijsbeweging de afgelopen dagen is vooral het gevolg geweest van grootschalige liquidaties. Als je gedeeltelijk belegt met geleend geld moet er geld bijgestort worden als het omlaag gaat. Dat betekent dat er zaken verkocht moeten worden om geld vrij te maken. Blijkbaar zaten wat partijen met grote goudposities scheef, en dan krijg je dit soort bewegingen. Het was dus niet zozeer fundamenteel gedreven, en ik zou aan deze bewegingen dan ook niet al te veel waarde hechten.
jacklondon Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door jacklondon »

Hoi Corio Coins,

ik ben nog op zoek naar gouden troy ounce munten wilt u die nog verkopen?

Groeten Jack London
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Wat betreft goud is er volgens mij nooit echt een goed of slecht moment om goud te kopen. Het resultaat weet men pas achteraf. Bovendien als men regelmatig goud koopt, zeg 3 of 4x per jaar, dan middeld men de kosten omdat men dan hoogstwaarschijnlijk niet alleen bij hoogconjunctuur goud heeft gekocht maar ook bij laag. Wel zou ik persoonlijk op dit moment niet al te veel goud kopen. De reden is dat volgens mij de goudprijs ook weer eens omlaag zal gaan. Voor wie geloofd dat de goudprijs vanaf nu alsmaar zal gaan stijgen is de keuze natuurlijk snel gemaakt. 😄

Gr.
Tristán.

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”