Beste mensen,
Ik ben nieuw hier en ben ook nieuw in het munten verzamelen als hobby.
Ik heb onlangs deze prachtige gulden uit 1713 gekocht bij mooie muntjes,waar ik heel blij mee ben alleen hij moet 10.61 gram wegen maar hij weegt 11.4 gram( ik heb mijn weegschaal al geijkt met een 2 Euro munt dus weet ongeveer de afwijking van mijn weegschaal)
mijn vraag is is dit heel raar??de meeste guldens wegen 10.2 a 10.5 gram.zoals ik zie op internet.alvast heel hartelijk bedank voor de antwoorden!
Utrecht Gulden 1713
Utrecht Gulden 1713
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Utrecht Gulden 1713
Het is erg belangrijk om een zeer precies weegschaaltje te gebruiken met 2 cijfers achter de komma. Anders is er niets zinvols over te zeggen.
Zoals de munt eruit ziet heb ik niet de indruk dat deze vals is. Welkom op het forum!
Zoals de munt eruit ziet heb ik niet de indruk dat deze vals is. Welkom op het forum!
Hallo Bedankt voor je bericht!...blij om te horen dat er niks mis mee is
Ik ga er vanuit dat je weegschaaltje niet zomaar een gram afwijkt, zelfs niet als deze maar 1 cijfer achter de komma nauwkeurig is. Meestal betekent dit dat de afwijking maximaal 0,1 gram is. In dat opzicht ben ik het dus niet met Sjors eens.
Provinciale munten kunnen behoorlijk afwijken van hun standaardgewicht, aan de foto is niks geks te zien en ik ga ook uit van de kennis van Mooie Muntjes, dus ik beoordeel deze munt ook als echt.
Je noemt de munt prachtig en dat begrijp ik als bijvoeglijk naamwoord, omdat je het een hele mooie munt vindt, maar prachtig is ook een officiële gradering voor munten en de jouwe is dat zeker niet. Deze is eerder fraai tot zeer fraai te noemen.
Provinciale munten kunnen behoorlijk afwijken van hun standaardgewicht, aan de foto is niks geks te zien en ik ga ook uit van de kennis van Mooie Muntjes, dus ik beoordeel deze munt ook als echt.
Je noemt de munt prachtig en dat begrijp ik als bijvoeglijk naamwoord, omdat je het een hele mooie munt vindt, maar prachtig is ook een officiële gradering voor munten en de jouwe is dat zeker niet. Deze is eerder fraai tot zeer fraai te noemen.
Hele mooie aanwinst!
Bedankt allemaal voor jullie reacties daar kan ik wat mee,ik had ook niet echt het idee dat ie nu direct vals zou zijn,mooie muntjes is heel vakkundig zover ik weet maar omdat ik nog nieuw ben in munten verzamelen ga je soms toch twijfelen door alle berichten van valse munten die in omloop zijn. Vandaar,dus dacht ik ik weeg hem eens, ik woog met een digitale keuken weegschaal eerst 12 gram precies elke keer,dus ik las dat een 2 Euro munt 8.5 gram zou moeten wegen en die gaf bij elke 2 Euro munt 9.1 gram aan dus dat verschil had ik van de 12 afgehaald zodoende 11.4,maar zo'n keuken weegschaal zal wel niet een erg nauwkeurige meting zijn en zal zodoende niks zeggen,maar ik wist niet hoeveel ze van gewicht kunnen afwijken dus vandaar mijn vraag.
Ja het is idd een term om een munt prachtig te noemen ,ik bedoelde idd dat ik hem gewoon prachtig vindt,was een beetje een ongelukkige woordkeuze van mij excuus daarvoor.
Ik vroeg me nog af heeft iemand een idee waar dit soort munten vandaan komen zijn het bodemvondsten of uit een scheepswrak afkomstig of iets anders?
Ja het is idd een term om een munt prachtig te noemen ,ik bedoelde idd dat ik hem gewoon prachtig vindt,was een beetje een ongelukkige woordkeuze van mij excuus daarvoor.
Ik vroeg me nog af heeft iemand een idee waar dit soort munten vandaan komen zijn het bodemvondsten of uit een scheepswrak afkomstig of iets anders?