Vanmorgen heb ik een gouden dukaat gekocht(kwaliteit: proof)
Nu zit er helaas een verkleuring op de achterkant van de munt.
Kan dit kwaad voor de verzamelwaarde?
Ik heb de foto bijgevoegd.
Wie kan mij hier iets over vertellen?
Kwaliteit Gouden dukaat 1991
Moderator: euromunter
Kwaliteit Gouden dukaat 1991
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Kwaliteit Gouden dukaat 1991
Dit kan geen kwaad, want deze dukaat heeft geen verzamelwaarde. Alleen een metaalwaarde.
Deze enigszins rode verkleuring is bekend van dukaten uit deze tijd. In die periode walste de Kon. Ned. Munt zelf zijn edelmetaal, goud én zilver.
Dit ging met dezelfde wals. Zodoende komen er regelmatig dunne zilverspatjes terecht op het goud. Het gaat om extreem dunne laagjes, niet zichtbaar voor het oog, maar als het zilver gaat oxideren na een aantal jaren wordt het zichtbaar als een "rood" vlekje.
Vroegere Duitse gouden munten hadden hetzelfde euvel, daar werd later, toen de vlekjes zichtbaar werden, danig over geklaagd. Weinig mensen kennen dit verhaal, ik heb het van een oud-medewerker van de Munt.
Het is dus een productie"fout".
Thomas
Dit ging met dezelfde wals. Zodoende komen er regelmatig dunne zilverspatjes terecht op het goud. Het gaat om extreem dunne laagjes, niet zichtbaar voor het oog, maar als het zilver gaat oxideren na een aantal jaren wordt het zichtbaar als een "rood" vlekje.
Vroegere Duitse gouden munten hadden hetzelfde euvel, daar werd later, toen de vlekjes zichtbaar werden, danig over geklaagd. Weinig mensen kennen dit verhaal, ik heb het van een oud-medewerker van de Munt.
Het is dus een productie"fout".
Thomas
Dankjewel voor de uitleg Thomas!
Toch denk ik dat het wel degelijk meespeelt als deze dukaat wel verzamelwaarde zou hebben.Koevoets numismatics schreef: ↑09 aug 2019, 14:28 Dit kan geen kwaad, want deze dukaat heeft geen verzamelwaarde. Alleen een metaalwaarde.
En dat kan in de toekomst zomaar gebeuren, bv. door omsmelten wel of niet onder notarieel toezicht.
Dit is al vaker is gebeurd zie o.a. de dukaat van 1976 in de munt-almanak
En dan zal volgens mij een ongeschonden exemplaar meer opbrengen.
Mvg, .