verzameling gulden uitbreiden

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
Joeri Nederland
Lid
Lid

verzameling gulden uitbreiden

Bericht door Joeri »

Ik heb besloten om mijn oude kleine verzameling van guldens verder op te pakken en uitbreiden, ik heb al rond gezocht en aanvulbladen gevonden voor munthouder, coincards en euromunten. Alleen nog bestellen :sttt: maar heb nog geen aanvulbladen voor briefjes gevonden. liefst bestel ik alles op een goede site waar alles te vinden is.
Ik heb dus wel al wat guldens maar die gaan we uitbreiden;
2019-08-20 18.20.12-1.jpg
2019-08-20 18.22.06-1.jpg
ook heb ik wel wat "speciale" euro munten;
2019-08-20 18.23.52-1.jpg
ook heb ik nog wat "buitenlandse" munten(belgie, duitsland, amerika...), wil ik wel zo compact mogelijk in een map doen..maar die zijn misschien voor later.

een paar vraagjes(zoals belooft);
-hoe archiveer je de munten/briefjes?
:?: 1-is het verstandig om munthouders per 5mm "gat" te bestellen(20-25-30-35mm)? of welke maten worden geadviseerd? zelfklevend?
:?: 2-bewaar je de map staand of liggend?
:?: 3-doe je munten en briefjes in de zelfde map of heb je aparte mappen?
:?: 4-hoe sorteer je de munten/briefjes(per waarde/jaar/soort)
:?: 5-hoe en wat hou je bij als je een munt/briefje aanschaf? :arrow: (voorbeeld?)
eventueel nog wat tips ;)

:?: 6-is er site met overzicht waar je de verschillende munten kunt vinden? liefst met richtprijs :LoneRanger:
:?: 7-welke site wordt er aanbevolen voor het kopen van de munten/briefjes?
:?: 8-waar bestellen jullie de accessoires?

M.V.G.
Joeri froggy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:arrow: Gulden 1815-2001
:arrow: Klop
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: verzameling gulden uitbreiden

Bericht door Ilosab »

Als je echt werk wilt maken van o.a. het verzamelen van Nederlands papiergeld dan raad ik je de catalogus aan van Patrick Plomp, die is heel erg uitgebreid met alle mogelijke varianten. Ik zou wel wachten tot jan/febr 2020 want dan komt er een nieuwe editie uit.

1. Ik verzamel niet veel munten maar geef de voorkeur aan nieten maar dat is mijn persoonlijke mening, een ander zal je zelfklevend adviseren
2. Ik bewaar mijn mappen liggend want na verloop van tijd worden de muntenbladen zwaar en gaan scheuren.
3. Ik doe munten en papiergeld apart maar ook dat is een eigen keus. In mappen van Nederlands muntgeld komt geen papiergeld voor.
4. Ik sorteer briefgeld op jaartal en daarbinnen op variant.
5. Ik heb mijn verzameling bijgehouden in een excel bestand maar er zijn leden die het op andere manieren doen.
6/7. Er zijn sites waar men munten kan kopen bij handelaren maar ik raad je aan om naar een beurs te gaan. Op 21 september is er een hele grote beurs in Houten, de Muntmanifestatie. Als je tijd hebt zou je daar eens naar toe moeten gaan.
8. Ik koop mijn accessoires bij handelaren. Ik woon echter in Hongarije maar voor mijn emigratie heb ik het nodige ingeslagen en 1 x per jaar ga ik naar een papiergeldbeurs in Valkenburg waar ik eventueel het nodige kan aanvullen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Joeri,

Wat zoek je nog precies aan Gulden munten, ik heb nl nog een bak vol nickel liggen. Ik wil je anders wel wat toe sturen(kost niets).

Willem
Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri »

Ilosab;
die catalogus ziet er idd goed uit, ik ga er zeker even mee wachten!
qua beurs wil ik nog even wachten, zo goed ben ik er nog niet mee weg. eerst even verkennen.
ik ben net begonnen met een excel bestand te maken om wat ik nu heb erin te zetten.
qua verzamelen wil ik meer verschillende soorten dan jaartallen.

Willem;
wat ik zoek, eigenlijk heb ik de munten zover ik weet(met de 1cent zelfs meer). dus ik zoek eigenlijk nog briefjes, 2xf10(oud en nieuw), f25, f50 ,2xf100 (misschien verder) afhankelijk wat de prijs is!
dan heb ik eigenlijk "al" wat ik wil, maar verder terug in de tijd vind ik er nu al interessant uitzien!
als jij nog iets interessants heb liggen waar je vanaf wilt zou ik graag wat willen hebben/kopen!
:arrow: ik snap dat het niet alles gratis is, maar beetje bij beetje. ik ben ook maar een werkend mens dus ik kan ook niet meteen een zak € op tafel zetten :P
Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian »

Joeri schreef: 20 aug 2019, 21:12 qua beurs wil ik nog even wachten, zo goed ben ik er nog niet mee weg. eerst even verkennen.
verstandige keus om nog even te wachten met een beurs, als je een maal gaat dan ben je verkocht en wil je altijd :lollig: :lollig:

Wel een mooie manier om te zien wat er allemaal is qua bankbiljetten en munten en ideeen op te doen.
En inderdaad die in Houten is een aanrader
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland,Groot Brittannië, Duitsland en Rusland
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Joeri schreef: 20 aug 2019, 21:12
wat ik zoek, eigenlijk heb ik de munten zover ik weet(met de 1cent zelfs meer). dus ik zoek eigenlijk nog briefjes, 2xf10(oud en nieuw), f25, f50 ,2xf100 (misschien verder) afhankelijk wat de prijs is!
Hoi Joeri,
Ik vind dat je aan de serie bankbiljetten ook een biljet(ten) van 5 gulden zou moeten toevoegen (of heb je die al). Deze biljetten zijn relatief goedkoop. Misschien nog mooier om de hele serie erflaters te sparen (op de langere termijn). Gezien je series munten zal dat niet misstaan.

Ik houd biljetten en munten altijd gescheiden. Ik vind het geen fijn gevoel een pagina vol met munten op mijn bankbiljetten te leggen tijdens het doorbladeren van een album.

Voor de biljetten die jij zoekt kan je ook even op Marktplaats kijken. Misschien kan je daar een leuke deal maken. Wel zelf ophalen bij de verkoper dan heb je de minste kans op teleurstellingen. ;)
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

1. Munthouders worden verkocht in de maten van de standaard munten, koop ze wel iets groter maar niet te ruim.
Ik adviseer zelfklevend dat sluit mooi af als de munt erin zit, Ik ben al lange tijd bezig om alle nietjes munthouders te vervangen door zelfklevende. Veel nietjes zijn gaan roesten en zijn de munthouders moeilijk uit de bladen te halen.

2. Staand, anders wordt alles geplet als je een stapel op elkaar bewaard, en moet je er steeds tussen wroeten.

3. Neen, apart i.v.m. met pletten zoals al eerder aangegeven en zo krijg je een afdruk van een munt in een biljet.
Sommige muntverzamelaars vinden dit natuurlijk wel mooi. :lach:

4. Dat is geheel je eigen voorkeur en smaak en daar valt niet over te twisten.

5. Dat kan op vele manieren maar doe het zoals je het zelf het meest logisch vind.
Ik doe het in Excel en de biljetten op catalogus volgorde en munten op waarde en jaartal.

6. Ja, die zijn er zat maar of dit altijd het goedkoopst is?

7. Je kunt je beter zoals eerder aangegeven je goed inlezen en oriënteren door beurzen en/of veilingen te bezoeken.

8. Voor je opbergmateriaal altijd opletten dat de opbergbladen weekmakervrij, zuurvrij en document-echt zijn.
Goede merken voor accessoires munten en biljetten zijn Importa, Hartberger, Leuchtturm en Lindner.

Mvg, :)
Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri »

Ik ben gisteravond begonnen om in excel een overzicht te maken, met plaatjes erbij hoe ze eruit zien. Ik moet alleen Wilhelmina nog doen en invullen wat ik heb. Gezien ik qua munten stiekem een eind ben denk ik dat ik vrij vlug mee ga in de briefjes. Op 1 avond een overzicht maken ben ik al een stuk wijzer geworden!

Zover bedankt voor de tips!
Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri »

:?: :arrow: ik een vraag; hoe de munten heten met het schuine pijltje en het rechte pijltje? dit zie je bij de 1g & 2,5g, het schuine pijltje lijkt links een vis te staan?

munten van Beatrix mis ik nog;
-f50
-3xf10
-voetbal5je?

munten van Juliana mis ik nog;
-f10
-f2,5 :?: :?: (schuin pijltje op de voorkant onder de G? ik weet nog niet hoe je de 2 munten noem) :?: :?:

munten van Wilhelmina heb ik;
-25c
-10c
-5c
-1c
alle 4 in "Juliana stijl"

Willem I, II en III heb ik nog helemaal niks.

Briefjes heb ik ook nog helemaal niks.

dus qua munten ben ik eigenlijk al een eind!
ik ben er wel achter dat ik sommige munten nog niet in mijn administratie heb staan. :|
:?: :arrow: tevens heb ik dus de vraag hoe de munten heten met het schuine pijltje en het rechte pijltje?
Laatst gewijzigd door Joeri op 21 aug 2019, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Joeri,

Dan ik je helaas niet helpen, heb wel NL papiergeld maar die behoren tot de eigen verzameling.

Willem
Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian »

Joeri schreef: 21 aug 2019, 20:27 :?: :arrow: ik een vraag; hoe de munten heten met het schuine pijltje en het rechte pijltje? dit zie je bij de 1g & 2,5g, het schuine pijltje lijkt links een vis te staan?
Bij bijvoorbeeld een gulden van Juliana kan links een soort “pijltje” staan dit is bij sommige munten een vis, later wordt dit een haan : muntmeesterteken( de baas van de Nederlandse munt kortweg)
Het rechter “pijltje” is de mercuriusstaf met slangen, dit is het symbool waar de munt gemaakt is, oftewel Utrecht

Denk dat je dit bedoelt met de pijltjes, andere kunnen je meer uitleg geven over de muntmeesters. (Denk ik)
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland,Groot Brittannië, Duitsland en Rusland
Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri »

Juist Christian :thumb up: , ik ben helemaal mee! dus vis en haan! ze zijn zo klein dat je er zo vlug niks van kan maken. hebben deze munten dan nog een specifieke naam? 1gulden vis?
Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian »

Voor zover ik weet worden deze gewoon als gulden aangeduid. Echter mocht er een jaartal zijn uitgebracht met 2 verschillende muntmeesterstekens dan wordt deze alleen gebruikt als aanduiding om het verschil tussen 2 dezelfde munten van het zelfde jaartal aan te tonen.

De gulden 1969 is zo’n voorbeeld
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Als je googlet op "muntmeesterteken" kom je vanzelf wel een overzicht tegen van alle muntmeestertekens vanaf het begin van het koninkrijk (1816). Je zult dan ook het verschil leren tussen "echte" muntmeesters en waarnemende muntmeesters en dat dat iets doet met de muntmeestertekens.

Ik vertel het wat cryptisch omdat ik denk dat het leuk is om het zelf uit te vogelen.

Dit hebben we al een beetje verklapt: van 1969 kom je munten tegen met verschillende tekens: of een vis, of een haan. In een rijtje zie je ze zo staan:

...
1 gulden 1968
1 gulden 1969 vis
1 gulden 1969 haan
1 gulden 1970
...

En misschien ook leuk om te ontdekken is dat er in 1967 twee guldens zijn uitgegeven. Ze lijken hetzelfde, maar dat zijn ze niet... En zo zijn er nog wat aardigheden.

Ik adviseer dus eens wat te googlen en misschien een catalogus (muntalmanak) te kopen. Tip: volgende maand komen nieuwe catalogi uit. Dan kun je vaak voor een prikkie een van vorig jaar kopen. Maar je kunt ook voor twee tientjes een nieuwe kopen, dan ben je in een keer up to date. En in die muntalmanak staan ook Nederlandse bankbiljetten. Lang niet zo uitgebreid als in de catalogus van Patrick Plomp, maar het geeft je een aardige eerste indruk.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri »

de patrick plomp was al geadviseerd om te wachtten tot januari/februari voor de nieuw uitgave, dit zijn dan alleen de briefjes.
ik zocht even muntmeesterteken op in google en kreeg al een mooie discussie op dit forum voor me, heel mooi werk!
het onderwerp staat op mijn to-do lijst!

de nieuwste muntalmanak catalogus die ik kan vinden is 2019, maar ik wil zeker een boek of digitaal boek met info. liefst 1 boek met briefjes en munten samen en alleen nederland/gulden, dus deze is goed voor mij. komt dan binnenkort 2020 uit?
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Joeri schreef: 21 aug 2019, 22:01 de nieuwste muntalmanak catalogus die ik kan vinden is 2019, maar ik wil zeker een boek of digitaal boek met info. liefst 1 boek met briefjes en munten samen en alleen nederland/gulden, dus deze is goed voor mij. komt dan binnenkort 2020 uit?
In jouw geval denk ik dat de NVMH almanak de beste keuze is (zowel biljetten en munten). Ik verwacht dat de almanak 2020 volgende maand (september) beschikbaar is. Verwacht geen hele grote wijzigingen de cataloguswaardes zullen wat aangepast worden en soms blijkt er een variant ontdekt te zijn. Voor een kleine beurs is 2019 een prima alternatief.
Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian »

Adriaan schreef: 21 aug 2019, 22:41
In jouw geval denk ik dat de NVMH almanak de beste keuze is (zowel biljetten en munten). Ik verwacht dat de almanak 2020 volgende maand (september) beschikbaar is. Verwacht geen hele grote wijzigingen de cataloguswaardes zullen wat aangepast worden en soms blijkt er een variant ontdekt te zijn. Voor een kleine beurs is 2019 een prima alternatief.
Even kort off topic, is er eigelijk ook een pdf bestand van de almanak? Vind ik persoonlijk praktischer
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Christian schreef: 21 aug 2019, 22:58
Even kort off topic, is er eigelijk ook een pdf bestand van de almanak? Vind ik persoonlijk praktischer
Ik heb de almanak nog nooit digitaal gezien maar als je van plan bent er eentje te gaan maken houd ik me aanbevolen. De copyright daar komen we wel uit. greeny
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Christian schreef: 21 aug 2019, 22:58
Zover ik weet niet (ik ben een nieuwe almanak aan het schrijven met alle varianten die mij bekend zijn) en ik moet dus alles overschrijven :-(
Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri »

ik weet niet hoe een almanak er vanbinnen uit ziet...maar lijkt dit er op? munt en biljet met prijs
https://www.theopeters.com/images/TP%20 ... 9_1web.pdf

maar is een almanak voor de prijs of ook voor de details van de valuta?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Hier is een afbeelding van de inhoud van de muntalmanak. Je ziet dan een afbeelding van de munt, een omschrijving en de voorkomende jaren met een waardeindicatie voor diverse kwaliteiten (van heel goed tot slecht). In september komt de versie 2020 uit.

Link.
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 23 aug 2019, 06:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri »

Juist! Ziet er goed uit :thumb up: zeker voor mij :sttt:
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

janssenfrank schreef: 22 aug 2019, 07:28 Hier is een afbeelding van de inhoud van de muntalmanak. Je ziet dan een afbeelding van de munt, een omschrijving en de voorkomende jaren met een waardeindicatie voor diverse kwaliteiten (van heel goed tot slecht). In september komt de versie 2020 uit.
Pas hiermee op.
Hier zit een copyright op, zie bladzijde 2 ;-). Voor de volledige bronvermelding het is de Nederlandse Vereniging van MuntHandelaren Almanak.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Christian schreef: 21 aug 2019, 22:58 Even kort off topic, is er eigelijk ook een pdf bestand van de almanak? Vind ik persoonlijk praktischer
Zoiets?
Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian »

spatbord schreef: 22 aug 2019, 13:16 [quote=Christian post_id=170339 time=<a href="tel:1566421111">1566421111</a> user_id=3705]
Zoiets?
[/quote]

Inderdaad zoiets. Krause World coins heb ik ook in pdf. Vind ik persoonlijk makkelijk omdat ik er dan altijd bij kan, via laptop en mobiel. Scheelt hoop sjouwwerk

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”